Sv: Byta ut hovslagaren! Genast!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
TantEster skrev:Jag tror att många problem skulle undvikas om fler yrken hade legitimationskrav. För att få utöva hovslageri, kiropraktik, hästtandvård osv borde man ha behövt genomgått en utbildning (lärling borde vara nog så bra) och avlagt godkänd examen.
Hur ska man i dagsläget som hästägare kunna veta om en massör eller equiterapeut har en bra utbildning i botten? Fråga (ja, självklart, blir svaret, jag har studerat vid den och den skolan med engelsk namn - och!?) Sedan finns det förstås de utövare inom legitmerade kårer, som t ex tandläkare och veterinärer, som man tror har mutat sig till godkänt, men detta problem är ett annat och säkert mycket svårt att komma ifrån.
I en god utbildning bör även läras ut att det är "läkaren" som informerar patienten, inte patienten som ska dra svaren ur "läkaren".
Rikkan skrev:Människans medvetande bör höjas från att blott "tycka synd om sig själv" till att kunna se sina djurs behov och utveckling mot en bättre hälsa, en helhetssyn.
CarolaLind skrev:Jag förstår vartåt det lutar..eller hur du menar, men genom att fråga får man svar, och genom svaren lär man sig.
Om terapeuten säger, detta är min plan, detta är din del, och detta är min del, om man inte förstår "sin" del, då ska ju terapeuten finnas till hand inte minst via telefon för att kunna förklara och instruera.
Vi måste bli bättre på att förstå att tex: terapeuterna eller hovis inte kan servera oss målet, de är bara en del på vägen dit.
Eller som jag säger ibland, jag kan inte gå vägen till dig, bara peka ut en vettig riktning.
ALLA hästägare kan bli bättre på att utöka sitt medvetna ansvar.
Jag försöker inte kränka någon eller bara påvisa hur dåliga hästägare det finns, detta är ett generellt inlägg som vädjar till hästägarna att ta mer ansvar istället för att skylla på andra.
Vi skulle nå så mkt större resultat då, inte minst gynnsamt för den det faktiskt handlar om. Hästen.
Rikkan skrev:En bra utbildning är ingen garanti för att utövaren är en kapabel och duktig människa som har ett gott handlag med djur, så jag förstår inte fullt hur du resonerar.....?
Ifrågasatte hovslagaren senast tidigare i veckan, då jag inte var nöjd med skoningen sist (inte fått tag på honom på telefon, dessutom har stallet varit isolerad pga smitta så han inte kunnat komma ut...för de som inte vet, så det inte blir liv om det nu). Jag frågade, och han såg ut så här och så här . Med ett efterföljande..."jaaa...jag vet faktiskt inte...". Efter ett tags diskuterande fram och tillbaka så satsade han påmina idéer och det blev faktiskt riktigt bra, han tackade för hjälpen. Kul att kunna hjälpa till .Om ägaren inte frågar och vill sätta sig in i hovis arbete, då är det inte alltid heller som hovis vill/orkar/tycker det är lönt att ventilera varenda liten vinkel och slösa energi på det, för ägaren har inte intresset, de vill ha 4 fungerande hovar, punkt.