Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker ändå ni verkar ligga rätt bra till med lite småbarn och kläder och grejer i huset 😁.

Ska ni sova hela familjen i samma rum sen?

Jag bävar lite för sömnlösheten, sista gången med spädbarn var jag så trött att jag fick munsår, brände mig själv rejält med ett strykjärn och eldade upp mikrovågsugnen så vi fick flytta hemifrån 😂

de två äldre har ett eget rum som de delar på....men de hindrar inte dem från att komma VARJE natt och sova med oss. Tröttnade på att bli sparkad och inte kunna svänga mig pga barn så efter 6 månader gav vi "upp" så för en månad sedan köpte vi en till säng och nu sover faktist alla mycket bättre

IMG_7623.webp


Sängen blev alltså 2,70 bred.
 
Här är en till som inte kommer skaffa det. Hade det aldrig med sonen. Var tillräckligt nojig ändå och kunde knappt sova utan att vakna var tionde minut och kolla så han andades. Man är ju som en hök över bebisen den första tiden. Är rädd att det bara skapar mer oro.
Så olika man kan vara. Vi vågade somna då vi hade larmet, så för oss hjälpte det verkligen mot värsta oron :).
 
Vi har inte köpt nåt till bebis än. Tänkte försöka vänta till v.30 med att kolla igenom sonens gamla kläder på vinden.
Det jag vet vi vill ha är en bedside crib, det beställer vi i september sa vi. Och så behöver vi nya nappar till nappflaskorna. Sonen och katterna har hjälpts åt tugga sönder de gamla.
Och så ska jag nog hämta apotekets babybox imorgon, har hört de tar slut och inte kommer igen.
 
Tycker ändå ni verkar ligga rätt bra till med lite småbarn och kläder och grejer i huset 😁.

Ska ni sova hela familjen i samma rum sen?

Jag bävar lite för sömnlösheten, sista gången med spädbarn var jag så trött att jag fick munsår, brände mig själv rejält med ett strykjärn och eldade upp mikrovågsugnen så vi fick flytta hemifrån 😂

Ja, sömnbrist är fruktansvärt. Vår pojke sov bara på bröstet eller i armhålan tills han var 5-6 mån. På dagen sov han knappt aldrig. Bara i famnen eller i bärsele. Aldrig i vagn eller i sängen. Får man inte heller ta igen nätterna på dagen så blir det ju väldigt slitigt 😩 Nu sover vår pojk periodvis hela natten i sin säng, men iaf oftast sammanhängande från 20-04 så då får man ju iaf sova ett längre pass. Jag tycker stora skillnaden med sömnen blev när han slutade äta på natten och började gå att bara klappa så han somnar om. Blir ju inte lika stort avbrott som att sätta sig och amma...
 
Har gått med i Facebook, något efter alla andra, och shit vad bra grejer man hittar. Idag har jag köpt spjälsäng, madrass, (spjälsydd, lakan, sängmobil följde med), babysitter från Babybjörn, babynest, andningslarm och en meh dai, spenderat bara 1800!

Ny behöver vi bara hygienprodukter och ett skötbord, lite kläder och själva bebisen 😍. För en gångs skull är jag ute i god tid, känns så himla kul att klämma på alla bebissaker 🥰.

Hur ligger ni till med förberedelser? 😊

Vi köpte barnvagn efter rutinultraljudet, mest för att vi tänkt att det kanske skulle vara lång leveranstid men sen hittade vi ändå en begagnad. Nu börjar vi få ordning på övriga saker också, beställde hem en leverans från Ikea med spjälsäng, skötbord, badbalja och lite smågrejer när vi ändå skulle skaffa en ny garderob. Vi har också skaffat två babynest (ett nytt och ett gratis från vänner), två bärselar (en ny och en vi fått köpa billigt från vänner) samt ett babyskydd också från vänner. Det som saknas nu är mest hygienartiklar, mer kläder (jag tycker jag shoppat loss totalt med kläder men ändå är det alldeles för lite) och ett till babyskydd som vi tänkte köpa nytt. Babysitters kommer vi få två stycken gratis, vi kanske uppgraderar dem senare vid behov.
 
Vi har inte köpt nåt till bebis än. Tänkte försöka vänta till v.30 med att kolla igenom sonens gamla kläder på vinden.
Det jag vet vi vill ha är en bedside crib, det beställer vi i september sa vi. Och så behöver vi nya nappar till nappflaskorna. Sonen och katterna har hjälpts åt tugga sönder de gamla.
Och så ska jag nog hämta apotekets babybox imorgon, har hört de tar slut och inte kommer igen.
Nappflaska, är det något som är bra att ha hemma från start, även om man tänkt amma?
 
Ja, sömnbrist är fruktansvärt. Vår pojke sov bara på bröstet eller i armhålan tills han var 5-6 mån. På dagen sov han knappt aldrig. Bara i famnen eller i bärsele. Aldrig i vagn eller i sängen. Får man inte heller ta igen nätterna på dagen så blir det ju väldigt slitigt 😩 Nu sover vår pojk periodvis hela natten i sin säng, men iaf oftast sammanhängande från 20-04 så då får man ju iaf sova ett längre pass. Jag tycker stora skillnaden med sömnen blev när han slutade äta på natten och började gå att bara klappa så han somnar om. Blir ju inte lika stort avbrott som att sätta sig och amma...
Oj, vad strängt!

Somnar han om vid 04? 😬
 
Vi köpte barnvagn efter rutinultraljudet, mest för att vi tänkt att det kanske skulle vara lång leveranstid men sen hittade vi ändå en begagnad. Nu börjar vi få ordning på övriga saker också, beställde hem en leverans från Ikea med spjälsäng, skötbord, badbalja och lite smågrejer när vi ändå skulle skaffa en ny garderob. Vi har också skaffat två babynest (ett nytt och ett gratis från vänner), två bärselar (en ny och en vi fått köpa billigt från vänner) samt ett babyskydd också från vänner. Det som saknas nu är mest hygienartiklar, mer kläder (jag tycker jag shoppat loss totalt med kläder men ändå är det alldeles för lite) och ett till babyskydd som vi tänkte köpa nytt. Babysitters kommer vi få två stycken gratis, vi kanske uppgraderar dem senare vid behov.
Just det, ni behöver dubbel uppsägning av mycket! Jag som tycker att en bebis saker tar enormt mycket plats. Vet du om det är enäggstvillingar eller tvåäggstvillingar? Sorry om du skrivit det innan.
 
Just det, ni behöver dubbel uppsägning av mycket! Jag som tycker att en bebis saker tar enormt mycket plats. Vet du om det är enäggstvillingar eller tvåäggstvillingar? Sorry om du skrivit det innan.

Ja, det börjar bli trångt i förråden... vi hade egentligen hoppats på en flytt till hus innan de kommer men nu börjar det kännas lite knappt om tid så vi arbetar på att göra om i lägenheten för att få plats med allt. Har inte kunnat få svar på om det är tvåäggs eller inte, det jag vet är att de har varsin moderkaka och varsin fostersäck vilket kan tyda på att det är tvåäggs men eftersom det verkar vara samma kön på dem går det inte att säga säkert! Jag hoppas på tvåäggs så vi kan se skillnad på dem...
 
Hur ligger ni till med förberedelser? 😊

Ska hämta en dubbelvagn imorgon, köper av en kompis 😊 var ju inne på att vi inte skulle ha dubbel först men misstänker att dottern kommer vilja åka en del bara för att syskonet gör.

Har varit flitig på att sälja av mycket som vi hade till dottern, men har kvar babynest, bärsjal, bärsele och sängkläder. Sen har vi en del kläder också. Är väl främst spjälsäng, babysitter, en till stol och babygym vi behöver skaffa.

Men får nog vänta ett tag till, vi körde på en dovhjort under semestern så bilen blev skrot.... så en bil kan ju vara bra att inskaffa först kanske 😅
 
Ska hämta en dubbelvagn imorgon, köper av en kompis 😊 var ju inne på att vi inte skulle ha dubbel först men misstänker att dottern kommer vilja åka en del bara för att syskonet gör.

Har varit flitig på att sälja av mycket som vi hade till dottern, men har kvar babynest, bärsjal, bärsele och sängkläder. Sen har vi en del kläder också. Är väl främst spjälsäng, babysitter, en till stol och babygym vi behöver skaffa.

Men får nog vänta ett tag till, vi körde på en dovhjort under semestern så bilen blev skrot.... så en bil kan ju vara bra att inskaffa först kanske 😅
Oj, hoppas det gick bra för er.
 
Slår ett slag för att lära sig liggamma nattetid. Bara att ”koppla på” barnet och sova visar :angel:

drömde om förlossningen i natt. Hade tydligen så bråttom hem att jag inte han kolla kön och första amningen var på bussen hem:confused:

Jag drömde också att jag fått barn i natt, drömde att jag vaknade och tänkte ”just det, jag har fått barn”, sen gick jag i flera minuter i en lång korridor till ett annat rum där jag plockade upp ett av barnen och tog med tillbaka till min sambo som jag väckte och sa ”här är ditt barn”. Därefter började barnet skrika och då la jag det vid sidan av en trafikerad väg och lämnade det. Känns lite oroligt om det ska symbolisera min föräldraförmåga 😅. Dessutom ringde min syster i drömmen och berättade för mig att jag döpt barnet till Yrrol.
 
Jag tycker det, ifall amningen skulle strula. Sen vill jag kunna åka iväg själv ibland och då är det bra om sambon kan ge på flaska ifall bebis blir hungrig.

Jag har tänkt att jag vill använda delvis ersättning redan från början pga två bebisar och då känns det som att vi måste vara två som hjälps åt med matningen, vet du om det nån särskild nappflaska som är bra för nyfödda eller ska man bara ta en? Känns som att allt är en djungel.
 
Jag drömde också att jag fått barn i natt, drömde att jag vaknade och tänkte ”just det, jag har fått barn”, sen gick jag i flera minuter i en lång korridor till ett annat rum där jag plockade upp ett av barnen och tog med tillbaka till min sambo som jag väckte och sa ”här är ditt barn”. Därefter började barnet skrika och då la jag det vid sidan av en trafikerad väg och lämnade det. Känns lite oroligt om det ska symbolisera min föräldraförmåga 😅. Dessutom ringde min syster i drömmen och berättade för mig att jag döpt barnet till Yrrol.

Unikt namn ändå! :D
 
Usch vi har typ inget klart.. vecka 35 idag O_o Har babynest, kläder, filtar och bröstpump hemma, det är väl det. Babynest och kläder ska tvättas. Spjälsäng har vi också iofs men vette fasiken om vi ens skruvar ihop den. Bebis kommer nog ändå sova i nestet i våran säng. Väntar fortfarande på att få tillbaka vagn och babyskydd av min bror, har inte hört ett ljud om det även fast jag hintat lite och taggat dom i annonser om bilstol nr 2 :idea: Ska skaffa skötbord, vanliga nappar och nappar till flaskor. Tänkte amma men kanske också ge lite ersättning efter några veckor när amningen är etablerad. Hygiengrejer som nagelset, krämer och tops har vi hemma. Blöjor ska köpas. Just det, sjalen har min bror också, den vill jag ju ha tillbaka. Och en BabyBjörn babysitter vill jag ha. Och en insats till Stokken vi har men det är ju ingen panik.

Kanske ska börja tänka på att packa bb-väskan också.. Måste skaffa tofflor och sköna mjukisar.
 
Jag har tänkt att jag vill använda delvis ersättning redan från början pga två bebisar och då känns det som att vi måste vara två som hjälps åt med matningen, vet du om det nån särskild nappflaska som är bra för nyfödda eller ska man bara ta en? Känns som att allt är en djungel.
Det är nog rätt individuellt vad bebis gillar. Vi körde med Philips avent (som vi fått i flera babyboxar :p, det är de jag ska köpa nya nappar till och det är även en Philips bröstpump jag har så de passar dit) och även medela calma har jag för mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 394
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 121
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Gry
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 566
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp