Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inget dop här.
Sambon skulle gärna göra det av tradition, jag och min bror är inte döpta och för mig känns det helt fel att döpa våra barn.
Sonen är således inte döpt och lillasyster kommer inte heller att bli det.

De får göra ett eget val i framtiden, helt enkelt.

Namnkalas blir det inte heller, är inget för "onödiga" kalas. Om ungarna vill ha födelsedagskalas när de blir äldre är en annan sak.

Hehe, Elsan kan fortfarande ha en del plagg i 50 och hon blir 4 månader på måndag 🙄 och så pluttig tycker jag inte att hon är. Hon vägde 5,9 som 3 månader och ligger på mitten av kurvan på både längd och vikt 🤔
Ja, det beror säkert på vilket märke, tycker mest att vissa bodys stramar över magen och att byxorna börjar bli lite korta i benen!

Vi har inte bestämt oss kring dop än, jag hade gärna haft ett mindre dop med bara närmsta familjen, så har min syster gjort och det har varit väldigt trevligt. Nu med corona känns det ju dock lite osäkert, min sambos föräldrar är över 70 och han har en syster i riskgrupp, mina föräldrar närmar sig 70 så känns lite sådär att samlas den närmsta tiden. Tror vi avvaktar till våren åtminstone så man kan vara ute.

Inget dop här.
Sambon skulle gärna göra det av tradition, jag och min bror är inte döpta och för mig känns det helt fel att döpa våra barn.
Sonen är således inte döpt och lillasyster kommer inte heller att bli det.

De får göra ett eget val i framtiden, helt enkelt.

Namnkalas blir det inte heller, är inget för "onödiga" kalas. Om ungarna vill ha födelsedagskalas när de blir äldre är en annan sak.

Vi resonerar ungefär likadant. Svärfar verkar ha lite svårt att släppa att det inte blir något dop men det känner jag inte är hans sak att bestämma. :D
Varken jag eller min sambo är så mycket för festligheter så det känns rätt skönt att inte göra någon grej kring det, och ännu mer så i dessa tider med smittspridning.

Ganska trött idag efter att ha legat vaken med känslan av enorm stolthet över hur bra min bebis sovit... Rimligt? 😂

Elsa har dreglat mycket i några veckor och det har blivit nödvändigt att använda dreglisar. När går det över? Funderar på om jag behöver skaffa fler.

Ganska trött idag efter att ha legat vaken med känslan av enorm stolthet över hur bra min bebis sovit... Rimligt? 😂

Elsa har dreglat mycket i några veckor och det har blivit nödvändigt att använda dreglisar. När går det över? Funderar på om jag behöver skaffa fler.
Helt rimligt! 😂😂
H har också börjat dregla här så jag undrar samma sak. Har bara två dregglisar, det är eventuellt lite få...

Här hittar jag alltid saker att ha ångest över, i natt har tvillingarna sovit bra, jag gick upp och matade dem en i taget vid 6-tiden för att deras pappa skulle få sova lite och efter det la jag mig på soffan med dem i varsitt babynest bredvid och sov till 9.30. Nu har jag ångest över att jag inte gått upp inrid och utnyttjat dagen utan bara låtit den gå. Helt orimligt att jag aldrig är nöjd 😬

Helt rimligt! 😂😂
H har också börjat dregla här så jag undrar samma sak. Har bara två dregglisar, det är eventuellt lite få...

Här hittar jag alltid saker att ha ångest över, i natt har tvillingarna sovit bra, jag gick upp och matade dem en i taget vid 6-tiden för att deras pappa skulle få sova lite och efter det la jag mig på soffan med dem i varsitt babynest bredvid och sov till 9.30. Nu har jag ångest över att jag inte gått upp inrid och utnyttjat dagen utan bara låtit den gå. Helt orimligt att jag aldrig är nöjd 😬
Jag använde tre igår, du kommer nog behöva några fler om dreglandet utvecklas som här 🤪

Var stolt över att du är smart som vilar när du kan 🤩

Storebror här slutade dregla runt 3 år 😅 Min erfarenhet är att antingen dreglar barn, och gör det länge, eller så gör dom det inte alls. Eller så dreglar dom lite grann när det vankas tänder, men bara då.

Är era bebisar prickiga? Elsa får till och från prickar i ansiktet. BVC gissade på toxiska prickar, som var vanligt och ofarligt. Jag har varit orolig för någon allergi, men vad jag förstått brukar de i så fall få utslag även på kroppen och diarréer... Men hur man bedömer det på en ammande bebis vet jag icke 😅

Är era bebisar prickiga? Elsa får till och från prickar i ansiktet. BVC gissade på toxiska prickar, som var vanligt och ofarligt. Jag har varit orolig för någon allergi, men vad jag förstått brukar de i så fall få utslag även på kroppen och diarréer... Men hur man bedömer det på en ammande bebis vet jag icke 😅
Lilleman är ofta prickig kring halsen, vilket jag hittills tänkt beror på att han både kräks en del och dregglar något kopiöst vilket gör att vecken kring halsen ofta är fuktiga. (han är ganska rund och har obefintligt med hals än så länge vilket gör det svårt att komma åt och torka ordentligt 😅 ) skall till BVC på måndag så då tänkte jag höra med dem vad de tror, är nästan 1,5 månad sedan vi var där sist och detta har uppkommit efter det. Verkar Elsa besvärad av sina prickar? :)

Lillebror har bara enstaka prickar på kroppen, lite på hakan som jag tror kommer av att han ofta är blöt av dregel 😅 Storebror däremot hade mycket hormonprickar i ansiktet ganska länge. Jag har förstått det som att typ den enda allergi helammande barn kan ha är mjölkallergi och då borde det visa sig som kolik, diarré och eksem.

Lilleman är ofta prickig kring halsen, vilket jag hittills tänkt beror på att han både kräks en del och dregglar något kopiöst vilket gör att vecken kring halsen ofta är fuktiga. (han är ganska rund och har obefintligt med hals än så länge vilket gör det svårt att komma åt och torka ordentligt 😅 ) skall till BVC på måndag så då tänkte jag höra med dem vad de tror, är nästan 1,5 månad sedan vi var där sist och detta har uppkommit efter det. Verkar Elsa besvärad av sina prickar? :)
Hon dreglar också mycket, men hennes prickar kommer främst kring ögonen och på kinderna. Tycker inte hon verkar besvärad men vet inte riktigt om hon kunnat klia om de besvärat henne... Hon kan suga på fingrarna och dra sig i öronen och börjar greppa efter saker men styrseln är sådär 🙂

Riktigt så mycket som på bilden är det inte nu, varierar lite med både plats och intensitet.

Bifogade filer

• 20201228_161959.webp
    20201228_161959.webp
    58,3 KB · Visningar: 39
Lillebror har bara enstaka prickar på kroppen, lite på hakan som jag tror kommer av att han ofta är blöt av dregel 😅 Storebror däremot hade mycket hormonprickar i ansiktet ganska länge. Jag har förstått det som att typ den enda allergi helammande barn kan ha är mjölkallergi och då borde det visa sig som kolik, diarré och eksem.
Försvann prickarna och kom tillbaka då och då?
Tror de kan ha mot alla proteiner, ägg, soja, mjölk, fisk. Men svårt att se samband med något jag äter, frågade BVC hur lång tid det tar för tex mjölkprotein att gå ut i bröstmjölken men de visste inte.

Försvann prickarna och kom tillbaka då och då?
Tror de kan ha mot alla proteiner, ägg, soja, mjölk, fisk. Men svårt att se samband med något jag äter, frågade BVC hur lång tid det tar för tex mjölkprotein att gå ut i bröstmjölken men de visste inte.

Ja det gjorde dom. Du kan ju utesluta sånt ur kosten ett par veckor och se om det blir bättre. Jag gjorde det med storebror då han sov så himla dåligt, men det hjälpte inte. Prickarna försvann nog runt 5-6 månader.

Sixten har haft en del prickar ända sedan födseln, bb och BVC har sagt att det är hormonprickar. Han är inte lika prickig nu som i början men ibland dyker det upp röda fläckar vid ögat eller kinden eller på magen.

Varit ganska mycket prickar här till och från. Främst har det väl varit hormonprickar, men tycker även de har varit likadana som på din bild. Och då på kinderna här också, vet inte om hon fått de för att hon får mycket bröstmjölk på kinderna under natten... har känts så, blivit lite torrt med. Fick en liten tub från bvc senast som hon tyckte jag kunde smörja kinderna med :) det har blivit mycket bättre, allt försvann. Så här var det nog torrhet.

Salvan var från eucerin, aquaphor. Vattenfri så går smörja även om vi går ut efter :) bvc-sköterskan använde de till spruckna nagelband och allt möjligt själv 😜

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 106
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 562
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 194
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar