Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej! Jag fick för mig att det var det där måttet som ska bli 10 cm öppet sen.
På UL innan det är dags kollar man hur lång cervix är, och då är 3-5 normalt typ, kortare kan innebära risk för förtidsbörd. Sedan när verkar sätter igång så blir den kortare och öppnas, och när man är helt öppen är diametern på öppningen 10 cm, och då är längden helt utplånad :)
 
Jag har letat svamp idag, gått 13000 steg och sen svullnade fingrarna upp såpass att det var svårt att böja dem. Gick ner efter lite vila men känner i hela kroppen att det blev lite mycket.
Jag blir trött i kroppen av att gå till stallet och tillbaka....det är typ 1,5 km totalt :p.
 
På UL innan det är dags kollar man hur lång cervix är, och då är 3-5 normalt typ, kortare kan innebära risk för förtidsbörd. Sedan när verkar sätter igång så blir den kortare och öppnas, och när man är helt öppen är diametern på öppningen 10 cm, och då är längden helt utplånad :)
Aha, tack för förklaringen!
 
Jag blir trött i kroppen av att gå till stallet och tillbaka....det är typ 1,5 km totalt :p.
Jag flåsade rätt ordentligt 🤓 Istället för att knäböja fick jag sätta mig på rumpan och rulla år sidan för att komma upp, eller sitta på alla fyra 😂.

Tänkte precis anmäla mig till en svampkurs om fyra veckor och blev oerhört kränkt och började gråta när sambon sa att jag inte kommer orka gå med. Min erfarenhet av svampkurs är att man kan gå lite i sin egen takt och sen samlas, så jag ska nog försöka ändå!
 
Skönt! För oss innebär det ju att om jag går hem och är fld-ledig att vi inte får ha F på förskolan mer än 15h och då är det mer skonsamt för mig att jobba.

Vet inte om jag sagt det dock att min vikarie sagt upp sig innan hon ens hunnit börja?Vilket såklart stressar mig. Jag hade ju dessutom bokat in de flesta besök utifrån att vi skulle träffa barnen ihop och att hon skulle hjälpa mig att plocka fram leksaker och material och kunna skriva, men nu får jag göra allt själv + leka på golvet och det är ju inte riktigt vad kroppen önskar just nu 😩 Bad faktiskt sekreteraren att avboka något av besöken i nästa vecka där jag känner att det blir ohållbart.

Det låter hemskt! Det finns ingen möjlighet att nån annan kan hoppa in och hjälpa dig med just leka på golvetgrejen? Vissa arbetsuppgifter känns ju orimliga att göra som höggravid. Sedan det började synas på mig att jag är gravid får jag till exempel inte träffa klienter som är känt aggressiva/hotfulla och får heller inte vara med på omhändertaganden av barn, det känns skönt att mina chefer tar sådana beslut åt mig tycker jag eftersom det är svårt att göra det själv. Men beror ju på hur många kollegor man har som kan ta över ens uppgifter förstås.
 
Det låter hemskt! Det finns ingen möjlighet att nån annan kan hoppa in och hjälpa dig med just leka på golvetgrejen? Vissa arbetsuppgifter känns ju orimliga att göra som höggravid. Sedan det började synas på mig att jag är gravid får jag till exempel inte träffa klienter som är känt aggressiva/hotfulla och får heller inte vara med på omhändertaganden av barn, det känns skönt att mina chefer tar sådana beslut åt mig tycker jag eftersom det är svårt att göra det själv. Men beror ju på hur många kollegor man har som kan ta över ens uppgifter förstås.

Ibland går det nog att lösa men som imorgon har jag ett besök som känns angeläget och där ingen annan kunde hoppa in. När jag dessutom vet hur läget är med att jag inte har ngn vikarie så känner jag ju mer press på att de faktiskt ska få ngt besök innan jag går hem. De två sista veckorna har jag dock typ bara nätverksmöten, telefon eller digitala Vårdmöten och det kommer gå bra tror jag 👍🏻
 
Ingen mer än jag ännu som fått rekommendationen via BM att hålla sig hemma sista fyra veckorna?
IMG_20200720_213346.webp
 

Jag är ju bara i v 26 än men har inte fått nån sån information. Tycker det känns lite sådär faktiskt, det finns ju så otroligt många jobb där man inte kan jobba hemifrån och om man då inte får nån ersättning kan det inte vara många som har råd att bara stanna hemma. Dessutom irriterar det mig att ens partner ska vara hemma i fyra veckor men sedan ändå inte får vara med på BB, då är ju den regeln ännu mer orimlig.
 
Ingen mer än jag ännu som fått rekommendationen via BM att hålla sig hemma sista fyra veckorna?

Vilken region tillhör du?
Jag går in i v. 37 idag och har inte fått någon sådan information eller rekommendation alls. I juni frågade jag min ordinarie BM om just detta men enligt henne fanns det inga sådana riktlinjer/rekommendationer utan jag fick själv avgöra vad jag tycker känns bäst. Sedan dess har jag träffat två andra barnmorskor vid mina ordinarie besök och ingen av dem har heller nämnt något.
 
Jag är ju bara i v 26 än men har inte fått nån sån information. Tycker det känns lite sådär faktiskt, det finns ju så otroligt många jobb där man inte kan jobba hemifrån och om man då inte får nån ersättning kan det inte vara många som har råd att bara stanna hemma. Dessutom irriterar det mig att ens partner ska vara hemma i fyra veckor men sedan ändå inte får vara med på BB, då är ju den regeln ännu mer orimlig.
Jag tolkar det som att det är viktigt att den gravida inte blir smittad av partnern heller, men vet inte riktigt, är inte supertydligt.

Angående BB är jag lite kluven! Själv hade jag gärna haft med min partner, samtidigt som ju risken för bebisarna/personalen att smittas ju blir mindre desto färre baciller man träffar på.

Min partner kommer inte kunna vara hemma fyra veckor innan, men jag ändrade datumet då jag kommer gå hem från jobbet.

Tycker det är jättekonstigt att de som är i riskgrupp inte får bli sjukskrivna, antar att rekommendationen grundar sig i risk för kvinnan eller barnet.

PS, det blir ännu märkligare när informationen bara går ut till vissa 🤔
Vilken region tillhör du?
Jag går in i v. 37 idag och har inte fått någon sådan information eller rekommendation alls. I juni frågade jag min ordinarie BM om just detta men enligt henne fanns det inga sådana riktlinjer/rekommendationer utan jag fick själv avgöra vad jag tycker känns bäst. Sedan dess har jag träffat två andra barnmorskor vid mina ordinarie besök och ingen av dem har heller nämnt något.
Tillhör Halland. Märkligt att det är olika!
 
Jag tolkar det som att det är viktigt att den gravida inte blir smittad av partnern heller, men vet inte riktigt, är inte supertydligt.

Angående BB är jag lite kluven! Själv hade jag gärna haft med min partner, samtidigt som ju risken för bebisarna/personalen att smittas ju blir mindre desto färre baciller man träffar på.

Min partner kommer inte kunna vara hemma fyra veckor innan, men jag ändrade datumet då jag kommer gå hem från jobbet.

Tycker det är jättekonstigt att de som är i riskgrupp inte får bli sjukskrivna, antar att rekommendationen grundar sig i risk för kvinnan eller barnet.

PS, det blir ännu märkligare när informationen bara går ut till vissa 🤔

Tillhör Halland. Märkligt att det är olika!

Jag kan förstå att man gjorde begränsningen med BB precis i början av pandemin när man behövde vidta lite skarpa åtgärder, men nu tycker jag att det borde funnits tid att utvärdera och komma med lösningar, det gör man ju i alla andra verksamheter. Tänker att om partnern är med på förlossningen har ju smittorisken redan uppstått och att det rimliga är att de får vara med på bb men inte lämna rummet för att minska riskerna. Tycker det känns som att riskerna snarare ökar om det ska vara flera olika barnmorskor som springer mellan olika rum och tar hand om bebisar än om det är deras pappa som tar hand om dem. Givetvis med förutsättning att partnern är symptomfri.
 
Har inte heller fått informationen om covid. Känner mig otroligt lugn över det faktiskt. I vår region (Gävleborg) känns det överlag som att det lugnat ner sig mycket med smittan. Enligt bm så får partner stanna på BB på sjukhuset vi valt.
 
Jag tog min lärarexamen i juni och i samband med det valde jag att inte söka några jobb till hösten, dels pga corona men också för att jag bara skulle hinna jobba en dryg månad innan jag skulle gått hem för föräldraledighet..

Går in i vecka 32+0 imorgon och var hos bm i tisdags men har inte fått någon information angående corona från dom..

På det sjukhus vi vill föda på får partnern inte vara med på BB alls men jag hoppas på en tidig hemgång så att vi kan åka hem tillsammans.. :)
 
Enligt vad jag läst här får partner inte vara med på BB, dock kan man få rum på patienthotell om förlossningen gått bra men man tex har långt att åka.
Vet inte hur vi kommer göra, om sambon får åka hem till sonen eller ej. Hade nog helst haft kvar honom en natt faktiskt.
 
Enligt vad jag läst här får partner inte vara med på BB, dock kan man få rum på patienthotell om förlossningen gått bra men man tex har långt att åka.
Vet inte hur vi kommer göra, om sambon får åka hem till sonen eller ej. Hade nog helst haft kvar honom en natt faktiskt.
Jag hade också helst haft kvar min sambo, han vill också det. Han har varit helt utanför hela graviditeten, inte fått följa med på några undersökningar eller ultraljud. Ja, så antar jag iofs att det är för alla partners i denna tråd så det är inte mer synd om oss såklart!

Har hela tiden tänkt tidig hemgång men börjar omvärdera efter att BM rekommenderade att stanna kvar på BB så att amningen kommer igång.
 
Har inte heller fått informationen om covid. Känner mig otroligt lugn över det faktiskt. I vår region (Gävleborg) känns det överlag som att det lugnat ner sig mycket med smittan. Enligt bm så får partner stanna på BB på sjukhuset vi valt.
Härligt om partner får stanna!!!
 
Jag hade också helst haft kvar min sambo, han vill också det. Han har varit helt utanför hela graviditeten, inte fått följa med på några undersökningar eller ultraljud. Ja, så antar jag iofs att det är för alla partners i denna tråd så det är inte mer synd om oss såklart!

Har hela tiden tänkt tidig hemgång men börjar omvärdera efter att BM rekommenderade att stanna kvar på BB så att amningen kommer igång.
Jag får nog inte gå hem tidigt, pga mina mediciner som kan påverka bebis (SSRI bland annat). Så för min del räknar jag med att bli kvar typ tre dagar. Hur jag ska klara mig utan sonen så länge återstår att se. Och är dessutom i ökad risk för förlossningsdepression så känns sådär att vara ifrån familjen länge därför.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 394
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 121
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Gry
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 566
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp