Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Feber, frossa, hängig, huvudvärk 😫👎. Om jag inte haft ont och varit röd på bröstet hade jag trott det var covid.

Köpt en ringsjal, funderar på om den kan ha tryckt på bröstet, det är precis där jag har ont.

Jag försökte pumpa men det kommer ingenting. Vet inte om jag gör fel, jag hör hur bebis klunkar så det finns ju mjölk. Det ser rätt ut tror jag med pumpen.

Försökte tvinga mannen att amma för att försöka lossa smärtan men han tvärvägrar🤣🤣 . Bebis ammar och jag stryker på det onda men det släpper inte 😟

Feber, frossa, hängig, huvudvärk 😫👎. Om jag inte haft ont och varit röd på bröstet hade jag trott det var covid.

Köpt en ringsjal, funderar på om den kan ha tryckt på bröstet, det är precis där jag har ont.

Jag försökte pumpa men det kommer ingenting. Vet inte om jag gör fel, jag hör hur bebis klunkar så det finns ju mjölk. Det ser rätt ut tror jag med pumpen.

Försökte tvinga mannen att amma för att försöka lossa smärtan men han tvärvägrar🤣🤣 . Bebis ammar och jag stryker på det onda men det släpper inte 😟

Kan du handmjölka ut lite? Lindra med att ta en varm dusch?
Jag har fått flera stockningar (dock rätt lindriga tror jag) och det som hjälpt bäst för mig är att amma på det onda bröstet (aj!), handmjölka lite däremellan och att hålla mig varm. Har också tagit Ipren eller Alvedon. Kan inte heller pumpa ur någon mjölk, särskilt inte under tiden stockningen pågår. Hoppas det släpper snart! :heart

Kan du handmjölka ut lite? Lindra med att ta en varm dusch?
Jag har fått flera stockningar (dock rätt lindriga tror jag) och det som hjälpt bäst för mig är att amma på det onda bröstet (aj!), handmjölka lite däremellan och att hålla mig varm. Har också tagit Ipren eller Alvedon. Kan inte heller pumpa ur någon mjölk, särskilt inte under tiden stockningen pågår. Hoppas det släpper snart! :heart
Tack 🥰
Ja lite kan jag handmjölka, men får inte till det riktigt. Jag har läst och kollat på videos men i praktiken är det svårt!

Hur länge har dina suttit i? Min började igår, knölarna jag känner med handen har lättat något nu men det gör fortfarande ont (!) och är rött.

Ringt vårdcentralen nu för att fråga om Ipren, har ett svagt minne om att någon sa till mig när jag låg inne att jag inte får äta det med blodtrycket.

Tack 🥰
Ja lite kan jag handmjölka, men får inte till det riktigt. Jag har läst och kollat på videos men i praktiken är det svårt!

Hur länge har dina suttit i? Min började igår, knölarna jag känner med handen har lättat något nu men det gör fortfarande ont (!) och är rött.

Ringt vårdcentralen nu för att fråga om Ipren, har ett svagt minne om att någon sa till mig när jag låg inne att jag inte får äta det med blodtrycket.

Något dygn ungefär. Det låter som att ditt kanske ändå går åt rätt håll då? Hoppas det lättar under dagen!

Blev stora pojkar först i tråden 😅 Känns lite konstigt att ungen väger så mycket att man inte orkar bära fast han inte ens är 5 månader 😅

Lillebror drar 74/80 på kläder nu. Blir lite långt i armar och ben oftast men mindre är alldeles för tajt runt om och korta i grenen. Vissa bodys är också tajta vid benen så kan bara knäppa mittenknappen O_o Storebror var liten och smal så hans ärvda kläder går oftast inte. Då köpte jag smala kläder och sydde ofta in byxorna själv för det var för stort på bredden. Nu är det tvärtom och jag får leta kläder som är breda istället 😆

Har ni börjat smaka på mat? Lillebror smakar lite av nåt nästan varje dag och snart tänkte jag börja introducera gröt lite långsamt. Vore skönt om han åt ett mål gröt på kvällen vid 6 månader så jag kan åka iväg och simma eller något, om simhallarna öppnar snart...

Ja verkligen 😅 Här använder vi också strl 74 och lite 80,så himla svårt att hitta kläder som passar tycker jag. Helt omöjligt att gå bara på storlek då passformen är så himla olika. Vad lustigt att det kan skilja sig så mellan syskon! Detta är ju första barnet för oss så jag har inget att jämföra med. :D

Vi har låtit honom smaka lite på vår mat, typ yoghurt, lite sås etc. Tänkte börja lite mer strukturerat nu framöver. BVC föreslog också att vi skulle börja introducera gröt lite långsamt, förhoppningsvis skulle det kunna göra att han sover lite bättre också om han får gröt till kvällsmat. Vi har ju väldigt stökiga nätter med många uppvak och svårt att söva om. Inatt har han bara vaknat 5 eller 6 gånger tror jag, bästa natten på över en månad! 🙏😅

Alltså problemet är egentligen inte sömnen på natten. Hon har sen hon var typ 6 veckor sällan vaknat mer än en gång för mat. Just nu somnar hon runt 20 och vaknar runt 04 vilket ju skulle tala mot att hon är hungrig? På dagen sover hon oftast bara i bärsele och då är det en kamp att få henne att sova mer än typ 40 min. Vagnen likaså och då tar det kanske 20 min innan hon somnar. Tänker att vi kanske provar med ersättning efter amningen nåt mål idag och ser om det blir skillnad. Hon verkar ta bröstet utan problem iaf.

Skönt att höra att det är fler som känner som jag. Amningen strulade med storebror också och då lovade vi att nästa barn skulle vi inte vara så envisa men ändå är det lika jobbigt denna gång 😢 Jag läser på ersättningspaketet ”nu utan palmolja” och känner att det där känns inget bra för min lilla (även om jag vet att det är good enough)

Nej då känns det ju faktiskt inte som att hon är hungrig. Vore ju konstigt om hon sov på natten men inte på dagen om hon är hungrig? Kan hon sova likadant på dagen som hon gör på natten istället för i sele eller vagn?

Lillebror här sover inte heller mer än 40 min oftast på dagen. 30-40 min x 4 är ganska standard. Ibland smäller han till och sover länge på dagen, men inte regelbundet. Upplever det som att han trivs med att sova i vårt sovrum där det är tyst och svalt och tror att han säkert skulle sova längre om jag gick och lade mig där med honom på dagen, men det går ju liksom inte när man har en till att ta hand om.

Ja verkligen 😅 Här använder vi också strl 74 och lite 80,så himla svårt att hitta kläder som passar tycker jag. Helt omöjligt att gå bara på storlek då passformen är så himla olika. Vad lustigt att det kan skilja sig så mellan syskon! Detta är ju första barnet för oss så jag har inget att jämföra med. :D

Vi har låtit honom smaka lite på vår mat, typ yoghurt, lite sås etc. Tänkte börja lite mer strukturerat nu framöver. BVC föreslog också att vi skulle börja introducera gröt lite långsamt, förhoppningsvis skulle det kunna göra att han sover lite bättre också om han får gröt till kvällsmat. Vi har ju väldigt stökiga nätter med många uppvak och svårt att söva om. Inatt har han bara vaknat 5 eller 6 gånger tror jag, bästa natten på över en månad! 🙏😅

Jättesvårt! Inte lätt att handla på nätet, men man kan ju inte springa i affärer hur som helst heller nu. Vi har ett ribbat brunrandigt set från Lindex som är 👌På det passar fortfarande 68 för det är så stretchigt. Har dock mycket kläder som är använda en gång sen är dom urvuxna...

Haha ja det är jättemärkligt att dom är så olika. Storebror är jättelik mig och jag var liten som barn, och lillebror är väldigt lik sina kusiner på pappas sida och dom är lika stora 😅

Men fy vad jobbigt med sådana nätter! Hoppas det blir bättre med gröt.

Menar du att hon borde kunna sova längre på dagen eftersom hon gör det på natten? Kan det vara så att hon behöver äta lite oftare dagtid just därför? Bara spånar. Googlade häromdagen då min börjat amma oftare och läste att de dricker upp till 1 liter bröstmjölk om dagen nu och tänker att det krävs många tillfällen för de små magarna.

Du har säkert koll men ville bara tipsa om "flaska lungt" och babybaby.se.

Och lite pepp 🥰
Nej, inte så, men jag menar med att eftersom hon klarar sig utan mat på natten i 7-8 h så borde ju den dåliga sömnen på dagen inte bero på att hon är hungrig? Säkert kan det vara så att hon är inne i nån ökningsfas... Känns som att jag borde komma ihåg att dricka mer vatten 🤔

Nej då känns det ju faktiskt inte som att hon är hungrig. Vore ju konstigt om hon sov på natten men inte på dagen om hon är hungrig? Kan hon sova likadant på dagen som hon gör på natten istället för i sele eller vagn?

Lillebror här sover inte heller mer än 40 min oftast på dagen. 30-40 min x 4 är ganska standard. Ibland smäller han till och sover länge på dagen, men inte regelbundet. Upplever det som att han trivs med att sova i vårt sovrum där det är tyst och svalt och tror att han säkert skulle sova längre om jag gick och lade mig där med honom på dagen, men det går ju liksom inte när man har en till att ta hand om.
Nej, det kanske är hennes sovmönster som är så här... Hon är väldigt svår att lägga ner från selen när man sövt henne där, så tror det blir svårt. Känns lättare när hon somnat för natten för hon blir mer ”tung”då.

Idag somnade hon i bilen på väg hem från att vi lämnat storebror. Sov sen i hallen i 45 min. Hoppas att det inte var en engångshändelse. Gör mycket för mitt mående att få någon form av egentid under dagen ❤️

@Monkie
Låter som din mjölkstockning är påväg åt rätt håll och du har fått bra tips redan 😊 vill bara tipsa om att lägga bebis så hakan går mot knölen, (om du inte redan gör det) då ammar de bort det effektivare 👍🏼

Inatt sov lillan 6h innan första amningen 😊 tror dock inte det är första gången, hon har sovit länge flera nätter men först inatt jag faktiskt kollade klockan.

Imorgon blir hon 2 månader och vi hade bvc besök egentligen men bokat om eftersom pappan här hemma är förkyld.

Väntar på en ringsjal jag köpt 😁 så taggad! Har bara burit i trikåsjal och sele. Ville alltid testa något mer redan med storasyster men blev aldrig av. Gillar trikåsjalen mer än selen för det blir mysigare och tätare men selen går ju fortare... så hoppas ringsjalen blir en blandning av båda 😊 blir bra att bära i när vi ska flytta nästa månad också.

älskar dock selen när de blivit för tunga för trikåsjal 🤪

Inatt sov lillan 6h innan första amningen 😊 tror dock inte det är första gången, hon har sovit länge flera nätter men först inatt jag faktiskt kollade klockan.

Imorgon blir hon 2 månader och vi hade bvc besök egentligen men bokat om eftersom pappan här hemma är förkyld.

Väntar på en ringsjal jag köpt 😁 så taggad! Har bara burit i trikåsjal och sele. Ville alltid testa något mer redan med storasyster men blev aldrig av. Gillar trikåsjalen mer än selen för det blir mysigare och tätare men selen går ju fortare... så hoppas ringsjalen blir en blandning av båda 😊 blir bra att bära i när vi ska flytta nästa månad också.

älskar dock selen när de blivit för tunga för trikåsjal 🤪
Akta dig för mjölkstockning 🙄

Tack! Försöker amma med hakan mot, blir det som nog heter tvillinggreppet. Det röda är envist kvar dock.

Tipsar om vävd sjal också!

Kollar ni på På BB med Emma Williams? Har alltid varit fascinerad av förlossningar så har slukat allt på tv men efter förlossningen med lillebror har jag inte kunnat kolla på sånt då smärtan har kommit tillbaka till mig 😅 Nu provade jag att titta lite och det gick bra, kändes inte så jobbigt. Men sen, en tjej med lika snabb förlossning som mig, som skriker exakt som jag gjorde och sen när hon får upp bebisen på bröstet tittar hon inte på honom utan håller sig för pannan och ser ut som "what the fuck was that?!" EXAKT som jag gjorde 🤣

Hade nästan glömt hur ont det gjorde och kanske kunnat tänka mig att göra det igen, men nej, nu kom allt tillbaka till mig 😅

Akta dig för mjölkstockning 🙄

Tack! Försöker amma med hakan mot, blir det som nog heter tvillinggreppet. Det röda är envist kvar dock.

Tipsar om vävd sjal också!

Haha ja 😅 ska försöka...

Det är tanken att testa vävd också framöver 😁 börjar med ringsjal för ville ha nåt som går fortare än trikåsjal och sele just nu... hittade en i linne och tänkte kunde vara passande till sommaren också 😊 men blir nog en vävd efter vi flyttat med

Usch, säger som de andra, försök få bebis amma så mkt det går. Jag fick också stockning (första barnet) två ggr och ens gången för jag sovit på mage med tutten i kläm... inte smart.

Kollar ni på På BB med Emma Williams? Har alltid varit fascinerad av förlossningar så har slukat allt på tv men efter förlossningen med lillebror har jag inte kunnat kolla på sånt då smärtan har kommit tillbaka till mig 😅 Nu provade jag att titta lite och det gick bra, kändes inte så jobbigt. Men sen, en tjej med lika snabb förlossning som mig, som skriker exakt som jag gjorde och sen när hon får upp bebisen på bröstet tittar hon inte på honom utan håller sig för pannan och ser ut som "what the fuck was that?!" EXAKT som jag gjorde 🤣

Hade nästan glömt hur ont det gjorde och kanske kunnat tänka mig att göra det igen, men nej, nu kom allt tillbaka till mig 😅
Kollade lite grann idag. Är hon motsvarande undersköterska? Hon fick ju lära sig ta blodtryck tex. Trodde man behövde utbildning för att få jobba i vården?

Jag kan istället känna att jag gärna skulle uppleva förlossningen igen. Ska vara tacksam att jag har sånt minne av det tror jag.

• Gilla
Reactions: Eli

Undviker allt som handlar om förlossning, byter kanal när Trygg Hansas reklam kommer till och med 🙈

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 117
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 566
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 194
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar