Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Hoppas att det löser sig, det borde det ju göra om du har skyddat Sgi:n.

Kl

Här går det trögt. Värkarna avtog i går fm, hade några sporadiska under dagen och natten till idag. Idag har det kommit lite i omgångar, och då något kraftigare än tidigare fast de håller inte i sig lika länge. Får se hur natten blir.

Var hos BM i dag och allt var bra iaf. 12kg upp sen start (och ingenting sista veckorna trots att jag äter mer nu än vad jag gjort hela graviditetenför jag har varit vrålhungrig sista två veckorna). Bebis fortfarande rörlig och BF är på lördag!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh va jobbigt när det liksom börjat men stannat av :nailbiting:
Förstår att du bara går och väntar nu :D

Jag tror min mage har "ramlat ner" idag. Det är inte alls lika mycket tryck uppåt mot lungorna utan magen känns smidigare och mindre. Är i vecka 31+1 så det är väl dags att bäbis börjar leta sig mot utgången ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

O jag är irriterad på handläggaren på FK. Jag ringde o hörde hur det gick med min FP för någon vecka sen, hon skulle se till att dom snabbade på. Vilket dom gjorde oxå. MEN fick pappret idag, o ja då har dom sänkt min FP med 50%. Han har bara räknat med mitt timvik som är en anställning vid behov, o sen hoppat över att jag även stämplat upp.

Ringde FK o hon på kundtjänst tyckte oxå att hans resonemang var konstigt. Eftersom jag sen senaste FP har pluggat, sen jobbade jag på en fast anställning (som han inte tyckte gick att räkna med av någon anledning) och hade min timanställning kvar fram till mars, därefter arbetslös o tim vikat.
Jag tycker iaf att min FP inte borde sänkas från förra gången, utan antingen vara skyddad eller höjas, jag har ju gjort allt dom kräver för att den ska vara skyddad. Det tyckte denna kvinna oxå, men hon kunde inte ändra några beslut. :(

Men denna handläggare verkar helt ha struntat i mitt papper om att jag är arbetslös.. Suvk.. Så nu väntar jag på att han ska ringa upp de närmsta dagarna och förklara sig.. O jäklar om han står fast vid det han skickat ut, då är det jag som drar det vidare.. :rage:

Men det känns som att han bara skyndade sig o inte kollade ordentligt eftwrsom jag ville att dom.skulle snabba på, men så snabbt behövde det ju inte gå... :mad:

Så håll tummarna för mig att han har räknat helt fel, annars vet jag inte vad vi ska göra... :(

Vad menar du med "pappret"? Ditt SGI-besked? Eller har du fått ett separat papper om din FP?

FK har sänkt min SGI men utan att sänka min FP som jag får behålla eftersom jag blivit gravid inom 1 år och 9 månader från förra förlossningen (detta enligt muntligt besked från FKs kundtjänst) men jag kommer inte att få något separat besked om detta utan jag får kolla på mina utbetalningar...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja jag fick ett SGI besked idag. Här har dom räknat om SGI o FP, var in o kollade vad min FP skulle bli. Men man kan ju skydda sin SGI genom att studera, föräldrarpenning o inskriven hos AMS.

Därför tycker jag det är märkligt att dom sänker min SGI så mycket, det är ju beräknat på.att jag bara jobbar ungefär 40%, men jag har ju faktiskt stämplat upp resten och då borde det vara skyddat. Annars är det ju inte lönsamt att gå som tim vik. :crazy:

Det är ju en annan sak om man valt att gå ner i arbetstid, då blir ju SGI:n lägre.

Jag som hatar när jag inte har kontroll över pengarna, o nu måste jag vänta på att han ska ringa upp. Jag hoppas verkligen att jag inte tänker fel o att det är han som har fel.

Hon på kundtjänst sa även att det var konstigt att.jag inte fått något.papper där dom talar om att dom tänkt sänka SGI:n, o förklaring till varför, där jag har möjlighet o komma med invändningar innan den fastställs.

Men jag hoppas ddt löser sig o att han ringer nu i veckan...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja jag fick ett SGI besked idag. Här har dom räknat om SGI o FP, var in o kollade vad min FP skulle bli. Men man kan ju skydda sin SGI genom att studera, föräldrarpenning o inskriven hos AMS.

Därför tycker jag det är märkligt att dom sänker min SGI så mycket, det är ju beräknat på.att jag bara jobbar ungefär 40%, men jag har ju faktiskt stämplat upp resten och då borde det vara skyddat. Annars är det ju inte lönsamt att gå som tim vik. :crazy:

Det är ju en annan sak om man valt att gå ner i arbetstid, då blir ju SGI:n lägre.

Jag som hatar när jag inte har kontroll över pengarna, o nu måste jag vänta på att han ska ringa upp. Jag hoppas verkligen att jag inte tänker fel o att det är han som har fel.

Hon på kundtjänst sa även att det var konstigt att.jag inte fått något.papper där dom talar om att dom tänkt sänka SGI:n, o förklaring till varför, där jag har möjlighet o komma med invändningar innan den fastställs.

Men jag hoppas ddt löser sig o att han ringer nu i veckan...

Ja, jag hoppas också att det löser sig. Hur kan du se att de har räknat om din FP? I mitt fall säger handläggaren alltså att de sänkt min SGI men inte min FP men ditt fall verkar vara annorlunda.

Jag fick heller inget preliminärbeslut om SGI denna gång (vilket jag fick förra gången) där jag fick info om att jag kunde överklaga, bara ett besked.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Igår den 2e september kl 18.20 kom vår lille son till världen! Han vägde 3960 och mätte 51 cm. Förlossningen gick bra, hade epidural i tidigt skede och fick lustgas under krystvärkarna. Barnmorskan tog hål så vattnet gick vid 11, så det hela gick ganska snabbt. Pojken mår bra, äter och sover och är en ganska nöjd bebis, vi funderar på om det är en Olle. Vi blir kvar på bb ett par dagar då de vill kolla att han får i sig tillräckligt med näring och har bra blodsocker då han är rätt stor för sin ålder.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Igår den 2e september kl 18.20 kom vår lille son till världen! Han vägde 3960 och mätte 51 cm. Förlossningen gick bra, hade epidural i tidigt skede och fick lustgas under krystvärkarna. Barnmorskan tog hål så vattnet gick vid 11, så det hela gick ganska snabbt. Pojken mår bra, äter och sover och är en ganska nöjd bebis, vi funderar på om det är en Olle. Vi blir kvar på bb ett par dagar då de vill kolla att han får i sig tillräckligt med näring och har bra blodsocker då han är rätt stor för sin ålder.

Grattis!! Så himla roligt!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Stort grattis Jettan! :bump: :banana:

Dags att uppdatera listan igen!


September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL
8:e Zvinto - första barnet, en pojke enligt RUL. Birk född 22/8.
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL
9:e Segelflygarinnan - första barnet
21:a Jettan - andra barnet. Pojke född 2/9.
21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet
16:e Hljomalind - första barnet
16:e Sassiball - tredje barnet
23:e Vår_Vinter - andra barnet, flicka enligt RUL

November
2:a Vimsan - andra barnet
5:e Glamoroza - tredje barnet
12:e Andromedae - första barnet, pojke enligt RUL
16:e 0iliT - första barnet
17:e Exit - första barnet
18:e Jozze - första barnet
27:e Tramptass - första barnet

 
Sv: Höstföräldrar 2013

Stort grattis!

kl
Idag har 75% av min graviditet passerats, enligt min app! :D 70 dagar kvar till BF. Det vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Jag har för mycket att göra för att hinna få en bebis sådär snart, och häromdagen var det ju typ fem månader kvar ... :D

Nu har jag i alla fall fått se vår nya lägenhet. Den känns gigantisk (dubbel så stor som gamla) och det blev en hel del svärande när vi insåg att de före detta hyresgästerna vare sig städat ordentligt eller tagit med sig alla sina saker ... :p
Men, det går framåt!

Till enda gravidfrågan i det här inlägget då: Är det bara mina tuttar som ... hrm ... läcker? :o Är det dåligt eller spelar det ingen roll? (Jag kan googla, jag vet, men om jag gör det riskerar jag att skrämma upp mig själv.)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis! Skönt att du blev igångsatt så den lilla krabaten inte hann bli större. :D Njut av närmsta dagarna - jag se hört att de ska va underbara! ;)

Uppdatering till listan; vårt pyre är beräknat till 16e enligt UL. (Men 9e enligt mig och min ägglossning! :P)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Till enda gravidfrågan i det här inlägget då: Är det bara mina tuttar som ... hrm ... läcker? :o Är det dåligt eller spelar det ingen roll? (Jag kan googla, jag vet, men om jag gör det riskerar jag att skrämma upp mig själv.)

Mina läcker också lite.. Och jag har nästan ingen bh som passar längre (igen).. Hej Dolly Parton! Gått från en liten 70C till en 80E, som snart är för liten. Längtar bara till förlossningen - jag räknar kallt med att all vätska kommer försvinna på en gång! :D

70 dagar.. De närmsta 30-40 kommer gå fort - det är de sista som är olidliga... ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, jag hoppas också att det löser sig. Hur kan du se att de har räknat om din FP? I mitt fall säger handläggaren alltså att de sänkt min SGI men inte min FP men ditt fall verkar vara annorlunda.

Jag fick heller inget preliminärbeslut om SGI denna gång (vilket jag fick förra gången) där jag fick info om att jag kunde överklaga, bara ett besked.

Jag gick in för att söka FP, och då stod det 224kr/dagen (förut med sonen stod det 486 kr/dag)

Min son är 3½ år, så jag kan inte safa min FP på det sättet du gjort.

Men som sagt märkligt att man fått ett besked och inget preliminärtbeslut som går att överklaga. Nu kommer jag överklaga detta ändå och det är väl det jag har "gjort".

Suck, vill bara att han ringer nu så jag får rätsida på detta... hatar ovisshet! :p:nailbiting:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Stort grattis!

kl
Idag har 75% av min graviditet passerats, enligt min app! :D 70 dagar kvar till BF. Det vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Jag har för mycket att göra för att hinna få en bebis sådär snart, och häromdagen var det ju typ fem månader kvar ... :D

Nu har jag i alla fall fått se vår nya lägenhet. Den känns gigantisk (dubbel så stor som gamla) och det blev en hel del svärande när vi insåg att de före detta hyresgästerna vare sig städat ordentligt eller tagit med sig alla sina saker ... :p
Men, det går framåt!

Till enda gravidfrågan i det här inlägget då: Är det bara mina tuttar som ... hrm ... läcker? :o Är det dåligt eller spelar det ingen roll? (Jag kan googla, jag vet, men om jag gör det riskerar jag att skrämma upp mig själv.)

Jag hoppas ni tar kontakt med hyresvärden om att dom inte städat och tagit med sig sakerna.
Så var det för oss förut en gång också, dom fick komma tillbaka och städa eller betala för att någon skulle komma och städa. :D Dom kom själva. Ingen besiktning hade gjorts, och tur vi dokumenterade skadorna, för när vi skulle flytta så ville dom att VI skulle betala för det gamla hyresgästen gjort....

Men konstigt att hyresvärden har godkänt lägenheten vid besiktningen? :meh:

Ang. om brösten läcker. Lite gör dom, gjorde även det sist med. Kommer även vätska om man klämmer på dom :p
Men inget som är någon fara, så länge det inte är grönt och illaluktande..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Mina läcker också lite.. Och jag har nästan ingen bh som passar längre (igen).. Hej Dolly Parton! Gått från en liten 70C till en 80E, som snart är för liten. Längtar bara till förlossningen - jag räknar kallt med att all vätska kommer försvinna på en gång! :D

70 dagar.. De närmsta 30-40 kommer gå fort - det är de sista som är olidliga... ;)

Försvinna? Brösten kommer explodera någon vecka efter förlossningen när mjölkproduktionen kommit igång, sen brukar de gå ner lite men ändå vara stora.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, det är lugnt. Av någon anledning hade det inte besiktigats innan idag - vilket förvisso inte gjorde så mycket för oss, med tanke på att det gjorde ju så att hyresvärden helt plötsligt blev väldigt tillmötesgående mot oss :D

Så, maken ska nu tillbaka till lägenheten och se till så att gamla hyresgästen hämtar sina grejer och så att städfirman (!) förra hyresgästen anlitade städar ordentligt (man undrar ju vilken sorts städfirma som inte städar toaletten ...). Dessutom får vi nya tapeter betalda till två sovrum och hall, samt en ny spis :D Så jag är rätt belåten ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 191
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 979
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 373
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp