Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska hämta en dubbelvagn imorgon, köper av en kompis 😊 var ju inne på att vi inte skulle ha dubbel först men misstänker att dottern kommer vilja åka en del bara för att syskonet gör.

Har varit flitig på att sälja av mycket som vi hade till dottern, men har kvar babynest, bärsjal, bärsele och sängkläder. Sen har vi en del kläder också. Är väl främst spjälsäng, babysitter, en till stol och babygym vi behöver skaffa.

Men får nog vänta ett tag till, vi körde på en dovhjort under semestern så bilen blev skrot.... så en bil kan ju vara bra att inskaffa först kanske 😅
Oj! Hoppas ni klarade er bra!
Skönt att ha lite på plats sedan innan!
 
Usch vi har typ inget klart.. vecka 35 idag O_o Har babynest, kläder, filtar och bröstpump hemma, det är väl det. Babynest och kläder ska tvättas. Spjälsäng har vi också iofs men vette fasiken om vi ens skruvar ihop den. Bebis kommer nog ändå sova i nestet i våran säng. Väntar fortfarande på att få tillbaka vagn och babyskydd av min bror, har inte hört ett ljud om det även fast jag hintat lite och taggat dom i annonser om bilstol nr 2 :idea: Ska skaffa skötbord, vanliga nappar och nappar till flaskor. Tänkte amma men kanske också ge lite ersättning efter några veckor när amningen är etablerad. Hygiengrejer som nagelset, krämer och tops har vi hemma. Blöjor ska köpas. Just det, sjalen har min bror också, den vill jag ju ha tillbaka. Och en BabyBjörn babysitter vill jag ha. Och en insats till Stokken vi har men det är ju ingen panik.

Kanske ska börja tänka på att packa bb-väskan också.. Måste skaffa tofflor och sköna mjukisar.
Tofflor var bra att du skrev, det ska jag skriva upp! Nappar, skaffar man det direkt? Ingen av mina barn har velat ha napp och jag läste nånstans att fördelen med napp är att man kan minska risken för plötslig spädbarnsdöd och nackdelen är att det kan strula till det med amningen. Så jag har typ ingen aning eller plan om hur vi tänker.

Vi fick med en liten pandakudde med sängen igår, gud vad bra sa jag och sambon bara. Nejnejnej, mitt barn ska ha en riktigt härlig fluffig kudde! Han vill också skaffa vadarstövlar. Jag får lite ångest över bristen i hans säkerhetstänk!
 
Det är nog rätt individuellt vad bebis gillar. Vi körde med Philips avent (som vi fått i flera babyboxar :p, det är de jag ska köpa nya nappar till och det är även en Philips bröstpump jag har så de passar dit) och även medela calma har jag för mig.

Vilken är det du har? Googlade lite nu, pumpar man ut i en flaska och sedan sätter napp på flaskan och matar med?

Tänkte också beställa det nu så det är klart.

Ersättning, borde man ha det hemma färdigt, går det att köpa på affären bara eller hur gör man om det inte kommer mjölk ens?

Som @julgrisen säger, det är en djungel! Får man någon utbildning om sånt här längre fram på MVC eller på BB?
 
Vilken är det du har? Googlade lite nu, pumpar man ut i en flaska och sedan sätter napp på flaskan och matar med?

Tänkte också beställa det nu så det är klart.

Ersättning, borde man ha det hemma färdigt, går det att köpa på affären bara eller hur gör man om det inte kommer mjölk ens?

Som @julgrisen säger, det är en djungel! Får man någon utbildning om sånt här längre fram på MVC eller på BB?
Ja precis. Man sätter flaskan direkt mot pumpen och samlar upp i den direkt.
Man kan frysa bröstmjölk med, håller 6 månader i frysen.
Har aldrig behövt köpa ersättning, men tror det finns på affären och apoteket.

Har en sån här pump och så ett par extra flaskor.
 
Tofflor var bra att du skrev, det ska jag skriva upp! Nappar, skaffar man det direkt? Ingen av mina barn har velat ha napp och jag läste nånstans att fördelen med napp är att man kan minska risken för plötslig spädbarnsdöd och nackdelen är att det kan strula till det med amningen. Så jag har typ ingen aning eller plan om hur vi tänker.

Vi fick med en liten pandakudde med sängen igår, gud vad bra sa jag och sambon bara. Nejnejnej, mitt barn ska ha en riktigt härlig fluffig kudde! Han vill också skaffa vadarstövlar. Jag får lite ångest över bristen i hans säkerhetstänk!

Vi körde napp från att sonen var kanske 1-2 veckor och tänkte att vi försöker väl med det igen. Han tog även flaska samtidigt som han ammade på utan problem vid 1 månads ålder. Är man noga med att amma på minsta tecken i början tänker jag att det går bra. Det är ju smidigt med napp och som du säger minskar risken för psd.

Oh no 😬 Han måste kanske läsa lite om psd..
 
Ja precis. Man sätter flaskan direkt mot pumpen och samlar upp i den direkt.
Man kan frysa bröstmjölk med, håller 6 månader i frysen.
Har aldrig behövt köpa ersättning, men tror det finns på affären och apoteket.

Har en sån här pump och så ett par extra flaskor.
Verkar smidig!
 
Vi körde napp från att sonen var kanske 1-2 veckor och tänkte att vi försöker väl med det igen. Han tog även flaska samtidigt som han ammade på utan problem vid 1 månads ålder. Är man noga med att amma på minsta tecken i början tänker jag att det går bra. Det är ju smidigt med napp och som du säger minskar risken för psd.

Oh no 😬 Han måste kanske läsa lite om psd..
Ska kanske köpa hem någon (av alla miljoner modeller :D) och testa med!

Ja, alltså jag känner lite att han förlitar sig på mig som har barn innan. Plus att han lyssnar mycket på den äldre generationen som inte har uppdaterat sig om något i ämnet på 35 år, så den infon är ju utdaterad liksom! Men de uttalar sig gärna ändå O_o
 
Vilken är det du har? Googlade lite nu, pumpar man ut i en flaska och sedan sätter napp på flaskan och matar med?

Tänkte också beställa det nu så det är klart.

Ersättning, borde man ha det hemma färdigt, går det att köpa på affären bara eller hur gör man om det inte kommer mjölk ens?

Som @julgrisen säger, det är en djungel! Får man någon utbildning om sånt här längre fram på MVC eller på BB?

Jag pumpade, ställde i kylskåpet och värmde sedan i micro i glasnappflaska.

Ersättning finns på alla mataffärer. Det köper nog vi när vi känner att det behövs. Sen vilken sort vet jag inget om 😬
 
Ska kanske köpa hem någon (av alla miljoner modeller :D) och testa med!

Ja, alltså jag känner lite att han förlitar sig på mig som har barn innan. Plus att han lyssnar mycket på den äldre generationen som inte har uppdaterat sig om något i ämnet på 35 år, så den infon är ju utdaterad liksom! Men de uttalar sig gärna ändå O_o

Åh det är det värsta, uråldriga råd! Höll på att gå i taket när min mamma sa "det är bra för lungorna att dom skriker lite" 🤦‍♀️
 
Åh det är det värsta, uråldriga råd! Höll på att gå i taket när min mamma sa "det är bra för lungorna att dom skriker lite" 🤦‍♀️
"Naturen har alltid skött det på bästa sätt" har jag fått höra många gånger.

Jag brukar svara att betydligt fler dog i barnsäng och plötslig spädbarnsdöd förr i tiden än nu för tiden med vår fantastiska vård. Men det glöms till nästa gång 🙄
 
Andningslarm, är det något ni tänker skaffa? Jag tror jag ska skaffa ett och tror jag vill ha ett man fäster i blöjan så kan man använda det varhelst bebisen sover. Men jag vet inte riktigt :D
Om graviditeten fortsätter som den ska och lillebror föds fullgången tänker vi inte köpa något andningslarm, har inte haft det till dom andra två.. En bekant till mig hade ett och det falsklarmade hela tiden (gissar att det var något fel på det dock) men jag hade nog känt mig stressad över att den kanske har slutat fungera och kollat ändå... Men det är så bra att det finns för de som behöver/vill ha!

Napp kommer vi inte heller införskaffa, mina två andra har båda vägrat napp så denna gången tänker jag inte ens försöka.. 😝

Med min första hade jag både nappflaska och ersättning på tetra hemma ifall amningen inte skulle fungera, det var skönt att veta att det fanns hemma.. Hade också Philips Avent och Medela Calma precis som @hemlig.. Dottern tog aldrig Medela-flaskan men fick bm i Philips någon gång när jag var hos frisören eller liknande... 🙂
 
"Naturen har alltid skött det på bästa sätt" har jag fått höra många gånger.

Jag brukar svara att betydligt fler dog i barnsäng och plötslig spädbarnsdöd förr i tiden än nu för tiden med vår fantastiska vård. Men det glöms till nästa gång 🙄

🤦‍♀️

Min svärmor var bvc-sköterska fram till förra året. Hon föreslog 5-minutersmetoden till oss när sonen inte sov...
 
Om graviditeten fortsätter som den ska och lillebror föds fullgången tänker vi inte köpa något andningslarm, har inte haft det till dom andra två.. En bekant till mig hade ett och det falsklarmade hela tiden (gissar att det var något fel på det dock) men jag hade nog känt mig stressad över att den kanske har slutat fungera och kollat ändå... Men det är så bra att det finns för de som behöver/vill ha!

Napp kommer vi inte heller införskaffa, mina två andra har båda vägrat napp så denna gången tänker jag inte ens försöka.. 😝

Med min första hade jag både nappflaska och ersättning på tetra hemma ifall amningen inte skulle fungera, det var skönt att veta att det fanns hemma.. Hade också Philips Avent och Medela Calma precis som @hemlig.. Dottern tog aldrig Medela-flaskan men fick bm i Philips någon gång när jag var hos frisören eller liknande... 🙂
Jag räknar med att den ska funka, annars byter jag ut den :) .

Nu fattar jag, Medela Calma är själva suggrejen! Såg att de hade en pump också där det ingick flaska och suggrej så har klickat hem den nu.
 
"Naturen har alltid skött det på bästa sätt" har jag fått höra många gånger.

Jag brukar svara att betydligt fler dog i barnsäng och plötslig spädbarnsdöd förr i tiden än nu för tiden med vår fantastiska vård. Men det glöms till nästa gång 🙄
Ja herregud, hade vi inte haft modern vård med akut snitt hade sonen dött i magen på mig...
 
Ytterligare en helt-less-på-allt-och-framförallt-kroppen-dag.
Fick dessutom bråka med både häst och hund p promenaden och fast den bara var på 15 min så är jag ännu tröttare nu. Och tre månader kvar :meh:.
 
Napp kanske ska inskaffas här med. Sonen vägrade allt vad napp heter och tog tummen istället. Känner att det är lättare att sluta med napp än tumme så föredrar det därför, samtidigt känns tummen säkrare då den sitter där den sitter och varken kan tappas bort eller lossna.
 
Vilken är det du har? Googlade lite nu, pumpar man ut i en flaska och sedan sätter napp på flaskan och matar med?

Tänkte också beställa det nu så det är klart.

Ersättning, borde man ha det hemma färdigt, går det att köpa på affären bara eller hur gör man om det inte kommer mjölk ens?

Som @julgrisen säger, det är en djungel! Får man någon utbildning om sånt här längre fram på MVC eller på BB?

Vi hade nån tetra hemma med ersättning ifall att, man vill ju inte stå där mitt i natten när det skitit sig och inget är öppet... blev aldrig använd men skönt att ha tyckte vi.

Dottern vägrade napp länge, men till slut tog hon och då var det latex nappar som gällde 🤷‍♀️ Med flaska körde vi på med mam flaskor, det funkade sådär dock. Men berodde nog mer på att dottern föredrog bröstet 😜 Men jag pumpade ut (slår ett slag för medelas elektriska pumpar, så bra! Frös ner i påsar) som sambon hade sen att flaskmata med när jag inte var hemma eller liknande. Vi har även en medela calma flaska för det fick man med, men dottern gillade aldrig den.
 
Vi ligger så efter i förberedelserna inför lillebrors ankomst känner jag...
Om tre dagar går vi in i vecka 32 och endast de minsta kläderna är uppackade (dock ej tvättade).. 🙈 Vi måste köpa en ny bil, byta ut vagnen som vi har kvar från storebror, montera ihop skötbordet, köpa en bedsidecrib och möblera om hela sovrummet, packa bb-väskan.. Ja, ni hör ju.. 😅 (vill också inhandla en ny sjal men vi får se..)
Och mentalt förbereda oss på att barn nummer tre snart är här.. 🤭😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 394
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 121
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Gry
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 566
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp