Höstföräldrar 2014 del 2.

Här har vi haft barndop.
Gästerna har åkt hem, vi har slängt i oss varsin pizza och mannen sitter just nu och läser en bok för Bastian. :love:

När lilleman somnat blir det till att däcka i soffan framför Modern Family

Nej det gjorde jag inte. Men jag vet om tt ryggen är ganska kort på den.

Eliten verkar toppen, bortsett från att den är framåtvänd, det gör tyvärr att den går helt bort för mig.
Jo det är ju helt klart en nackdel :(
Vi kommer ha barnvagnskudde i liggdelen och hoppas på så sött kunna använda den till han är närmre 1 :angel: sen bor vi i en mindre ort så jag hoppas intrycken blir färre ön om vi bott i en större stad.

Jo det är ju helt klart en nackdel :(
Vi kommer ha barnvagnskudde i liggdelen och hoppas på så sött kunna använda den till han är närmre 1 :angel: sen bor vi i en mindre ort så jag hoppas intrycken blir färre ön om vi bott i en större stad.
Stora dottern vägrade liggdel öht. Men hon blev väldigt orolig i framåtvänd, försökte vända sig om för att se mig (och vi bor inte i någon stor stad, alls), och jag tycker det var/är svårt att få samma kontakt, kunna prata om sånt man ser och ge respons på barnets reaktioner till omgivningen eftersom att man ser dom så mycket sämre. Men det finns även barn som är nöjda endast framåtvända. Det är ju bara att prova och se, ni kan ju bli jättenöjda :)

Ju mer jag bär desto mer gillar hon det! I början var det blä sa hon men med vävd blev det bättre. Kanske om du bär korta stunder och ökar på? Vad verkar det vara hon inte gillar?

Jag tror främst hon protesterar för att det blir trångt. När hon va yngre och mindre rörlig gillade hon att åka både sjal och sele. Nu däremot är det tydligen tråkigt.. Det konstiga är att hon med glädje hänger på axeln även ute på promenad så det är ju inte bärandet i sig det är fel på.
Tror hon tycker det är obehagligt att sitta så brett isär med benen. Hon sover och ligger alltid i groda men knäna pekar utåt sen möts fötterna om du förstår vad jag menar..
När hon ff fick plats i spädbarnsinlägget i ergon va hon nöjd då vart det så att fötterna mötte varandra och knäna hamnade brett!
Jag kan ju va helt ute och cykla det kan ju likabra bara bero på att det är varmt och trångt. Barnvagnen gillar hon ju nu när hon slipper overallen som begränsar rörligheten..
Har testat att bära korta stunder, ta ur om hon blir arg men den röda tråden är att hon försöker sträcka ut benen, och blir vansinnig när inte det går O_o
Jajja, det får bli barnvagn ett tag nu men vill så gärna bära, både praktiskt och mysigt och har ju både vävd sjal, ringsjal och sele.
Har du burit din dotter sen hon va pyttis eller började du när hon va äldre?

Stora dottern vägrade liggdel öht. Men hon blev väldigt orolig i framåtvänd, försökte vända sig om för att se mig (och vi bor inte i någon stor stad, alls), och jag tycker det var/är svårt att få samma kontakt, kunna prata om sånt man ser och ge respons på barnets reaktioner till omgivningen eftersom att man ser dom så mycket sämre. Men det finns även barn som är nöjda endast framåtvända. Det är ju bara att prova och se, ni kan ju bli jättenöjda :)
Bastian älskar sin liggdel så förhoppningsvis håller det i sig

@Cocos, har du provat bära på höften? Det är ju tyvärr inte så ergonomiskt och det krävs lite mer stabilitet hos den lilla, men har vissa fördelar mot att bära i armarna. Det är det enda selåkandet som H inte protesterar mot just nu. Jag tänker mig att hon skulle acceptera framåtvänt också men tyvärr valde jag bort den möjligheten när jag skaffade en Manduca.

Fråga till alla höstmammor: hur tänker ni kring ytterkläder till våren?

Vi har en fleeceoverall i 68 som sitter bra nu. Den kommer funka någon månad till. Sen har jag inga mer ytterkläder, bara några stickade koftor. Jag känner mig lite lost och vet inte riktigt vilken storlek jag ska satsa på. Plus att jag är snål och vill hitta till nedsatt pris alternativt begagnat. Jag tror H kommer ha 68 i kläder april ut men overallen vi har är lite liten i storleken. Vi har en footsack till vagnen men den täcker nog bara fötterna, bygeln sitter så långt ner, så jag tänker mig att en tunnare vindtät åkpåse kan vara en bra investering. Skor, behövs det nu eller är det bara för syns skull?

@hvala
Bastian har storlek 62 just nu och kommer väl ha i sin overall ett par veckor till. (Vi har även en overall i strl 68) men vi använder den inte särskilt ofta.

Åker vi bil så har han en tjock kofta + filt, bär i i selen så är det kofta + att han bärs innanför min jacka och åker han vagn så är det oftast koftan där med. Tror vi har overallen ca 1gång i veckan. Alltid mössa såklart.

Däremot har han växt ur sina tofflor så ett par nya står på inköpslistan, de ser ut lite som ett par morgonskor.

Skillnaden är ju dock att Bastian är så liten att han kommer ha liggdelen hela våren.

Fråga till alla höstmammor: hur tänker ni kring ytterkläder till våren?

Vi har en fleeceoverall i 68 som sitter bra nu. Den kommer funka någon månad till. Sen har jag inga mer ytterkläder, bara några stickade koftor. Jag känner mig lite lost och vet inte riktigt vilken storlek jag ska satsa på. Plus att jag är snål och vill hitta till nedsatt pris alternativt begagnat. Jag tror H kommer ha 68 i kläder april ut men overallen vi har är lite liten i storleken. Vi har en footsack till vagnen men den täcker nog bara fötterna, bygeln sitter så långt ner, så jag tänker mig att en tunnare vindtät åkpåse kan vara en bra investering. Skor, behövs det nu eller är det bara för syns skull?

Vi har en lurvoverall från villervalla i 74/80 som knappt går på längre. I vår tänker jag mig att hon får ha ett par stickade ullbyxor, en windfleece från pop i strl 86 som jag köpt och som funkar redan nu och så har jag en skaloverall från pop kvar från storasyster att ha över när hon vill krypa runt på marken. Skor skippar jag nu, dom glider bara av och är obekväma. Jag kör på vind och vattentäta tossor, typ stonz. A håller på att växa ur sina fina i läder nu som hon har, så det blir det enda som ska investeras i innan våren kommer.

I vagnen har hon fortfarande sin vokksi classic, som hon kommer få ha som dyna/åkpåse och så har vi dessutom en footsack fodrar, men den lär jag inte använda. Minns att det gjorde jag inte med storasyster heller, tyckte åkpåsen funkade bättre.

Senast ändrad:
@hvala
Vi kommer fortsätta med fleecetröja och åkpåse även i vår. Nu använder vi en jättevarm åkpåse, men vi har även en tunnare som T kommer få ha när det är lite varmare. Eftersom han antagligen kommer sitta mer upprätt senare i vår kommer jag köpa en vindfleece, nu är han så skyddad av åkpåsen att en vanlig fleece duger bra. På fötterna har han yllesockor, skor kommer vi inte skaffa förrän han går.
Jag köper nästan alla kläder begagnade på Tradera, där kan man göra riktiga fynd. De växer ju ur kläderna så himla snabbt när de är små, så man hinner knappt använda en storlek innan det är dags för nästa.

@hvala i ringsjal på höften funkar ibland, har fick inte ens tänkt på att man kan ha selen där :o
Kanske jag får mindre ont av selen på höften också, ska definitivt testas :)

Det där med kläder tycker jag är supersvårt! Jag har alla innekläder klara fram till storlek 74 (hon har 62 nu) men ytterkläder/varma kläder köper jag vartefter när det är rea eller hittar begagnat.
Hon är iof varm så har bara body, byxor, mössa, strumpor och sen 1-2 flanellfiltar + en ullfilt i vagnen. Igårkväll blåste det typ is då fick hon ha en vinterjacka på sig :D
Räknar med att våren kommer fort och blir varm så det inte krävs så mycket kläder :p

Jag började bära i sjal när hon var några veckor men i början ville hon inte sitta upprätt. Om du bär i sjal och knyter Front Cross Carry och gör smalare i bredd liksom?

Jag har plockat fram brorsans pop vindfleeceovetall. Den är i 74 och är rätt stor, men har vikt upp armarna. Har även en tunn ulloverall. Åker hon vagnen är det mest den tunna ulloverallen och sen ett par tunna filtar. Storebror snodde ju tillbaka åkpåsen som dyna, så får klä på henne lite mer. Hoppas på att klara mig på detta under våren

Jag började bära i sjal när hon var några veckor men i början ville hon inte sitta upprätt. Om du bär i sjal och knyter Front Cross Carry och gör smalare i bredd liksom?

Hmm.. Alltså att smokingbältet inte går så högt på hennes rygg, eller fattar jag fel? :o
Brukar knyta så hennes överkropp är fri, funkar ibland.
Har börjat barnvagnsjakt nu och hoppas sjalpaniken släpper!

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 249
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka