Hovslagare vs hovvårdare

Sv: Hovslagare vs hovvårdare

.Har ni krav på att hästen ska vara installad i minst 2 timmar innan får ni väl tala om det...
Är det inte ganska logiskt att en hovslagare ska hantera torra rena ben?
Hur gör du när det är geggigt och lerigt ute och hovslagaren ska komma?

De finns inget krav att man ska ha antalet boxar som antalet hästar om man har lösdrift. Jag har en box (vilket krävs då jag har mellan 2 till 4 hästar). Däremot har jag en uppstallningsplats inomhus med bra belysning.Har ni krav på att hästen ska vara installad i minst 2 timmar innan får ni väl tala om det. Precis somden fyr-tjärninga resturangen, som inte släpper in en skitig/slaffsig kund.

Krav på antal boxar som antal hästar på lösdrift finns det som sagt inte. Däremot så borde det finnas krav på minst tvåboxar i alla lösdrifts stallar. Skadar sig en häst och därmed beordras boxvila och plötsligt ska lämna flocken för att stå installad helt själv så är man väl bra naiv om man tror att den ska vara trygg o lugn i sin ensamhet.

Lika naivt som att se ut som ett frågetecken när hovis vägrar att befatta sig med en blöt,skitig,lerig,regndrypande häst.

Tänker du överhuvud taget eller ska jag få dig att börja tänka??? Bästa sättet att få vissa kunder att börja tänka är att helt enkelt be dom själva starta själva verkningen så brukar det bli lite torrare och trevligare lite senare för hovisen. Tyvärr brukar dessa hästägare bli ganska skitiga o gnälliga efter ett tag.

Du får ursäkta, men med den respekt som du visar utifrån hovis yrkesutövande o den servicen du erbjuder så är jag glad över att mitt yrke tillåter mig att själv välja mina kunder.

Är det inte ganska logiskt att en hovslagare ska hantera torra rena ben?

Hummm,,,,,, Tycker du???

Jag tror det beror på hur mkt man uppskattar sin hovis och vilken hästkunskap man har.

All hästhantering är som vi kan se i denna tråd inte logisk heller. Tycker jag.

*KL*

För mig är det självklart att hästarna har avspolade ben när hovis kommer om det är lerigt ute, dessutom tar jag in dom i god tid så det hinner torka. Jag har 5 hästar hemma för tillfället o ja jag tar in ett pat timmar innan även shettisarna som går på ,om det skulle behövas

Samma här. Jag är rädd om min hovis och ser till att hålla arbetsmiljön så bra som möjligt, vilket även innefattar hästen och att den är fostrad att stå bra under hovis jobb. :cool:

Samma här. Jag är rädd om min hovis och ser till att hålla arbetsmiljön så bra som möjligt, vilket även innefattar hästen och att den är fostrad att stå bra under hovis jobb. :cool:
Unghästar är jag med vid skoning- Äldre -kan jag bara lämna in o hämta den när den är klar.

Ja- beroende på av vad man menar med unghästar.

unghästar från 3-5 år, som inte är vana att hålla balansen på 3 ben länge

Unghästar är jag med vid skoning- Äldre -kan jag bara lämna in o hämta den när den är klar.
:confused:
Menar du att du inte finns i närheten när dessa skos?

Jag skor inte en endaste hov om det inte finns någon i stallet eller dess omedelbara närhet medan jag jobbar.
Varför? Jo, för att även den allra snällaste häst kan fara i taket så att olyckan är framme. Och då vill jag inte bli hittad fyra timmar senare...
En av mina lokala kollegor råkade ut för det, när han skodde en häst som stod i ett av de mindre stallen på ridskolans område. Hästen var normalt ursnäll och han hade skott den i många år. Men denna gång flög en flisa iväg från hoven när han verkade och träffade hästen i huvudet => EXPLOSION! Och skadad, blödande hovslagare låg i stallet och försökte påkalla uppmärksamhet, men ingen hörde honom....
Nej, aldrig att jag skor om ingen finns i närheten!

Tror du att han inte är karl nog att säga ifrån om så vore fallet.:D

Han BER mig att göra så.
Sa jag att han var ensam:confused:
Sen vet ju inte du om han har ett helt koppel med folk hos sig eller bara frugan:rofl:

Det var med anledning av att du skrev att din hovverkare gått mer än en helgkurs. Om h*n har gått kurs för de 2 som tagit hit vildhästmetoden så är det inte mycket att ha.

Hummm,,,,,, Tycker du???

Jag tror det beror på hur mkt man uppskattar sin hovis och vilken hästkunskap man har.

All hästhantering är som vi kan se i denna tråd inte logisk heller. Tycker jag.

Japp;).
Säger sig självt vilka olyckor ett blött hästben kan ställa till med:crazy:, vaddå hal ål liksom.
Dessutom täckas skitiga täcken av, svansar "knyts" upp, golvet sopas rent, bajshögar evakueras omgående, torr och dragfri plats med god belysning erbjuds och som pricken över I:et så får hovis tvätta av sig med varmvatten OCH dricka en kopp kaffe innan han åker vidare till nästa ställe.
Dessutom så står hästen still och hänger inte.

Värsta drömkunden vettu!

Rea, rädd om sin skicklige hovslagare.

Vaddå ända ner till nagelfästet??

Är det bättre att gå med "naglar" som är för långa och bryts uppåt då? Det vet väl alla som har brytit en nagel åt fel håll att det är något man inte gärna gör om. Många hästar som är skodda har oftast för långa tår... Varav en bryt effekt uppstår..

Är det bättre att gå med "naglar" som är för långa och bryts uppåt då? Det vet väl alla som har brytit en nagel åt fel håll att det är något man inte gärna gör om. Många hästar som är skodda har oftast för långa tår... Varav en bryt effekt uppstår..

Har de?? Vad grundar du det på?

En häst som är verkad i balans får inte långa tår.
Sen så skyddar skon mot brytning.
för det andra så används en skodd häst o iom att de inte slits så skor man om skapligt ofta.

Sen är det just så att vildhästar bryter av sin tå, eller trodde du att de gnagde:confused::D
Hästar som inte verkas alls o inte kan röra sig får uppåtväxta tår.

Låter du som du har egna erfarenheter av att tugga ner naglarna.......

Det var med anledning av att du skrev att din hovverkare gått mer än en helgkurs. Om h*n har gått kurs för de 2 som tagit hit vildhästmetoden så är det inte mycket att ha.

Ursäkta, inte mycket att ha? Har du sett hovarna på min häst?

Tycker det är lite väl konstigt att du kan uttala dig så negativt om min pålles hovar som du inte har en aning om.

Jag är mycket väl kapabel att kunna bedömma hur väl min verkare sköter om hovarna.

De är inte för långa, inte för korta, inte för låga, hästen går inte på sulan utan det finns bärrand kvar och vinklarna stämmer väl överrens från tå till topp. Med "tå till topp" menar jag att hovens vinkel stämmer överrens med resten av benens vinklar, man har alltså inte focuserat på enbart hovarna utan tagit hänsyn till resten också.

Fast nu måste jag nog kommentera detta du säger om skodda hästar och långa tår.

Hoppas du inte menar att det i så fall är hovslagarnas fel att de skodda hästarna har långa tår?

Jag kan faktiskt inte alls minnas att jag sett någon nyskodd häst med långa tår.

Jag har många runt omkring mig som har skor på sina hästar och visst, jag har också sett långa tår men i alla de fallen har det faktiskt varit ägaren som snålar in på pengarna och har väldigt långa skoningsperioder. :smirk:

Ja, jag är faktiskt förundrad över hur ofta de hästägarna sedan skyller på "dålig" hovis! Ingen självkritik för fem öre! :(

*Lite rättvist får det i alla fall vara ;)*

Sen var det mest förr- när en häst hade en tappsko.
då lämnade jag den i hans stall ( på vägen från hagen)o hämtade den senare.
Nuförtiden är jag kapabel att slå på den själv- såvida hoven ej gått sönder nämnvärt.

Har hänt att hovis redan börjat skott när jag har kommit till stallet.
Som regel vill man vara med o fråga en massa dumma frågor:rofl:

Liknande trådar

R
Hästvård Hej! Var iväg och mätte ponnyn för ca en halv vecka sedan, detta gjordes på ATG-kliniken i Gävle. Besöket gick bra (om man bortser från...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
31 323
Senast: Karoliten
·
Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Paxinarion
·
Hästvård Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa...
2
Svar
35
· Visningar
2 881
Senast: Tavro
·
C
Hästvård Klassa gärna detta som en gnälltråd, diskutera med mig och kom med synpunkter! Nu är det dax att se saker från det andra hållet tycker...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 168
Senast: Paste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka