Alltså, får man föda sitt barn på vilken förlossning som helst eller prioriteras man om man bor inom upptagningsområdet? (obs detta gäller inte Stockholm för där säger min syster att man får önska/ lista sig på den man helst önskar och hoppas på att det finns plats).
Bakgrund: Satt igår och pratade med svägerskan. Vi bor i samma län där det finns tre förlossningskliniker, låt oss kalla dem A, B och C. Vi har 15 min till B och runt 50 till både A och C. Svägerskan har typ 30 min till B och 20 till C och tillhör förlossningen på C eftersom de bor i en annan kommun och det är närmst.
Då säger hon och hennes sambo att de ändå har tänkt föda på B med motiveringen att deras släkt bor där och att sjukhus C ”ligger åt fel håll”.
För mig är det självklart att förlossningen måste prioritera de som bor i upptagningsområdet? (Utöver om det finns andra medicinska skäl såklart.) Men det känns väldigt konstigt om jag ska behöva sitta i bilen i 50 min när någon som egentligen har närmre till det sjukhuset väljer ”mitt” sjukhus/ tar en plats utan egentliga skäl?
Jag jobbar ju själv i vården och vår klinik har mottagning på alla sjukhus (A,B och C) och där får patienterna inte välja även om önskan finns utan man får gå till den mottagning man tillhör utifrån vilken kommun man bor i.
Nån som vet hur det funkar?
Och, ja jag kan låta egoistisk, men förra förlossningen var det inte kul att åka bil i 15 min och jag önskar inte göra den resan 3 gånger längre utan att det finns bra skäl.