Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Hur vet jag om det är var i bröstet då? Jag äter ju redan antibiotika, borde inte det ta en eventuell infektion?

Nu ska jag iväg och fixa ny bh. Jag har ganska höga krav den här gången, vill ha en bh med bra stöd som inte känns. Mamma hade varit snäll och köpt en bh, tyvärr var den typ två storlekar för liten! Tydligen har jag blivit en d kupa nu, jag som alltid haft så små bröst! Alltid något! ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Den är enorm om jag får säga det själv :p

Äsch, det ska synas att man är gravid! ;)

KL
Var ute och gick en långpromenad igår - jag har knappt gått mer än 30 min sen i maj, men kände att jag ville ut och experimentera med nya systemkameran lite. Promenaden blev 2.5 timme(!!!), så ni kan ju tänka er hur slut jag var när jag kom hem..
104555_orig.jpg


Jag börjar bli lite less på "hysterin" från sambons släkt, om jag ska va ärlig.. Vi har BF imorgon och de ringer varje dag och kollar. Jag älskar de alla otroligt mycket, men känner lite - kan det inte få va bara jag och sambon när det sätter igång?
Hans bror hade ringt EN gång till hans mobil igår som var på ljudlös, så han svara inte. Direkt hade han ringt till föräldrarna och sagt "Vi får inte tag på XX!! Vet ni nåt?!" De ringde också, och sambon hörde ju fortfarande inte.. Sen lämna de meddelande på min logg på Facebook "Vad händer????" - alla som såg det trodde ju att vi var på förlossningen och PMa och fråga.. :meh:
När vi tillslut såg att de ringt kunde vi ju ringa föräldrarna och säga att vi bara myst framför tvn.. "Ni MÅSTE höra av er innan ni åker!!"
Sambon tycker inte det är nåt konstigt - kanske inte jag heller tyckt förrän jag är här själv.. Självklart ska släkten få va delaktig, men räcker det inte med att vi ringer och säger att NU har det hänt?

Så.. det var lite allmänt "gnäll"/beklagande från min sida... :nailbiting:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har redan gjort klart att vi vare sig vill ha besök på sjukhuset eller hemma förrän vi säger att det är okej. Och jag får medge att jag inte ens hade en tanke på att det skulle meddelas om sjukhusbesök innan ungen är född :o

(Å andra sidan är jag människan som inte skrivit en enda statusuppdatering om graviditeten på facebook. Det enda beviset för pågående grossess som finns där är en bild från v20 som maken la upp och taggade mig i :p Jag är inte så mycket för det här med att meddela hela världen ...)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi har gjort klart att vi inte vill ha besök förrän vi säger till. Hade vi haft släkten nära hade väl kunnat komma ganska "direkt" när vi kommit hem och stannat nån timme, men eftersom vi har släkten 30 och 40 mil bort, så blir det nattbesök, vilket känns jobbigare...
Här (NÄL, Trollhättan) får bara partnern och ev syskon till barnet hälsa på på bb, vilket känns skönt (även om vi inte skulle fått besök)..

Vi pratar mycket om det, men är inte överens. :P Vi får väl helt enkelt se när det drar igång.. Startar det och vi åker in mitt i natten kommer nog även sambon inse att det inte spelar nån roll om vi hör av oss innan eller efter.. :P
 
Sv: Höstföräldrar 2013

När vi fick första barnet var jag väldigt noga med att vi INTE ville ha långväga besök första veckan.
Svärföräldrarna kom en kort stund första dagen vi kom hem men de bor nära och hade tagit hand om hus och djur.
Mina föräldrar och syskon kom efter 2 veckor och stannade en natt.
Övriga fick vänta 3 veckor. Jag var en väldigt sträng första mamma ;)

förresten: Är det någon mer än jag som "tappat känseln" på en del av magen nu när den är rund? Killar jag med naglarna så påminner det om när tex benet sover å det bara pirrar lite i huden när man rör där?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi får väl hoppas att den kommer tillbaka sen då, jobbigt med en tom, degig mage utan känsel :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Annars rekommenderar jag att ringa på morgonen istället för kvällen. Jag har ringt två gånger vid 9 tiden och då bara varit 8 min kö. :) På kvällarna är det ju lätt 20-40 min kö...
Jag kommer ju alltid på det vid typ 16-tiden på eftermiddagen och då är det såklart alltid kö. :cautious: Jag ska verkligen försöka att komma ihåg att ringa nu i veckan som kommer och då ska jag ringa på morgonen.

Hehe, vi blev också lite förvirrade när vi läste om tygblöjor. Nästa gång jag är hos särbon får vi läsa in oss ordentligt.
KL
Idag var första träffen för föräldrakursen. Ärligt talat tyckte både jag och maken att det var skittråkigt :o Ingen struktur alls. Men förhoppningsvis blir det väl bättre ...
Tråkigt att ni inte tyckte om det! Hur många tillfällen är det? Vår kurs är uppdelad i två och jag ska gå ensam på tillfället som hamnar om amning för det är en tisdagskväll när särbon jobbar. Tillfället som handlar om förlossning m.m. är tack och lov på en måndag så då går vi gemensamt.
Annars har vi fått hem spjälsängen, så den ska vi väl ta och sätta ihop. Om vi nu inte ska ta och måla den först, förstås ... Men då måste vi ju sätta oss in i giftfri färg och allt vad det är, så det låter ju lite ansträngande nästan :p
Lady sensitive verkar ju också vara en bra färg att måla med. Min mamma målade om köksstolar åt oss med den färgen och resultatet blev jättefint och den luktar nästan ingenting alls.

Jag börjar bli lite less på "hysterin" från sambons släkt, om jag ska va ärlig.. Vi har BF imorgon och de ringer varje dag och kollar. Jag älskar de alla otroligt mycket, men känner lite - kan det inte få va bara jag och sambon när det sätter igång?
Hans bror hade ringt EN gång till hans mobil igår som var på ljudlös, så han svara inte. Direkt hade han ringt till föräldrarna och sagt "Vi får inte tag på XX!! Vet ni nåt?!" De ringde också, och sambon hörde ju fortfarande inte.. Sen lämna de meddelande på min logg på Facebook "Vad händer????" - alla som såg det trodde ju att vi var på förlossningen och PMa och fråga.. :meh:
När vi tillslut såg att de ringt kunde vi ju ringa föräldrarna och säga att vi bara myst framför tvn.. "Ni MÅSTE höra av er innan ni åker!!"
Sambon tycker inte det är nåt konstigt - kanske inte jag heller tyckt förrän jag är här själv.. Självklart ska släkten få va delaktig, men räcker det inte med att vi ringer och säger att NU har det hänt?
Jag hade blivit galen! Jag hoppas - och tror - att vare sig min eller särbons familj kommer att göra så. Nu kommer ju svärföräldrarna bli varskodda om vi åker in eftersom vi måste lämna hunden till dem. De bor dessutom på samma gård. :p Men min mamma (11 mil bort) är en väldigt jordnära och ohysterisk norrlänning så hon kommer nog inte att ringa stup i kvarten. Inte mina syskon heller.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hehe, jag har inte heller skrivit ett enda ord på FB om graviditeten :D Det gjorde jag inte med sonen heller, utan uppdaterade när han var född. En hel del blev chockade. Lär göra likadant denna gång med :)
Fast varken jag eller min sambo uppdaterar FB direkt..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag förstår dig att du blir less på allt "är det dags snart?!" osv.

Med sonen så hann vi vara inne en sväng och vart sen hemskickade, sen fick min syster veta när det var dags på riktigt för det var hon som tyckte jag skulle ringa förlossningen. Svärmor och dom fick reda på det eftersom dom var tvungen att ta hand om vår hund.
Sen ringde jag säkert pappa och mamma också, eller iaf skickade meddelande eftersom det var mitt i natten... Kommer inte ihåg :D

Sen så vart jag ju igångsatt och jag pratade med mamma under tiden osv. så dom var uppdaterade. Svärmor o svägerskan var först med att träffa honom eftersom svägerskan var inlagd på BB samtidigt (sonens kusin är 2 dygn yngre än sonen) o svärmor var där med henne...

Denna gång lär det bli något liknande säkert. Någon måste ju ta sonen o hunden, och svärmor bor närmast förutom syster som bor i samma by. Så syster lär få veta först, o framförallt om det sker på natten för det tar 40 min för svärmor o komma hit då dom bor åt fel håll.
Annars får vi skicka honom på förskolan om det är på dagen, vare sig dom vill eller ej :)
Nödlösningen är att min pappa får möta upp inne i stan då det tar lika lång tid för oss att ta oss dit som för honom.

Jag hoppas det löser sig iaf och att det inte blir med raket fart... Därför hoppas jag nästan på igångsättning, för då kan man iaf planera lite :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hehe, jag har inte heller skrivit ett enda ord på FB om graviditeten :D Det gjorde jag inte med sonen heller, utan uppdaterade när han var född. En hel del blev chockade. Lär göra likadant denna gång med :)
Fast varken jag eller min sambo uppdaterar FB direkt..
Jag har inte heller skrivit någonting på Fb, annat än att jag skrivit några enstaka "interna" kommentarer till redan invigda. Eftersom ingen annan har reagerat så antar jag att ingen har förstått. Jag hade ju tänkt lägga ut en gravidbild nu när det snart bara är två månader kvar men jag avvaktar nog en månad till. Eller så gör jag som du - det är ju alltid kul att chocka folk lite! :D

(En av anledningarna till att jag inte har skrivit något är att jag höll på att kräkas på en kollega som uppdaterade heeela tiden! Det var delningar från Babygruppens gravidapp, det var tihi-inlägg, bilder, hjärtan... Gaah!)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag kan också kräkas på vissa statusuppdateringar. Men har ett par vänner på FB som efter det att dom fått barn uppdaterar hela tiden om vad dom gör, deras barn gör osv osv...
Självklart ska man få göra det (om någon här nu skulle göra det), din FB du bestämmer.

Men ibland undrar jag om livet verkligen är så underbart och perfekt när man HELA tiden måste skriva det på FB?

"Åhhh vad jag älskar mitt/mina söta barn", " Idag vaknade ***kl 05 för 5 dagen i rad o tyckte det var morgon, men vad gör det när man är så underbar som ***!"
"Älskar min man som bara den och mina underbara barn!"

Ja jag kan fortsätta i all evighet. Men ALDRIG något negativt, men så är det väl med FB, de flesta uppdaterar bara när något är positivt.

Jag försöker tänka lite på vad jag skriver/bilder jag lägger upp, då jag kan ha vänner som försöker bli gravida/ofrivilligt barnlösa utan att veta om det, som blir otroligt "sårade" av att läsa allt plutte nuttigt osv. Jag själv hade mått pyton (även om jag kan skita i att läsa eller ta bort dennes inlägg) av det.

Sen att det finns dom som har det jätte jobbigt med sina barn, och då få se att alla andra har det så underbart och aldrig jobbigt, kan göra att man klandrar en själv ännu mera...

Jag kan själv göra det när jag läser en av vännernas inlägg, där hela hennes liv verkar vara helt perfekt och hennes ungar med. O kan då fundera på om vi är ovanliga som har vissa problem eller ej...
Men försöker tänka som jag skrev tidigare, att deras liv kan ju omöjligt vara så perfekt, utan att människan försöker tänka positivt och har ett behov av att uppdatera det på FB...

Men ska tillägga att jag själv uppdaterar IBLAND om sonen gjort/sagt något roligt, eller något speciellt inträffat o kan ibland lägga upp någon bild på sonen.

Gud vad negativ jag lät och en lång roman vart det om detta med *suck* :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har inte undanhållit att jag är gravid på fb (det verkar ju blivit på tapeten bara för att jag nämnde att svågern skrev "Vad händer???" På fb.. :p), jag är väl rätt öppen på fb.. Men jag tycker inte jag har skrivit SÅ mycket.. Har rensat en hel del bland mina vänner för att jag vet att jag kommer lägga ut bebisbilder så småningom, och då vill jag inte att folk som jag bara känner löst ska se..

...och mina kompisar är nog tvärtom vad gäller det "perfekta livet" som man har på Facebook... Hos mig är det snarare "Sitter med en övertrött unge som vägrar att sova - igen..." Och livet är piss... :P
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Allt är ju relativt. Om jag, som skriver cirka 10 statusuppdateringar per år, skulle skriva fem om graviditeten skulle det ju verka mycket. Men om man istället är en person som skriver 100 statusuppdateringar om året (fortfarande inte så mycket egentligen ...) så blir det ju "mindre".

Jag kör på listor. Ska köra en "godkända för bebis"-lista. De andra får fortsätta titta på bilder av mina katter istället :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Har ni kollat hur ni ska lägga upp föräldrapenningen? Hur många dagar osv? Kommer ni söka för längre tid framöver eller månad för månad?

Hur länge har ni planerat att vara hemma? Kommer du ta nästan allt eller delar ni?


Jag sökte månad för månad med sonen för då kunde jag lätt ändra antalet dagar efter hur mycket pengar som behövdes komma in. Eller jag sökte första gången för 2 månader för att inte behöva bekymra mig de första månaderna iaf.

Har kollat nu, då min FP äntligen är klart (vart samma som sist). Men jag tycker att jag får mindre pengar/mån än sist o dagarna räcker kortare tid.. :meh: Men det kan ju bero på att sist så hade jag semester o ta utav osv.

Mest troligt så blir jag hemma till årsskiftet 2014/2015. När sambon ska ta ut sina dagar vet vi inte, han jobbar ju så "säsongsbetonat" och hans chef är beroende av honom (endast han o chefen som jobbar), så att vara hemma i 3-6 mån är uteslutet för då står han utan jobb o framförallt när jag inte har något jobb att gå tillbaka till.

Han kanske får ta ut dagar då han tar längre semester (2-3v), istället för att vara obetalt så tjänar vi mer på att han tar ut FP eftersom han har högre. Så får han förbruka sina dagar på det sättet.

Jag som är kontrollfreak när det gäller ekonomi o sånt, hatar när jag inte riktigt kan planera som jag vill... :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Har ni kollat hur ni ska lägga upp föräldrapenningen? Hur många dagar osv? Kommer ni söka för längre tid framöver eller månad för månad?

Hur länge har ni planerat att vara hemma? Kommer du ta nästan allt eller delar ni?


Vi har preliminärt planerat att jag ska vara FL 5 dagar i veckan och så ska vi vara lediga tillsammans under så stor del av sommaren som det går/vi har råd med. Jag börjar jobba igen i slutet av augusti/början av september och barnet börjar på förskola i januari, i så fall bara på deltid, eller lite helst lite senare om går.

Det blir alltså att vi delar i princip lika precis som vi gjorde sist.

Jag har inte sökt ännu faktiskt men mitt lönekontor ville veta hur jag skulle göra eftersom vår föräldrabonus beräknas på hur man anmäler sin ledighet till Försäkringskassan och då har jag sagt att det blir 5 dagar i veckan fram till jul i alla fall.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har inte heller sökt o tror inte att jag kommer ta ut någon FP första månaden heller. Får sån bra lön denna månad så känns som att det inte behövs :)

Men kom o tänka på nu, att jag kanske måste göra det för att det inte ska strula med a-kassan senare... :crazy: Vet inte, man ska ju inte behöva ta ut några dagar under första året för att skydda SGI men frågan är hur det är med a-kassa


Haha var tvungen o ringa o fråga. Man behöver inte ta ut några dagar :) Bra!
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Så underbart det är med en liten bebis här i huset igen! Jag njuter allt jag kan, det här är ju (troligtvis) sista gången jag får ha en sån här liten. Lite vemodigt känns det på ett sätt, och hon får gärna ta lååång tid på sig att bli stor!

Idun är nu 10 dagar gammal och har redan hunnit vara i stallet rätt många gånger, varit med på skogsmulle aktivitet med storasystrarna i regnet, varit i stan och handlat, varit på promenader i sjalen (vagnen har vi inte ens plockat fram än trots att vi varit ute varje dag), varit med på lekplatsen, fiskat med syrrorna och varit på svamputflykt i skogen. En fartfylld start på livet :) Det är lite skillnad mot första barnet där man kunde ligga i soffan och ta det lugnt första tiden.

Själv mår jag ungefär lika oförskämt bra som under graviditeten (bortsett tre månaders dygnet runt kräk då). Jag var inte ens öm efter förlossningen och har hur mycket energi som helst. Hade jag inte plockat av skorna på hästen så hade jag nog varit uppe i sadeln för ett par dagar sedan...Jag är så tacksam och glad för detta! Idun är en nöjd bebis som sover mycket (fast helst med kroppskontakt) och äter ofta (typ en gång i timmen under nätterna och en gång varannan timme på dagen) och luktar sådär fantastiskt som vara små nyfödda bebisar gör! Storasystrarna tycker det är jättemysigt med en liten bebis och de har hittills tagit den här omställningen riktigt bra!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Så mysigt det låter! :)
Längtar lite, trots att jag är lite nervös för första bäbistiden och hur man ska klara av allt det nya. Nu under helgen har jag besökt mina vänner som har ettåriga tvillingar, helt underbara! De skiner som solar och skrattar bara man tittar på dom, och allt i världen är så spännande att utforska. Tänk att jag också kommer få chansen att följa med på en sån resa...

Här har dan varit lite jobbig, varit till ögonläkaren, och det jag trodde var nåt simpelt synfel som skulle gå över efter graviditeten verkar vara gulfläcksförändringar på båda ögon, dvs kroniskt och svårbehandlat och potentiellt ganska handikappande på sikt. Kan inte undersöka klart eller påbörja nån behandling medan jag är gravid. Inte det man vill lägga energi på att grubbla över just nu, så jag ska försöka låta bli det.

Angående FP: Jag ska ta ut 7 dar i veckan, och förmodligen fram till 1 sep. Kanske jobbar nåt pass ibland redan tidigare om det känns så. Sambon har sjukersättning och kommer vara hemma samtidigt. Sen börjar jag jobba halvtid och sambon är förhoppningsvis varm nog i kläderna att ta hand om lillen då (och så får vi hoppas att fk inte drar in hans sjukersättning för det).
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag kan också kräkas på vissa statusuppdateringar. Men har ett par vänner på FB som efter det att dom fått barn uppdaterar hela tiden om vad dom gör, deras barn gör osv osv...
Självklart ska man få göra det (om någon här nu skulle göra det), din FB du bestämmer.

Men ibland undrar jag om livet verkligen är så underbart och perfekt när man HELA tiden måste skriva det på FB?
Jag har ingenting emot att folk uppdaterar om sina barn på Fb (bara det inte är konstanta gullegull-uppdateringar som dina exempel fyrtio gånger om dagen) och jag tycker ju bättre om kollegans uppdateringar nu när hennes knodd är ute. ;) Men när hon fortfarande var gravid så höll jag på att avlida när det var ena gullegullet efter det andra. Jag är nog allergisk mot gullegull i alltför stor mängd överlag på Fb. Djur är möjligtvis undantagna! :D
...och mina kompisar är nog tvärtom vad gäller det "perfekta livet" som man har på Facebook... Hos mig är det snarare "Sitter med en övertrött unge som vägrar att sova - igen..." Och livet är piss... :P
Hehe, jag har en annan kollega som bloggar ganska så mycket och hon kör den ärliga varianten. Ibland är hon galen på småbarnslivet och ibland är det toppen. Känns mycket mer realistiskt.
Jag kör på listor. Ska köra en "godkända för bebis"-lista. De andra får fortsätta titta på bilder av mina katter istället :p
Smart! Jag kommer förhoppningsvis kunna hålla mig från att lägga ut bilder men om jag nu inte kan motstå så kan det ju vara bra att göra en lista. :)
Har ni kollat hur ni ska lägga upp föräldrapenningen? Hur många dagar osv? Kommer ni söka för längre tid framöver eller månad för månad?

Hur länge har ni planerat att vara hemma? Kommer du ta nästan allt eller delar ni?
Vår plan A är att särbon är hemma från och med den 1 december och fram till att jag är klar med skolan någon gång i juni -14. Sedan får vi se. Troligtvis tar han fem dagar per vecka men vi ska räkna ordentligt på det där - vi kanske klarar oss på mindre pengar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 193
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 981
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 378
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp