Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sixten har haft en del prickar ända sedan födseln, bb och BVC har sagt att det är hormonprickar. Han är inte lika prickig nu som i början men ibland dyker det upp röda fläckar vid ögat eller kinden eller på magen.
Varit ganska mycket prickar här till och från. Främst har det väl varit hormonprickar, men tycker även de har varit likadana som på din bild. Och då på kinderna här också, vet inte om hon fått de för att hon får mycket bröstmjölk på kinderna under natten... har känts så, blivit lite torrt med. Fick en liten tub från bvc senast som hon tyckte jag kunde smörja kinderna med :) det har blivit mycket bättre, allt försvann. Så här var det nog torrhet.

Salvan var från eucerin, aquaphor. Vattenfri så går smörja även om vi går ut efter :) bvc-sköterskan använde de till spruckna nagelband och allt möjligt själv 😜
Åh, nu känner jag mig lite lugnare! Ska testa Aquaphor, har den hemma!

6B74C3B4-E6E5-428C-B0C6-51C07FE412A7.webp

någon som försöker lära sig sitta. Så fort man lägger henne i babynstolen eller håller henne i famnen försöker hon sätta sig

Fy fasiken fick nyss reda på att vänners bebis dött i magen. Var bara några veckor kvar till bf. Så fruktansvärt 💔 När man själv nyss fått en bebis också.. Kan man skicka blommor tycker ni?
Fy, det var min värsta mardröm som gravid.
Tycker absolut man kan skicka blommor. Och om det är nära vänner i hyfsad närhet kanske se behöver matlådor eller liknande tänker jag.

Fy fasiken fick nyss reda på att vänners bebis dött i magen. Var bara några veckor kvar till bf. Så fruktansvärt 💔 När man själv nyss fått en bebis också.. Kan man skicka blommor tycker ni?
💔
Tänker också om ni kanske kan ge presentkort på hämtmat eller något sånt? Tänker att många brukar skicka blommor, och att man behöver mat men allt det där med att handla och laga är det sista man orkar med?

Men så fruktansvärt, värsta mardrömmen! 😪❤️

Jag vet inte riktigt hur man kan bemöta, men blommor är väl fint? Tror att jag uppskattat ett sms också!

Absolut värsta mardrömmen 💔 Är lättad att jag klarat två graviditeter och inte behöver göra fler så man slipper den där oron. Det här är andra paret i vår bekantskapskrets som förlorar ett barn. Så orättvist.

Det hände en av mina bästa vänner när jag var gravid med vårt första barn. Dagen innan bf 😢 Vi i kompisgänget gick ihop och la ihop till ett blomsterbud. Uppskattades av henne. Tänker att det inte kan bli fel? Som nån annan skrev så presentkort på hämtmat eller en korg med lite gott och blandat i matväg och ett kort tror jag inte heller är fel?

Det hände en av mina bästa vänner när jag var gravid med vårt första barn. Dagen innan bf 😢 Vi i kompisgänget gick ihop och la ihop till ett blomsterbud. Uppskattades av henne. Tänker att det inte kan bli fel? Som nån annan skrev så presentkort på hämtmat eller en korg med lite gott och blandat i matväg och ett kort tror jag inte heller är fel?
Fy så hemskt 💔 Nej det blir nog inte fel hur man än gör, bara man visar lite omtanke :heart

Besök hos BVC idag. Nästan 4,5 månad gammal så väger nu Lilleman 8,7 kg och är 68 cm lång. Inte konstigt att jag knappt orkar bära på honom längre. Växer så det knakar :D

Blev stora pojkar först i tråden 😅 Känns lite konstigt att ungen väger så mycket att man inte orkar bära fast han inte ens är 5 månader 😅

Lillebror drar 74/80 på kläder nu. Blir lite långt i armar och ben oftast men mindre är alldeles för tajt runt om och korta i grenen. Vissa bodys är också tajta vid benen så kan bara knäppa mittenknappen O_o Storebror var liten och smal så hans ärvda kläder går oftast inte. Då köpte jag smala kläder och sydde ofta in byxorna själv för det var för stort på bredden. Nu är det tvärtom och jag får leta kläder som är breda istället 😆

Har ni börjat smaka på mat? Lillebror smakar lite av nåt nästan varje dag och snart tänkte jag börja introducera gröt lite långsamt. Vore skönt om han åt ett mål gröt på kvällen vid 6 månader så jag kan åka iväg och simma eller något, om simhallarna öppnar snart...

Elsa var på 4 månaders kontroll idag. Hade planat lite på vikten och gått från typ + 0,5 till strax under medel. Väger 6325 och var 61,5 cm lång. Har fortfarande 56 och 62 i kläder. Några plagg i 50 hänger kvar också.

Vi har det fortsatt tufft med sömnen, särskilt dagtid. Jättesvårt att få henne att sova längre stunder även i selen. Hon vaknar liksom en gång i kvarten och man får söva om henne så ikväll gav vi henne lite ersättning efter amningen för att se om hon däckar och sover mer tungt. Hon drog i sig 60 ml och ville inte ha mer sen. Jag hoppas på att fortsätta amma så det var med sorg i hjärtat. Vet inte varför det känns så jobbigt med amningen och varför det är så viktigt för mig. 😢 Men, det är ju så mysigt och kanske är det sista gången. Samtidigt måste vi ju må bra både hon och jag...

@Eli Jag har börjat ge lite smaksensationer, typ créme fraisch, avokado och lite skrap av banan. Tänkte köpa på mig gröt i veckan också. Vår BVC sa att vi kan börja med en knapp tsk. Det känns inte alls så jobbigt som med ersättningen utan hoppats på att kombinera mat och amning.

Apropå mat så tänkte jag köra BLW från sex månader. Hoppas amningen kommer fungera bara, tror jag fått mjölkstockning nu. 😫

Elsa var på 4 månaders kontroll idag. Hade planat lite på vikten och gått från typ + 0,5 till strax under medel. Väger 6325 och var 61,5 cm lång. Har fortfarande 56 och 62 i kläder. Några plagg i 50 hänger kvar också.

Vi har det fortsatt tufft med sömnen, särskilt dagtid. Jättesvårt att få henne att sova längre stunder även i selen. Hon vaknar liksom en gång i kvarten och man får söva om henne så ikväll gav vi henne lite ersättning efter amningen för att se om hon däckar och sover mer tungt. Hon drog i sig 60 ml och ville inte ha mer sen. Jag hoppas på att fortsätta amma så det var med sorg i hjärtat. Vet inte varför det känns så jobbigt med amningen och varför det är så viktigt för mig. 😢 Men, det är ju så mysigt och kanske är det sista gången. Samtidigt måste vi ju må bra både hon och jag...

@Eli Jag har börjat ge lite smaksensationer, typ créme fraisch, avokado och lite skrap av banan. Tänkte köpa på mig gröt i veckan också. Vår BVC sa att vi kan börja med en knapp tsk. Det känns inte alls så jobbigt som med ersättningen utan hoppats på att kombinera mat och amning.

Jag förstår precis det här med amningen. Det är som att det är något inbyggt i en att man vill kunna ge sitt barn mat. Med storebror hade vi nog också behövt prova ge ersättning. Inte så mycket för att han inte gick upp i vikt men jag ammade ju jämt, fick inte sova och mådde kasst. Min man föreslog något mål ersättning men jag var superenvis och skulle hålla ut. Inför lillebror bestämde vi att om vi får en till som inte sover så ska vi dela på matningen på nätterna. Sov hon bättre när hon hade fått ersättning? Förhoppningsvis kanske det funkar att både amma och ge ersättning, om hon behöver.

Jag förstår precis det här med amningen. Det är som att det är något inbyggt i en att man vill kunna ge sitt barn mat. Med storebror hade vi nog också behövt prova ge ersättning. Inte så mycket för att han inte gick upp i vikt men jag ammade ju jämt, fick inte sova och mådde kasst. Min man föreslog något mål ersättning men jag var superenvis och skulle hålla ut. Inför lillebror bestämde vi att om vi får en till som inte sover så ska vi dela på matningen på nätterna. Sov hon bättre när hon hade fått ersättning? Förhoppningsvis kanske det funkar att både amma och ge ersättning, om hon behöver.
Alltså problemet är egentligen inte sömnen på natten. Hon har sen hon var typ 6 veckor sällan vaknat mer än en gång för mat. Just nu somnar hon runt 20 och vaknar runt 04 vilket ju skulle tala mot att hon är hungrig? På dagen sover hon oftast bara i bärsele och då är det en kamp att få henne att sova mer än typ 40 min. Vagnen likaså och då tar det kanske 20 min innan hon somnar. Tänker att vi kanske provar med ersättning efter amningen nåt mål idag och ser om det blir skillnad. Hon verkar ta bröstet utan problem iaf.

Skönt att höra att det är fler som känner som jag. Amningen strulade med storebror också och då lovade vi att nästa barn skulle vi inte vara så envisa men ändå är det lika jobbigt denna gång 😢 Jag läser på ersättningspaketet ”nu utan palmolja” och känner att det där känns inget bra för min lilla (även om jag vet att det är good enough)

Alltså problemet är egentligen inte sömnen på natten. Hon har sen hon var typ 6 veckor sällan vaknat mer än en gång för mat. Just nu somnar hon runt 20 och vaknar runt 04 vilket ju skulle tala mot att hon är hungrig? På dagen sover hon oftast bara i bärsele och då är det en kamp att få henne att sova mer än typ 40 min. Vagnen likaså och då tar det kanske 20 min innan hon somnar. Tänker att vi kanske provar med ersättning efter amningen nåt mål idag och ser om det blir skillnad. Hon verkar ta bröstet utan problem iaf.

Skönt att höra att det är fler som känner som jag. Amningen strulade med storebror också och då lovade vi att nästa barn skulle vi inte vara så envisa men ändå är det lika jobbigt denna gång 😢 Jag läser på ersättningspaketet ”nu utan palmolja” och känner att det där känns inget bra för min lilla (även om jag vet att det är good enough)
Menar du att hon borde kunna sova längre på dagen eftersom hon gör det på natten? Kan det vara så att hon behöver äta lite oftare dagtid just därför? Bara spånar. Googlade häromdagen då min börjat amma oftare och läste att de dricker upp till 1 liter bröstmjölk om dagen nu och tänker att det krävs många tillfällen för de små magarna.

Du har säkert koll men ville bara tipsa om "flaska lungt" och babybaby.se.

Och lite pepp 🥰

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 116
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 566
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 194
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar