Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Vi går upp mellan 6 och 7 på morgonen och då äter Lykke ca 200ml ersättning och bajsar efter det haha, alltid lixom. Jag äter frukost o sitter vid datorn lite, Lykke ligger och gymmar och har sig. Byter första blöjan innan vi går ner i köket och andra efter hon har bajsat.
Runt 8-9 börjar vi göra oss iordning för att åka till stallet, klär på oss och så, fixar flaska att ta med. Byter blöja innan vi åker till stallet.
Antingen vaknar hon direkt när vi kommer till stallet och då vill hon ofta äta lite sen sover hon väldigt bra för det mesta så jag hinner fixa och trixa, rida eller så. Sen brukar vi bara lata oss i stallet, lunchar med min tränare etc, kollar när hennes elev tränar o.s.v.
Kommer hem runt 2 och då byter vi blöja (ofta så har hon inte gjort nåt när hon sover i stallet faktiskt, mkt praktiskt, annars byter vi en gång till där ute) och så vill hon äta ca 200ml igen.
På eftermiddagen slappar vi, jag försöker fixa här hemma och plocka undan.
Mellan 5-6 kommer mamma hem och då äter vi sen brukar Lykke få bada antingen med mig eller så badar mormor henne i hennes lilla badbalja.
Hon sover kanske någon sväng på eftermiddagen men inte jättelänge.
Runt sju brukar vi byta om på henne så hon har pyjamas sen får hon bli gosad och lekt med och så äter hon sen brukar hon somna mellan 8-9 för det mesta.
Så ser det oftast ut, men en del dagar skjutsar jag över henne till morfar så hon får vara bara inne och ta det lugnt, spec när det är så kallt. Tre gånger/vecka är hon inte med i stallet skulle jag räkna på. Två gånger i veckan är hon hos morfar ca 6 h och på helgerna brukar hon ibland stanna hemma med mormor.
=)

För övrigt var vi på BVC, mitt barn kanske är det största men hon ligger way före rent motoriskt :D Hon gör saker som man räknar att de börjar med vid 6 månader, höhö! :D A-barn jag säger då det!
Har även fått börja använda sittdelen i vagnen för att hon ska vara nöjd, hon sitter där uppallad med lite filtar etc och kollar när jag fixar i stallet.

eeen ska hon också få tänder nu, de får sluta växa så fort småtjejerna!Betyder ju att Chelsea snart är där med ju :D:love:

Vi har varken tänder eller rutiner. Tänder har jag inte planerat in fförrän om flera månader. Rutiner kanske vi skaffar oss nån annan dag. :p

:D

det där jag skrev om att moa inte pratar när hon ligger jälv - glöm det! Nu när man lägger henne i gymet berättar hon allt hon vart med om för sina kompisar som hänger där, sen övergår hon till att dra och sparka på dem:D
och sen prata lite till!

inatt låg hon och verd sig i nästan två timmar. Vet inte om det kan ha varit att jag bytte till sempers ersättning igår kväll?
hon blev helt slut efter det och sov till halv tolv! visst hon vaknade fortfarande varje 1 1/2 timme och fick mat men ho somnade om igen.
inatt ska hon inte få nåt alls iallafall så får vi se om det blir nån skillnad.

Vilken skillnad vi har märkt på henne nu bara på ett par dagar! Hon börjar få stenkoll på sina händer, grabbar tag i saker, vill stå mer och mer och pratar mer!

30265441.jpg

Fortfarande vrider hon inte huvudet efter ljud tyvärr.

Senast ändrad:

ja jag tror nog jag får börja med sittdel rätt tidigt med, moa ska se allt. När hon inte vill ligga ner längre men ligger uppallad på sida gör hon rejäla situps i SIDLED, alltså uppåt fast hennes sida, om ni fattar:eek: det är skitjobbigt, ointe ens jag klarar det knappt, och hon lättar mycket.

Nu blev jag nyfiken - vad gör hon för nåt?
I en bok jag har står det lite vad de ska kunna vid 1, 3 och 6 månader, och moa gör en hel del av det vid 6 månaderkolumnen, men det står inte när de brukar lära sig det. Det är lite felformulerat tyvärr:( så jag har inget att jämföra med

Ja nu får Lykke använda sittdelen i vagnen varje dag :p Jag pallar upp i ryggslutet med filt etc o då går det bra, hon är asnöjd! Har en sån där barnstol man kan fästa på bord oxå men vi har inga bord den passar på dessvärre =/

Hon rullar över från båda hållen, hon kämpar med att sätta sig upp från ryggläge, hon sätter sig i babysittern, bilbarnstolen och om hon lutar sig mot en. Hon tar saker med ena handen o byter till andra, hon vrider sig moturs så hon hamnar hur långt bort som helst hahaha assjukt ser det ut, hon är verkligen mycket för att hålla, ta o kasta saker. Hon rättar till nappen själv o tar den o stoppar in, hon är vääääldigt pratig och håller låda hela tiden, hon räcker upp armarna när man ska ta upp henne.
Har säkert glömt nåt, är ju rätt tidigt :p

Molly är inte ett dugg intresserad av att sita i vagnen, somnar så fort man lägger henne där så jag behåller liggdelen ett tag till :p.
Däremot sitter hon i matstolen och tittar på när vi äter, det tycker hon är jättekul.

Vänder sig från rygg till mage gör hon bara när hon är förbannad och greppar saker och byter hand gör hon typ hela tiden :).

Längtar till Chelsea kan sitta upp själv, hon vill sitta hela tiden i famnen :D Köpt en bumbostol stol som hon gillar, men hon är fortfarande för ostadig för att sitta i den själv.
I munnen har hon en näve hela tiden, eller om hon har sin snuttefilt hos sig så kan den åka in också. Får mer och mer kontroll på händerna.
Nu lyfter hon även upp benen mer,ser ut som att hon nästan upptäckt fötterna nu :D det är på gränsen liksom, hon tar tag i byxbenen och drar hehe.

I morse kom det ett ljud när hon skrattade, iiiih. Men inget mer sen, leeer stort men inga ljud. Dock snackar hon en hel del, ooaaoooo :love:

Märkt att hon inte gillar att gå ut oh gå med vagnen på sen eftermiddag/kväll då får hon ingen ro att somna. På förmiddag och dagtid så somnar hon direkt när man kör ut vagnen. Men hon är öht rätt gnällig på kvällarna, svårt att komma till ro liksom. Så alla aktiviteter och utgående försöker vi göra på dagtid :p

Nu får jag verkligen ta och skämmas, har inte orkar sätta på min data på flera dagar så nu hade jag mycket att läsa här inne :D

se om man kommer ihåg allt man skall svara på *LER*

Det här med att försöka lura upp min till stockholm tycker jag vra en bra ide, skulle vara himla trevligt att träffa alla höstmammor och alla underbara bebisar.
Nu är det så att jag har bara varit i stockholm 1 gång under hela mina 23 år och det var när vi skulle åka till turkiet, så har bara varit på stationen och utanför haha, jag kommer från landet och vet inget om stockholm alls haha!

Ja lite rutiner på dagen försöker vi att ha och lyckas ganska bra.
Indra vaknar vid halv tio varje morgon och då vill hon ha 200ml ersättning, har fuskat och börjar med semper 2an redan för hon blev inte lika mätt på ettans. efter att hon får mat och ny blöja som hon har bajast i varje morgon lägger jag henne i sitt gym och där brukar hon ligga och leka och prata i en timma nästan. brukar hon bli lite gnällig sätter jag på musik och då blir hon tyst och roar sig själv igen. sen vid halv evla elva brukar hon sova en liten stund kanske 20-30 min, när hon vaknar får hon lite havregröt som hon gillar att äta och smeta in hela ansiket med eftersom hon skall stoppa händerna i munnen hela tiden blir det lite kladdigt haha, sen brukar vi sätta oss vid tvn och kolla på barnprogram, Indra kollar fastis på tv och det är mycketr ljud och färger.

Vid halv ett vill hon ha mat igen och då äter hon 200ml igen och efter det är hon trött och brukar sova mellan 13-15 ibland till 16. När hon vaknar där ger jag henne 200ml igen och byter blöja sen brukar vi gå ut och handla och gå en liten långis med vovven hemma, så vi brukar väl komma hem vid 18 tiden sen mat igen 200ml sen börjar den gnälliga kvällen, får mat vid ca 21 och sen vid 23 om hon inte somnat för då brukar hon slockan efter det sista målet mat där fast det brukar bara räcka med att ge henne 90ml . Sen när hon somnat för natten vid ca 23 vaknar hon inte fören till mogronen vid halv tio, så hon sover hela natten utan att vilja ha mat eller nått. så himla skönt. Men i dag har jag gjort iordning hennes sovrum så i dag blir det primiär för henne att sova där inne själv, får se hur det går!

Kvällarna är myckwet bättre nu men ändå lite gnälligt och sånt men det är inte så jobbigt längre när man kommit in i det. Indra äter ingen Minifom alls längre, och hon verkar må bra och allt.

Indra har börjar röra sig himla mycket, för några dar sen hade hon vänt sig helt i sängen, där huvudet ligger normalafall låg hennes fötter nu haha kunde inte låta bli att skratta lite åt henne för hon s¨åg så roligt ut, hon kollar upp över säng kanten så hon ser vad som händer i rummet och kollar efter hunden hela tiden när hon sitter i sin barnstol i köket, HOn vänder huvudet efter ljud och pratar tillbax när man säger något. när hon ligger i sitt gym eller i min säng gungar hon så mycket att hon är på väg över från mage till sidan och nästan helt över på rygg.

Hon älskar att kolla i en spegel, står man framför en spegel och gungar henne fram och tillbax skrattar hon så mycket så man tror hon inte får något luft alls. Man blir så varm i hela kroppen när hon skrattar så mycket. hon kan även gör adet när man leker titt ut me henne.

oj kände att det blir lite mycket nu men jag har ju halkat efter här inne i några dar nu haha :P

Senast ändrad:

*kl*

Jag har köpt en vagn till:D Har världens snyggaste liggvagn, men har införskaffat en "både sitt- och ligg-vagn" -vad det nu heter:D Vi kör vidare på liggvagnen ett tag till, snäckan somnar ändå efter bara några minuter, och så tycker jag hon är för liten för sittvagn innan hon kan sitta stadigt själv.

En Teutonia Fun (tror jag den heter) blev det, apsnygg färg dessutom:D

Snygg!
Vad säger karln din om färgen då?
Min sambo skulle ha älskat den, han kör gärna runt i min rosa bubbla på sommaren också :D

Är det snäckan på din avatar?
Vad har hon på sig?
Älskar retro kläder, liknar en overall/åkpåse som min mormor stickade åt mig när jag var liten, som Molly nu har ärvt :)

Han har inga problem med den alls.
Jopp, det är snäckan, iförd stickad dräkt från 70-talet. Vi har löjligt mycket gamla kläder, men bara en bråkdel är användbart tyvärr.

hade jag kommit hem med en sån hade den åkt ut fortare än kvickt! sambon är inte mycket för rosa vagnar;)

Moa försöker resa sig är hon ligger, och har man henne liggandes i famnen slänger hon sig upp till sittande, men klarar ju inte sitta kvar såklart:p

Hon griper tag i fingrarna hon drar sig nästan ända upp!
'skrattar gör hon inte än,mer än nåt enstaka litet hehe.

Pratet är så häftigt , det låter ju näsan som ord!
grrrö, jossssss, ojoj, iiiiiihhhh, ooohhhhhhhhaaaaaaaaa osv!:D
Häromdagen när hon låg på skötbordet och höll låda och försökte sparka ihjäl bädden, som hon alltid gör, hörde jag plötsligt AJ! OJOJ!

haha jag höll på at dö av skratt!!

BoR: vi smålänningar får stötta varann när vi är där uppe!
Gud vad bra hon sover!!
Inatt år Moa sex gånger mellan kl 24-10.30. Hon har tagit för vana nu fyra nätter i rad att vara halvvaken 2-3 timmar och flämtar, stönar, snurrar och vrider sig. Hon tittar inte så jag antar att hon drömmer...

delvis kl

Vad roligt att läsa om allas utvecklingar och påhitt! :banana: Även om man inte ska jämföra, så är det ändå spännande, speciellt för oss med "yngre" bebisar, att läsa om vad som komma skall! :love:

Chelsea har enda sen början haft ett skrik som låter som näääääääääääej! Så varje gång hon skriker svara vi med: jooooooo! :D Låter skitkul! Så klart hon inte säger nej, men låter ju så haha.

Ang er som ska till stockholm, vi ser till att guida er eller möta upp er på ngn enkel plats, det löser sig! Vi är ju fler stockholmare, vi får ta varsin "utböling" och bli faddrar hehe. Ni måste komma! :banana:

Hon har tagit för vana nu fyra nätter i rad att vara halvvaken 2-3 timmar och flämtar, stönar, snurrar och vrider sig. Hon tittar inte så jag antar att hon drömmer...

jag känner igen det där... snäckan vrider sig oupphörligt, och låter helt rabiat.

hur gör ni för att stå ut? det spelar ingen roll och jag tar henne närmare, lägger henne i sin säng, lägger tillbaka på sidan (det kan hjälpa nån halvminut) eller matar. Sambon brukar sova på soffan när han ska upp och jobba för att få sova så han kan inte ha henne på sin sida heller, i helgen hade vi det så när hon började och då fick jag iallafall sova lite.

Suget att bara sätta i öronproppar är stort, men det går ju inte:(

Chelsea vaknar varje morgon kl 5 och håller på så där! Vrider sig, stönar, stånkar, morrar... oftast blundar hon men kan även vara vaken är inte helt säker varje gång :p.
Ibland funkar tutten, men oftast bara en stund sen börjar hon igen. Varje morgon kl 5 nu i flera dagar, skumt!
Ngn gång har jag lyckats somna om själv, och när jag vaknat nästa gång så sover hon lugnt igen ngn timma senare!

kl.
idag har jag sålt lite av lillans kläder på tradera, första gången jag gör detta, och liiite sorgligt är det att nu göra sig av med alla kläder i stl 56 :cry:. Men har faktiskt sparat kläderna hon hade på sig hem från bb, och hennes första pyjamas :love:

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 938
Senast: Human
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 922
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama