Hovslagare vs hovvårdare

Sv: Hovslagare vs hovvårdare

Vadå, är det inte såhär hovarna ska se ut? :confused:
80e6b1bd19a2aa7e43c08fecfd263051.jpg

tyvärr så verkar det vara så i vår trakt iallfall att de som hör av sig till sambon, har svårt att betala för för sig.
De prutar om priset när arbetet redan är gjort!:eek:
Som om de skulle få billigare när de har (i regel) ohanterade hästar som inte kan stå stilla, som han måste slita ut sig totalt på.
OM det hade varit väluppfostrade ardennrar, eller för den delen nordsvenskar eller dylikt ras, så är han inte kinkig, men folk ringer och säger att de är sååå snälla. och han får ont i ryggen efter att hästarna bråkar så in i norden, så han får åka till kiropraktorn vilket kan ta en tid innan man få komma på besök. och innan han kommer dit, får han avsäga sig flera kunder=minskad arbets inkomst och sura kunder. ALLA är inte dumma, men de flesta här omkring, pga att ägarna skiter fullständigt i att öva fot lyft osv.
De anser att det är hovslagarens arbete, sen att dom ringer typ två gånger om året, när hästarna går på haserna, är en annan femma. :cry:
(finns mer än en fd kund som gjorde så -"nu har jag ju jul körning kan du komma och sko?" han fick verka av typ minst sju cm.. sen ringer de runt midsommar, fördå är det ju bröllop.. sen igen vid jul. det är ju marknad då. och ingen verkning emellan, inte ens bonden själv gör något. han kunde ju åtminstånde slita av skon som sitter kvar !!!:eek:efter sex månader... )

så förstår du lite?
De alla är nog inte snålare, men snåla smålänningar har väl alla hört talas om?:cool:

Om jag vore hovslagare så skulle jag neka såna kunder. Det är inte hovlslagarens ansvar att se till så att hästen blir verkad. Det är ju hästägarens...

Det förslag som ligger just nu är att hovslagare ska kunna bli legitimerade, vilket bevisar deras kunskaper och att de också då blir ansvariga för det arbete de har utfört på ett helt annat sätt. Jämför med legitimerad läkare eller veterinär...
Men att utifrån det komma med ett förslag om att man inte ska kunna neka vissa kunder - HUR SJUTTON tänker du då?
Jag kan bara gå till mig själv, som ledvärkskärring som skor hästar på väldigt mycket deltid (det förtar inte mina kunskaper dock :idea: )... Jag KAN INTE åta mig att sko stora och tunga hästar, för jag har inte varken styrka eller fysisk hälsa för att klara av det.
Jag lovade min kompis att göra ett försök att sko hennes ardenner, under förutsättning att han var SKITSNÄLL. :rofl: Snäll är väl en definitionsfråga, men en ardenner som bestämmer sig för att ställa ner hoven GÖR det även om jag håller i för kung och fosterland... Jag kunde inte ens verka den hästen...

Nejdu, innan du kommer och ska bestämma ÅT hovslagarna vilka hästar de MÅSTE sko så tycker jag nog att du ska prova på yrket själv i ett år eller två. Då blir du nog mer ödmjuk... ;)

Pratade med min hovis en stund förra gången om yrket, min man tyckte att jag skulle bli hovis eftersom det är brist. 2015 är det tänkt att de ska vara legitimerade och journalförande.
Han vägrar också att sko vissa hästar. Fick sig en tankeställare efter att en kollega blivit illa sparkad så han sjukskriven ett år och arbetstränade ytterligare ett år. Då har dina gamla hästar nya hovslagare...
Dessutom undrade han varför alla tycker att de ska få råd i stallen, på vad som blir obetald arbetstid. "Är man i stallet efter sex ska alla fråga o visa, säger man att man inte har tid blir man kallad allt möjligt... Det är tid från nästa häst man blir sen till eller frugan man blir sen till som också då är sur. Den psykiska arbetsmiljön pratar inte folk om så mycket men att vara i stallen efter fem undviker jag" för att citera fritt.
Jag försöker underlätta genom att se till att hovarna är rena, tycker inte jag är något konstigt. Trodde att alla gör det!

Ja hur många hästar tror du det är verkade i balans då?

Det är många hästar med skor,jag sa inte alla, som har en för lång tå,och javisst skyddar skon hoven att gå av. Men det kanske finns en mening med just att tå ska brytas av,att inte få en lång tå, en barfota häst sköter ju det själv just för att den inte ska bli för lång,den möjligheten har ju inte en skodd häst,den får gott finna sig i att trampa runt i sina skor.

Nej ingen kritik mot hovslagarna. Det gör,oftast, ett bra jobb,men det finns hästar som,du sa, går alldeles för långa skoperioder emellan. Och därmed får för långa tår. Det är det som är det som inte är bra. Ingen kritik mot hovslagarna,alls.

Om din hovverkare lärt sig av de jag menar så jag ger inget för henne/honom. För de som tagit hit vildhästmetoden är 2 stycken klåpare som gått en kurs i USA på 2 veckor. En av dem har uttalat sig att det här är rena guldgruvan. Kör allt svart.

Ja hur många hästar tror du det är verkade i balans då?

Det är många hästar med skor,jag sa inte alla, som har en för lång tå,och javisst skyddar skon hoven att gå av. Men det kanske finns en mening med just att tå ska brytas av,att inte få en lång tå, en barfota häst sköter ju det själv just för att den inte ska bli för lång,den möjligheten har ju inte en skodd häst,den får gott finna sig i att trampa runt i sina skor.

Jaha och hur ogrundad kunskap besitter denna lilla fröken???

Kan du förklara hur en barfotahäst med veka kotor sliter sina hovar "naturligt" hur en barfotahäst med spatt sliter sina hovar "naturligt", hur en barfota häst med trauma i SI leden sliter sina hovar "naturligt"??? Sedan vill jag oxå lära mig hur dessa hästar sliter sina hovar "naturligt" utifrån systa i carpus,knäledsproblem,strålbenshälta,roterade hovben, hovbensfrakturer,hovbroskförbening,

Ge mig bara ett svar utifrån dessa frågor hur en oskodd häst sliter sina hovar utifrån själva tådelen.

Din skrämselpropaganda utifrån att en skodd hov alltid har en lång tå som tydligen ska "brytas av och att en barfotahov aldrig någonsin kan uppvisa detta syndrom talar sitt tydliga språk utifrån din okunskap. Har du gått på O.L.:s svammel.

Kolla bara in barfotabilden inskickad av preed, hur förklarar du denna "naturliga" barfota tå???

Jag sa inte att alla skodda hovar har långa tår! Jag sa att det finns hästar som är så!

Om nu alla fel på du nämde skulle bli så enormt mycket bättre med skor är du välkommen att visa det. Varför skulle man inte kunna ha en frisk häst som inte har något av alla de problem du räknat upp barfota då? Vad är anledningen till att hästarna får så mycket problem med sin kropp?

Bilden på den oskodda hoven med den enormt långa tån,vet du något om den eller bakgrunden till den hästen?

Senast ändrad av en moderator:

Bilden på den oskodda hoven med den enormt långa tån,vet du något om den eller bakgrunden till den hästen?

JA! Den är barfota och har alltid varit barfota med allt vad "naturlig" slitning av barfotahovar innebär, (även i tådelen).

Börjar saker o ting ramla på plats eller vill du fortfarande stå fast vid att en barfota hov alltid sköter slitaget av tålängden helt själv???

Uppfattar du mig som jobbig????

Vaddå ända ner till nagelfästet??

Är det bättre att gå med "naglar" som är för långa och bryts uppåt då? Det vet väl alla som har brytit en nagel åt fel håll att det är något man inte gärna gör om. Många hästar som är skodda har oftast för långa tår... Varav en bryt effekt uppstår..

Tror du att det är bara isf. skodda hästar "förunnat"? Många barfotahästar har långa tår däremot, blir ett rejält "brätte" innan det åker bitar. Har en del skräckexempel några mil härifrån. Sätter man bara pållen i gungning så har man en livs levande gunghäst. :cool: Man ska ju ha klart för sig att vildhästarnas vardag och våra tamhästars vardag inte ligger i närheten av varandra så slitaget är ju inte alls det samma. Tas sedan trakterna ned så att dom nästan går på ballarna så har ju tån ändå strörre svårigheter att slås av, om man nu tycker att det är ett bra sätt att sköta hovarna på. :angel:

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju tyvärr "modernt" nu att verka hästar med långa tår och låga trakter. Det kanske är ett lokalt fenomen, men häromkring finns väldigt få som verkar med kort tå. (som jag vill ha det) Jag vill INTE förlora min hovis.

Om din hovverkare lärt sig av de jag menar så jag ger inget för henne/honom.

Ok, du anser alltså att jag 1) ljuger?.....eller 2) är så in i norden okunnig (dum?) så jag inte begriper att min häst är felverkad?

Har du överhuvudtaget läst vad jag skrivit angående att det bara är marginell skillnad mellan hur min gamle hovslagare verkade hovarna och hur min hovverkare gör det? Och den marginella skillnaden är mycket mindre än den skillnad som ibland finns mellan t ex olika hovslagare. Vad tycker du det tyder på? Kanske att min gamle, erfarne och superduktige hovslagare gjorde ett dåligt jobb eller? :mad:

Oavsett hur de två huvudinstruktörerna verkar hovar så gör min hovverkare ett jättebra jobb!

Du har inte funderat på att när man lär sig något så fortsätter man att lära och utvecklas hela livet? En del människor har naturlig fallenhet för sitt yrke medan andra aldrig kommer att ha det.

Om vi tar hovslagarskolan i Skara t ex - Jag har ingen aning om hur bra deras lärare eller utbildningen är men vi får väl förutsätta att de är bra?

Varför är det då så många hovslagare som inte borde syssla med detta yrke? Trots bra lärare?

Bara för att man ev har haft en dålig lärare betyder inte det att man aldrig kommer att bli duktig själv. Har man ett intresse så söker man kunskap.

Vidare så är jag säker på att det finns hovslagare som efter Skara hittar "andra vägar" och söker kunskap som de inte kunde få i Skara - de utvecklas med andra ord. OBS! Nu menar jag inte att de söker sig till barfotarörelsen utan att de söker vidare inom den traditionella hovvården. Inget konstigt i det tycker jag.

*jamen de va väl f*n! Min häst har fina fossingar och går inte på sulan! :devil:*

Ja ok om den alltid varit barfota. Men vad är det för stolpe som har "skött om den"?? Tror knappast att den är skött alls. Den har väl inte tillgång till milslånga hagar med varierad terräng så den hade haft möjligheten att sköta sina fötter. Därför får ju vi lov att gå in och hjälpa till med det. Så dom inte ska bli som hästen på bilden! Den som tror att hästen ska kunna sköta sina fötter själv när den går i en liten hage på bara gräs,ja då blir ju resultatet katastrof....

En barfota häst sköter inte allt slitage själv,men betydligt mer än en skodd häst iaf. En barfota häst måste naturtligvis skötas om minst lika mycket som en skodd häst. Jag har aldrig sagt att en barfota häst sköter allt slitage själv.

Å ja,du är jobbig.

Nej jag sa ju inte att ALLA hovisar gör såhär, jag sa att det förekommer, det ÄR svårt att hitta en hovis i Göteborg som är utbildad och som vill verka för barfota. Fråga mig inte varför, jag tycker också det är jättekonstigt. Jag har även träffat en hovis i mitt nuvarande stall som var hur positiv och trevlig och hjälpsam som helst, så JAG har inga klagomål personligen, men jag har faktiskt hört flera som sagt detta.
Och jag kan inte göra något åt om du tror mig eller ej, men varför skulle jag hitta på det om det ej är sant?
För att jag är barfota-taliban?
Det är jag INTE, min häst var skodd när han hade röta och var öm. Så det så.

Nu blir det lite O.T. här men jag vill göra detta offentligt i denna tråd.

PM:a mig med namn på dom kollegorna som är medlemar i SHF som du genom hörsägen hänvisar till så lovar jag dig att detta ska tas upp på nästa Styrelse möte. Skicka bara inga namn där kolleger redan i telefon svarat att dom tyvärr inte har möjlighet att ta emot nya kunder.

Jag vet faktiskt flera st kolleger i just Göteborgsområdet som bara älskar att sko ardenner, ännu mer gärna verkar hästarna än slita på kroppen genom att behöva sko dom.

Det jag reagerar på är din attityd och rent ut sagt skitprat utifrån yrkeskåren.

Om det nu är som du säger, varför har du inte själv skickat ett brev till SHF:s styrelse så dom kan ta upp det på nästa möte???

Skicka du bara PM:et till mig så ska jag se till att detta reds ut.

Bra va,,, då slipper ju du göra ngt mer konstruktivt än att sitta här o gnälla och kalla hela yrkeskåren för "klantskallar" och hissa alla "barfotanissar" till skyarna.

Ok, börjar med att säga att min "attityd" blir varefter jag blir tilltalad.

Jag har INTE kallat yrkeskåren för klantskallar, du får nog läsa mina inlägg igen.

Jag har INTE höjt "barfota-nissar" till skyarna, tvärtom faktiskt, jag frågade varför inte utbildade hovisar vaktar marknaden lite bättre och utför verkningar till dem som vill, så att de INTE vänder sig till verkarna.

Och ang gnälla, är det inte det vi gör på buke? Gnäller och diskuterar? Inte visste jag att det krävs konstruktiva handlingar för att få lov att gnälla?

Varför de ej skickat brev vet jag inte, de har väl inte orkat engagera sig?

Nu hade det faktiskt varit intressant det där med namnen, men ardennertjejen mötte jag på en ridtur, och jag tänker inte gå till henne och be om namn, i syfte att ange dem. Jag tänker heller inte be folk i gamla stallet om namn för att orsaka problem för deras hovisar.

Egentligen tycker jag inte det behövs namn för att diskutera saken på nästa SHF-möte, det vore ju kanonbra om ni tog upp det! :bow:
Vore väldigt intressant att få höra vad som blev sagt isf.

Så, mao ber jag dig nu hövligt att ta upp saken på nästa möte, bara för att se vad dina kollegor säger och tycker.
(:D se? visst är det konstruktivt att gnälla på buke?)

Jag har verkligen inget emot hovslagare, varför skulle jag det? Jag ville bara diskutera varför vissa inte vill befatta sig med barfota eftersom det också tillhör hovslageri, och det finns många kunder att hämta där.

(PS, nu är hästen i exemplet verkad av en verkare, dock ej Strasser, och hon var ganska nöjd med resultatet.)

Så, mao ber jag dig nu hövligt att ta upp saken på nästa möte, bara för att se vad dina kollegor säger och tycker.
(:D se? visst är det konstruktivt att gnälla på buke?)

Jag har verkligen inget emot hovslagare, varför skulle jag det? Jag ville bara diskutera varför vissa inte vill befatta sig med barfota eftersom det också tillhör hovslageri, och det finns många kunder att hämta där.

Jag ska naturligt vis se vad jag kan göra i denna fråga, jag kan dock inte utlysa denna fråga på nästa styrelsemöte utan att ha grunläggande fakta att det är föreningens medlemmar kretiken är riktad emot. Hoppas du förstår och återkommer med nödvändig fakta genom PM.

Liknande trådar

R
Hästvård Hej! Var iväg och mätte ponnyn för ca en halv vecka sedan, detta gjordes på ATG-kliniken i Gävle. Besöket gick bra (om man bortser från...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
31 323
Senast: Karoliten
·
Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Paxinarion
·
Hästvård Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa...
2
Svar
35
· Visningar
2 881
Senast: Tavro
·
C
Hästvård Klassa gärna detta som en gnälltråd, diskutera med mig och kom med synpunkter! Nu är det dax att se saker från det andra hållet tycker...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 168
Senast: Paste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka