Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har pratat lite med min barnmorskekompis om det där och hon säger att det inte är vad bebis väger som avgör om förlossningen blir "svårare", det är storleken på huvudet och axlarna. Lite extra fett gör liksom ingenting. Nästan så att det hjälper till lite, dels med tyngdlagen och att värkarna får bättre "tag" om barnet och för det utåt liksom. Tror inte heller att vikten avgör när bebis föds.

Märkligt med moderkakan. Det borde ju rimligtvis inte flytta på sig hur som helst 🤔
Hoppas det är en knubbig bebis med litet huvud 🤩.
Så himla härligt med en vän som är barnmorska!
 
Jag och sambon lämnade sonen hos mina föräldrar och åkte på spa + middag ute idag. Ska sova ostört hela natten också. Sååå skönt! Helt fantastiskt. Förutom att jag har ont i fötterna har jag åkt på vad som jag läser mig till verkar vara foglossning. Hade jag inte heller förra graviditeten. Lägg där till hemorrojder och reflux så är misären fulländad. Känner mig så färdig med denna graviditet.

Förresten bredvid oss på restaurangen ikväll satt ett par med en rätt nyfödd bebis. Bebisen sov i vagnen hela kvällen förutom att den satt hos pappan en kort stund och fick en flaska mat. Sen somnade ungen på direkten och gick med på att läggas ner i vagnen. Alltså, jag önskar så att vi får en så nöjd bebis den här gången. När jag tänker tillbaka på hur vi hade det förra gången blir jag helt matt. Det var så kämpigt med att få liten att äta och sova 😩 Vi hade aldrig kunnat ha med honom på restaurang på det sättet 😩
 
September

2 Martenix, 27 år, första barnet
7 Eli, 32 år, andra barnet
12 KarinStarfighter, 34 år, Andra barnet
14 solkatt, 32 år, andra barnet

Oktober
1 Dammtuss, 29 år, tredje barnet
3 Vinkelina, 3år, tredje barnet
5 Poison-heart, 28 år, andra barnet

November

1 hemlig, 36 år, andra barnet
7 julgrisen, 34 år, första barnen
9 Cattaflajna, 27 år, andra barnet


Verkar som att du drog bort ett antal år istället för att lägga till ett @vinkelina 😂
 
Här är typ det enda som behöver köpas nu en bedside crib (sonen som blir två i september sover fortfarande i spjälsäng som står i vårat sovrum eller i våran säng) så känns som det blir smidigast. En babysitter behöver vi också, tror det bara är dom grejerna.
Och givetvis har vi nu dragit igång med sonens rum lagom till att bebis ska komma.... vi tänkte bli klara med hans rum innan. Det ska tömmas på bonusens gamla leksaker mm samt rivas ut det mesta och läggas nytt tak, golv, tapeter samt garderob. Jodåsattere... tänk att man alltid ska sätta igång med sådana projekt när man är gravid 😂😂
 
September

2 Martenix, 27 år, första barnet
7 Eli, 32 år, andra barnet
12 KarinStarfighter, 34 år, Andra barnet
14 solkatt, 32 år, andra barnet

Oktober
1 Dammtuss, 29 år, tredje barnet
3 Vinkelina, 36 år tredje barnet
5 Poison-heart, 28 år, andra barnet

November

1 hemlig, 36 år, andra barnet
7 julgrisen, 34 år, första barnen
9 Cattaflajna, 27 år, andra barnet

33 år hit eller dit spelar väl ingen roll
:angel:
 
Här är typ det enda som behöver köpas nu en bedside crib (sonen som blir två i september sover fortfarande i spjälsäng som står i vårat sovrum eller i våran säng) så känns som det blir smidigast. En babysitter behöver vi också, tror det bara är dom grejerna.
Och givetvis har vi nu dragit igång med sonens rum lagom till att bebis ska komma.... vi tänkte bli klara med hans rum innan. Det ska tömmas på bonusens gamla leksaker mm samt rivas ut det mesta och läggas nytt tak, golv, tapeter samt garderob. Jodåsattere... tänk att man alltid ska sätta igång med sådana projekt när man är gravid 😂😂

Välkommen till klubben 😂
 
Vi funderar på det här med vagn, vad har man i vagnen på vintern egentligen? Vi tänker oss ett fårskinn men därefter tar det stopp. Våra kommer ju förhoppningsvis i november så de kommer vara pyttesmå under vintern. Vad använder ni? Har ni åkpåse? Och om man har åkpåse, ska man då ändå ha filt också?
 
Vi funderar på det här med vagn, vad har man i vagnen på vintern egentligen? Vi tänker oss ett fårskinn men därefter tar det stopp. Våra kommer ju förhoppningsvis i november så de kommer vara pyttesmå under vintern. Vad använder ni? Har ni åkpåse? Och om man har åkpåse, ska man då ändå ha filt också?
Vi kommer köra åkpåse i lammull. Sonen sov i sån i -20 i bara tunn body och byxor (visserligen runt 8 månader då) och så mössa och tunn filt runt kinderna. Han var så varm och go i den.
 
Vi kommer köra åkpåse i lammull. Sonen sov i sån i -20 i bara tunn body och byxor (visserligen runt 8 månader då) och så mössa och tunn filt runt kinderna. Han var så varm och go i den.

Det låter supermysigt! Är det en vanlig bomullsfilt ni har till då? Jag läste nånstans om att man skulle ha yllefilt i vagnen men det känns som att det blir väldigt varmt om de också har åkpåse så det måste väl vara om de är utan sådan.
 
Vi har skaffat en jättebra åkpåse, men jag känner att den kanske är lite för bra. Den verkar så varm att bebis troligtvis får vara väldigt lättklädd inuti för att inte svettas ihjäl, så då blir det ju bekymmer om man måste plocka upp henne på vägen. Den var egentligen till sittdelen så kommer väl ha användning för den nästa år om inte annat.

Eller hur tänker man med det där egentligen?
 
September
2 Martenix, 27 år, första barnet
7 Eli, 32 år, andra barnet
12 KarinStarfighter, 34 år, Andra barnet
14 solkatt, 32 år, andra barnet

Oktober
1 Dammtuss, 29 år, tredje barnet
3 Vinkelina, 36 år tredje barnet
5 Poison-heart, 28 år, andra barnet

November
1 hemlig, 36 år, andra barnet
5 Cattaflajna, 28 år, andra barnet
7 julgrisen, 34 år, första barnen

Har ju hunnit få nytt BF och fylla år sen listan var framme sist 😅
 
Vi funderar på det här med vagn, vad har man i vagnen på vintern egentligen? Vi tänker oss ett fårskinn men därefter tar det stopp. Våra kommer ju förhoppningsvis i november så de kommer vara pyttesmå under vintern. Vad använder ni? Har ni åkpåse? Och om man har åkpåse, ska man då ändå ha filt också?

Dottern är ju född på vintern, feb 2018... och vi körde på åkpåse, sen anpassade vi kläderna mer efter vädret. Angående om man behöver filt också beror väl på vad för kläder barnet har och vart i landet man bor
 
Vi har skaffat en jättebra åkpåse, men jag känner att den kanske är lite för bra. Den verkar så varm att bebis troligtvis får vara väldigt lättklädd inuti för att inte svettas ihjäl, så då blir det ju bekymmer om man måste plocka upp henne på vägen. Den var egentligen till sittdelen så kommer väl ha användning för den nästa år om inte annat.

Eller hur tänker man med det där egentligen?

Ja, det där undrar jag med! Vilken har ni köpt?
 
Elodie Details Åkpåse - BabyWorld
Den här, bild från Eloides sida på modellbebis.

Den har hål i ryggen för bältena i sittdelen, och expediteten sa att den är mer för den men att den går jättebra att använda till liggdelen också. Det går att dra upp dragkedjan och använda överhalvan eller underhalvan också.

Såhär skriver de om den:
Beskrivning
Åkpåsarna är en av Elodie Details mest välkända och uppskattade produkter. Förmodligen på grund av deras unika approach till trend och design, och med den höga kvalitet, detaljkänsla och funktionalitet som under åren givits dem. Eller kanske för att de passar så gott som alla vagnar på marknaden och är perfekt anpassade till nordiskt vinterklimat.
- Universell design gör att den passar i princip alla vagnar på marknaden
- Vind- och vattenavvisande yttre lager som håller snö och regn ute
- Panelstoppade för optimal värmereglering
- Överdelen kan plockas av helt
- Praktiskt när man rör sig ofta från ute- till innemiljö
- Öppningsbara hål i ryggdelen gör åkpåsen kompatibel med i princip alla typer av 5-punktsbälten, även helt fastmonterade
- Smart flärp på baksidan som du viker runt ryggstödet. Förhindrar effektivt att åkpåsen glider
- Levereras i en praktisk dustbag
Ingår i Elodie Details kollektion Le Petit Parisien
 
Det låter supermysigt! Är det en vanlig bomullsfilt ni har till då? Jag läste nånstans om att man skulle ha yllefilt i vagnen men det känns som att det blir väldigt varmt om de också har åkpåse så det måste väl vara om de är utan sådan.
Ja, eller om det var fleece.
Vi fick helt enkelt skynda hem om han blev ledsen i vagnen eftersom han bara hade innekläder under, men det hände väldigt sällan som tur var.

Vi har en från Nordlys. Går också att sätta fast i sittdelen, men var inga problem ha i liggdelen heller. Har nästan aldrig behövt ha sonen fast i vagnen.
 
Uppdaterar väl jag med:

September
2 Martenix, 27 år, första barnet
7 Eli, 32 år, andra barnet
12 KarinStarfighter, 34 år, Andra barnet
14 solkatt, 32 år, andra barnet

Oktober
1 Dammtuss, 29 år, tredje barnet
3 Vinkelina, 36 år tredje barnet
5 Poison-heart, 28 år, andra barnet
31 hemlig, 37 år, andra barnet (lillasyster)

November
5 Cattaflajna, 28 år, andra barnet
7 julgrisen, 34 år, första barnen
 
Elodie Details Åkpåse - BabyWorld
Den här, bild från Eloides sida på modellbebis.

Den har hål i ryggen för bältena i sittdelen, och expediteten sa att den är mer för den men att den går jättebra att använda till liggdelen också. Det går att dra upp dragkedjan och använda överhalvan eller underhalvan också.

Såhär skriver de om den:
Beskrivning
Åkpåsarna är en av Elodie Details mest välkända och uppskattade produkter. Förmodligen på grund av deras unika approach till trend och design, och med den höga kvalitet, detaljkänsla och funktionalitet som under åren givits dem. Eller kanske för att de passar så gott som alla vagnar på marknaden och är perfekt anpassade till nordiskt vinterklimat.
- Universell design gör att den passar i princip alla vagnar på marknaden
- Vind- och vattenavvisande yttre lager som håller snö och regn ute
- Panelstoppade för optimal värmereglering
- Överdelen kan plockas av helt
- Praktiskt när man rör sig ofta från ute- till innemiljö
- Öppningsbara hål i ryggdelen gör åkpåsen kompatibel med i princip alla typer av 5-punktsbälten, även helt fastmonterade
- Smart flärp på baksidan som du viker runt ryggstödet. Förhindrar effektivt att åkpåsen glider
- Levereras i en praktisk dustbag
Ingår i Elodie Details kollektion Le Petit Parisien
Åh det mönstret är så fint 😍 köpte en skötväska med samma mönster.
 
Här kommer lite gnäll...
Vecka 31 idag och jag känner mig så jäkla tung i kroppen. Det trycker mer än det gjort innan nedåt och åderbråcken blir inte direkt bättre. Allt är i princip obekvämt förutom att ligga med benen i högläge på soffan. Tanken på att det är ca två månader kvar känns sådär just nu. Känner mig redan så färdig med denna graviditet.
Jag och sambon ska dra iväg på hotell och spa en natt nästa vecka och det ska bli så obeskrivligt skönt att ligga o flyta runt i vattnet 😍
 
Här kommer lite gnäll...
Vecka 31 idag och jag känner mig så jäkla tung i kroppen. Det trycker mer än det gjort innan nedåt och åderbråcken blir inte direkt bättre. Allt är i princip obekvämt förutom att ligga med benen i högläge på soffan. Tanken på att det är ca två månader kvar känns sådär just nu. Känner mig redan så färdig med denna graviditet.
Jag och sambon ska dra iväg på hotell och spa en natt nästa vecka och det ska bli så obeskrivligt skönt att ligga o flyta runt i vattnet 😍

Usch, förstår dig! Jag har haft en rätt lätt graviditet såhär långt (förutom illamåendet i början) men nu börjar jag också känna att det är rätt tungt, är bara i v 25 så kan tänka mig att det blir värre... låter dock fantastiskt med spa!
 
Här kommer lite gnäll...
Vecka 31 idag och jag känner mig så jäkla tung i kroppen. Det trycker mer än det gjort innan nedåt och åderbråcken blir inte direkt bättre. Allt är i princip obekvämt förutom att ligga med benen i högläge på soffan. Tanken på att det är ca två månader kvar känns sådär just nu. Känner mig redan så färdig med denna graviditet.
Jag och sambon ska dra iväg på hotell och spa en natt nästa vecka och det ska bli så obeskrivligt skönt att ligga o flyta runt i vattnet 😍
Samma här, att ligga i vatten är underbart!!!!!

Jag hade ett par sådana dagar i förra veckan, det kändes som att resten av graviditeten kommer vara en enda uppförsbacke. Men! Nu känns det lite bättre. Så hoppas det kan kännas lite bättre för dig också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 394
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 121
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Gry
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 566
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp