Höstföräldrar 2014 del 2.

Gillar när min storebror släpar runt på mig:
image_zpsjxp4e7zb.jpg

Rebecka brukar somna vid 20:00 och vakna mellan 05:00 och 07:00. Några enstaka gånger har hon vaknat tidigare respektive senare. Äter okänt antal ggr under natten men jag gissar på mellan 3 till 5 ggr.

Om hon vaknar vid femtiden så brukar hon somna igen vid sextiden och sova till halv åtta. Då brukar vi sova tillsammans i fåtöljen.

Tycker hon sover bra och jag kan inte klaga på min nattsömn. Känner mig helt ok utsövd dom flesta dagarna.

@hvala just det där att utnyttja sovtillfällen är svårt! När jag fortfarande ammade och Edith sov som en kratta va jag uppe och rännde såfort hon sov på dagen för att diska och greja.. Nu har jag bytt inställning och anser att städning och sånt får göras kvällstid! Tror varken barn eller mamma mår bra av att mammsen får för lite sömn.
Försöker också tänka på att i sommar kan man va ute mer och träffa folk och sånt. Nu när det ändå är rätt ruggigt väder och mörkt för det mesta kan dagarna likabra spenderas liggandes på vardagsrumsgolvet :D

@Cocos, här har jag tvärtom insett att vi måste komma ut för att må bra. Både jag och H blir gladare av att träffa folk. Och barnvagnspromenaderna är guld, min helt egna tid då jag kan lyssna på vad jag vill, slipper gnäll och slipper roa rastlös bebis. Plocka och diska brukar jag göra när H är vaken och på bra humör :)

Fick en kopia på min förlossningsjournal idag. Sugklocka 7 dragningar, lossnade en gång o fick rättas till 3 ggr då 'slidans slemhinna kommit emellan'...tro faan att det gjorde ont! Urk..

Nu kommer den mindre trevliga delen med kroppen. Finnar, konstig hårbotten, torrt hår som släpper, naglarna helt paj... Bläh!

@Cocos, här har jag tvärtom insett att vi måste komma ut för att må bra. Både jag och H blir gladare av att träffa folk. Och barnvagnspromenaderna är guld, min helt egna tid då jag kan lyssna på vad jag vill, slipper gnäll och slipper roa rastlös bebis. Plocka och diska brukar jag göra när H är vaken och på bra humör :)

Jag skulle bli skvatt galen av att bara va hemma, men förut hade vi grejer planerade varje dag och det vart nog både överstimulerad bebis och mamma :o
Jag lyckas nästan aldrig göra nått när Edith är vaken, hon vänder till mage såfort jag lägger henne på golvet och så blir hon arg efter en minut, vänder henne, hon vänder tillbaka och så fortsätter det :angel:
Men alltså HUR får du ungen att gilla vagnen!?!?

Jag skulle bli skvatt galen av att bara va hemma, men förut hade vi grejer planerade varje dag och det vart nog både överstimulerad bebis och mamma :o
Jag lyckas nästan aldrig göra nått när Edith är vaken, hon vänder till mage såfort jag lägger henne på golvet och så blir hon arg efter en minut, vänder henne, hon vänder tillbaka och så fortsätter det :angel:
När barnet kan sitta upp i vagnen (dvs man byter till sittdelen) så brukar det bli lättare.

Min gillade inte vagnen heller men det fungerade mycket, mycket bättre när hon satt i sitt babyskydd (det dom åker i i bilen). Har ett sådant som man fäster på en vagnsunderdel (Brio).

Tror helt enkelt att min tös inte gillar att ligga platt ner i vagnen. När hon däremot sittligger ner så går det bra.

Nu kan hon sitta och än så länge har det fungerat över förväntan med att åka vagn nu när vi bytt till sittdel.

@Tora jag har höjt sittdelen ett snäpp och lägger dit mjukliften så hon ser lite. Blev bättre än när hon låg helt platt men långprommenad funkar bara om hon är supertrött och blir mattas med overallen på innan hon läggs i vagnen :cool:
Sjal funkar bra när jag väl fått ner henne i den (det är heeeelt sjukt vad arg hon blir för att sen somna efter två minuter O_o)
Sele funkar bra för henne men jag får ont i ryggen av den...
(Ja jag är lite bitter :meh:)
Bara att stå ut och hoppas hon blir lättare att sätta i sjalen snart. Barnvagnar är mest krångliga enligt mig men vore skönt om det va ett alternativ när man ska gå längre sträckor :)

Fick en kopia på min förlossningsjournal idag. Sugklocka 7 dragningar, lossnade en gång o fick rättas till 3 ggr då 'slidans slemhinna kommit emellan'...tro faan att det gjorde ont! Urk..

Nu dog jag lite :arghh: hur lyckas dom få med slemhinnan lixom O_o

Nu kommer den mindre trevliga delen med kroppen. Finnar, konstig hårbotten, torrt hår som släpper, naglarna helt paj... Bläh!

Varför detta elände? Hur går mässan med sjalande och bebis? :)Jag har fått tillbaka mina "graviditetsfinnar" har aldrig haft finnar förut så känns helt fel att se ett prickigt ansikte stirra på en i spegeln!

@Cocos jaa det kan man ju undra, det kändes iaf kan jag ju säga.. J kom ju med vidöppen hjässbjudning (extra skönt :meh:)så jag tror det var svårt att få fäste för sugklockan, de fick ju i princip sätta den i pannan på stackars bebis!

Haha o jag får bara finnar på rumpan, eländes elände! Däremot så har jag blivit typ knottrig på armar o ben? Det syns inte men det känns när man drar med fingrarna över, skumt..

Hon gillade inte alls vagnen i början men det ändrades gradvis. Dels har jag sett till att bara gå vid tidpunkter då jag vet att hon är jättetrött (direkt efter matning och förmiddagstid). Sen har hon också sovit i mjukliften nattetid så mjukliften har verkligen blivit hennes space. Hon har fått gråta en del i vagnen kan jag erkänna, men numera gör hon det sällan. Nu har vi tagit bort mjukliften så hon ligger direkt i sittdelen, i åkpåse. Då kan jag hissa upp huvudändan när hon är vaken.

Sjal och sele nästan vägrar hon nu, inte alls poppis. Hon kan sitta en stund men slappnar inte alls av och protesterar efter en stund.

Angående att få saker gjorda så förstår jag ju verkligen att du har en annan situation @Cocos som inte har någon karl som bidrar. Dagtid när jag är ensam med H så får hon flytta mellan att sitta på min höft, ligga på en filt på golvet, ligga i babygymmet, sitta i babysittern och sitta i sin matstol.

Hon tröttnar på allt utom att hänga på mig (där hon sitter och borrar ner en hand i min urringning och håller sig fast med ett stadigt nyp om mitt slappa bröst :D) så jag får kontinuerligt flytta runt henne och byta leksaker åt henne. Med lite flyt har jag sammanlagt en halvtimme jag kan göra något innan jag måste släppa allt och ägna mig åt H. Tålamodet är bäst tidig förmiddag och sen eftermiddag.

Vi har förresten en hoppgunga vi inte använder, du får den gärna om du tror att den kan roa E. Jag har köpt den begagnat för inga pengar alls, fint skick :)

@Cocos jaa det kan man ju undra, det kändes iaf kan jag ju säga.. J kom ju med vidöppen hjässbjudning (extra skönt :meh:)så jag tror det var svårt att få fäste för sugklockan, de fick ju i princip sätta den i pannan på stackars bebis!

Haha o jag får bara finnar på rumpan, eländes elände! Däremot så har jag blivit typ knottrig på armar o ben? Det syns inte men det känns när man drar med fingrarna över, skumt..

Jag är också helt knottrig på överarmarna :eek:

@Carand @TeamLundVer om ni som jag är knottriga på baksida överarm och lårens framsida (kanske kan sitta på andra ställen också förresten?) så är det förmodligen något som heter keratosis pilaris. Det är en rubbning av kroppens förmåga att bilda hornlager. För mig blir det bättre efter peeling och regelbunden insmörjning. Slarvar jag med det, som jag gjort efter förlossningen, så kommer det tillbaka.

@Tora jag har höjt sittdelen ett snäpp och lägger dit mjukliften så hon ser lite. Blev bättre än när hon låg helt platt men långprommenad funkar bara om hon är supertrött och blir mattas med overallen på innan hon läggs i vagnen :cool:
Sjal funkar bra när jag väl fått ner henne i den (det är heeeelt sjukt vad arg hon blir för att sen somna efter två minuter O_o)
Sele funkar bra för henne men jag får ont i ryggen av den...
(Ja jag är lite bitter :meh:)
Bara att stå ut och hoppas hon blir lättare att sätta i sjalen snart. Barnvagnar är mest krångliga enligt mig men vore skönt om det va ett alternativ när man ska gå längre sträckor :)
Ha ha ha! Hon låter precis som min äldsta son. Var bara nöjd i vagnen om han sov, vilket han gjorde bara om han var supertrött. Skrek som bara den när man satte ner honom i sjalen men somnade på någon minut sen.

Det blev bättre sen när han började gå själv vid nio månader för då kunde han ju gå själv :D

När han var 1,5 år så knatade han med mig på lååååååånga promenader i skogen med hundarna.

@Cocos ja det är det säkert! Har alltid haft men tycker det har blivit värre efter förlossningen. Har aldrig varit särskilt duktig på o skrubba o smörja..:/. Har du nåt särskilt du kör med?

@Carand Fy, jag får rysningar bara av att läsa om en sån förlossning. :crazy: Hur har du hämtat dig sen dess?

Här har jag en bebis som aldrig sover (känns det som ). Igår vaknade hon 04:30, sov två powernaps på 30 resp 15 min under dagen och somnade sen 21:30, helt utmattad. I morse studsade hon upp 05:30... Jag vet inte vad som gjort att hon börjat hålla mot när sömnen tränger på, om hon plötsligt blivit medveten om att det händer saker även när hon sover? Hon är väldigt mammig för tillfället också, men tämligen tillfreds i övrigt.

@hvala såg att du bara svängde sittdelen när vi lunchade men glömde att fråga hur längesen du ändrade? Hur tidigt vågar man sätta dom så? Tänker på att det kan va jobbigt för ryggen eller så.
Hoppgunga låter fenomenalt, den tar vi jättegärna! :D Får bjuda på en lunch för den iaf!

@Carand varför vart du inte akutsnittad? Eller visste dom inte att bebisen låg tokigt? Får man fråga om du sprack mycket eller klarade du dig från det? Bortsett från slemhinnan då :nailbiting:

@Tora idag fick jag vakert bära ungskrället på axeln till tvättstugan (10 min genom vårat bostadsområde) Edith va supernöjd och jag va supersvettig :cautious:
Sen fick hon ligga i tvättpåsar påvägen hem :o funkade det med men kändes olämpligt på nått sätt..

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 246
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka