Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch. Måste erkänna att jag inte alls ser fram emot de äldre barnens jullov. Just nu är de i luven på varandra konstant eller så behöver de hjälp i varsin ända av huset samtidigt med vilt skilda saker (en MÅSTE ha hjälp att bygga lego nuuuu och den andra behöver få rumpan torkad 🤯)

hoppas på massa snö så jag kasta ut dem
Jag är så tacksam över att sambon har tagit föräldraledigt hela julen, vet inte hur jag orkat annars 😔 Förstår att du inte det fram emot jullov.

Jag är förresten så imponerad och glad över hur fin kontakt vi får med lilla Elsa. Tror inte brorsan var lika tidig. Hon ler och vokaljollrar med olika ljud hela tiden. Man kan liksom ha långa samtal med henne ❤️

Jag jobbar ju med små barn med autism och förundras hela dagarna över hur det ”bara kan fungera” och hur fantastiskt det är när viljan att kommunicera är så stark. ❤️
Blir lite nyfiken apropå språk och kommunikation av och med små barn, du som jobbar med små barn kanske har koll🙂? Jag och mannen diskuterar, han säger att Babblarna hjärntvättar små barn medan jag har läst att de är bra för språkutvecklingen. De verkar finnas överallt så omtyckta verkar er ju vara i alla fall 🙂

Blir lite nyfiken apropå språk och kommunikation av och med små barn, du som jobbar med små barn kanske har koll🙂? Jag och mannen diskuterar, han säger att Babblarna hjärntvättar små barn medan jag har läst att de är bra för språkutvecklingen. De verkar finnas överallt så omtyckta verkar er ju vara i alla fall 🙂

Babblarna är ju ursprungligen ett tal- och språkträningsmaterial från Karlstadmodellen som är ett material för barn med Downs syndrom och är utvecklat av en professor som själv har ett barnbarn med DS. Det har ju spritt sig på förskolor och är ju nu poppis bland ”alla” barn. Babblarna är ju namngivna efter språkljud som kommer tidigt i talutvecklingen, B och D och ska ju stimulera tidig språkutveckling.

Jag tycker materialet är bra. Färgglada figurer som lockar många barn. Tror Babba var ett av sonens 10 första ord. Sen tänker jag att det viktigaste är hur man använder det. Sätta barnet själv framför TVn med Babblarna? Inte så språkutvecklande. Läsa böcker med Babblarna och prata om deras färg, hur de ser ut, vad de gör? Jättebra!

Babblarna är ju ursprungligen ett tal- och språkträningsmaterial från Karlstadmodellen som är ett material för barn med Downs syndrom och är utvecklat av en professor som själv har ett barnbarn med DS. Det har ju spritt sig på förskolor och är ju nu poppis bland ”alla” barn. Babblarna är ju namngivna efter språkljud som kommer tidigt i talutvecklingen, B och D och ska ju stimulera tidig språkutveckling.

Jag tycker materialet är bra. Färgglada figurer som lockar många barn. Tror Babba var ett av sonens 10 första ord. Sen tänker jag att det viktigaste är hur man använder det. Sätta barnet själv framför TVn med Babblarna? Inte så språkutvecklande. Läsa böcker med Babblarna och prata om deras färg, hur de ser ut, vad de gör? Jättebra!
Så intressant! Hur tidigt började ni läsa böckerna? Jag har lyssnat på lite sånger mest, för övrigt har jag rätt dålig koll på vad som finns, men då låter det som att det är böcker vi ska satsa på!

Så intressant! Hur tidigt började ni läsa böckerna? Jag har lyssnat på lite sånger mest, för övrigt har jag rätt dålig koll på vad som finns, men då låter det som att det är böcker vi ska satsa på!
Vi har ett par Babblarna-böcker utan text (vet inte ens om det finns med text).
Vi brukar prata om vad de gör, sonen brukar själv peka och berätta numera.

Jag känner lite tvärtom, har alltid velat ha många barn och sett en stor familj framför mig i framtiden, men nu känner jag bara att jag aldrig någonsin vill gå igenom detta igen 🙈 vill aldrig mer vara gravid, gå igenom en förlossning igen, utsätta kroppen för fler risker, ha ett spädbarn igen etc. Tycker det är så tråkigt att vara hemma och längtar efter att få jobba igen. Jag trodde verkligen att jag skulle älska det här med bebistiden och hade sett så mycket fram emot det, och så gillar jag det inte alls :o
Egentligen så vill jag ju att mitt barn ska få växa upp med syskon, men bara tanken på att behöva gå igenom det här en gång till gör mig gråtfärdig och att jag känner så känns lite sorgligt. Kanske ändras det med tiden, men just nu känns det inte så. Ni som har flera barn, kände ni hela tiden att ni ville ha fler än ett? :)
Jag har ända sedan sonen var typ några få månader känt att jag ville ha en tvåa. Rätt knäppt egentligen för sonen var extremt krävande både natt och dag. Nöjde sig aldrig i vagn, extremt närhetsbehov och det var bara jag som dög. Njöt inte alls av den första tiden då utan var inte förrän han kom upp i typ 6-månadersåldern som det blev lättare och roligare. Nu njuter jag på ett annat sätt av att vara hemma med en bebis för hon är så sjukt mycket lättare och samtidigt är man medveten om hur fort denna tid flyger förbi. För mig blev det stor skillnad mellan första och andra.

Jag känner lite tvärtom, har alltid velat ha många barn och sett en stor familj framför mig i framtiden, men nu känner jag bara att jag aldrig någonsin vill gå igenom detta igen 🙈 vill aldrig mer vara gravid, gå igenom en förlossning igen, utsätta kroppen för fler risker, ha ett spädbarn igen etc. Tycker det är så tråkigt att vara hemma och längtar efter att få jobba igen. Jag trodde verkligen att jag skulle älska det här med bebistiden och hade sett så mycket fram emot det, och så gillar jag det inte alls :o
Egentligen så vill jag ju att mitt barn ska få växa upp med syskon, men bara tanken på att behöva gå igenom det här en gång till gör mig gråtfärdig och att jag känner så känns lite sorgligt. Kanske ändras det med tiden, men just nu känns det inte så. Ni som har flera barn, kände ni hela tiden att ni ville ha fler än ett? :)
Jag kände i början efter sonen kommit att jag var otroligt nöjd med en och bara tanken på en till gjorde mig typ gråtfärdig :o.
Sen, när han passerat 1,5 år, började jag tycka att en till vore kul och eftersom vi behövt IVF för att få honom var vi säkra på att vi skulle behöva använda åtminstone ett av de tre embryon vi har i frysen för att få ett syskon. Tanken var att sätta in ett i höst. Men det behövdes ju inte :love: .
Så det kan ändras, hur man känner med syskon.

Sambon har länge önskat åtminstone tre, men han är nöjd med två nu. Och jag med. Så här blir det med största sannolikhet inga fler.

Tror vi började läsa runt 4/5 månader? Men sonens favorit var nog faktiskt sångböckerna som man samtidigt spelar ljud på. Sen gillade han ju vanliga pekböcker med djur och så. Färgglatt var grejen.

@hemlig Vi fick ju också göra IVF för att få vårt första barn och har också tre embryon i frysen. Jag har också helt övertygad om att vi skulle behöva använda nåt av dem för syskonförsök, men så fel jag hade. Med sonen försökte vi ju i nästan två år. Ägglossningstickor, sex varannan dag under större delen av månaden. Nu använde vi oss av säkra perioder och hade väl totalt haft sex kanske 5 gånger sen sonen kom- och jag blev gravid ändå. Helt sjukt. Vi funderar mycket på hur det kunde bli så. Jag tror ju inte på ”slappna av så blir du gravid” men kanske att det händer nåt i kroppen när man redan varit gravid? Inte vet jag...

@hemlig Vi fick ju också göra IVF för att få vårt första barn och har också tre embryon i frysen. Jag har också helt övertygad om att vi skulle behöva använda nåt av dem för syskonförsök, men så fel jag hade. Med sonen försökte vi ju i nästan två år. Ägglossningstickor, sex varannan dag under större delen av månaden. Nu använde vi oss av säkra perioder och hade väl totalt haft sex kanske 5 gånger sen sonen kom- och jag blev gravid ändå. Helt sjukt. Vi funderar mycket på hur det kunde bli så. Jag tror ju inte på ”slappna av så blir du gravid” men kanske att det händer nåt i kroppen när man redan varit gravid? Inte vet jag...
Enligt läkaren på spec.mvc så kan kroppen ha insett hur den ska göra efter en graviditet, att embryot inte är en inkräktare och behöver stötas ut.
Om hon har rätt eller fel vet jag inte...

Vi försökte också två år innan IVF. Och sen ett halvår utan preventivmedel, där vi prickade ägglossning igen men mer med tanken att "blir det så blir det, men det lär ju inte bli" :p. Efter 6 månader så blev det.

Tror inte heller ett dugg på "slappna av" som vissa säger.

Visst är ni fler som tidigare satt in spiral vid efterkontroll?
Fått recept på det nu, men enligt BM så kan livmodern vara så liten vid amning att det inte går att få in den.
"Vi provar och annars får vi boka ny tid" sa hon.

Fått recept på det nu, men enligt BM så kan livmodern vara så liten vid amning att det inte går att få in den.

här är de jättevanligt att man lägger in spiral i samband med efterkontrollen. Eller man får väl tid tid en gyn och recept om det är de man vill ha

själv är jag helt lost gällande prevention. Maken har haft stora planer på att sterilisera sig (typ genast hon kommer ut innan förlossningen) men har ännu inte bokat tid

men fram till det. Har inte ätit nått sedan 2015 och inte helt sugen på att börja igen. Eller de som funkar för mig får man inte ta vid aning. Har väldigt riklig mens så spiral känns inte som ett alternativ.

Mäh aldrig hört. Jag satte in hormonspiral och det gick finfint.

Enligt läkaren på spec.mvc så kan kroppen ha insett hur den ska göra efter en graviditet, att embryot inte är en inkräktare och behöver stötas ut.
Om hon har rätt eller fel vet jag inte...

Vi försökte också två år innan IVF. Och sen ett halvår utan preventivmedel, där vi prickade ägglossning igen men mer med tanken att "blir det så blir det, men det lär ju inte bli" :p. Efter 6 månader så blev det.

Tror inte heller ett dugg på "slappna av" som vissa säger.
Intressant teori. Låter ändå lite rimligt tycker jag, att kroppen på nåt sätt känner igen sig eller ändrar sig efter att man fått barn. Å andra sidan har jag en jobbarkompis som fick första barnet lätt som en plätt men som fått ta till ivf för sin andra graviditet... Även om vi inte ville ha syskon så tätt är jag ändå tacksam över att inte behöva göra ivf igen. Dels kostnadsmässigt men också för att eventuellt behöva göra en ny behandling. Var inlagd för överstimulering förra gången och så ont som jag hade då är helt klart att jämföra med förlossningssmärta 😢

Jag skulle gjort men det var lite för nära inpå förlossningen. Jag ska höra av mig när det blir aktuellt. Haha, om fem år eller så kanske vi har ork till att ligga 🙄😂

Jag skulle gjort men det var lite för nära inpå förlossningen. Jag ska höra av mig när det blir aktuellt. Haha, om fem år eller så kanske vi har ork till att ligga 🙄😂
Hur många veckor efter var det?

Det konstiga för mig är att efter sonen kommit så hade jag noll och intet lust till sex. Och det var ändå med snitt, så jag var ju orörd där nere så att säga. Nu vill jag bara få in hormonspiralen så vi kan ha sex igen om andan faller på :p.

En bekant som jag lärde känna på babysim med sonen behövde IVF för att få sitt andra barn. Sekundär barnlöshet, kallas det visst. Tog dom sju år (fick aldrig nåt till frysen).

Det konstiga för mig är att efter sonen kommit så hade jag noll och intet lust till sex. Och det var ändå med snitt, så jag var ju orörd där nere så att säga. Nu vill jag bara få in hormonspiralen så vi kan ha sex igen om andan faller på :p.
Tror det var typ 6 eller 7 veckor efter. Prio för mig är att sova så snart sonen somnat vid 20-tiden men det blir väl andra tider såsmåningom. Det får ta den tid det tar

här är de jättevanligt att man lägger in spiral i samband med efterkontrollen. Eller man får väl tid tid en gyn och recept om det är de man vill ha

själv är jag helt lost gällande prevention. Maken har haft stora planer på att sterilisera sig (typ genast hon kommer ut innan förlossningen) men har ännu inte bokat tid

men fram till det. Har inte ätit nått sedan 2015 och inte helt sugen på att börja igen. Eller de som funkar för mig får man inte ta vid aning. Har väldigt riklig mens så spiral känns inte som ett alternativ.
Sambon velar om sterilisering. Han tycker det känns läskigt och kör hellre kondom. Jag skulle hellre se att han steriliserar sig, men kan verkligen inte krävs det, så då provar jag hormonspiral istället. Hoppas på biverkningen utebliven mens, annars skulle jag kunna tänka mig sterilisering själv.

En bekant som jag lärde känna på babysim med sonen behövde IVF för att få sitt andra barn. Sekundär barnlöshet, kallas det visst. Tog dom sju år (fick aldrig nåt till frysen).

Samma här, noll lust förra gången och nu vill jag bara att kidsen ska sova samtidigt så vi kan få vuxenmysa :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 012
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 546
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 194
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset