Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl
Någon som har bra tips på amnings bh? Känns ju lite aktuellt såhär i mjölkstocknings tider....
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har ingen aning faktiskt, det är sambon som styr med det där! Anledningen att vi var lite sugna var att den vi tittade på blev så liten när man fällde ihop den att den nästan fick plats i handsfacket! Vilket är en fördel när man numer har två barn och jätte stor hund. Vagnen skulle ju alltså i så fall brukas som en åka bort vagn när hela familjen ska med. Hemma har jag en rejäl vagn som funkar bättre för terräng körning.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag gillar märket abecita :) Finns nog mest på nätet eller möjligtvis på någon bh butik. Föredrar dom utan bygel i.

Annars läste jag någonstans att lindex hade 20% på bh:ar nu.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

När alla mina bh:ar blev för små i mitten på graviditeten köpte jag sköna bh:ar med amningsuppknäppning på kappahl. Prisvärda tvåpack med en vit och en svart som finns olika varianter, de jag köpte utan bygel har funkat kanon för mig . Men jag lär ju ändå få köpa nya sen när brösten blivit ännu större.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Varnar för dom på HM, obehagliga o dåliga :)

Jag kommer inte kunna köpa bh på lindex o kappahl, dom är på tok för små i.storleken.

Använder amnings-bh från abecita nu, o jag skulle behövt minst en storlek större (alltså 95 F eller 100 E...
Men dom är grymt hållbara o sköna så dom är värda sina pengar :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl mig själv*

Jag mår inge vidare bra alls.. Men kan inte sätta fingret på vad det är :crazy:

Känner mog alldeles matt, trött, kroppen känns tung o som att den går på högvarv (som hjärtklappning ibland..)
Sen blir jag alldeles matt av att kolla på allt som skulle behövas göras hemma :(

Men jag har iaf snart tvättat alla bäbiskläder, sänglakan o tillbehör :)

Äh, får hoppas det går över. Måste snart hämta hem vilddjuret från förskolan oxå..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Just nu har jag kastat mina bhar åt helvete (från hm)!!! Men känner ju att jag behöver stöd och kunna stoppa i lite inlägg då jag läcker något helt fantastiskt... Ska kolla upp abecita!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Idag var BVC-sköterskan på hembesök. Lilleman har ökat från 3270 gram (30/8) till 4020 gram. En redig ökning med andra ord och fasen vore väl annars med tanke på hur mycket han äter.

För en stund sedan ringde min mobil, men jag hann inte svara. Direkt det slutade så började makens mobil ringa istället. Då var det vår BVC-sköterska. Just nu är det rena byggarbetsplatsen hemma hos oss, då vårt hyreshus är mitt uppe i fasadrenovering och just nu även byte av fönster samt balkongdörr. Så det är dammigt och ljudligt. BVC-sköterskan tyckte inte att det var en lämplig miljö för ett litet spädbarn och det tycker inte vi heller. Så vi fick ett nummer jag ska ringa imorgon, som är till den som är ansvarig för det här hos vår hyresvärd. Hon bad oss prata med denne och höra på vilket sätt det går att lösa. Sen på fredag skulle hon själv ringa till denna person och följa upp. Få se vad samtalet ger. Vi har ju klagat på mögel i badrummet flera somrar i rad utan att hyresvärden brytt sig.. Men nu har vi ju BVC bakom oss och då kanske det kan hända något åtminstone..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, det var en bra viktuppgång :D

Hoppas dom lyssnar på er och att ni kommer fram till en lösning. Det låter inte alls roligt och bo så med en nyfödd... :(

Hur länge är det beräknat att dom ska hålla på?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Varnar för dom på HM, obehagliga o dåliga :)

Säg inte så, det är ju där jag köpt min! :P Har bara provat den i provhytten än, ifall brösten fullkomligt exploderar så tänkte jag lägga ut den på Tradera (lapparna kvar).. Kommer också ha problem med storleken; har jag haft sen typ maj när jag gick upp till 70E.

Är rätt fascinerad av brösthysterin (i media) - man "ska ha" stora och fylliga bröst för "att det är sexigt", men kollar man i klädaffärer så ska man ha A- eller B-kupa, i sällsynta fall C, men absolut inte större än D! Hur går det ihop sig?! *helt offtopic*

Tråkigt med mjölkstockning redan Jettan! Hoppas det ger med sig snart!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Är det någon som vet om det är ok att ta resorb när man ammar? Jag har haft en så fruktansvärd huvudvärk i ett par dagar nu och tänker att det måste ju vara vätskebrist. Även om jag häller i mig flera liter vatten om dagen, så lyckas jag väll inte täcka behovet nu när jag förutom att amma även svettas som en gris ett par gånger om dagen när febern går ner....

Positivt är dock att jag har lyckats amma ut några sega mjölk klumpar, Olle verkade dock inte riktigt lika glad som jag över det då han sedan spydde upp skiten... Jag har inte heller behövt tagit febernedsättande sen igår kväll (peppar peppar). Dock fruktansvärt jobbigt med konstant huvudvärk!!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Påtal om mjölkstockning, så kan jag varmt rekommendera bröstvärmare/amningsinlägg i ull. :) Jag använde dom sist o råkade aldrig ut för mjölkstockning, trots vinter osv.
Dom är dyr men bra. Jag använde vanliga amningsinlägg under, o dessa i ull syntes inte utanpå.

Man kan göra egna i fetvadd oxå, men betydligt klumpigare.. :)

Ett tips!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tänkte just när jag skickat inlägget att lite resorb måste jag ju kunna ta, det är väl knappast värre än antibiotika, smärtstillande och febernedsättande som jag annars tar... :o

Annars mår jag bättre ännu ingen mer feber, men har svårt för att få mjölkstockningen att släppa helt. Jag duschar varmt, ammar i olika ställningar, försöker pumpa ur, men det funkar inte alls... Några tips???
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Massera, massera och åt massera bröstet/brösten är väl det jag hört man ska göra o gärna i duschen.

Annars vet jag inte, du får kontakta vc/bvc o höra annars. Så det inte blir en bröstböld eller vad det heter.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Smiter in i er tråd lite. Min sambo har varit pappaledig sedan vår dotter föddes i slutet av maj. Vi var också oroliga över deras handläggningstider men allt har flutit på bra och pengarna har kommit som de ska från start.
Skönt att höra! Nu är ni två som har sagt att det har funkat bra. Känns som att jag kan släppa det nu. :)

*delvis knapplån*
Däremot blir jag fundersam över mina egna blanketter. När jag fick hem papper efter att ha skickat in moderskapsintyget stod det ju att jag skulle be om en annan blankett om jag var studerande. Sagt och gjort. Men då står det på den blanketten att jag ändå inte kan få SGI-baserad föräldrapenning under studietiden. Å andra sidan ska jag ju inte ta ut fp under studietiden och borde kanske egentligen ha skickat in den första blanketten..? Gah! Jag orkar inte sitta i 20 min i telefonkö för de här jäkla blanketterna en tredje gång.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ang. tygblöjor så funderade vi på det redan med sonen, men det vart aldrig något. Vi har funderat på det nu med. Oftast har man rispapper i blöjan så när barnet skiter så slänger man pappret och sen in i tvättmaskin.
Jaha! Nu var det ett tag sedan jag läste in mig, men jag minns mest inlägg av frotté, fleece och microfiber (tror jag). Ingenting om rispapper. Har man det utöver inläggen som är gjorda av tyg?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Dom har ju även chat där man kan ställa allmänna frågor, om det inte rör ett speciellt ärende. Annars rekommenderar jag att ringa på morgonen istället för kvällen. Jag har ringt två gånger vid 9 tiden och då bara varit 8 min kö. :) På kvällarna är det ju lätt 20-40 min kö...

ang. tygblöjor. Så är det väl en smaksak, alla använder inte rispapper om jag uppfattat det rätt.
Men tror man använde microfiberinlägg för kisset o sen rispapper. Men sen beror det ju på om man ska använda pocketblöjor eller knytblöjor.
Var länge sen jag läste om det också, och vart en aningens förvirrad av det :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL
Idag var första träffen för föräldrakursen. Ärligt talat tyckte både jag och maken att det var skittråkigt :o Ingen struktur alls. Men förhoppningsvis blir det väl bättre ...

Annars har vi fått hem spjälsängen, så den ska vi väl ta och sätta ihop. Om vi nu inte ska ta och måla den först, förstås ... Men då måste vi ju sätta oss in i giftfri färg och allt vad det är, så det låter ju lite ansträngande nästan :p

Nej, mer upphetsande än så är det väl knappast här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 192
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 979
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 377
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp