Höstföräldrar 2014 del 2.

Oj, vad det skrivs i tråden, här hänger man inte med alls.

@Cocos Har vagnen fullt liggläge är det ju bara att fälla ner den när bebis somnar eller verkar trött. I vår promenadvagn tog jag ur mjukliften och bytte till åkpåse redan när T var ca 3 månader, annars var han bara sur i vagnen. I den måste han dock ha en kudde bakom ryggen också, annars hamnar ryggstödet för långt bak när man fäller upp den. Vi har en "cityvagn" också, men s k ergonomisk sittdel. Där har vi också bytt till sittdelen och han sitter bra i den, men nackdelen är att den inte har något fullt liggläge. Hade vi bara haft en sån sittdel till vagnen vi går långa promenader med hade jag väntat med att byta.

@Carand Ljudet av sin bebis skratt är verkligen det finaste ljudet som finns :love:

Min donna är rätt nöjd i vagnen men passar bara på att gå ut när hon ska sova. Hennes storebror var alltid vansinnig om han råkade vakna när han hade liggdelen så där gick jag aldrig utan att ha med mig sjal eller sele. Lillan har lånat brorsans ergosittdel i syskonvagnen några gånger när hon var sjuk och det funkade toppenbra.

Jag mår inte heller bra av att gå hemma. Så försöker ha någon aktivitet varje dag. Försöker även komma ut och gå varje dag. Det mår jag mycket bättre av

@hvala såg att du bara svängde sittdelen när vi lunchade men glömde att fråga hur längesen du ändrade? Hur tidigt vågar man sätta dom så? Tänker på att det kan va jobbigt för ryggen eller så.
Hoppgunga låter fenomenalt, den tar vi jättegärna! :D Får bjuda på en lunch för den iaf!

@Carand varför vart du inte akutsnittad? Eller visste dom inte att bebisen låg tokigt? Får man fråga om du sprack mycket eller klarade du dig från det? Bortsett från slemhinnan då :nailbiting:

@Tora idag fick jag vakert bära ungskrället på axeln till tvättstugan (10 min genom vårat bostadsområde) Edith va supernöjd och jag va supersvettig :cautious:
Sen fick hon ligga i tvättpåsar påvägen hem :o funkade det med men kändes olämpligt på nått sätt..
Äh, så länge dom inte gråter så är allt ok :D

@Tora hon grina inte en skvätt... Såg mest förvånad ut där på toppen av ett rosa handduksberg i en Ikeapåse :laugh:

@hvala jag såg nu att jag skrivit som ett fyllo igen... Det jag undrade va hur gammal H va när du ändrade till sittdelen?

Vad har ni för vagnar kära höstföräldrar? Jag har en Emmaljunga citycross (köpt för 800kr vilket jag anser va lite av mitt livs bästa köp :D)
Har en sån där mjuklift man lägger i sittdelen som alltså har fullt liggläge. Grejen är den att sittdelen verkar va rätt stor om man kollar hur selen sitter i den, alltså inte gjord för 3,5 månads arga bebisar :angel:
Har en tät brorsa som i ett svagt läge lovade att "köpa vad som helst till skinkmackan (ja han kallar min unge för det O_o)"
Funderar på att klia honom under hakan och köpa en sjysst vagn men är tveksam på om det är värt..
Så vad har ni för vagn/modell? Skriv gärna en liten recension så blir jag glad :love:

Ni som inte skall ha några fler barn, har ni svårt att göra er av med bebisprylarna?

Har rensat lite i garderoberna och på vinden och tänkte sälja av lite saker jag inte använder. Det är inga "personliga" saker som söta bebiskläder utan ganska neutrala saker som tex en tricot-sjal jag inte använt på flera år men det känns jättesvårt att göra sig av med.

Tänk hur jobbigt det då blir att göra sig av med bebiskläderna. Vissa kläder behåller jag (tex sånna som mamma stickat eller andra som har ett "riktigt" emotionellt värde) men resten är ju bara kläder. Mår dåligt över det redan nu.

Fattar inte riktigt varför jag grinar över en Babybjörnsele jag skall avyttra eller en gammal barnvagn för den delen. De sakerna betyder ju ingenting för mig egentligen.

Däremot förstår jag varför jag inte kan göra mig av med tex kläder som jag själv har burit när jag var bebis.

Tex en åkpåse jag fått från mamma kommer jag aldrig göra mig av med. Det är på något sätt något som binder mig till min mamma (hon dog väldigt oväntat när jag var höggravid med tredje barnet).

Hur gör ni? Är det bara jag som är så blödig? Det hela känns bara så sorligt och jobbigt :cry:

@Tora hon grina inte en skvätt... Såg mest förvånad ut där på toppen av ett rosa handduksberg i en Ikeapåse :laugh:

@hvala jag såg nu att jag skrivit som ett fyllo igen... Det jag undrade va hur gammal H va när du ändrade till sittdelen?

Vad har ni för vagnar kära höstföräldrar? Jag har en Emmaljunga citycross (köpt för 800kr vilket jag anser va lite av mitt livs bästa köp :D)
Har en sån där mjuklift man lägger i sittdelen som alltså har fullt liggläge. Grejen är den att sittdelen verkar va rätt stor om man kollar hur selen sitter i den, alltså inte gjord för 3,5 månads arga bebisar :angel:
Har en tät brorsa som i ett svagt läge lovade att "köpa vad som helst till skinkmackan (ja han kallar min unge för det O_o)"
Funderar på att klia honom under hakan och köpa en sjysst vagn men är tveksam på om det är värt..
Så vad har ni för vagn/modell? Skriv gärna en liten recension så blir jag glad :love:
Jag gillar främst Emmaljunga. Men även Brio.

Tycker de har bra kvalité och är goa att köra. Nu har jag bara köpt mina begagnade på Blocket så det har inte varit de senaste modellerna.

Gillar din bror föresten :D

@Cocos, vi har en Kronan Duo S. Sittdelen har fullt liggläge. Vi började fasa ut mjukliften för 3-4 veckor sedan, strax efter 4 månader, eftersom H börjat bli för lång för mjukliften. Jag har en tjock och mysig åkpåse som jag lägger i sittdelen. Då ligger H stadigt. När hon är vaken hissar jag (oftast) upp ryggstödet en liten bit (steglös reglering) och sänker det sedan när hon somnat. Jag har henne aldrig sittande i vagnen, undantaget då vi lunchade. Vi har en sele till men den har hittills inte behövts.

@Cocos Vi har en emmaljunga duo edge. Vi har bara en sittdel, som vi har i fullt liggläge med en vokksi classic åkpåse i. Ava gillar faktiskt sin vagn numera och sover helst förmiddagsvilan i den. Men är hon vaken och vi är ute och går är den ett hack upp, somnar hon så fälls den till plant liggläge igen. Funkar finfint! Men sittdelen är rätt stor, hade jag inte haft åkpåsen så hade jag köpt en inovi dyna strl L, då blir även en stor sittdel som emmaljungas ombonade. :)

@Tora jag är inte speciellt sentimental, och hade gjort mig av med det mesta redan efter äldsta dottern, sparat åkpåsen och typ 5 klädesplagg och några leksaker. Denna gången kommer allt ryka, här planerar vi inga fler, iaf inte på bra många år och jag tycker inte om att förvara saker i onödan. (har redan 2 st kartongen fulla med urvuxna kläder som ska säljas t ex...)

@Emor jag brukar inte heller vara speciellt sentimental och avskyr att ha saker liggande. Men det här, jag blir så nere av bara tanken på att göra mig av med allt.

Hade hoppats att alla skulle skriva "Jag är precis lika mesig men det går över" :D

@Cocos och @thoora Det gick väl ändå rätt bra kan man väl säga såhär i efterhand ;). De klippte på slutet (vilket gjorde skitont, som alla säger inte känns hmpf!)men förutom det var det typ 2 stygn på en bristning på insidan, inget sprack som tur var. Nä dom visste inte att hon låg tokigt innan. Hade hon inte kommit ut så fort som det ändå gick på slutet hade det nog blivit snitt. Krystvärkarna började 22.55 o hon o född 23.27 :)

Jag har varit lite orolig att jag fått lite lite framfall men enl läkaren jag va hos på efterkontroll såg allt jättefint ut så hoppas på att det blir bättre o bättre, speciellt när man slutar amma sen!

@Tora ja emmaljungorna känns ju väldigt rejäla på nått sätt :) är mest fascinerad över alla nya hypermoderna vagnar som ser ut som typ ufon.. Såg en som va formad som en barstol med tre hjul under vagnen alltså inte i varje hörn och ett runt handtag till :D
Ska nog kolla vad brio har, hört fler som gillar deras vagnar!

@hvala smidigt att den är steglös, min får man typ sparka in en spak på och ruska vagnen för att ändra läge. Den är nog lite mer rutten än jag vill erkänna :cautious:
Kanske får provköra din några meter nästa söndag?

@Emor är den vagnen tung? Eller har jag blandat ihop den med nån annan..
Det är ju just det där med stora sittdelar, känns som att Edith kommer åka runt som en snorloska i vagnen..

@Carand vad skönt att du inte gick sönder så mycket iaf!!!
En kompis till mig vart också klippt och hon beskrev det som att dom klippte som en solros :eek: alltså inte ett klipp utan flera småklipp runt hela hålet :nailbiting:
Jag har också fått lite framfall eller som min bm uttryckte det "lite infall" :D musklerna har töjts så pass att dom fallit in..

Lite privat fråga så svara bara om ni vill. hur lång tid tog det innan ni hade sex igen efter förlossningen?
Jag vette tusan om jag skulle va bekväm med att ligga nu men har ju iof ingen man heller..

@Cocos , jo, den är väl rätt tung. Jag kallar den pansarvagnen ;) men den är perfekt nu u början, när jag vill ha en riktigt stadig vagn, och senare som sovvagn på förskolan. Men sen som sittvagn vill jag ha en lite smidigare. Gjorde llikadant med äldre dottern också.

Och angående sex, så såfort avslaget slutat. Men det krävs glidmedel här sålänge jag ammar, gjorde det sist med. Sen sover ju lillan i vår säng, så det blir inte sådär jätteofta, men det kommer.

Ni som inte skall ha några fler barn, har ni svårt att göra er av med bebisprylarna?

Har rensat lite i garderoberna och på vinden och tänkte sälja av lite saker jag inte använder. Det är inga "personliga" saker som söta bebiskläder utan ganska neutrala saker som tex en tricot-sjal jag inte använt på flera år men det känns jättesvårt att göra sig av med.

Tänk hur jobbigt det då blir att göra sig av med bebiskläderna. Vissa kläder behåller jag (tex sånna som mamma stickat eller andra som har ett "riktigt" emotionellt värde) men resten är ju bara kläder. Mår dåligt över det redan nu.

Fattar inte riktigt varför jag grinar över en Babybjörnsele jag skall avyttra eller en gammal barnvagn för den delen. De sakerna betyder ju ingenting för mig egentligen.

Däremot förstår jag varför jag inte kan göra mig av med tex kläder som jag själv har burit när jag var bebis.

Tex en åkpåse jag fått från mamma kommer jag aldrig göra mig av med. Det är på något sätt något som binder mig till min mamma (hon dog väldigt oväntat när jag var höggravid med tredje barnet).

Hur gör ni? Är det bara jag som är så blödig? Det hela känns bara så sorligt och jobbigt :cry:

Jag skulle ju inte ha barn alls egentligen... :o
Men planerar inga fler och kommer sälja i stort sett allt förutom vissa kläder med affektionsvärde, en skallra som jag hade som liten som dottern har nu och lite sånt.
Säljer enbart för att få pengar, är en förstaklassens hamster så börjar typ grina av att slänga strumpor med hälhål i vanliga fall :angel:
Kommer få grym ångest när allt ska bort. Det blir ju så påtagligt då att dotterns växer och blir stor och att jag inte kommer få uppleva den här fantastiska bebistiden igen :cry:
Har även sparat en av hennes första blöjor en libero i prematurstorlek (oanvänd såklart ;)) den är så liten och söt att jag önskar hon kunde va sådär pytteliten iaf fem gånger till :love:
Så jag förstår verkligen att det tar emot för dig att rensa ut bebissaker!

Här går det lysande! Föreläsning på fm där hon charmade hela gänget och dessutom gick på toa två ggr så vi kom tillbaka med torr blöja. Sen fortsatte hon charma folk när hon satt på magen i montern, ja för den delen även när hon lekte på golvet och med storasyster. På kvällen skulle vi iväg och åka spårvagn en massa och gå runt på Nordstan och jag insåg att samma knyt inte skulle bli nån höjdare, lite småöm liksom där passen går, så hon fick hoppa upp på ryggen. Det gick ju lysande det också. Nu vill hon dock inte sova och jag är jättetrött... Iofs vill inte 11 åringen sova heller, hon har superkul och springer ute i korridoren och åker glashiss.

@Emor min vagn går under samma namn :D
Kanske värt att köpa ny när barnet blir större som du säger!
Avslaget försvann på bara tre veckor ungefär men mentalt så känns det som en "födabarndel" inte nått relaterat till sex..
Lär ju kännas helskumt när jag väl ligger, har inte haft sex sen jag och dotterns pappa låg för ca ett år sen så borde väl nästan kunna titulera mig nunna nu :angel:

@Tora ja emmaljungorna känns ju väldigt rejäla på nått sätt :) är mest fascinerad över alla nya hypermoderna vagnar som ser ut som typ ufon.. Såg en som va formad som en barstol med tre hjul under vagnen alltså inte i varje hörn och ett runt handtag till :D
Ska nog kolla vad brio har, hört fler som gillar deras vagnar!

@hvala smidigt att den är steglös, min får man typ sparka in en spak på och ruska vagnen för att ändra läge. Den är nog lite mer rutten än jag vill erkänna :cautious:
Kanske får provköra din några meter nästa söndag?

@Emor är den vagnen tung? Eller har jag blandat ihop den med nån annan..
Det är ju just det där med stora sittdelar, känns som att Edith kommer åka runt som en snorloska i vagnen..

@Carand vad skönt att du inte gick sönder så mycket iaf!!!
En kompis till mig vart också klippt och hon beskrev det som att dom klippte som en solros :eek: alltså inte ett klipp utan flera småklipp runt hela hålet :nailbiting:
Jag har också fått lite framfall eller som min bm uttryckte det "lite infall" :D musklerna har töjts så pass att dom fallit in..

Lite privat fråga så svara bara om ni vill. hur lång tid tog det innan ni hade sex igen efter förlossningen?
Jag vette tusan om jag skulle va bekväm med att ligga nu men har ju iof ingen man heller..
Vet precis vilka barstolsvagnar du menar. :D

Dom hade passat perfekt i en Star Treck film.

En bekant har en sådan. Hon brukar alltid reta mig för min gamling och jag för hennes från framtiden :p

Här går det lysande! Föreläsning på fm där hon charmade hela gänget och dessutom gick på toa två ggr så vi kom tillbaka med torr blöja. Sen fortsatte hon charma folk när hon satt på magen i montern, ja för den delen även när hon lekte på golvet och med storasyster. På kvällen skulle vi iväg och åka spårvagn en massa och gå runt på Nordstan och jag insåg att samma knyt inte skulle bli nån höjdare, lite småöm liksom där passen går, så hon fick hoppa upp på ryggen. Det gick ju lysande det också. Nu vill hon dock inte sova och jag är jättetrött... Iofs vill inte 11 åringen sova heller, hon har superkul och springer ute i korridoren och åker glashiss.
Vänta lite!!! Spårvagn?? Nordstan?? Är du i Göteborg?
Glashiss? Kan det vara Gothia Tower?

Vet precis vilka barstolsvagnar du menar. :D

Dom hade passat perfekt i en Star Treck film.

En bekant har en sådan. Hon brukar alltid reta mig för min gamling och jag för hennes från framtiden :p

Dom ser ju helt spacade ut O_o jag känner mig typ som en stenåldersmorsa när jag kommer traskandes med ungen i sjal och får syn på sånna där supermoderna barnvagnar med lika supermoderna mammor :D

Här blir det en konstig natt.. Edith somnar ju oftast runt 23 och sover till 07.30 (hur hon kan vakna exakt samma tid fascinerar mig enormt!)
Idag somnade hon efter kl 20 målet, vilket hon brukar. Vaknar i vanliga fall efter ca 20-30 min men nu sover hon fortfarande..
Hon har ätit dåligt idag, bara hälften mot vad hon brukar så nu vette katten om jag ens vågar somna!
Är nig ganska larvig av mig men är svårt att inte oroa sig når hon är det käraste jag har :love:

Vi har en Brio Happy från -07 som vi köpte begagnad. Såg ut som ny o e helt fantastiskt att köra! E helnöjd med den. Enda minuset e att den inte går att fälla ihop med liggdelen på utan man får ta isär den. Nu måste vi ju visserligen göra det ändå när vi ska åka bil eftersom vi inte har nån kombi utan bara en sedan :) men det funkar säkert på de nyare modellerna!

Ang sexet så var inte mitt avslag eller stygn borta förrän efter 6 v så vi fick vänta tills dess. Inför första gången var jag väl halvt livrädd o tänkte att det e lika bra att få det överstökat :crazy:. Men det kändes inte så annorlunda ändå. Men man förknippade ju det stället med smärta o barn så det gällde att ställa om sig mentalt!

@Cocos vi har en babyjogger city elite (en konstig trehjulig sak ;)) med deras deluxe liggdel

Den är helt underbar :love: och sedan när den används med sittdelen så tar den minimalt med utrymme när den fälls ihop :up: får ta barn upp till 30kg också har jag för mig.

Vi åkte upp till mannens släkt i Småland nu i februari. Jag, mannen, Bastian, hunden (schäfer) och barnvagnen plus packning. Vi har en liten kombi motsvarande Volvo v60. Liggdelen passade perfekt i framsätet och vi hade packning både i den och på golvet framför den. Hjulen klickades av (yes klickfunktion) och underredet ställdes på högkant i bagageutrymmet. Det tog då plats från väggen till halva första nackskydet. Hunden hade alltså nästan hela bagaget själv :bow:

Fördelar utöver de som redan är nämnda:
Hög vagn
Stora hjul
Möjlighet till både fast och svängbart framhjul
Lång liggdel
Ventilerad liggdel
Lätt att fälla ihop
Lätt att bära
Skön att köra
Möjlighet att ha adapter och babyskyddet på
Stoooor sufflett till sittdelen, största på marknaden tror jag
Får toppbetyg av Bastian

Nackdelar:
Ingen sittfunktion i liggdelen, vi kommer köpa en barnvagnskudde så småningom
Sittdelen endast framåtvänd

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 247
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka