Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu är ju detta hantverks yrke som alla andra service yrken att man väljer sina kunder,sin arbetsmiljö och dom raser man anser sig behärska att utföra ett gott arbete på.
Kan du gå in på Handelsbanken och kräva att du ska bli kund där om dom inte anser sig vilja ha dig som kund??? Kan du kräva att få ett lån om låneinstitutet inte anser att du är kreditvärdig?? Kan du kräva att få en anställning om den som utser anställningen inte anser dig som lämplig för tjänsten? kan du kräva???? Eller är det inte så att du har gjort ditt val och med det valet så kanske det medför att lite mer ödmjukhet ger bättre framgång än att bara ställa krav.
min sambo (hovslagare) tar inte i en ardenner ens med tång.Jag tycker inte att det är så konstigt. En hovslagare ska hålla till pensionen. Det är redan stor skaderisk för en hovslagare med "vanliga" hästar då det finns alldeles för många som är svåra i skosammanhang. Nu har jag inte träffat på någon som nekat till att sko någon häst och inte heller nekat att verka för barfotagång. Däremot att det blir dyrare med tunga hästar liksom väldigt små hästar. Jag har inga problem med det.
Killen skor, men behövs det inte så givetvis ska de i största mån gå barfota. Men han kan även säga ifån om hästen behöver skos, men äger inte inser detta.. Sen finns det ju fall där hästar bara behöver fram eller gå barfota helt men där hästägarna envisas med att sko dem iallafall.Man får försöka odla en god relation med hovslagaren så att den tycker att det är värt nåt att ha en som kund. Min förra avsade sig mina hästar efter att jag flyttat och han fick längre att åka för att komma till mig. Detta för att jag har barfotahästar och i stort sett enda kunden åt det här hållet. Jag har inga problem med det utan förstår absolut att han inte kunde fortsätta verka mina och sen låta restiden åt andra hållet ta för mycket tid av hans arbetsdag. Så, jag sökte upp en ny hovslagare i området och han verkar mina för barfotagång utan ett ord om det. Duktig hovslagare dessutom.
Personligen skulle jag vilja att min hovslagare hade egen smedja i sitt eget hem. Att hovslagaren själv styr sin arbetsmiljö och kunderna fick komma dit istället.
Det förslag som ligger just nu är att hovslagare ska kunna bli legitimerade, vilket bevisar deras kunskaper och att de också då blir ansvariga för det arbete de har utfört på ett helt annat sätt. Jämför med legitimerad läkare eller veterinär...Whohooo.. Det kanske vore nåt.. KRAV-märkta hovslagare? Fast det har ju med ekologisk odling att göra så det funkar nog inte hmm.. hehe
Men iom införandet av en licensering/gesällbrev för hovslagare, torde där väl även finnas vissa krav ställda på de hovslagare som får denna licens? Dvs dom borde t.ex. inte utan anledning kunna säga ifrån sig kunder hursomhelst? Jag har inte läst licensförslaget och vet iofs inte vad för krav som ställs på hovslagarna för att bli licenserade...? En licensering ska ju innebära ett "skydd" för såväl hästarna, som kunderna samt de yrkesverksamma?
Mina förhoppningar är att det i framtiden blir olagligt att verka hästar utan att inneha licens, men det kommer väl troligen behövas en övergångsperiod med någon form av dispens för nuvarande verksamma?
Jag kanske tom skulle våga anlita en "barfotaverkare" till mina hästar om personen i fråga har klarat kraven för licensering..
/ Fredrik
Det förslag som ligger just nu är att hovslagare ska kunna bli legitimerade, vilket bevisar deras kunskaper och att de också då blir ansvariga för det arbete de har utfört på ett helt annat sätt. Jämför med legitimerad läkare eller veterinär...
Men att utifrån det komma med ett förslag om att man inte ska kunna neka vissa kunder - HUR SJUTTON tänker du då?
Jag kan bara gå till mig själv, som ledvärkskärring som skor hästar på väldigt mycket deltid (det förtar inte mina kunskaper dock)... Jag KAN INTE åta mig att sko stora och tunga hästar, för jag har inte varken styrka eller fysisk hälsa för att klara av det.
Jag lovade min kompis att göra ett försök att sko hennes ardenner, under förutsättning att han var SKITSNÄLL.Snäll är väl en definitionsfråga, men en ardenner som bestämmer sig för att ställa ner hoven GÖR det även om jag håller i för kung och fosterland... Jag kunde inte ens verka den hästen...
Nejdu, innan du kommer och ska bestämma ÅT hovslagarna vilka hästar de MÅSTE sko så tycker jag nog att du ska prova på yrket själv i ett år eller två. Då blir du nog mer ödmjuk...![]()
Det är klart att föttterna inte kan spricka om man tar bort allt som kan gå sönder- synbart.
hur tror du att det känns för hästen att gå på naglar som är nertuggande ända innanför själva nagelfästet?
Ingen som jag har pratat med heller.De hovslagare jag varit i kontakt med genom åren har alla varit positivt inställda till att verka barfotahästar. Har inte hört någon av dem uttala sig negativt. Detta kan inte vara ett utbrett problem.
*kl*
Har inte heller blivitt nekad at få mina hästar verkade. Men istället så verkar de inte göra ett lika bra jobb när de bara ska verka som om de skulle sko hästen. Har haft nån hovslagare som inte ens kratsade ur hovarna på hästen den skulle verka. (har lösdrift och ingen möjlighet att stalla in hästen innan verkning, brukar kratsa ur innan hovis kommer men ibland hinner de bli skit i i alla fall) Jag kan förstå att man inte verkar en barfota häst lika hårt osv men i övrigt vill jag ha ett lika bra arbete.
Men jag tycker att många hovslagare - säkert inte alla - är klantiga!
Måste bara syna detta! "för snåla bönder som oftare frågar om det kostar något än vad det kostar"På vilket vis skulle denna yrkesgrupp vara snålare än andra hästägare? Som lanbrukare är man van att betala vad det kostar eftersom man själv vet vad det innebär att inte få betalt för sitt arbete. Sedan tillhör det väl inte vanligheterna att ha arbetshästar inom jordbruket, är nog fler privatpersoner som har denna hästras.
Kicki![]()
Svarar mig själv(man får så kloka svar då), en tjej berättade att hon ringt en hovslagare och bett honom verka hästen, han svarade ( I telefon alltså) att han inte ville verka utan sko den. För "det finns en anledning till att man skott hästar i alla tider".
Jaha, där ser man. Inte en titt alltså. Tjejen började prata om barfotaverkare...
Nu skrev jag inte riktigt så, utan jag skrev att jag tycker hovslagarna, om de nekar att ta vissa kunder, har ett ansvar för att kunderna då vänder sig till andra som inte nekar att ta dem.
Jag köper inte ett resonemang där hästägaren skyller på att hästarna går på lösdrift och därmed inte kan stallas in. All typ av seriös lösdrift har även i anslutning till lösdriften installnings möjligheter.