Byta ut hovslagaren! Genast!

Sv: Byta ut hovslagaren! Genast!

Mycket klokt. Men jag har vissa invändningar.

För det första anser jag att det är "yrkesutövarens" plikt att informera om den plan de har för den aktuella hästen. Om en hovslagare över en längre period måste arbeta för att korrigera felaktiga vinklar så krävs det en god kommunikation med djurägaren - kanske ingår i den planen att hästen inte kan arbetas som vanligt tills dess att fötterna är i hyfsat skick igen. Om denna hovslagare inte yppar ett knyst om läget kommer djurägare att anta att det hela rör sig om en normal skoning eller verkning. Det finns för djurägare, som inte är så insatt i skoning och just därför anlitar en fackman, ingen anledning att börja ställa en massa frågor. Att informera är i det här fallet en del av hovslagarens jobb. Det behöver inte innebära att han eller hon i detalj redogör för vinklar, bara en förenklad förklaring på djurägarens eget språk.

Så brukar jag t ex aldrig prata latin med mina djurägare, såvida djurägaren inte besitter djupare kunskaper i medicin.

Ett annat problem är alla dessa hovslagare, hästtandläkare och diverse terapeuter som saknar god utbildning. Vissa av dem är säkert briljanta på sin yrkesutövning, men faktum kvarstår ändå - flera har inte den kunskap i hästens fysiologi och anatomi som kallet tarvar. Vad hjälper det då att jag som djurägare frågar efter yrkesutövarens plan? Om planen är helt uppåt väggarna? Är det då djurägarens skyldighet att kunna utvärdera exempelvis kiropraktorn kompetens?
I såna fall finns det få människor som är berättigade att hålla häst.

Jag tror att många problem skulle undvikas om fler yrken hade legitimationskrav. För att få utöva hovslageri, kiropraktik, hästtandvård osv borde man ha behövt genomgått en utbildning (lärling borde vara nog så bra) och avlagt godkänd examen.

Hur ska man i dagsläget som hästägare kunna veta om en massör eller equiterapeut har en bra utbildning i botten? Fråga (ja, självklart, blir svaret, jag har studerat vid den och den skolan med engelsk namn - och!?) Sedan finns det förstås de utövare inom legitmerade kårer, som t ex tandläkare och veterinärer, som man tror har mutat sig till godkänt, men detta problem är ett annat och säkert mycket svårt att komma ifrån.

I en god utbildning bör även läras ut att det är "läkaren" som informerar patienten, inte patienten som ska dra svaren ur "läkaren".

Om däremot en skicklig och utbildad yrkesutövare meddelar djurägaren sina fynd, berättar om diagnosen, prognosen och den tänkta behandlingsplanen - och djurägaren inte följer den - då kanske man ska byta djurägare.

Men om jag som veterinär inte orkar berätta för ponnyägaren att den lilla raringen har drabbats av fång och att behandlingsplanen lyder som följer, utan istället enbart ordinerar medicin och återbesök - då borde jag sannerligen bytas ut!

Och till de utbytbara borde även hovslagare som saknar adekvat kunnande (och lämnar hästar med exempelvis på tok för långa tår - detta kan inte ingå i någon behandlingsplan), equiterapeuter vars behandling enbart lämnar hål i plånboken ("nu ska han vila tre dagar, sen kommer du att märka en enorm skillnad" (så fan heller)), kosttillskott som kostar skjortan utan att ha den minsta effekt m fl räknas!

TantEster skrev:
Jag tror att många problem skulle undvikas om fler yrken hade legitimationskrav. För att få utöva hovslageri, kiropraktik, hästtandvård osv borde man ha behövt genomgått en utbildning (lärling borde vara nog så bra) och avlagt godkänd examen.

Hur ska man i dagsläget som hästägare kunna veta om en massör eller equiterapeut har en bra utbildning i botten? Fråga (ja, självklart, blir svaret, jag har studerat vid den och den skolan med engelsk namn - och!?) Sedan finns det förstås de utövare inom legitmerade kårer, som t ex tandläkare och veterinärer, som man tror har mutat sig till godkänt, men detta problem är ett annat och säkert mycket svårt att komma ifrån.

I en god utbildning bör även läras ut att det är "läkaren" som informerar patienten, inte patienten som ska dra svaren ur "läkaren".

:bow: :bow:
Du skrev det jag tänkte!

Norrland

TantEster - jag håller med dig till fullo!! Jag är en ansvarsfull hästägare, men jag MÅSTE kunna lita på de fackmän och experter som jag anlitar. JAG kan inte vara expert på allt, i sådant fall skulle jag inte behöva veterinärer, hovslagare, sadelmakare, etc.

Grannen har en hovslagare som skor för 200-500, men inte är utbildad. Min ena kille har grymma plattfötter som kräver en hel del teknik och hans skoningar kostar 900-1200 per gång. :) men sen blir fötterna bara bättre och bättre för var gång och gången finare och finare så det är det värt...

Håller med där - den man anlitar måste informera om det ansvar som åligger ägaren för att behandlingen ska fungera. Annars är det sååå många som inte inser det; man tar ut experten o fixar problemet; klart. Hm... För den som inte har kunskap är det svårt att ställa rätt frågor... Så "rätt nivå" på informationen är också viktigt, som sagt.
Det är sån skillnad på tex hovslagare... Tror de borde utveckla utbildningen en del...

Den bäste hovslagaren jag mött, var mkt noga med att höra sig för om hästarna första gg vi sågs; hur ofta/mkt reds de? på vilket underlag? etc. För att kunna planera hovvården därefter... underbart... och vilket handlag med hästarna, sen...

Men, visst - man skulle önska alla duktiga "hästvårdare" av olika slag att ägarna var mer sugna på att söka info... förstår att det måste vara frustrerande när man försöker jobba o det går åt skogen... Det är då man får "offerera bort sig"... :-D

Kraven bör även ligga hos djurägaren, anser jag. Därtill gärna en licens för att få hålla djur. Att man som djurägare har skrivit under och accepterat ett _a n s v a r_ och följer detta för att djuren inte ska behöva lida i onödan. Att statusen på djuren höjs helt enkelt. Människans medvetande bör höjas från att blott "tycka synd om sig själv" till att kunna se sina djurs behov och utveckling mot en bättre hälsa, en helhetssyn.

En bra utbildning är ingen garanti för att utövaren är en kapabel och duktig människa som har ett gott handlag med djur, så jag förstår inte fullt hur du resonerar.....?

CarolaLind skrev:
Jag förstår vartåt det lutar..eller hur du menar, men genom att fråga får man svar, och genom svaren lär man sig.

Om terapeuten säger, detta är min plan, detta är din del, och detta är min del, om man inte förstår "sin" del, då ska ju terapeuten finnas till hand inte minst via telefon för att kunna förklara och instruera.

Vi måste bli bättre på att förstå att tex: terapeuterna eller hovis inte kan servera oss målet, de är bara en del på vägen dit.

Eller som jag säger ibland, jag kan inte gå vägen till dig, bara peka ut en vettig riktning.

ALLA hästägare kan bli bättre på att utöka sitt medvetna ansvar.

Jag försöker inte kränka någon eller bara påvisa hur dåliga hästägare det finns, detta är ett generellt inlägg som vädjar till hästägarna att ta mer ansvar istället för att skylla på andra.

Vi skulle nå så mkt större resultat då, inte minst gynnsamt för den det faktiskt handlar om. Hästen.

återigen det håller jag med om. Samtidigt är det ju inte direkt ett unikt problem i det att människor tilloch med när det gäller sina egna kroppar gärna tar såna liknande genvägar. tex går vi till massör osv, men när det blir ordinerat stretching och gymnastiska övningar hemma i vardagsrummet framför tv:n för att massagen osv ska ha en långsiktig effekt och att man ska "förebygga" sina egna problem, så tar det stopp för många..... :D

Rikkan skrev:
En bra utbildning är ingen garanti för att utövaren är en kapabel och duktig människa som har ett gott handlag med djur, så jag förstår inte fullt hur du resonerar.....?

Har utövaren en legitimation så borgar det för att denne har en ordentlig utbildning. Så ja, det är en trygghet, även om det inte är en garanti för skicklighet. Men dock för grundläggande kunskaper. Det borde vara ett krav för alla sk yrkesutövare som tar betalt för att utföra tjänster/behandlingar.

En utövare som inte har utbildning, kan iof sig vara duktig, men som djurägare har du ingen som helst garanti att denne överhuvudtaget kan det h*n utger sig för att kunna. Det kan vara vem-som-helst.

Angående djurägarlicensen - så har du ju redan själv sagt emot dina argument. Garanterar en licens kunniga och duktiga djurägare - om inte en legitimation för utövare gör det? :)

Djurskyddslagen ska garantera att djur har det bra. Jag tycker att man ska satsa pengar på att kunna göra inspektioner ofta för att kontrollera djur och stallar "på plats". Det är enda sättet att garantera djurvården, tror jag. Oanmälda besök, en eller två ggr per år.

Norrland

Hur har jag kunnat missa denna tråden?! :confused:

Mycket bra inlägg! :bow:
Och jag håller med dig rätt igenom.

Jag skyller numera inte på någon annan mer än mig själv, det är ju trots allt bara jag som kan göra något åt situationen som uppstått - i slutänden är det Alltid jag som bestämmer. Har dock inte alltid varit så, och det är jag faktiskt uppriktigt sagt ledsen över. Det är så lätt att skylla på någon annan, istället för att inse att det nog är ens egna man ska kolla lite extra på... :crazy:

Jag är en sån där som alla terapeuter (inkl. veterinärer och hovslagare) suckar vänligt med bestämt åt när de träffar mig ;). Det är inte en fråga, inte två heller - gärna hundra. Varför? Hur? När? Förklara! Berätta! Hur fasen ska jag annars kunna lära mig? :confused:

Om ägaren inte frågar och vill sätta sig in i hovis arbete, då är det inte alltid heller som hovis vill/orkar/tycker det är lönt att ventilera varenda liten vinkel och slösa energi på det, för ägaren har inte intresset, de vill ha 4 fungerande hovar, punkt.
Ifrågasatte hovslagaren senast tidigare i veckan, då jag inte var nöjd med skoningen sist (inte fått tag på honom på telefon, dessutom har stallet varit isolerad pga smitta så han inte kunnat komma ut...för de som inte vet, så det inte blir liv om det nu). Jag frågade, och han såg ut så här :crazy: och så här :confused: . Med ett efterföljande..."jaaa...jag vet faktiskt inte...". Efter ett tags diskuterande fram och tillbaka så satsade han påmina idéer och det blev faktiskt riktigt bra, han tackade för hjälpen. Kul att kunna hjälpa till :D .

Veterinärer däremot kan få psykbryt på mig.... :angel: De har däremot fått lära sig att ringer jag, ja då är det bara att pallra sig ut till stallet hur litet problemet än må vara - det brukar vara värre än vad de tror.
Värst var det nog i somras, då fick jag höra av en veterinär att jag var "en sån där dressyrryttare som var alldeles för känslig i arslet!". Fasen vad jag skrattade - men även där hade jag rätt, efter att vi didskuterat, pratat, petat, visat...allt. Jag är petnoga, och vill vara delaktig i allt som händer med min häst.

Jag har en plan för allt jag gör med hästarna, så naturligtvis vill jag veta hur andra som kollar hästen gör....hur ska det annars gå ihop? Samarbete krävs, annars blir det ju bara skit av alltihop (min åsikt i alla fall). Får jag restrektioner - ja nog tusan håller jag det! Känns något inte rätt, då ringer jag hellre en gång för mycket änen gång för lite.

JAG har det yttersta ansvaret, då får jag stå för det också.

Usch. När jag tänker efter är jag nog behandlarnas mardröm... :eek: (är väldigt ifrågasättande :crazy: )

/Jenny - som senaste månaden tre ggr fått höra att jag kanske skulle ta och bli veterinär själv...alldeles för petig :o

Har alltid fört dialog och diskuterat med min hovslagare, speciellt när jag funderat över något. Han har heller inte gjort något utan att förklara varför.

Nu har jag en ny pga flytt men han verkar helt pratbar han också och ponnyn som han skott ett tag ser vettig ut i fötterna, sliter på samma vis som hon gjorde när jag hade henne förut.

Men det är skitsvårt, för jag kan inte tillräckligt om hovar och vinklar för att ifrågasätta hovslagarens arbete!

Med min gamla hovslagare så skickade jag SMS om det hände något på "obekväm tid" och då löste det sig alltid på något sätt.

Man måste ju ta hand om hovis också, ren häst, fika osv.

Och öva på hemläxor som man får av tränaren är jag jättedålig på. Mest för att det inte fungerar just nu när hon inte står och tittar på. Så det slutar oftast med att jag bara rider ut istället *skäms lite*. För visst skulle det gå fortare fram om man red ett par pass koncentrerat också (sen skyller iofs jag på att min ponny fortfarande går på ridskolan = harvar på banan så mkt ändå utan att jag ska göra det också).

Jag vet av erfarenhet att en människa med utbildning många gånger kan sakna känslan som bör finnas.
Jag vet också att djurägare kan sakna ansvarskänslan som bör finnas, men om det nu är så att man som djurägare har en licens, vilket alla med tränarlicens inom travet har, så kan man kontakta travbanan (som dessutom ska åka runt på ut på rutin inspektion) , dom har ett bättre fungerande nätverk än det vanliga djurskyddet i dag. Det är därför som jag tror att det inte håller att lägga ansvaret på den inhyrda utövaren med specialkompetens.
Jag har själv hyrt tjänster av folk som själv anser att dom är förträffliga och tom av andra yrkesutövare anses vara duktiga som visat sig göra katastrofala arbeten, så man lär så länge man lever, och min läxa har varit att lita på min egen känsla. Det är mitt val. Jag behöver inte anlita en "idiot" med fint diplom om jag kan välja någon annan.

Djurskyddslagen fungerar inte som den borde idag, anser jag.

Kan säga att jag i så fall tillhör en mindre skara, med tanke på vad du skrivit. Skulle aldrig låta behandla/sko min häst utan att jag var med. Min hovis har jag haft i många år och umgås även privat med honom + hans familj, trots detta skulle jag aldrig lämna honom ensam vid skoningen.
Nu är jag säkert lite jobbig för honom just då, för jag kommer med synpunkter på hur han ska göra osv(har tappskokompetens själv), min ena häst är lite komplicerad att sko, för hon har olika stora framhovar (pga hovbensrotation, långt innan jag köpte henne) som måste hållas efter så att skillnaden inte blir större. Likadant hos veterinären, frågar om ALLT ska ha förklaringar på ALLT även det jag redan vet svaret själv på, mina hästar mår bra för det mesta kan tilläggas.:crazy:

Jag känner mig lite träffad ang vår diskution häromdagen. :crazy:

Här har jag mer eller mindre skuggboxats & tjatat i 6 månader med bland annat veterinärer & INGEN har egentligen lyssnat på mig!!

JAg har ingen tilltro till veterinärer just nu, tyvärr..

Senast ändrad:

Ja men det är ju lite skillnad! du har försökt, försökt och åter försökt, du har brytt dig och velat veta, mer har du inte kunnat göra ju :p

Kan inte annat än bara hålla med.

Och en sak kan jag bara tillägga: intressera dig som ägare över hovslagarens jobb och ställ frågor och krav så ser du snart om du har rätt hovslagare och en säkerligen en friskare häst.
Tack vare min envishet att få rätt utseende på hoven så har jag tillslut hittat en super hovslagare. Måste erkänna att min flytt till västmanland gav mig och mitt sto stora problem och till råga på allt en knäledsinflammation innan jag hittade rätt. Nu är hon felfri och superfin i hovarna och knät igen. Det gäller att stå på sig och veta hur planen är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 906
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 061
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst