P
Preed
Sv: Hovslagare vs hovvårdare
Vadå, är det inte såhär hovarna ska se ut?
Vadå, är det inte såhär hovarna ska se ut?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tyvärr så verkar det vara så i vår trakt iallfall att de som hör av sig till sambon, har svårt att betala för för sig.
De prutar om priset när arbetet redan är gjort!
Som om de skulle få billigare när de har (i regel) ohanterade hästar som inte kan stå stilla, som han måste slita ut sig totalt på.
OM det hade varit väluppfostrade ardennrar, eller för den delen nordsvenskar eller dylikt ras, så är han inte kinkig, men folk ringer och säger att de är sååå snälla. och han får ont i ryggen efter att hästarna bråkar så in i norden, så han får åka till kiropraktorn vilket kan ta en tid innan man få komma på besök. och innan han kommer dit, får han avsäga sig flera kunder=minskad arbets inkomst och sura kunder. ALLA är inte dumma, men de flesta här omkring, pga att ägarna skiter fullständigt i att öva fot lyft osv.
De anser att det är hovslagarens arbete, sen att dom ringer typ två gånger om året, när hästarna går på haserna, är en annan femma.
(finns mer än en fd kund som gjorde så -"nu har jag ju jul körning kan du komma och sko?" han fick verka av typ minst sju cm.. sen ringer de runt midsommar, fördå är det ju bröllop.. sen igen vid jul. det är ju marknad då. och ingen verkning emellan, inte ens bonden själv gör något. han kunde ju åtminstånde slita av skon som sitter kvar !!!efter sex månader... )
så förstår du lite?
De alla är nog inte snålare, men snåla smålänningar har väl alla hört talas om?
Det förslag som ligger just nu är att hovslagare ska kunna bli legitimerade, vilket bevisar deras kunskaper och att de också då blir ansvariga för det arbete de har utfört på ett helt annat sätt. Jämför med legitimerad läkare eller veterinär...
Men att utifrån det komma med ett förslag om att man inte ska kunna neka vissa kunder - HUR SJUTTON tänker du då?
Jag kan bara gå till mig själv, som ledvärkskärring som skor hästar på väldigt mycket deltid (det förtar inte mina kunskaper dock )... Jag KAN INTE åta mig att sko stora och tunga hästar, för jag har inte varken styrka eller fysisk hälsa för att klara av det.
Jag lovade min kompis att göra ett försök att sko hennes ardenner, under förutsättning att han var SKITSNÄLL. Snäll är väl en definitionsfråga, men en ardenner som bestämmer sig för att ställa ner hoven GÖR det även om jag håller i för kung och fosterland... Jag kunde inte ens verka den hästen...
Nejdu, innan du kommer och ska bestämma ÅT hovslagarna vilka hästar de MÅSTE sko så tycker jag nog att du ska prova på yrket själv i ett år eller två. Då blir du nog mer ödmjuk...
Ja hur många hästar tror du det är verkade i balans då?
Det är många hästar med skor,jag sa inte alla, som har en för lång tå,och javisst skyddar skon hoven att gå av. Men det kanske finns en mening med just att tå ska brytas av,att inte få en lång tå, en barfota häst sköter ju det själv just för att den inte ska bli för lång,den möjligheten har ju inte en skodd häst,den får gott finna sig i att trampa runt i sina skor.
Bilden på den oskodda hoven med den enormt långa tån,vet du något om den eller bakgrunden till den hästen?
Vaddå ända ner till nagelfästet??
Är det bättre att gå med "naglar" som är för långa och bryts uppåt då? Det vet väl alla som har brytit en nagel åt fel håll att det är något man inte gärna gör om. Många hästar som är skodda har oftast för långa tår... Varav en bryt effekt uppstår..
Om din hovverkare lärt sig av de jag menar så jag ger inget för henne/honom.
Nu blir det lite O.T. här men jag vill göra detta offentligt i denna tråd.
PM:a mig med namn på dom kollegorna som är medlemar i SHF som du genom hörsägen hänvisar till så lovar jag dig att detta ska tas upp på nästa Styrelse möte. Skicka bara inga namn där kolleger redan i telefon svarat att dom tyvärr inte har möjlighet att ta emot nya kunder.
Jag vet faktiskt flera st kolleger i just Göteborgsområdet som bara älskar att sko ardenner, ännu mer gärna verkar hästarna än slita på kroppen genom att behöva sko dom.
Det jag reagerar på är din attityd och rent ut sagt skitprat utifrån yrkeskåren.
Om det nu är som du säger, varför har du inte själv skickat ett brev till SHF:s styrelse så dom kan ta upp det på nästa möte???
Skicka du bara PM:et till mig så ska jag se till att detta reds ut.
Bra va,,, då slipper ju du göra ngt mer konstruktivt än att sitta här o gnälla och kalla hela yrkeskåren för "klantskallar" och hissa alla "barfotanissar" till skyarna.
Så, mao ber jag dig nu hövligt att ta upp saken på nästa möte, bara för att se vad dina kollegor säger och tycker.
( se? visst är det konstruktivt att gnälla på buke?)
Jag har verkligen inget emot hovslagare, varför skulle jag det? Jag ville bara diskutera varför vissa inte vill befatta sig med barfota eftersom det också tillhör hovslageri, och det finns många kunder att hämta där.