Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis till Idun! :) Vilken tur ni hade som slapp bilförlossning, även om det säkert gått bra det med! En kompis till mig berättade häromdagen om att hennes syster vaknade på morgonen och sa "oj nu är det dags" "Jaha, ska vi packa väskan?" sa hennes man. "Nej, alltså, den kommer NU!" sa hon, och sen fick han sköta förlossningen med mobilsupport. Allt hade gått bra och de hade varit väldigt stolta efteråt, men det är väl inget förlopp man önskar sig ändå.

KL

Själv så känner jag mig ensam och ledsen just nu. Lite hormondepp kanske, men också att jag känner att jag inte har nån att dela bäbisglädjen med. Min sambo är engagerad och ansvarstagande fysiskt sett, hänger med till bm, är med och fixar bäbisprylar, och sköter 90% av allt hushållsarbete härhemma, men i övrigt lägger han allt krut på sin hobby/passion och drar iväg så fort han får chansen. Jag inser att jag hänger upp mig för mycket på honom som min bästa kompis, och jag blir väl också extra socialt utsvulten och frustrerad nu när jag inte jobbar eller kan hålla på med mina egna intressen på samma sätt. Men sen är det också det att han är så negativ och osäker inför barnet, det är inte mysigt och spännande utan det är mest svordomar och "Vad har vi gjort? Var det här verkligen en bra idé". Han är rädd förstås, jag känner ju också sådär ibland, men han verkar ha den ångesten mest hela tiden och jag orkar inte med den mer, då det tar ner min glädje. Låter som jag har en hemsk sambo, men självklart är han på en massa sätt helt underbar, annars hade jag inte trott så mycket på oss och velat ha barn med honom. Men just nu är det tvivel och jag är orolig för hur allt ska bli.

Prata med honom om det? Eller har du gjort det, vad säger han då?

Som diskurs skrev, det är ju bra o passa på nu o lägga lite extra tid på sina intressen, deför sen finns inte tiden.

Men förstår att du blir ledsen. :(
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl.

Jag funderar på en schal. Det verkar väldigt smidigt.

I morgon är det dags för bm o mäta mage igen.
Helgen som var blev jag övertygad om att den skulle komma ut, vaknade på natten och det gjorde så ont i mage o rygg så sjutton vet vad jag lyckades med då... Har inte känt något sen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis till Idun, Freyja_bus! :banana:

Jag verkar ha blivit listansvarig så jag uppdaterar igen då! :D

September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL. Idun född 6/9.
8:e Zvinto - första barnet, en pojke enligt RUL. Birk född 22/8.
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL
9:e Segelflygarinnan - första barnet
21:a Jettan - andra barnet. Pojke född 2/9.
21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet
16:e Hljomalind - första barnet
16:e Sassiball - tredje barnet
16:e Diskurs - andra barnet
23:e Vår_Vinter - andra barnet, flicka enligt RUL

November
2:a Vimsan - andra barnet
5:e Glamoroza - tredje barnet
12:e Andromedae - första barnet, pojke enligt RUL
16:e 0iliT - första barnet
17:e Exit - första barnet
18:e Jozze - första barnet
27:e Tramptass - första barnet

Sorry att du hade trillat bort, Diskurs!

Måtten har förändrats lite sen början av graviditeten:

2e jan:
Rumpa: 93.5cm
Lår: 55cm
Tuttar: 82cm
Mage: 81 cm

26e aug:
Rumpa: 104.5 cm (!! Ladugårdsvägg!!)
Lår: 63.5cm (Anja Pärsson-varning :P)
Tuttar: 94.5cm
Mage: 103.5cm
Intressant att ha måtten så man kan jämföra! Och jag kan bara skriva under på det där om ladugårdsvägg! Jag provade lite kläder på H&M i går (inte mammakläder, det finns ju inget roligt, utan klänningar från vanliga avdelningen) och hittade en skön bomullsklänning som jag kunde ha. Men vad i helskotta har hänt med bakdelen!? :eek: Den är bred och har dessutom blivit platt! Det känns som att den har trillat ner i knävecken också, men det kan vara en synvilla. Jag såg att armarna har fläbbat till sig också. Hua! Får väl hoppas att det rättar till sig när knatten kommit ut och att det inte blir alltför mycket värre under de sista två månaderna. :meh:
Såg att jag glömt svara på detta Jozze :)

Jag har en babyjogger city elite, helt perfekt på alla underlag (måste dock låsa hjulet om det är snö ute). Kan tom köra den med en hand när sonen som väger 21 kg sitter i. :)
Tack för tips! Ja babyjoggern är intressant! Den måste väl vara stabil om den är tänkt att kunna ha med på löpturer. Och jag hoppas väl att jag ska kunna springa med barnvagn senare. Men en sådan får vi väl kika på när knodden är större.
Har ni funderat något på sjal/sele? Har ni tänkt använda sjal/sele?
Jag är inne på att köpa sele. Pojkvännen kollade på en Manduca häromdagen och hickade till av priset. Men jag sa att det är väl inte så mycket med tanke på vad en vagn kostar. Och du vet ju inte om vare sig det ena eller det andra fungerar förrän bebisen är här och du kan testa. Det höll han med om. Jag har dock inte satt mig in i vilket märke/vilken modell vi ska köpa.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag gick in i v 31 i dag och allt är bara fortsatt bra (förutom att jag har lyckats gå och dra på mig en trolig förkylning). Knodden bökar runt; ibland känns det som att den vibrerar där inne! Vi har så smått börjat fundera på om vi ska köpa spjälsäng och skötbord och då dela upp utgifterna på de här två sista månaderna som är kvar. Vi tänkte även testa att använda tygblöjor och det är ju en engångssumma på några tusen att punga ut med.

Någon annan här som har använt/använder/tänker använda tygblöjor?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ang sjalar/selar: Så man knyter de innan man stoppar in bebisen? Hur ska man veta hur hårt man ska knyta då? Tycker det är hutlösa priser för sjalar - det är ju ändå bara några meter tyg!! :meh:

Tygblöjor är jag nog för kacklig för att använda.. Hur gör man rent dom? Man måste ju spola bort bajset nånstans innan man kastar in dom i tvättmaskinen?

Vi köpte spjälsäng och skötbord begagnat; de flesta sängarna ligger på 400kr på blocket med enklare madrass.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tygblöjor är jag nog för kacklig för att använda.. Hur gör man rent dom? Man måste ju spola bort bajset nånstans innan man kastar in dom i tvättmaskinen?
På sajten där jag läst (tror det var Imse vimse) skrev de att man t.ex. kan spola blöjan i toan, dvs hålla i den och spola så att vattnet sköljer av blöjan.
Vi köpte spjälsäng och skötbord begagnat; de flesta sängarna ligger på 400kr på blocket med enklare madrass.
Meh! Jag som brukar leta på Blocket och så har det inte ens slagit mig att kolla där efter de grejerna! Skyller på att det är pojkvännen som letat hittills. :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack för tips! Ja babyjoggern är intressant! Den måste väl vara stabil om den är tänkt att kunna ha med på löpturer. Och jag hoppas väl att jag ska kunna springa med barnvagn senare. Men en sådan får vi väl kika på när knodden är större.

Jag är inne på att köpa sele. Pojkvännen kollade på en Manduca häromdagen och hickade till av priset. Men jag sa att det är väl inte så mycket med tanke på vad en vagn kostar. Och du vet ju inte om vare sig det ena eller det andra fungerar förrän bebisen är här och du kan testa. Det höll han med om. Jag har dock inte satt mig in i vilket märke/vilken modell vi ska köpa.

Den vagnen vi har, city elite är egentligen ingen joggingvagn, det går att springa med den men ja. Ska man ha en joggingvagn så ska man ha en som har ett stort hjul där framme. Babyjogger har Summit & F.I.T det är deras jogging vagnar.

Manduca går ju att hitta begagnad på blocket/tradera. Men den går ju att använda länge. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013


Ja, det kan ju bli lite jobbigt då att skaffa sig ett nätverk. Kommer det finnas någon öppen förskola i närheten? Jag tror det kommer att finnas ÖF vid den ena förskolan vi har att välja på, men den ligger ju en mil bort så det är ju inte säkert att man träffar på någon som bor i närheten för det. De kan ju komma en mil från andra hållet liksom.

Jodå, han ska ta ut de tio dagarna. Men när de är slut så ska han gå på fl på en gång (om barnet inte är tidigt och det blir ett glapp) och då är vi lite nojiga över långa handläggningstider och försenade utbetalningar. Hon på fk sa att han skulle vara beredd med blanketten och skicka in den asap när barnet fötts, så vi får väl göra så och hoppas att vi är oroliga i onödan. :)

Smiter in i er tråd lite. Min sambo har varit pappaledig sedan vår dotter föddes i slutet av maj. Vi var också oroliga över deras handläggningstider men allt har flutit på bra och pengarna har kommit som de ska från start.

Ang sjal: mitt råd är att köpa en trikåsjal först och se om det är nåt ni gillar innan ni köper fin vävd dyr... En fin begagnad trikåsjal brukar kosta 2-300 kr. Jag köpte även min vävda begagnad för dryga 600 kr och jag bara älskar att bära min snart fyramånaders i sjalen. Det finns olika sätt att knyta. I början knytet jag först och satte i kotte sen. Nu knyter jag med henne i sjalen. Hur hårt man ska knyta lär man sig fort, tex via you tube eller forum, osv.

Selen gillar jag inte lika mycket (har en ergo). Kika in på sjalbarn eller i tråden Vi som bär i sjal och sele. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Ang sjalar/selar: Så man knyter de innan man stoppar in bebisen? Hur ska man veta hur hårt man ska knyta då? Tycker det är hutlösa priser för sjalar - det är ju ändå bara några meter tyg!! :meh:

Tygblöjor är jag nog för kacklig för att använda.. Hur gör man rent dom? Man måste ju spola bort bajset nånstans innan man kastar in dom i tvättmaskinen?

Vi köpte spjälsäng och skötbord begagnat; de flesta sängarna ligger på 400kr på blocket med enklare madrass.

Som sagt, det sjalar som är i trikå går att knyta innan eftersom dom är töjbara. Hur hårt du ska knyta lär du dig, man får prova sig fram. Visst är det dyrt, men så är det juh med allt som har med barn att göra.

Kolla bara t.ex. babyvakt, en sån kostar närmare 1000 kr! :eek: Medan en walkie talkie med samma funktioner FÖRUTOM att den kanske saknar en gubbe på displayen som gråter när barnet gråter eller temperaturangivelse, kan du hitta för 4-500 kr...
Vi köpte en walkie talkie istället för en svindyr babyvakt. Ett tips, funkar klockrent och kan användas senare också...

Ang. tygblöjor så funderade vi på det redan med sonen, men det vart aldrig något. Vi har funderat på det nu med. Oftast har man rispapper i blöjan så när barnet skiter så slänger man pappret och sen in i tvättmaskin.

Men det förutsätter nog att man har egen tvättmaskin eller tillgång till tvättmaskin iaf varannan dag..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hejsan på er! Var ett tag sedan jag var här, men det är väl ok att fortsätta fast man redan fött sitt barn? Jag sitter i sängen med mjölkstockning, vilket jag inte önskar min värsta fiende!!! Frossa och 39 graders feber sen i går kväll, åkte till sjukhuset idag och fick antibiotika, smärtstillande och en bröstpump så nu hoppas jag få bukt på eländet...

Det känns så typiskt, jag hade just börjat kunna gå igen och var så glad för det och nu är jag sängliggande med den här skiten istället...

Annars är vår gosse en glad och tacksam bebis, han sover och äter och skriker knappt ens när han är hungrig.

Ni som är barnvagn experter vad har ni att säga om de här modellerna som man har tillsammans med bilbarnstolar? Vi har en acta graco och funderar på att köpa en vagn till denna.

Kul förresten att se att fler bebisar ploppar ut! Grattis till lilla idun!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Självklart ska du fortsätta skriva även om liten tittat ut, det är juh det tråden är tillför, tillslut så har vi ju alla en liten att diskutera :D

Huvva, mjölkstockning! Jag klarade mig förra gången som tur var, men då var man också noggrann att klä på sig osv (mitt i vintern).

Skönt iaf att foglossningen blivit lite bättre!

Nu kommer barnvagnsnörden in igen :p

Det finns ju många vagnar där babyskydd passar till. Till vår vagn (Babyjogger city elite) kan man köpa en adapter till acta gracos babyskydd. Även Urban jungel kan man köpa en adapter för babyskyddet

Även Teutonia Cosmo, Spirit S3, be you och Fun (från årsmodell 2009), samt MIstral S och Prestige from årsmodell 2012, till dessa vagnar kan man köpa en adapter.

Jag funderade på att köpa adaptern till min vagn, men kom fram till att det egentligen bara är praktiskt om man ska göra en kortare shopping tur och barnet sover.. (handlar man mat kan man juh sätta babyskyddet i vagnen) och en längre shopping tur så har barnet det skönare i liggdelen...

Så tyckte det var en onödig kostnad och en ganska dyr för det syftet också o den korta tiden. Det funkade utmärkt att lyfta över sonen till liggdelen utan att han vaknade. Men jag vet att jag garanterat kommer ångra att jag inte köpte adaptern, o gnälla över det :p

Vilken vagn har du funderat på från akta Graco?
Till Evo måste du köpa en adapter till, kostar ca 300 kr.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag förstår din oro! Kände det liknande inför första barnet.
Både jag och min man har ju hobbyer som tar mycket tid och kostar en del pengar. När väl det gemensamma lilla knytet kommit ut kändes allt bara toppen!! Vi kom mycket närmare varandra och vi har lättare att prata med varandra om planering å sånt.
Tidigare kunde man ju dra iväg och vara borta hela dagen, det kan man inte sen å det är ju lika för båda.
Nu ser vi till att båda får lika mycket egentid med sin hobby. Vi hjälps åt hemma och med lillpojken för att belastningen ska bli så jämn som möjligt.
Nu har jag absolut inga funderingar inför nästa barn, hoppas allt flyter på så bra som förra gången :)

Prata mycket med varandra om vad ni tycker och tänker. Vi tjejer tror ibland att killarna förstår hur vi känner oss men tyvärr är det inte så och killar är väldigt bra på att dölja hur de egentligen mår.

Skönt att höra att det kändes toppen för er även om det varit lite oroligt innan. Ofta tycker jag att man får höra skräckhistorier om att allt går åt skogen eller åtminstone att det blir väldigt tufft för relationen den första tiden med barn, finns väl även statistik på att många separationer sker då.

Att prata med varann är bra har du förstås rätt i. Min kille är lyhörd för att se när det är nåt, att jag sen blir sluten och kanske inte alltid säger helt som det är för att det känns svårt att formulera sig, det kan ju inte han rå för.
Jag fick en rejäl dipp där i helgen när han var bortrest och jag var ensam med alla överdramatiska tankar, "han har nog helt tröttnat på mig, han vill inte alls ha nåt barn, och allt går åt helvete" men efter att jag träffat en fin vän och fått snacka lite, och sen haft ett par mysiga dagar med sambon sen han kommit hem, så känns det bra igen. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh va glad jag blir att det känns bättre!!
Att få prata av sig gör verkligen gott, bara man väljer att prata med rätt person ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag var på MVC idag!
Fick ta nytt blodprov (blodgrupp) eftersom jag bytt efternamn.
HB låg på 125 och blodtrycket var toppen bra.
MEN vågen var inte snäll.... när jag klev upp så pendlade den mellan 99,9 och 100 :eek:
Huu, det var inte alls kul att kliva över 100 sträcket.
Har gått upp 15 kg och har ett par veckor kvar... :(
För övrigt var allt som sagt bra, jag följde kurvan och bäbis låg högt med huvudet nere och var väldigt rörlig. Hjärtljuden låg på 140.

Angående sele så har jag en gammal variant sen innan. Den använde jag mycket till första barnet när vi gick i skogen med hundarna, nu kommer den nog inte att användas lika mycket. Det blir väl vagnen när man har två istället.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det är inte roligt att höra såklart! Vad säger han när du berättar hur det känns?

Annars måste jag faktiskt säga att jag personligen känner att det är en bra idé att passa på att göra en massa saker som blir lite svårare att göra sen. Typ hålla på med sin hobby, fika, baka, gå på teater, gå ut och äta, gå och simma, plocka svamp etc.

Ja, visst är det så att han känner att han gärna passar på nu att göra mycket eftersom allt kommer att bli annorlunda sen, och det tycker jag är helt rätt. Det som blir jobbigt är att jag inte kan göra det på samma sätt just nu och blir kanske lite avundsjuk. Jag rider ju inte (men jag var och hälsade på medryttarhästen igår och snuffade in mig i hans päls, underbart!) och har även svårt med all stillasittande aktivitet pga ryggen, så även en del kreativa projekt har stannat av, och att försöka vara social längre stunder med folk utan möjlighet att lägga mig raklång i en soffa är också lurigt. Men vi har pratat om det här, jag vet att han kommer vilja ta sitt ansvar, och jag vill ju inte att han ska behöva begränsa sig bara för att jag är lite frustrerad under denna period. Däremot ska jag bli bättre på att säga till just om jag får en sån där dipp och faktiskt behöver känna att han finns där för mig en stund.

Däremot när det gäller hans tvivel inför barnet och hur det påverkar mig så känns det svårare att ta upp. Dels är det för att det känns som att jag måste "stå stark" och om jag själv visar tvivel kommer han bara gå igång på det ännu värre, men också för att han måste ju få ärligt känna som han känner, jag kan ju inte säga åt honom att han måste börja låtsas som att han ser fram emot det för att det känns bättre för mig.
Men även där handlar det nog också om hur jag mår, har jag en bra dag så tolkar jag honom annorlunda och ser hur saker han säger visar att han faktiskt också tycker detta är spännande och roligt,
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Prata med honom om det? Eller har du gjort det, vad säger han då?

Som diskurs skrev, det är ju bra o passa på nu o lägga lite extra tid på sina intressen, deför sen finns inte tiden.

Men förstår att du blir ledsen. :(

Finns svar på samma fråga i inläggen jag postade nyss som du ser. Och nu känns det som sagt bättre, men är alltid skönt att skriva av sig och känna lite stöd! :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ville bara säga att även om det är en stor omtumlande händelse att få barn som också i vissa fall kan vara väldigt tufft och jobbigt så är det svårigheterna som har gjort min och sambons relation starkare. Med vårt första barn har vi bokstavligen varit till helvetet och tillbaka med svåra sjukdomar, där vi trodde att dottern skulle dö och problem med förskola och utsatthet. Det hade nog kunnat få de flesta förhållanden att knaka i fogarna, men vi har istället blivit starkare och mer kärleksfulla mot varandra.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Har någon mysko känsla i kroppen.
Inatt har varit en riktigt skitnatt :wtf:
Ont i huvudet (aldrig trevligt iofs)
Värk i nedre delen av ryggen.
Bebis har rumstrerat om och lagt sig mer mot mitten av magen än vanligt (ligger mest på högersidan annars)
Även benen värker (mer än vanligt)
Och nu på morgonen så har jag haft lite av "mens-på-väg-värk" i magen.
Smått illamående har jag varit till och från sedan i går kväll när jag körde från jobbet.
Hoppas inte något är på G redan :nailbiting:
Är i v. 32+0 idag.
Även om dottern klarat sig fint trots att hon kom i denna veckan så önskar jag inte att få en till liten tjatte så tidigt.

*nu ska jag noja vidare och se vad hundarna ställer till med*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 192
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 979
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 377
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp