Höstföräldrar 2014 del 2.

@Cocos vi har en babyjogger city elite (en konstig trehjulig sak ;)) med deras deluxe liggdel

Den är helt underbar :love: och sedan när den används med sittdelen så tar den minimalt med utrymme när den fälls ihop :up: får ta barn upp till 30kg också har jag för mig.

Vi åkte upp till mannens släkt i Småland nu i februari. Jag, mannen, Bastian, hunden (schäfer) och barnvagnen plus packning. Vi har en liten kombi motsvarande Volvo v60. Liggdelen passade perfekt i framsätet och vi hade packning både i den och på golvet framför den. Hjulen klickades av (yes klickfunktion) och underredet ställdes på högkant i bagageutrymmet. Det tog då plats från väggen till halva första nackskydet. Hunden hade alltså nästan hela bagaget själv :bow:

Fördelar utöver de som redan är nämnda:
Hög vagn
Stora hjul
Möjlighet till både fast och svängbart framhjul
Lång liggdel
Ventilerad liggdel
Lätt att fälla ihop
Lätt att bära
Skön att köra
Möjlighet att ha adapter och babyskyddet på
Stoooor sufflett till sittdelen, största på marknaden tror jag
Får toppbetyg av Bastian

Nackdelar:
Ingen sittfunktion i liggdelen, vi kommer köpa en barnvagnskudde så småningom
Sittdelen endast framåtvänd

Vi har en babyjogger xc som,hemmavagn åt stora dottern, som eliten men med större bakdäck. Är sugen på en versa åt lillan, vill inte ha henne framåtvänd innan 1,5 helst, eller inte alls... Stora dottern åkte knappt vagn, men jag tycker fortfarande inte om att den är framåtvänd, och hade sålt den för länge sen om inte maken gillade den så mycket. (den används dessutom knappt) men fällningen är kanon!

@Cocos du får absolut provköra! Edith kan få provåka också :)

H fick femmånadersvaccinationen igår och det var helt rätt dag för det, för hon var på strålande humör. Hon blev riktigt arg på sköterskan som stack men det gick snabbt över och hon mådde fint efteråt. Tempen gick upp en grad under kvällen och låren är ömma, annars ingen reaktion alls. Och jag hade i uppgift att distrahera H med en spelande bondgård vilket också distraherade mig så att jag inte blev stressad eller arg :D H är för övrigt 66 cm lång nu och väger 6600 g, så hon har vuxit riktigt fint senaste månaden.

@Cocos vi har en babyjogger city elite (en konstig trehjulig sak ;)) med deras deluxe liggdel

Den är helt underbar :love: och sedan när den används med sittdelen så tar den minimalt med utrymme när den fälls ihop :up: får ta barn upp till 30kg också har jag för mig.

Vi åkte upp till mannens släkt i Småland nu i februari. Jag, mannen, Bastian, hunden (schäfer) och barnvagnen plus packning. Vi har en liten kombi motsvarande Volvo v60. Liggdelen passade perfekt i framsätet och vi hade packning både i den och på golvet framför den. Hjulen klickades av (yes klickfunktion) och underredet ställdes på högkant i bagageutrymmet. Det tog då plats från väggen till halva första nackskydet. Hunden hade alltså nästan hela bagaget själv :bow:

Fördelar utöver de som redan är nämnda:
Hög vagn
Stora hjul
Möjlighet till både fast och svängbart framhjul
Lång liggdel
Ventilerad liggdel
Lätt att fälla ihop
Lätt att bära
Skön att köra
Möjlighet att ha adapter och babyskyddet på
Stoooor sufflett till sittdelen, största på marknaden tror jag
Får toppbetyg av Bastian

Nackdelar:
Ingen sittfunktion i liggdelen, vi kommer köpa en barnvagnskudde så småningom
Sittdelen endast framåtvänd

Den låter verkligen perfekt bortsett från att jag verkligen inte vill ha sittdelen framåtvänd... Att den är hög låter ju super, varför är alla vagnar så låga för. Den där jäkla varukorgen slår i minsta tröskel och jag som ändå bara är lite längre än medel får typ ryggskott av att böja mig ner o h rätta till mössan ;)

Tänkte ev börja med sittdel rätt snart så känns som att det inte är nån idé att köpa med mjuklift eller så... Jag ska nog göra en seriös span på vagnar snart!
Idag somnade Edith i mjukliften hemma, en kompis ringde och tyckte vi skulle åka och luncha med henne.
Tänkte det va dumt att väcka Edith för att sätta på overall så la bara på en flanellfilt och en ullfilt och vet ni vad?!? UNGEN VA NÖJD I TRE TIMMAR!!!! :D:D:D:D:D:D:D
Jag tror att hon helt enkelt blivit för varm innan och därför varit så gnällig i vagnen.. Jag borde ju fattat det för hon ogillar att bli buren om hon inte sover och det är definitivt för det blir för varmt :o
Jajja nu vart tjockskallen här ännu sugnare på att köpa en till vagn, vore fin fint med svängarna hjul när man är iväg där det är mycket folk!

@Cocos du får absolut provköra! Edith kan få provåka också :)

H fick femmånadersvaccinationen igår och det var helt rätt dag för det, för hon var på strålande humör. Hon blev riktigt arg på sköterskan som stack men det gick snabbt över och hon mådde fint efteråt. Tempen gick upp en grad under kvällen och låren är ömma, annars ingen reaktion alls. Och jag hade i uppgift att distrahera H med en spelande bondgård vilket också distraherade mig så att jag inte blev stressad eller arg :D H är för övrigt 66 cm lång nu och väger 6600 g, så hon har vuxit riktigt fint senaste månaden.

Det ser jag fram emot!
Skönt att det gick så bra med vaccineringen! Och härligt att hon växer bra lilla H :love:

Den låter verkligen perfekt bortsett från att jag verkligen inte vill ha sittdelen framåtvänd... Att den är hög låter ju super, varför är alla vagnar så låga för. Den där jäkla varukorgen slår i minsta tröskel och jag som ändå bara är lite längre än medel får typ ryggskott av att böja mig ner o h rätta till mössan ;)

Tänkte ev börja med sittdel rätt snart så känns som att det inte är nån idé att köpa med mjuklift eller så... Jag ska nog göra en seriös span på vagnar snart!
Idag somnade Edith i mjukliften hemma, en kompis ringde och tyckte vi skulle åka och luncha med henne.
Tänkte det va dumt att väcka Edith för att sätta på overall så la bara på en flanellfilt och en ullfilt och vet ni vad?!? UNGEN VA NÖJD I TRE TIMMAR!!!! :D:D:D:D:D:D:D
Jag tror att hon helt enkelt blivit för varm innan och därför varit så gnällig i vagnen.. Jag borde ju fattat det för hon ogillar att bli buren om hon inte sover och det är definitivt för det blir för varmt :o
Jajja nu vart tjockskallen här ännu sugnare på att köpa en till vagn, vore fin fint med svängarna hjul när man är iväg där det är mycket folk!

Jag är också lång och tycker många vagnar blir påtok för låga. Jag är även väldigt förtjust i brio smile. Singen, den gama är hemsk men dom ser lika ut. Och brio go är väldigt låg. Jag vill också bara ha bakåtvänd, hyfsat liten ihopfälld, gå att köra på promenad och lätt manövrerad. Jag är sugen på smile och versa.

Vi har en Emmaljunga citycross, en dubbelviking och en babykogger city elite. Citycrossen inköptes till sonen begagnad, och har fått hänga med då jag bara kör med ett barn. Rymlig liggdel och sittdel. Bra fjädring. Dock är som sagt sittdelen rätt stor och de bör kunna sitta stadigt själva innan man byter till den tycker jag. Alternativt köper en inovidyna, vilket jag iofs inte testat men sett på bild.

Dubbelvikingen har ergosits. Hon passar dock fortfarande i liggdelen så hon får ligga i den så länge hon inte klagar. Det går även bra att sätta henne i sittdelen. Sitt och liggdel passar även på den lilla vikingen om man skulle vilja köpa ett enkelchassi. Då blir den en liten smidig vagn. Sittdelen får sonen snart fyra år fortfarande plats i, så den är rymlig.

City eliten inköptes när sonen var lite över året och jag ville ha en lättare vagn att jogga med än citycrossen:cool:. Den är supersmidig att köra, fälla osv. Dock inte det smidigare att köra i små affärer, för den är rätt rejäl. Dock går ju inte sitsen att vända så jag skulle inte rekommendera den till barn under 1 år.

Babyjogger har ju en hel del andra i sitt sortiment också. Bland annat Versan som @Emor nämnde. Den kan man ha på bägge håll. Och deras syskonvagn också. Man kan använda den enbart som enkelvagn (syskonvagn på längden de har även andra)

Jag är 185cm lång så det är ganska många vagnar som jag inte ens kan köra om det ska vara ergonomiskt.

@orion_x vadå tycker du citycrossen är svår att jogga med :cool::D
Det är ju just det att sittdelen på dom känns lagom för en kanske 8 månaders men mjukliften lär iaf min unge växa ur om bara nån månad..

@Emor ska kolla in brio! Har ju verkligen noll koll på det här med vagnar, men ska akta mig för brio go :)

Jag tror det var Brio Smile vi tittade på också. Hade nästan bestämt oss för den när jag läste barnvagnsbloggen och hon visade bilder på hur hennes 80+cm dotter satt i den (den var för liten för henne). Eftersom jag var över 80cm när jag var 1år så kändes den inte relevant längre. :( Det finns ju en stor risk att Bastian följer i mina fotspår sas. Även om han vid 2månader var 5cm kortare än mig. (Jag var66cm vid 2mån)

@TeamLundVer , jag raderade nyss bilden på dottern då 2,5 (och inte liten på något sätt, drar 110-116 i kläder) provsatt brio smile och hon rymdes utan problem. Dessutom kunde jag gå med den utan att slå i, jag är 182. Jag vägrar smyga bakom vagnen, och vill inte sparka i. Därav föredrar jag generellt teleskophandtag framför knäled t ex.

@Cocos , som sagt, det finns en inovi dyna, strl L som gör att sittdelen blir mycket mindre! Jag funderar på att köpa bara ett nitro chassi till min sittdel (som är en citycross sittdel by the way) om jag inte kommer över en vettig smile eller versa.

Ska spana in dynan @Emor fast samtidigt är jag rädd att hon inte vill överge mjukliften nu när jag äntligen hittat rätt temperaturinställning :D
Nu kommer fler dumma frågor.. Kan man lixom byta chassi och sittdelar hejvilt (alltså inom samma märke)?!?

@TeamLundVer , jag raderade nyss bilden på dottern då 2,5 (och inte liten på något sätt, drar 110-116 i kläder) provsatt brio smile och hon rymdes utan problem. Dessutom kunde jag gå med den utan att slå i, jag är 182. Jag vägrar smyga bakom vagnen, och vill inte sparka i. Därav föredrar jag generellt teleskophandtag framför knäled t ex.

@Cocos , som sagt, det finns en inovi dyna, strl L som gör att sittdelen blir mycket mindre! Jag funderar på att köpa bara ett nitro chassi till min sittdel (som är en citycross sittdel by the way) om jag inte kommer över en vettig smile eller versa.
Provade du i livlige också? Det var där hon var för lång nämligen. Huvudet stack ut som en bubbla på suffletten.

Nu ska det iaf mycket till innan Bastian växer ur Eliten :p

@Madick jag är så vrålavundsjuk på dig som kan bära bebis! Jag inser mer och mer att mina försök att få ungen att gilla sjal är rätt tröstlösa :cry:
Det funkar kanske 1/10 gånger bara..
Använde ringsjal förut och tig ur henne såfort hon blev arg och satte tillbaka när hon lugnat sig och det gjorde att sjalandet funkade i några veckor men nu verkar det va kört igen.. Du har inga bra tips?

Ska spana in dynan @Emor fast samtidigt är jag rädd att hon inte vill överge mjukliften nu när jag äntligen hittat rätt temperaturinställning :D
Nu kommer fler dumma frågor.. Kan man lixom byta chassi och sittdelar hejvilt (alltså inom samma märke)?!?

Ja, mellan de flesta emmaljungorna kan man byta. En del är smalare, t ex viking och då passar inte de sittdelarna eller chassin med ex city cross. Men gillar hon liggdelen hade jag inte skyndat mig att byta till sittdelen.

Och angående sele, det är inte så att hon blir för varm? Provat olika knyt, alternativt sele?

Provade du i livlige också? Det var där hon var för lång nämligen. Huvudet stack ut som en bubbla på suffletten.

Nu ska det iaf mycket till innan Bastian växer ur Eliten :p

Nej det gjorde jag inte. Men jag vet om tt ryggen är ganska kort på den.

Eliten verkar toppen, bortsett från att den är framåtvänd, det gör tyvärr att den går helt bort för mig.

Ja, mellan de flesta emmaljungorna kan man byta. En del är smalare, t ex viking och då passar inte de sittdelarna eller chassin med ex city cross. Men gillar hon liggdelen hade jag inte skyndat mig att byta till sittdelen.

Och angående sele, det är inte så att hon blir för varm? Provat olika knyt, alternativt sele?

Intressant! Hon vill ju gärna se lite och liggdelen kommer inte passa sålänge till därför jag börjat fundera på sittdelen!
Har en ergo baby sele som funkar 2/10 ggr. Sjal är jag rätt ny på så kan bara knyta fwcc och Kangaroo Carry men grejen e att jag tror hon ogillar när det blir trångt och varmt vilket det blir hur jag än gör :cautious:

@Cocos hehe ja man tager vad man haver. Beroende på hur gammalt chassit är så kan man byta hej vilt mellan sittdelar och chassin. Dock inte Viking och monkey, då de är smalare. Citycross, nitro och superviking ska gå bra att mixa verkar det som.

Just det, sambon fick ju ta hand om Alice inatt så jag skulle få sova. Hon hade sovit i vagnen och han på golvet nedanför, för att vakna om hon vaknade :-). Jag har ändå vaknat några gånger inatt, men det var skönt att få sängen för sig själv. Hon hade visst inte ätit något, så hon var lite hungrig när han kom med henne vid halv sju. Flaskan dög inte alls

@Madick jag är så vrålavundsjuk på dig som kan bära bebis! Jag inser mer och mer att mina försök att få ungen att gilla sjal är rätt tröstlösa :cry:
Det funkar kanske 1/10 gånger bara..
Använde ringsjal förut och tig ur henne såfort hon blev arg och satte tillbaka när hon lugnat sig och det gjorde att sjalandet funkade i några veckor men nu verkar det va kört igen.. Du har inga bra tips?
Ju mer jag bär desto mer gillar hon det! I början var det blä sa hon men med vävd blev det bättre. Kanske om du bär korta stunder och ökar på? Vad verkar det vara hon inte gillar?

@orion_x Gud vad skönt att få sova en hel natt själv!
Här är båda mina damer i otakt :( Jag gav Iris magknip igår natt när jag testade om hon klarade av laktos nu... Och min stora tjej har hög feber :(
Att sova är djupt överskattat...

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 249
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka