Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Nu är hon äntligen här! Lilla Idun föddes med racerfart i går den 6 sept kl 21:53. Hela 14 min hann vi vara inne på förlossningen och sen kom hon ut i en krystvärk (jag var öppen 8 cm vid undersökningen en minut innan). 3720g och 53 cm och naturligtvis alldeles ljuvlig!

Hade ett gäng väldigt jobbiga nätter hemma, men när hon väl bestämde sig gick det alltså fort. Hade vi inte fått komma in till Östra utan behövt åka till Mölndal istället hade vi inte hunnit in!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis!! Det var en punktlig liten tjej, precis på bf!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis :)

----->

Jag gjorde ett fynd i går. En emmaljunga, modell är jag lite osäker på men det är en av de större, edge duo kanske, med sitt o liggdel för 400:- :D . Diskuterade barnvagn med min syster häromdagen, i går ringde hon och sa "jag pratade med x som köpte vår och den används inte längre så du får köpa den för 400 om du vill".
Ja tack sa jag. Den var i bra skick när syster sålde och tjejen som köpte har tydligen inte haft den så mycket.
Vi hade tänkt ha två vagnar, en lite "sämre gårdsvagn" som kan följa med till verkstad/maskinhall/stall/hundträning/skogsrundor/till ladugård osv samt en som får vara med "bland folk".
Vi får se vilken roll denna får ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis till Idun! :) Vilken tur ni hade som slapp bilförlossning, även om det säkert gått bra det med! En kompis till mig berättade häromdagen om att hennes syster vaknade på morgonen och sa "oj nu är det dags" "Jaha, ska vi packa väskan?" sa hennes man. "Nej, alltså, den kommer NU!" sa hon, och sen fick han sköta förlossningen med mobilsupport. Allt hade gått bra och de hade varit väldigt stolta efteråt, men det är väl inget förlopp man önskar sig ändå.

KL

Själv så känner jag mig ensam och ledsen just nu. Lite hormondepp kanske, men också att jag känner att jag inte har nån att dela bäbisglädjen med. Min sambo är engagerad och ansvarstagande fysiskt sett, hänger med till bm, är med och fixar bäbisprylar, och sköter 90% av allt hushållsarbete härhemma, men i övrigt lägger han allt krut på sin hobby/passion och drar iväg så fort han får chansen. Jag inser att jag hänger upp mig för mycket på honom som min bästa kompis, och jag blir väl också extra socialt utsvulten och frustrerad nu när jag inte jobbar eller kan hålla på med mina egna intressen på samma sätt. Men sen är det också det att han är så negativ och osäker inför barnet, det är inte mysigt och spännande utan det är mest svordomar och "Vad har vi gjort? Var det här verkligen en bra idé". Han är rädd förstås, jag känner ju också sådär ibland, men han verkar ha den ångesten mest hela tiden och jag orkar inte med den mer, då det tar ner min glädje. Låter som jag har en hemsk sambo, men självklart är han på en massa sätt helt underbar, annars hade jag inte trott så mycket på oss och velat ha barn med honom. Men just nu är det tvivel och jag är orolig för hur allt ska bli.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag förstår din oro! Kände det liknande inför första barnet.
Både jag och min man har ju hobbyer som tar mycket tid och kostar en del pengar. När väl det gemensamma lilla knytet kommit ut kändes allt bara toppen!! Vi kom mycket närmare varandra och vi har lättare att prata med varandra om planering å sånt.
Tidigare kunde man ju dra iväg och vara borta hela dagen, det kan man inte sen å det är ju lika för båda.
Nu ser vi till att båda får lika mycket egentid med sin hobby. Vi hjälps åt hemma och med lillpojken för att belastningen ska bli så jämn som möjligt.
Nu har jag absolut inga funderingar inför nästa barn, hoppas allt flyter på så bra som förra gången :)

Prata mycket med varandra om vad ni tycker och tänker. Vi tjejer tror ibland att killarna förstår hur vi känner oss men tyvärr är det inte så och killar är väldigt bra på att dölja hur de egentligen mår.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*smyger in lite*

Star det ngt om bilstol i bilens egen bruksanvisning?
I varan förra bil (Mazda 5) stog det i bilens egen instruktion att man inte skulle använda bilstol i mitten och man sag själv att det inte var bra. Men i instruktionen till bilstolen var det godkänt. Tvärtom mot för er men om jag vore du skulle jag kolla upp det mer.

Kollade det, och det ska vara godkänt att montera i mitten. Sen kollade jag på säkerhetsbutiken (den säljaren som kan mest om bilbarnstolar i Sverige/Norden), han säger att denna stol är godkänd att använda på alla platser i bilen utan stödben...

Problemet är väl att stolen lättar 1-2 cm närmast stödbenet från sätet eftersom stödbenet är för långt...

Har mailat och frågat honom om detta, så får se vad/när han svarar. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag förstår din oro! Kände det liknande inför första barnet.
Både jag och min man har ju hobbyer som tar mycket tid och kostar en del pengar. När väl det gemensamma lilla knytet kommit ut kändes allt bara toppen!! Vi kom mycket närmare varandra och vi har lättare att prata med varandra om planering å sånt.
Tidigare kunde man ju dra iväg och vara borta hela dagen, det kan man inte sen å det är ju lika för båda.
Nu ser vi till att båda får lika mycket egentid med sin hobby. Vi hjälps åt hemma och med lillpojken för att belastningen ska bli så jämn som möjligt.
Nu har jag absolut inga funderingar inför nästa barn, hoppas allt flyter på så bra som förra gången :)

För oss blev det här faktiskt lite av en kris när barnet kom. Första året var rätt jobbigt och det känns fortfarande lite jobbigt ibland. För oss blev det så att den som var hemma väl tyckte att den behövde avlastning med barnet, och den som jobbat hela dagen var trött efter jobbet.

Min sambo har lite kontrollbehov och sömnproblem och behov av att varva ner lite innan han går och lägger sig. Jag har inte samma problem eller behov och överkompenserar en del där. Jag tar liksom åt mig jättemycket när han känner sig trött och tänker att jag borde tagit i mer, erbjuder mig gärna att a hunden på kvällarna eftersom jag vet att han behöver ta det lugnt efter en viss tid.

Vissa saker vet jag att han tycker är väldigt jobbiga, som att vakna på nätterna, så därför har jag tagit säkert 95% av alla nätter och många morgnar, för han sover ofta dåligt.

Jag tror att vi båda känner att vi kämpar och sliter för att få vardagen att gå ihop med nyttig och god mat, umgås med sonen, göra lite roliga grejer med honom på helgerna, handla, städa, tvätta och så ska hunden ha sitt.

Så när jag känner mig helt slut och tycker att nu kan jag vila lite så känner ju sambon likadant, han har kämpat lika mycket fast med andra grejer. Jag bara bröt ihop igår och kände att hur mycket man än kämpar så räcker det liksom inte. Jag tycker inte heller att vi har extremt höga krav på hemmet, vi vill gärna plocka undan och sopa i hallen varje dag och dammsuga och ta toan en gång i veckan eller så.

Jag förstår liksom inte hur vi skulle kunna klämma in varsin tidskrävande hobby mitt i alltihop.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL

Själv så känner jag mig ensam och ledsen just nu. Lite hormondepp kanske, men också att jag känner att jag inte har nån att dela bäbisglädjen med. Min sambo är engagerad och ansvarstagande fysiskt sett, hänger med till bm, är med och fixar bäbisprylar, och sköter 90% av allt hushållsarbete härhemma, men i övrigt lägger han allt krut på sin hobby/passion och drar iväg så fort han får chansen. Jag inser att jag hänger upp mig för mycket på honom som min bästa kompis, och jag blir väl också extra socialt utsvulten och frustrerad nu när jag inte jobbar eller kan hålla på med mina egna intressen på samma sätt. Men sen är det också det att han är så negativ och osäker inför barnet, det är inte mysigt och spännande utan det är mest svordomar och "Vad har vi gjort? Var det här verkligen en bra idé". Han är rädd förstås, jag känner ju också sådär ibland, men han verkar ha den ångesten mest hela tiden och jag orkar inte med den mer, då det tar ner min glädje. Låter som jag har en hemsk sambo, men självklart är han på en massa sätt helt underbar, annars hade jag inte trott så mycket på oss och velat ha barn med honom. Men just nu är det tvivel och jag är orolig för hur allt ska bli.

Det är inte roligt att höra såklart! Vad säger han när du berättar hur det känns?

Annars måste jag faktiskt säga att jag personligen känner att det är en bra idé att passa på att göra en massa saker som blir lite svårare att göra sen. Typ hålla på med sin hobby, fika, baka, gå på teater, gå ut och äta, gå och simma, plocka svamp etc.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Har ni funderat något på sjal/sele? Har ni tänkt använda sjal/sele?

Vi har en manduca sen sonen, dock bar jag inte honom så mycket. Men det kan nog bli mer med den lille eftersom man måste hänga på storebrorsan :p

Funderar även på att köpa en sjal. Har blivit helt kär i Girasol, så otroligt fina färger och den verkar perfekt, men tyvärr DYR! :(

Denna hade jag velat haft, så otroligt fin!
t_DSC_8675_sling.jpg


Så har ni funderat något?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Den kollade vi på innan vi köpte manducan. Men avstod eftersom man var tvungen att köpa till ett spädbarnsinlägg för att kunna använda den från start.
Har sett att den är på rea på flera ställen nu ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag bar min son jättemycket i trikåsjal (Kari-Me). Det var superbra avlastning under alla långa promenader med hunden och jag kommer nog att använda den en hel del till nästa. När sonen blev för stor för trikåsjalen köpte jag en vävd sjal från Ellevill. Jättefin men jag blev aldrig så förtjust i den men det berodde nog mer på mig än på sjalen.

Nu kommer vi nog behöva köpa en sele. Dels tänker jag att man bär tvåan ännu mer eftersom man får hänga med den stora på massa grejer och att man behöver få i och ur den lilla snabbare, och dels så lärde sambon aldrig sig att knyta sjalen. Vet inte vad vi kommer köpa för någon förutom att det inte blir någon Baby Björn.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi är lite sugna på det.. En kompis gav tipset att om vi ville ha sele/sjal, så skulle vi börja med det "på en gång". De hade testat vid ca 6 mån ålder och det gick inte.

En del sjalar ser väldigt ergonomiska ut (ingen aning vad alla konstiga namn innebär :D), men det verkar så krångligt att behöva knyta varje gång. Och hur ska man kunna knyta samtidigt som du håller upp bebisen för att knyta runt om?? :P

Har tittat lite på Tradera, och där finns några selar för 199kr som jag tycker ser helt okej och ergonomiska ut... Men man vet ju inte, är ju nåt kinaföretag som säljer...

Kl*
V40 imorn, äntligen! Är först sista 2-3 veckorna jag börjat känna mig stor (även att jag inte är så stor..) och otymplig. Allt såg normalt ut som vanligt och hon boka in ny tid 24e sep. Är beräknad 16e, så njä, den tiden får vi allt försöka avboka! ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Köp INTE dom från tradera för 199 kr, det finns fler oäkta selar (ser ut ungefär som ergobaby). Men det är bara kopior av ergonomiska selar. De är varken ergonomiska för bäraren eller barnet. Flera har köpt dom och det är bara bortkastade pengar... De avlastaer inte ett dugg som de riktiga gör.

Ska man köpa en ergonomisk sele så ska man satsa på de kända märkena som finns. :)

När du väl hittat tekniken så ska det inte vara så svårt att knyta en sjal (säger dom) :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Med en trikåsjal så knyter du först på dig sjalen och stoppar därefter i barnet. Det är samma knytning oavsett hur du bär barnet. Det går rätt snabbt att knyta när man väl fått in snitsen. Däremot funkade det aldrig för mig att ta ur barnet och sen stoppa i det igen, jag var alltid tvungen att knyta om och det blev ju lite omständligt.

Med en vävd sjal så är det olika knytningar beroende på hur du ska bära och du stoppar i barnet samtidigt som du knyter på dig sjalen. Det krävs mer övning att få till det med en vävd sjal, särskilt om du ska bära ett spädbarn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 191
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 979
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 376
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp