Hovslagare vs hovvårdare

Sv: Hovslagare vs hovvårdare

Helt rätt, men iom att det är en IT- utbildning trots att det är ett hantverksyrke- är jag skeptisk till att utbildningen är adekvat.

Om man sen ser upphovsmännens verkning blir iallafall jag mörkrädd.
Ska DE lära ut hur man verkar:eek:

;)
visar de upp papper?

Hur lång praktikanttid har de?
antal hästar?
Hovens anatomi o sjukdomar?
Felställningar. Föl o unghästar?

"Cecilias bockhovshäst" som det står beskrivet om på hemsidan berodde ju på en sjukdom o man undersökte den inte förrän ett par år senare, utan försökte bara verka den "rätt" hela tiden, men pga sjukdomen så ställde sig hästen så hela tiden.

De där frågorna får du ställa till dem som har gått kurserna och som kan det lite bättre. :) Jag har ingen aning, lika lite som jag vet säkert hur lång praktik/antal hästar/hovens anatomi o sjukdomar/felställningar. föl o unghäst en utbildad hovslagare har.

Sen, hovslagaren som brände hål på sulorna och verkade så hårt är visst utbildad i Skara. Ingen garanti för att göra ett bra jobb. (Hmmmm...man skulle kanske tipsa Aftonbladet om fallet? ;) Ägaren kan kanske bistå med lite trevliga bilder på de brända hovarna?)

Men som sagt, jag dömer inte alla hovisar för det. :)

Senast ändrad av en moderator:

Om man sen ser upphovsmännens verkning blir iallafall jag mörkrädd.
Ska DE lära ut hur man verkar:eek:

Ja, jag vet inte vad jag ska säga :confused: Min verkare har lärt sig av dem och hon är kanon! :D

Min hovslagare tar 200kr för en verkning o jag har aldrig haft en häst med hovspricka.

Så du vet inte vilken utbildning som din verkare har:confused::eek:Om den bara gått en helgkurs eller inte avlagt examensprov i US.
vilket intresse:crazy:
Självklart finns det hovisar som gör dåliga jobb eller tabbar, men jag har svårt att se att de har en kund som går med på att gömma hästen för Vet o djurskyddsinspektörer.

Självklart vet jag att min verkare utbildat sig mer än en helgkurs. Något annat har jag inte sagt.

Men i detalj kan jag inte redogöra det för dig här och nu. Finner heller ingen anledning att göra det....

Och jag hoppas du inte menar att jag inte intresserar mig för min hästs välmående bara för att jag inte här direkt kan redogöra för dig exakt i detalj vad och hur utbildningen läggs upp?

Jag är fullt kapabel att bedöma om min häst mår bra eller inte och ännu en gång: hovarna verkas i princip likadant som min gamle hovis gjorde! Han skulle inte ha något att anmärka på dem.

Sen drar du upp ett specifikt fall igen och dömer alla verkare efter det.

Nu får du gärna fortsätta lägga fram argument mot hovvårdarna, det gör inte mig något. :) Men jag kommer inte att fortsätta för det blir bara en massa upprepningar och det börjar bli lite fånigt tycker jag.

Om du nu intresserar dig för att folk inte ska anlita alternativa hov-fixare så undrar jag: Hur tycker du att man ska lösa det faktum att väldigt många har stora problem med sina utbildade hovslagare? Jag tycker det är helt rätt att belysa problem som finns inom alternativ-hovvården men hur ska man då sopa rent utanför "hovslagar-dörren"? Det var ju bl a detta som ts undrade i sin ursprungsfråga. :)

Det har jag tagit upp många ggr. Fler utbildade hovisar o en kortare utbildning som inte innehåller lika mkt smide.

Så många har inte problem med sina utbildade hovslagare det är snarare så att det är hovslagare som utger sig för att vara utbildade. Det är skillnaden.

Jag hade aldrig någonsin förlitat mig på en hovverkare som har en helgkurs i utbildning (det är den enda utbildningen som finns i Sverige)

Jag har inte träffat på en enda hovslagare (har ändå hållit på i 40 år) som vägrat befatta sig med barfotahållning. Har alltid anlitat traditionella hovslagare och har både haft skodda hästar och oskodda.

När ska hovslagarna reagera, och börja sköta alla hovar?

Det här vill jag faktiskt att du förklarar lite mer grundligt. Inte från hörsägen utan i från egen erfarenhet, pratar du om utbildade hovisar eller gör du en jämförelse mellan helgkurs av hovvårdare v.s. skopåspikare?? Är det det sista så håller jag med dig att båda sidorna är lika envisa med att alla hästar ska,,,,,,,

Du får ursäkta men Startinlägget och vald tidpunkt för denna trådstart fick mig att tro att du inte va nyckter när jag läste inlägget utifrån hur konstigt du resonerade.

Kan du reda ut skillnaderna och gärna oxå vad som skiljer dom båda sidorna åt för hästägarna.

Klart jag inser att de suger ut oss hästägare. Men som jag skrev - jag ser inget alternativ :(
Jag hade mycket hellre betalart 200 spänn för en verkning än 500!
Men jag vill inte ha utflutna och sprickiga fötter på hästarna, så jag biter ihop och betalar ...

Vilken utbildad hovis tar 200:- för en verkning????

Vilken värld lever du i??? Jag tar 500:- för en verkning inkl. moms och hittar jag en extremt illa verkad häst så brukar det ta ca 30 minuter. Mina ordinarie barfotahästar verkar jag lätt på 15 minuter/styck. Och är det ngt som jag är allergisk emot så är det just utflutna hovar, sprickor får jag defenitivt allergi av!!

Varför det för oss utbildade hovisar med erfarenhet inte tar ca två timmar att verka en häst beror på att vi har lång kunskap och utbildning. Går man en helgkurs och köpen en rast, ett par grova hanskar och i bästa fall en höger o en vänster hovkniv och sedan ger sig på att börja verka hästar så tror väl fasen att det kommer ta tid utifrån osäkerhet och avsaknad av att läsa hovens balans,hästens extriör och balanserad verkning för statisk o dynamisk balans.

Vart vill du komma med dina inlägg???

Den här verkningen tog tjugo minuter första gången jag verkade den.

20070525068.jpg

20070525067.jpg

Ser du hur utfluten den är och alla sprickor som enligt "klychan" är just typiskt för vita hovar???

Det har jag tagit upp många ggr. Fler utbildade hovisar o en kortare utbildning som inte innehåller lika mkt smide.

Men hallå! Hur ska hovslagartävlingarna i Falsterbo då gå till? Va? Ska ni snuva oss på den underhållningen?:mad:

Men hallå! Hur ska hovslagartävlingarna i Falsterbo då gå till? Va? Ska ni snuva oss på den underhållningen?:mad:

Den ska gå ut på att man lägger vikten på fysiologisk korrekt skoning, både statisk och dynamisk balans för det är mkt viktigare för hästens välbefinnande än att man lyckats smida upp sömhål som exakt passar sömmen.

Kul kan det då verkligen bli, ta fram extremt felvinklade hästar som både snubblar,nystar och biljaderar innan tävlingen börjar och bedöm resultatet efter skoningen om det för den enskilda individen skett ngn förbättring.

Frågar dig som tydligen sett dessa tävlingar, har domarna någonsin bedömt hur hästen rört sig efter detta SM????

Personligen tycker jag denna tävling inte är till hästarnas välbefinnande då man stirrar sig blind på själva smidet. Jag har länge tjatat om att detta SM ska döpas om till SM i smide för inte fasen är det SM i hovslageri man håller på med.

Urlöjlig tävling tycker jag och du förstår nu varför vi aldrig setts på detta SM.;)

Upphovsmännen har gått en 2 veckors kurs. Den ena av dem har överhuvudtaget inte hållt på med hästar innan. Han har ingen aning om vad han talar om.
Du kanske ska åka till honom o titta på hur hans hästar ser ut på fötterna o hull.:mad:

Upphovsmännen har gått en 2 veckors kurs. Den ena av dem har överhuvudtaget inte hållt på med hästar innan. Han har ingen aning om vad han talar om.
Du kanske ska åka till honom o titta på hur hans hästar ser ut på fötterna o hull.:mad:

Nä nu får det banne mig vara nog med det här! :(

Varför i hela friden skulle jag åka till honom och titta? Jag har ingen som helst anledning till det.

Jag skiter fullständigt i vad de herrarna sysslar med. Det enda som intresserar mig är att min häst är jättefin i sina fötter och min verkare gör ett utomordentligt bra jobb.

Jag har i hela mitt hästliv haft vanliga hovslagare som varit bra varav den siste var så bra att jag faktiskt blev ledsen när han la av. Att jag efter det började med en hovverkare var en ren slump. Jag visste inte ens när jag såg hennes arbete att det inte var en hovslagare!

Nu tycker jag vi återgår till det som var ts mening med den här tråden va?

Hej du :)

Jag är ledsen att göra dig besviken men jag vet också en som tar 200 spänn och en annan i samma område tar 250 kr. Båda är utbildade och har firma.

Min hovslagare samt de flesta andra utbildade hovslagare här i våra trakter tar 200 för verkning samt 800kr för skoning runt om, med kvitto. De är utbildade på hovslagarskolan i Skara.

Min hovslagare samt de flesta andra utbildade hovslagare här i våra trakter tar 200 för verkning samt 800kr för skoning runt om, med kvitto. De är utbildade på hovslagarskolan i Skara.

Yepp! Samma i mina trakter :) 750-900 ca för helskoning, ca 500 för halvskoning och ca 250 för verkning.

Vilken värld lever du i???

Ja, du har ju redan fått svar från flera - i "den lilla staden" kostar det bara 200-250:- för en verkning gjord av Skara-Nissar (ofta med vidareutbildning!)

Varför det för oss utbildade hovisar med erfarenhet inte tar ca två timmar att verka en häst beror på att vi har lång kunskap och utbildning.

Nä, det beror nog ofta på att ni skiter i att ta på traktstöden och mest filar till kanterna ...Då går det fort!

Ilskna inlägg får ilskna svar! ;)

Liknande trådar

R
Hästvård Hej! Var iväg och mätte ponnyn för ca en halv vecka sedan, detta gjordes på ATG-kliniken i Gävle. Besöket gick bra (om man bortser från...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
31 324
Senast: Karoliten
·
Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Paxinarion
·
Hästvård Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa...
2
Svar
35
· Visningar
2 881
Senast: Tavro
·
C
Hästvård Klassa gärna detta som en gnälltråd, diskutera med mig och kom med synpunkter! Nu är det dax att se saker från det andra hållet tycker...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 168
Senast: Paste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka