Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja men det lät juh bra :D

Ja, det var en märklig städfirma, om nu inte toaletten varit belamrad med saker :)

***************

På tal om städfirma, så hade vi städaren här igår. 3½ tim tog det ungefär. Skönt och få iaf badrum och kök städat ordentligt. resten var också städat med helt ok resultat.
Sen att det bara hann vara ordentligt städat i 30 sekunder var en annan sak, två hundar dundrar in med skitiga tassar, för jag hinner inte stoppa dom, jag såg ut ungefär så här :rage: Så det var bara o ta fram svabben och torka av hallen igen...

Sen började sonen bygga koja av soffkuddarna det första han gjorde :p

Jag köpte mig iaf en svindyr orkidé, måste ha någon blomma som blommar när det är städat och fint. Vi äger nästan bara orkidéer, lättaskötta och fina när dom blommar :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Försvinna? Brösten kommer explodera någon vecka efter förlossningen när mjölkproduktionen kommit igång, sen brukar de gå ner lite men ändå vara stora.

Jo, det jag syftade på var omkretsen. De får "gärna" vara stora :P, men måttet runt om får gärna gå ner till normalt igen. (Alltså hamna på en 70E ist för 80E.)

Måtten har förändrats lite sen början av graviditeten:

2e jan:
Rumpa: 93.5cm
Lår: 55cm
Tuttar: 82cm
Mage: 81 cm

26e aug:
Rumpa: 104.5 cm (!! Ladugårdsvägg!!)
Lår: 63.5cm (Anja Pärsson-varning :P)
Tuttar: 94.5cm
Mage: 103.5cm
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad intressant att ha måtten :). Jag ska ha det i åtanke till/om det blir någon mer.

----

Jag har kommit in i en period med massa mardrömmar igen så jag är i någon form av zombieland om dagarna. Börjar kännas som att snart skulle kunna skriva en bok i ämnet "Hur man förlorar en bebis i magen" :(
så vaknar jag inte av mardrömmar så är jag kissnödig öi är jag inte det så har jag vänt mig för fort eller skäller hunden.
Undra om det skulle gå bättre att sova på dagen? ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Nu kan jag sova gott om nätterna igen! FK ringde och sa att dom räknat fel.o min SGI är skyddad sen sist. Dessutom ska den höjas automatiskt med några procent, för att följa prisindex :)
Så det vart bra!

Idag har jag shoppat lite åt lillan o hem. Dessutom är det en riktig paket vecka, skorna till sonen har kommit, ulloverallen till liten har kommit och nu väntas babyskyddet. :D Vill inte tänka på hur mycket pengar vi spenderat den senaste veckan..

Nu måste jag hämta lilleman på förskolan.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL

Idag hade vi första träffen på föräldrakursen, det var väl inte så mycket nytt som sades, men fick se en förlossningsfilm som jag naturligtvis blev känslosam av och fick sitta och försöka att inte gråta. Vet inte vad det är med mig men vare sig det är bok eller film blir jag alltid helt snyftig vid skildringen av det där ögonblicket när barnet kommer ut, pärsen är över och föräldrarna får träffa sin lilla för första gången.

Men roligast på kursen var att de nyinflyttade grannarna i vårt lilla hyreshus också var där! Hade inte ens hejat på dom härhemma ännu, men det visar sig att de har bf 5 dagar efter oss! Vi kan ju nästan samåka till BB. De verkar jättetrevliga också. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad roligt och träffa en så nära granne som också ska ha barn nära er :)

Det är tråkigt att man som redan förälder inte får erbjudande om att gå på föräldraträff, jag skulle vilja gå bara för att träffa folk som kommer vara hemma samtidigt som mig.
Känner ju inga alls runtomkring mig som kommer vara hemma :(
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Känner ju inga alls runtomkring mig som kommer vara hemma :(
Och jag kommer att vara nyinflyttad och enbart ha särbons nätverk att tillgå, och det är inte stort. :meh: Eftersom jag ska fortsätta plugga och dessutom resa till Sthlm någon/några dag/ar i veckan lär jag ju inte direkt ha tid att leta umgänge heller. Nå, det får lösa sig när jag är mammaledig.

*kl*
Det här med FK... Särbon ska ju vara pappaledig fr.o.m. 1/12 är planen. Men tydligen så kan han inte lämna in inkomstuppgifter m.m. förrän ett ärende är startat på honom, och det startas inte förrän bebisen är född enligt hon jag pratade med i dag. Men borde inte ett ärende startas när man ordnar med faderskapsintyget, precis som att mitt ärende startades när jag skickade in moderskapsintyg?

Vi blir ju oroliga att vi inte kommer att få några pengar på flera månader om han ska skicka in uppgifter och ansöka först i mitten/slutet av november. Eller är vi för pessimistiska angående deras handläggningstider då?
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Jo, vi är ju oxå relativt nyinflyttade o känner bara min syster med familj, o dessutom en liten by...

Detta med FK, det gick snabbare när sambon skickade in papprerna än vad det gjorde för mig. Det man nåste göra är att anmäla föräldrapenning, o så länge barnet inte är fött så har inte pappan några dagar..

Men han ska inte ta ut dom 10 pappa dagarna vid födseln? För då får han ju skicka in pappret då o få.det fastställt.. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jo, vi är ju oxå relativt nyinflyttade o känner bara min syster med familj, o dessutom en liten by...

Detta med FK, det gick snabbare när sambon skickade in papprerna än vad det gjorde för mig. Det man nåste göra är att anmäla föräldrapenning, o så länge barnet inte är fött så har inte pappan några dagar..

Men han ska inte ta ut dom 10 pappa dagarna vid födseln? För då får han ju skicka in pappret då o få.det fastställt.. :)
Ja, det kan ju bli lite jobbigt då att skaffa sig ett nätverk. Kommer det finnas någon öppen förskola i närheten? Jag tror det kommer att finnas ÖF vid den ena förskolan vi har att välja på, men den ligger ju en mil bort så det är ju inte säkert att man träffar på någon som bor i närheten för det. De kan ju komma en mil från andra hållet liksom.

Jodå, han ska ta ut de tio dagarna. Men när de är slut så ska han gå på fl på en gång (om barnet inte är tidigt och det blir ett glapp) och då är vi lite nojiga över långa handläggningstider och försenade utbetalningar. Hon på fk sa att han skulle vara beredd med blanketten och skicka in den asap när barnet fötts, så vi får väl göra så och hoppas att vi är oroliga i onödan. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jo det finns ÖF i byn, sen finns det 2 mil o 4 mil bort. En annan är ju van att behöva åka långt för allt, så det blir väl till o åka runt på olika ÖF. :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013


Tack för utförligt svar! Som du skriver i det jag citerar; jag tackar och tar emot och upptäcker vi att den inte riktigt är vad vi vill ha så får vi helt enkelt köpa en annan. :) Vad var det för modell du har, som du kan köra med en hand? Vi har också hund nämligen, även om han mest går lös (men det lär han inte få göra om vi ska gå längre promenader i "byn").

Såg att jag glömt svara på detta Jozze :)

Jag har en babyjogger city elite, helt perfekt på alla underlag (måste dock låsa hjulet om det är snö ute). Kan tom köra den med en hand när sonen som väger 21 kg sitter i. :)

Även babyjogger city mini är bra.

Enda nackdelen är att man inte kan ha barnet vänt mot sig i den. en fördel är att den är användbar upp till 34 kg, de flesta andra vagnar har max vikt 15 kg.. Sonen på 3,5 år o 21 kg har fortfarande gott med plats i den, nu används den sällan till honom men ifall att.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

När vi köpte skötbordet begagnat fick vi med en skötbädd som luktade illa. Det låg ute på vädring några dagar, men tyvärr hann överdraget att börja mögla, som inte gick bort i tvätten. Tittade på nytt, men såg att de låg runt 300kr :meh: och tänkte "Det kan väl inte va så svårt att sy ett nytt själv?"

Bah - idag fick jag tummen ur! Köpte ett duschdraperi för 79kr och satte igång - dessa J*VLA hörn!!! :banghead: Var mycket svårare än jag trodde, men tillslut så! (Fick t.o.m beröm av sambon! :D)

7f5212a4163b11e3852a22000a9e0709_6.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det såg juh jätte bra. Funderade själv på o sy en egen, men ids inte. Sen hade jag 100 kr rabatt på barnens hus så då köpte jag en där :)

Ett tips till alla, köp de små handukarna på ikea som säljs i 10 pack. Perfekt som kräk handukar ellet torka rumpan torr :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jaa! De är helt perfekta!!!:)

Hi hi, det är så roligt nu när idol går på tv, den som befinner sig i min mage blir helt tokig när någon sjunger högt. Sprattlar och känns överallt :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, det är roligt med grannarna! Vi känner ingen annan som ska ha barn, men nu har vi en bra start!

Håller med om att alla borde få erbjudas föräldragrupp oavsett om det är första barnet eller inte. Skulle ju kunna finnas grupper som är mer inriktade på det sociala för de som inte har så stor nytta av en kurs.

Jag har också haft min del av försäkringskassepärs nu i dagarna, men nu var det inte fk som strulade till det utan min arbetsgivares lönekontor som lämnat uppfgifter om för låg ob och helt missat min regelbundna övertid. (jag har ju bara 50%tjänst) Det har löst sig nu i alla fall, och blev i slutänden till och med lite högre sgi än jag själv hade räknat på. Skönt!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Nu har jag varit hos min BM i byn för sista gången.. Nu ska jag gå hos spec. Mvc som jag uppfattat det iaf.

Allt såg bra ut, lillens hjärtljud var höga i början men gick ner till slut. Tror BM väckte henne o hon vart irriterad :D

Magen ligger på den övre kurvan, men har inte stuckit iväg iaf. Har faktiskt inte gått upp någonting på över 1 mån trots att jag äter som en häst, det känns skönt :)

Så nu är det 1½ v kvar till nästa ultraljud, ska bli spännande o se vad dom säger.

Har även pratat med diabetessköterskan idag, o nu måste jag börja ta insulin till kvällsmålet... Suck... Insulin 5 ggr/dag, man ser ut som en nåldyna på magen/låret. Fingertopparna ska vi inte prata om, även om man växlar finger så sticker jag mig ändå 7ggr/dag..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Vad irriterad jag är!

Jag prov monterade in babyskyddet idag, en acta graco logico s stol, vart överlycklig över att den fick plats i mitten på vår ford mondeo. Detta gjorde ju att det fortfarande gick att sitta.vak om det skulle behövas. Men läser nu bruksanvisningen o ser att enligt deras anvisning så funkar det inte att ha den i mitten på en mondeo!
Detta har nog att göra med stödbenet o att det är en tunnel där i mitten! Jag tycker dock att det sitter stadigt, stödbenet står stadigt, stödbenet är bara 1 cm för långt...

Så ja nu måste jag försöka få sonens stol i mitten istället, vilket gav jätte lite benutrymme åt honom, sist vi provade, visserligen gjorde vi ingen större ansträgning för o få det att funka..

Åhhh, suck.....

Ni som har syskon, hur har ni löst det?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*smyger in lite*

Star det ngt om bilstol i bilens egen bruksanvisning?
I varan förra bil (Mazda 5) stog det i bilens egen instruktion att man inte skulle använda bilstol i mitten och man sag själv att det inte var bra. Men i instruktionen till bilstolen var det godkänt. Tvärtom mot för er men om jag vore du skulle jag kolla upp det mer.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Stort grattis Jettan! :bump: :banana:

Dags att uppdatera listan igen!


September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL
8:e Zvinto - första barnet, en pojke enligt RUL. Birk född 22/8.
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL
9:e Segelflygarinnan - första barnet
21:a Jettan - andra barnet. Pojke född 2/9.
21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet
16:e Hljomalind - första barnet
16:e Sassiball - tredje barnet
16:e Diskurs - andra barnet

23:e Vår_Vinter - andra barnet, flicka enligt RUL

November
2:a Vimsan - andra barnet
5:e Glamoroza - tredje barnet
12:e Andromedae - första barnet, pojke enligt RUL
16:e 0iliT - första barnet
17:e Exit - första barnet
18:e Jozze - första barnet
27:e Tramptass - första barnet


nu är jag också tillagd
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 191
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 979
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 376
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp