Hovslagare vs hovvårdare

Sv: Hovslagare vs hovvårdare

De hovslagare jag varit i kontakt med genom åren har alla varit positivt inställda till att verka barfotahästar. Har inte hört någon av dem uttala sig negativt. Detta kan inte vara ett utbrett problem.

Nu är ju detta hantverks yrke som alla andra service yrken att man väljer sina kunder,sin arbetsmiljö och dom raser man anser sig behärska att utföra ett gott arbete på.

Kan du gå in på Handelsbanken och kräva att du ska bli kund där om dom inte anser sig vilja ha dig som kund??? Kan du kräva att få ett lån om låneinstitutet inte anser att du är kreditvärdig?? Kan du kräva att få en anställning om den som utser anställningen inte anser dig som lämplig för tjänsten? kan du kräva???? Eller är det inte så att du har gjort ditt val och med det valet så kanske det medför att lite mer ödmjukhet ger bättre framgång än att bara ställa krav.

Whohooo.. Det kanske vore nåt.. KRAV-märkta hovslagare? Fast det har ju med ekologisk odling att göra så det funkar nog inte hmm.. hehe

Men iom införandet av en licensering/gesällbrev för hovslagare, torde där väl även finnas vissa krav ställda på de hovslagare som får denna licens? Dvs dom borde t.ex. inte utan anledning kunna säga ifrån sig kunder hursomhelst? Jag har inte läst licensförslaget och vet iofs inte vad för krav som ställs på hovslagarna för att bli licenserade...? En licensering ska ju innebära ett "skydd" för såväl hästarna, som kunderna samt de yrkesverksamma?

Mina förhoppningar är att det i framtiden blir olagligt att verka hästar utan att inneha licens, men det kommer väl troligen behövas en övergångsperiod med någon form av dispens för nuvarande verksamma?

Jag kanske tom skulle våga anlita en "barfotaverkare" till mina hästar om personen i fråga har klarat kraven för licensering.. :)

/ Fredrik

Jag tycker inte att det är så konstigt. En hovslagare ska hålla till pensionen. Det är redan stor skaderisk för en hovslagare med "vanliga" hästar då det finns alldeles för många som är svåra i skosammanhang. Nu har jag inte träffat på någon som nekat till att sko någon häst och inte heller nekat att verka för barfotagång. Däremot att det blir dyrare med tunga hästar liksom väldigt små hästar. Jag har inga problem med det.
min sambo (hovslagare) tar inte i en ardenner ens med tång.:D
För tungt, för ouppfostrat och för snåla bönder som oftare frågar om det kostar någonting istället för vad det kostar..

Man får försöka odla en god relation med hovslagaren så att den tycker att det är värt nåt att ha en som kund. Min förra avsade sig mina hästar efter att jag flyttat och han fick längre att åka för att komma till mig. Detta för att jag har barfotahästar och i stort sett enda kunden åt det här hållet. Jag har inga problem med det utan förstår absolut att han inte kunde fortsätta verka mina och sen låta restiden åt andra hållet ta för mycket tid av hans arbetsdag. Så, jag sökte upp en ny hovslagare i området och han verkar mina för barfotagång utan ett ord om det. Duktig hovslagare dessutom;).
Killen skor, men behövs det inte så givetvis ska de i största mån gå barfota. Men han kan även säga ifån om hästen behöver skos, men äger inte inser detta.. Sen finns det ju fall där hästar bara behöver fram eller gå barfota helt men där hästägarna envisas med att sko dem iallafall.

Personligen skulle jag vilja att min hovslagare hade egen smedja i sitt eget hem. Att hovslagaren själv styr sin arbetsmiljö och kunderna fick komma dit istället.

Det är på G, få se om kunderna gillar förslaget.
Tror tyvärr att folk är för bekväma för sig att åka till hovis, när de vet att de kan få honom till sitt egna stall.

Jag låter en utbildad, utexaminerad hovslagare sko min ena häst. Han är noga, hon ömmar inte lika mycket om hon tappar en sko sen han började sko henne och han tar en timma på sig (står i.o.f minst en kvart o snackar skit;)). Min andra häst har han verkat en gång när jag precis hade köpt han. Sen har han visat mig hur man gör när man verkar, på olika hästar. Sen sa han att jag har ett sånt öga att jag kunde verka min o min mammas hästar själv. Dom har jättefina hovar:D. Och eftersom han skor min ena häst så har han ju koll på dom andra så att jag inte gör galet... Men han är däremot inte särksilt förtjust i "barfotaverkare" eller vad dom nu kallar sig. Jag har sett en sådan "in action" och det tog ungefär lika lång tid för henne att verka som för min hovslagare. Största skillnaden tycker jag är att hoverkaren rundar av mer än vad en hovslagare gör, men dom här 2 har samma vinklar på hovarna.

Whohooo.. Det kanske vore nåt.. KRAV-märkta hovslagare? Fast det har ju med ekologisk odling att göra så det funkar nog inte hmm.. hehe

Men iom införandet av en licensering/gesällbrev för hovslagare, torde där väl även finnas vissa krav ställda på de hovslagare som får denna licens? Dvs dom borde t.ex. inte utan anledning kunna säga ifrån sig kunder hursomhelst? Jag har inte läst licensförslaget och vet iofs inte vad för krav som ställs på hovslagarna för att bli licenserade...? En licensering ska ju innebära ett "skydd" för såväl hästarna, som kunderna samt de yrkesverksamma?

Mina förhoppningar är att det i framtiden blir olagligt att verka hästar utan att inneha licens, men det kommer väl troligen behövas en övergångsperiod med någon form av dispens för nuvarande verksamma?

Jag kanske tom skulle våga anlita en "barfotaverkare" till mina hästar om personen i fråga har klarat kraven för licensering.. :)

/ Fredrik
Det förslag som ligger just nu är att hovslagare ska kunna bli legitimerade, vilket bevisar deras kunskaper och att de också då blir ansvariga för det arbete de har utfört på ett helt annat sätt. Jämför med legitimerad läkare eller veterinär...
Men att utifrån det komma med ett förslag om att man inte ska kunna neka vissa kunder - HUR SJUTTON tänker du då?
Jag kan bara gå till mig själv, som ledvärkskärring som skor hästar på väldigt mycket deltid (det förtar inte mina kunskaper dock :idea: )... Jag KAN INTE åta mig att sko stora och tunga hästar, för jag har inte varken styrka eller fysisk hälsa för att klara av det.
Jag lovade min kompis att göra ett försök att sko hennes ardenner, under förutsättning att han var SKITSNÄLL. :rofl: Snäll är väl en definitionsfråga, men en ardenner som bestämmer sig för att ställa ner hoven GÖR det även om jag håller i för kung och fosterland... Jag kunde inte ens verka den hästen...

Nejdu, innan du kommer och ska bestämma ÅT hovslagarna vilka hästar de MÅSTE sko så tycker jag nog att du ska prova på yrket själv i ett år eller två. Då blir du nog mer ödmjuk... ;)

Det förslag som ligger just nu är att hovslagare ska kunna bli legitimerade, vilket bevisar deras kunskaper och att de också då blir ansvariga för det arbete de har utfört på ett helt annat sätt. Jämför med legitimerad läkare eller veterinär...
Men att utifrån det komma med ett förslag om att man inte ska kunna neka vissa kunder - HUR SJUTTON tänker du då?
Jag kan bara gå till mig själv, som ledvärkskärring som skor hästar på väldigt mycket deltid (det förtar inte mina kunskaper dock :idea: )... Jag KAN INTE åta mig att sko stora och tunga hästar, för jag har inte varken styrka eller fysisk hälsa för att klara av det.
Jag lovade min kompis att göra ett försök att sko hennes ardenner, under förutsättning att han var SKITSNÄLL. :rofl: Snäll är väl en definitionsfråga, men en ardenner som bestämmer sig för att ställa ner hoven GÖR det även om jag håller i för kung och fosterland... Jag kunde inte ens verka den hästen...

Nejdu, innan du kommer och ska bestämma ÅT hovslagarna vilka hästar de MÅSTE sko så tycker jag nog att du ska prova på yrket själv i ett år eller två. Då blir du nog mer ödmjuk... ;)

Jag skrev "inte utan anledning".. Vad skulle du säga om någon vägrade klippa ditt hår för att du är mörkhyad, eller om en hovis vägrade verka din häst för att det är en travare, eller en "barfotahäst"? Har man fysiska hinder ska det väl självklart tas med i beräkningarna..

/ Fredrik

vad jag skulle säja till frisören som inte ville klippa mitt hår?

Jag skulle säja "DIN förlust, jag går till någon annan"

Ärligt talat, som företagare oavsett om jag är hovslagare, elektriker, dataprogrammerare eller glasskioskägare, så har jag min fulla rätt att bestämma VILKA kunder jag vill betjäna. Nej, jag får inte stänga ute alla kineser bara för att de är kineser, men jag får stänga ute DEN kinesen som jag inte vill sälja min tjänst/vara till, om det inte uttryckligen är pga dennes etniska ursprung.
Men det är också skillnad. Det finns massor av hovslagare som får pricksjukan, akut ryggskott och plötslig hästallergi om man råkar nämna shetlandsponny. Det finns massor med hovslagare som inte vill befatta sig med verkning och skoning av tunga hästar, av flera skäl. Det finns en hel del hovslagare som inte vill sko islandshästar, pga att dess ägare i en del fall har alldeles för egna åsikter om hur jobbet ska göras. Det finns många hovslagare som inte vill sko tävlande travhästar, kanske för att de inte har kunskap för det. VEM är mest diskriminerande?
Men det roliga i kråksången är att det FINNS hovslagare för alla hästtyper, tyvärr bara inte tillräckligt många.

Befintliga fysiska hinder tas med i beräkningarna, men ärligt talat... Hovslagare är väl ett av de mest skräckinjagande yrkena för ergonomerna... :eek: TROR du på fullt allvar att NÅGON skulle utbilda sig till hovslagare om man inte ens skulle FÅ välja bort att sko ardennerhästar eller shetlandsponnyer??? Och detta inte så mkt pga diskriminering utan kanske för att man vill BESPARA kroppen det extra slitaget som dessa skoningar/verkningar innebär, så man slipper hamna i ledvärksträsket inom några år.

Medellivslängden i yrket är låg redan nu, VAD tror NI att det kan bero på? Fundera på det!

De hovslagare jag varit i kontakt med genom åren har alla varit positivt inställda till att verka barfotahästar. Har inte hört någon av dem uttala sig negativt. Detta kan inte vara ett utbrett problem.
Ingen som jag har pratat med heller.
Vet inte om det har blivit en skröna för att försvara sitt "barfota- no matter what".

*kl*
Har inte heller blivitt nekad at få mina hästar verkade. Men istället så verkar de inte göra ett lika bra jobb när de bara ska verka som om de skulle sko hästen. Har haft nån hovslagare som inte ens kratsade ur hovarna på hästen den skulle verka. (har lösdrift och ingen möjlighet att stalla in hästen innan verkning, brukar kratsa ur innan hovis kommer men ibland hinner de bli skit i i alla fall) Jag kan förstå att man inte verkar en barfota häst lika hårt osv men i övrigt vill jag ha ett lika bra arbete.

*kl*
Har inte heller blivitt nekad at få mina hästar verkade. Men istället så verkar de inte göra ett lika bra jobb när de bara ska verka som om de skulle sko hästen. Har haft nån hovslagare som inte ens kratsade ur hovarna på hästen den skulle verka. (har lösdrift och ingen möjlighet att stalla in hästen innan verkning, brukar kratsa ur innan hovis kommer men ibland hinner de bli skit i i alla fall) Jag kan förstå att man inte verkar en barfota häst lika hårt osv men i övrigt vill jag ha ett lika bra arbete.

Jag brukar resonera som så att ger du mig bra förutsättningar för mitt utförande av arbetet så kommer mitt arbete bli lika bra utfört som dom förutsättningarna du ger mig.

Säg mig, om du går ut på en restaurang och betalar dyra pengar för en fem stjärnig tre rätters middag och alla rätter presenteras på skitiga tallrikar, njuter du då av denna meny och anser att du ska betala fullt pris?? Ger du dricks oxå??

Ärligt talat så skulle jag aldrig kunna utföra ett fullgott arbete utifrån dom förutsättningarna du erbjuder, du skulle även klaga på mitt höga pris utifrån resultatet. Tänk på att ofta blir resultatet utifrån dom förutsättningarna kunden erbjuder.

Kanske du borde försöka tänka om lite så tror jag helhetsbilden både för dig,hovis o dina hästars välbefinnande uppvisar ett helt annat välbefinnande.

Jag köper inte ett resonemang där hästägaren skyller på att hästarna går på lösdrift och därmed inte kan stallas in. All typ av seriös lösdrift har även i anslutning till lösdriften installnings möjligheter.

Måste bara syna detta! "för snåla bönder som oftare frågar om det kostar något än vad det kostar" :confused: På vilket vis skulle denna yrkesgrupp vara snålare än andra hästägare? Som lanbrukare är man van att betala vad det kostar eftersom man själv vet vad det innebär att inte få betalt för sitt arbete. Sedan tillhör det väl inte vanligheterna att ha arbetshästar inom jordbruket, är nog fler privatpersoner som har denna hästras.

Kicki :)

Men jag tycker att många hovslagare - säkert inte alla - är klantiga!

Säkert inte alla....?? Tycker att du är väldigt nedlåtande mot hovslagare i det uttalandet! Med den inställningen så kan inte många hovslagare bli långlivade hos dig. Kan ju vara därför som du har "avverkat" 7 st.

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara syna detta! "för snåla bönder som oftare frågar om det kostar något än vad det kostar" :confused: På vilket vis skulle denna yrkesgrupp vara snålare än andra hästägare? Som lanbrukare är man van att betala vad det kostar eftersom man själv vet vad det innebär att inte få betalt för sitt arbete. Sedan tillhör det väl inte vanligheterna att ha arbetshästar inom jordbruket, är nog fler privatpersoner som har denna hästras.

tyvärr så verkar det vara så i vår trakt iallfall att de som hör av sig till sambon, har svårt att betala för för sig.
De prutar om priset när arbetet redan är gjort!:eek:
Som om de skulle få billigare när de har (i regel) ohanterade hästar som inte kan stå stilla, som han måste slita ut sig totalt på.
OM det hade varit väluppfostrade ardennrar, eller för den delen nordsvenskar eller dylikt ras, så är han inte kinkig, men folk ringer och säger att de är sååå snälla. och han får ont i ryggen efter att hästarna bråkar så in i norden, så han får åka till kiropraktorn vilket kan ta en tid innan man få komma på besök. och innan han kommer dit, får han avsäga sig flera kunder=minskad arbets inkomst och sura kunder. ALLA är inte dumma, men de flesta här omkring, pga att ägarna skiter fullständigt i att öva fot lyft osv.
De anser att det är hovslagarens arbete, sen att dom ringer typ två gånger om året, när hästarna går på haserna, är en annan femma. :cry:
(finns mer än en fd kund som gjorde så -"nu har jag ju jul körning kan du komma och sko?" han fick verka av typ minst sju cm.. sen ringer de runt midsommar, fördå är det ju bröllop.. sen igen vid jul. det är ju marknad då. och ingen verkning emellan, inte ens bonden själv gör något. han kunde ju åtminstånde slita av skon som sitter kvar !!!:eek:efter sex månader... )

så förstår du lite?
De alla är nog inte snålare, men snåla smålänningar har väl alla hört talas om?:cool:

DIn sambo kanske skulle statuera exempel en gång... ;)
Börjar bonden diskutera om priset efter att arbetet är utfört, bara plocka av dojjorna och åk därifrån... Antingen slipper man åka dit igen eller också så inser de att det inte är lönt att diskutera och framförallt inte EFTERÅT...

haah jag har sagt till honom att han ska göra det, men han är alldeles för snäll.. :mad:
Jag har sagt att han ska vara riktigt elak, ta av tre skor och nita fast den sista riktigt hårt. :D
synd om hästen dock, men en ilsken ägare som sliter i hoven..:smirk:
men visa kanske behöver (ägare) en tanke ställare. och just den biten gäller alla, även fina damer på drottningholm. :p

Svarar mig själv;) (man får så kloka svar då), en tjej berättade att hon ringt en hovslagare och bett honom verka hästen, han svarade ( I telefon alltså) att han inte ville verka utan sko den. För "det finns en anledning till att man skott hästar i alla tider".

Jaha, där ser man. Inte en titt alltså. Tjejen började prata om barfotaverkare...

Jag ringde hovis i veckan som var, tidigare har det handlat om en skoning på en häst nu har läget förändrats och jag bad om en skoning och en verkning för vår nya häst. Inga protester där inte, varför skulle de protestera. I hovvården ingår verkning och inte enbart skoning, för att sko krävs ju en verkning att sen skippa den sista delen med skorna kan jag inte begripa att en hovis skulle protestera mot. Jag tror inte ett dugg på det här.

Nu skrev jag inte riktigt så, utan jag skrev att jag tycker hovslagarna, om de nekar att ta vissa kunder, har ett ansvar för att kunderna då vänder sig till andra som inte nekar att ta dem.

Oftast när en hovis nekar kunder beror det på olika saker, antingen har de så många kunder att de inte kan ta fler. Det händer också att hovisar nekat vissa hästar, men inte pga rasen utan pga ägarens brist på uppfostran av hästen. Det har jag sett vid flera tillfällen hända, hovisar har bett ägaren ta hand om uppfostran och ta kontakt igen när den biten är avklarad. Helt begripligt i mina ögon, varför skapa konflikter om man inte måste det?

Jag köper inte ett resonemang där hästägaren skyller på att hästarna går på lösdrift och därmed inte kan stallas in. All typ av seriös lösdrift har även i anslutning till lösdriften installnings möjligheter.

De finns inget krav att man ska ha antalet boxar som antalet hästar om man har lösdrift. Jag har en box (vilket krävs då jag har mellan 2 till 4 hästar). Däremot har jag en uppstallningsplats inomhus med bra belysning.Har ni krav på att hästen ska vara installad i minst 2 timmar innan får ni väl tala om det. Precis somden fyr-tjärninga resturangen, som inte släpper in en skitig/slaffsig kund.

Lite sunt förnuft säger väl att man har en bra arbetsmiljö för hovis.

rena ben
uppfostrad häst
plant o rent golv
samt bra belysning.

Vtn, tvål o handduk- som är ett krav för Vet.

Liknande trådar

R
Hästvård Hej! Var iväg och mätte ponnyn för ca en halv vecka sedan, detta gjordes på ATG-kliniken i Gävle. Besöket gick bra (om man bortser från...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
31 323
Senast: Karoliten
·
Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Paxinarion
·
Hästvård Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa...
2
Svar
35
· Visningar
2 881
Senast: Tavro
·
C
Hästvård Klassa gärna detta som en gnälltråd, diskutera med mig och kom med synpunkter! Nu är det dax att se saker från det andra hållet tycker...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 168
Senast: Paste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka