Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Freyja_bus: Vad mysigt det låter! :) Hoppas storasystrarna fortsätter att tycka att lillasyster är mysig.

hjolmalind: Åh nej, vilka tråkiga nyheter! Jag hoppas att du kan lägga tankarna på det åt sidan nu när duändå inte kan göra något åt det. Det är ju "bara" en månad kvar nu.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*
Hjolmalind: Huvva lät inge vidare alls :( Tur att det inte är så lång tid kvar o du snart kan starta behandlingen.

**********

Vi ska in på vårt 3e ul idag, så får vi se vad dom säger o hur stor hon är. Ska även göra ctg :)
Sonen hämtas av bonus farfar o sover där. Så vi ska passa på o gå på stan efteråt o sen ut o käka på kina. Man vet aldrig när man får chansen igen :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det var visst ingen fara på taket med mina ögon ändå! Det var lite dålig info och språkförbistringar med den läkare jag träffade igår, så gick jag hem och skrämde upp mig själv med googling då allt man hittar om gula fläcken är allvarligt.
Idag lyckades jag få utförligare information av en annan läkare, och det jag har är en ovanligare och mycket ofarligare åkomma som brukar gå över av sig själv, så skönt! Man borde sätta nåt slags lås på sjukdomsgoogling. :o
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad skönt att det inte var något allvarligt. Håller med om att man inte borde kunna sjukdomsgoogla - datorn borde automatiskt hänvisa en in på en sida som är korrekt :p

KL
Besök hos BM idag. Bebis har tydligen fixerat sig helt. Så varför ser jag i sådana fall fortfarande ut som att jag har svalt en badboll? :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Igår var jag och Olle på bvc. Gossen är nu två veckor och väger 4110 och är 53 cm lång! Maten är god med andra ord! :p

Vad gäller det här med föräldraledighet kommer det vara jag som tar ut det mesta då min man har eget företag och inte kan vara borta hur mycket som helst. Han kommer ta någon dag då och då. Jag hoppas kunna vara hemma så mycket som två år, mycket tack vare att vårt äldre barn har dagar kvar att ta av.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Har ni kollat hur ni ska lägga upp föräldrapenningen? Hur många dagar osv? Kommer ni söka för längre tid framöver eller månad för månad?

Hur länge har ni planerat att vara hemma? Kommer du ta nästan allt eller delar ni?

Planen är att ta ut 5 dagar och vara hemma ca 1 år.
Sen får vi se om det blir så eller inte :p

För övrigt så är jag gräsänkling för maken är på kurs i Malmö (måndag - onsdag) Trodde det skulle bli tufft att ta hand om allt själv. Hästar, hund, barn och matlagning men än så länge går det över förväntan.
Lyckades till o med dammsuga igår :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Äntligen hemma från stan!

Vart sååå less på spec. mvc idag. Vi hade tid kl 13.30, ja vi fick komma in vid den tiden och dom gjorde det vanliga som man gör på BM besök.
SF måttet var 36 :)
sen vart det ctg, ganska högt på hjärtljuden, men inget oroväckande eftersom det låg ganska jämt. Hon stegrade dock efter att dom kollat blodtrycket och var uppe i 193 slag :crazy:

Sen fick vi VÄNTA ett bra tag på att göra ul. Var även med en läkarkandidat som skulle kolla lite själv först osv. allt såg bra ut, och liten ligger nu bara +11% jämfört mot normalt. Så avviker hon inte från kurvan så bör hon väga runt 4000 kg. Men det sa dom med sonen också (han låg +11% i v 37) o ut kom en 4,6 kg klump... :p

Men sen vart det någon miss. Skulle vänta på diabetesläkaren. Sambon var tvungen o gå till parkeringen då tiden gick ut.
30 min gick, 40 min gick o då ser jag läkaren gå ut genom en dörr men funderar inte mer på det. 1 timma går och kl. blir 16. Receptionen packar ihop och där sitter jag.
Snäll som man är så vill man inte störa och säger inget. Tillslut kommer en BM och frågar vad jag väntar på, "ööööhhh ja läkaren!". Nä han hade gått tillbaka till sin avdelning och glömt bort mig. Där höll tårarna på o spruta :p

Men hon fick ringa tillbaka honom, så jag fick träffa honom iaf.... Jag stod tydligen längst ner på listan med handskrivet personnr så han hade totalt missat mig och dom med.....

Så BM sa det att nästa gång måste jag säga till och att jag aldrig stör om jag ställer några frågor :)
Så tillbaka dit nästa vecka för kontroll och träff av läkaren igen.

Måttligt less var jag efter att ha tillbringat 3 timmar där! :eek:

Så jag gick på stan och köpte mig en ny mobil.. Dyrt vart det men jag hoppas att jag blir nöjd! :D

sen käkade vi på kina restaurang och nu är vi hemma! En lååååång dag vart det, och jag är helt slut! Sammandragningarna avlöser varandra just nu!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

hjolmalind: Men fy för att skrämma upp dig själv så där! Skönt att det inte var någon fara på taket! :)
Besök hos BM idag. Bebis har tydligen fixerat sig helt. Så varför ser jag i sådana fall fortfarande ut som att jag har svalt en badboll? :p
Oj, redan? Du är väl i v 33 nu? Eller snart iaf?

Jag var också hos BM i dag, v 32 (31+0) och bebisen låg med huvudet nedåt men BM sa att den ju fortfarande hade några veckor på sig att röra sig. Dock tror jag att hen oftast ligger så som hen gjorde hos BM - det buktar ut mer på höger sida och där hade den fötterna, och rumpan antar jag. Det är på höger sida som i princip alla sparkar känns också.

*fortsätter svamla på samma knapp*
I dag hämtade jag upp barnvagn, skötväska, åkpåse och spjälsäng hos kollegan. Barnvagnen saknade liggdel, men behöver man det egentligen? Sittdelen går ju att fälla ner i liggande position. För att göra det mer ombonat kan man ju ha ett babynäste i. Eller har jag missat någon funktion med hårdlift som absolut inte går att vara utan? Och mjuklift då, behöver man en sådan också? Jag skulle behöva gå en kurs om barnvagnar tror jag. :p Kan inte du hålla i en Vår_vinter? (Efter att du har fått pusta ut efter din mastodonteftermiddag såklart! Usch för att bli bortglömd hos läkaren.) Jag åker till Jämtland den 5-7 oktober. ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013


*fortsätter svamla på samma knapp*
I dag hämtade jag upp barnvagn, skötväska, åkpåse och spjälsäng hos kollegan. Barnvagnen saknade liggdel, men behöver man det egentligen? Sittdelen går ju att fälla ner i liggande position. För att göra det mer ombonat kan man ju ha ett babynäste i. Eller har jag missat någon funktion med hårdlift som absolut inte går att vara utan? Och mjuklift då, behöver man en sådan också? Jag skulle behöva gå en kurs om barnvagnar tror jag. :p Kan inte du hålla i en Vår_vinter? (Efter att du har fått pusta ut efter din mastodonteftermiddag såklart! Usch för att bli bortglömd hos läkaren.) Jag åker till Jämtland den 5-7 oktober. ;)

Hårdlift behöver man väl egentligen inte. Jag tycker bara det är mer bekvämt, men då bor jag i hus och behöver inte bära barnet. :D

Men däremot kan jag rekommendera o köpa en mjuklift (med platta i botten). Kommer inte ihåg om du bodde i hus eller lägenhet. Men då kan man smidigt bära upp ett sovande barn i mjukliften, eller använda den som "säng" om man är hemma hos andra osv. Jobbigt om barnet somnat och man ska gå in, och då behöva lyfta upp barnet som kanske vaknar då.

Vi har även "mjuklift", vår åkpåse (Voksi Classic) har vi köpt en bärplatta till, och då blir den som en mjuklift (perfekt och ha på skoterturerna i pulkan :) )

Nu har vi även hårdlift i de två vagnarna vi kommer använda också.

Åkpåse har vi inte använt försen sonens 2a vinter (född i feb, så när han var ca 1 år). I början var det lättare med filtar o de i hårdliften.
Har du en mjuklift behöver du garanterat ingen åkpåse, möjligtvis en filt. Många mjukliftar går även att göra om till åkpåse sen. :)

Det är bara och fråga på, antingen här eller om du vill ha tips via PM.
Jasså, ska du upp hit. Vad ska du göra här då och vart ska du i Jämtland? :D
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013


Oj, redan? Du är väl i v 33 nu? Eller snart iaf?

Jag var också hos BM i dag, v 32 (31+0) och bebisen låg med huvudet nedåt men BM sa att den ju fortfarande hade några veckor på sig att röra sig. Dock tror jag att hen oftast ligger så som hen gjorde hos BM - det buktar ut mer på höger sida och där hade den fötterna, och rumpan antar jag. Det är på höger sida som i princip alla sparkar känns också.


Jepp, vecka 32+0 idag (eller vecka 32+1, beroende på vilken av apparna man frågar :p). Bebisen här låg med huvudet neråt redan i v 29, så de kan tydligen börja söka sig "däråt" rätt tidigt. Sedan kan den ju fortfarande vända sig även om den har huvudet neråt/är fixerad, men min BM säger att det inte är så vanligt. Speciellt inte att de vänder sig efter att de är fixerade då förstås. Så det håller jag tummarna för!

Apropå barnvagn så tänkte jag försöka hitta något med en mjuklift. Vi bor på andra våningen utan hiss, nämligen :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jepp, vecka 32+0 idag (eller vecka 32+1, beroende på vilken av apparna man frågar :p). Bebisen här låg med huvudet neråt redan i v 29, så de kan tydligen börja söka sig "däråt" rätt tidigt. Sedan kan den ju fortfarande vända sig även om den har huvudet neråt/är fixerad, men min BM säger att det inte är så vanligt. Speciellt inte att de vänder sig efter att de är fixerade då förstås. Så det håller jag tummarna för!

Apropå barnvagn så tänkte jag försöka hitta något med en mjuklift. Vi bor på andra våningen utan hiss, nämligen :p

Min har också legat neråt sen ungefär v 29. vet dock inte om hon är fixerad ännu, ingen sa något om det. Oftast brukar dom ju vara ruckbara hos omföderskor och aldrig fixera sig.


Ang. mjuklift, så kan du ju köpa vilken vagn som helst så länge den har fullt liggläge och sen köpa en mjuklift separat.
Eller även hårdlift som är enkel att fästa och lätt att bära. Min nya hårdlift är super enkel att lossa och bära, så den hade jag lätt köpt även om jag bott i lägenhet och fördelen är att chassit blir litet vid ihopfällning :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

+3 dagar... Hade BF i måndags.. Nästan gett upp hoppet om att det ska komma ut nån bebis... :P är först sista två veckorna jag börjat känna mig tung, men senaste 2-3 nätterna har även blivit tunga att sova (men det skyller jag på fullmånen...).

Väntan väntan...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hoppas den vill titta ut snart :) .

----->

Vi ska dela på föräldraledigheten, det kommer inte bli 50/50 men sambon vill vara hemma med den lill* så mycket det går utifrån hans arbete. :)
Antalet dagar/vecka får visa sig, fyra eller fem blir det väl.

Annars växer magen så det knakar. Jag tycker man kan se förändringen från dag till dag men det är jag visst ensam om att tycka ;).

Vi har inte skrivit på fb och vi har bett de vi har som vänner att inte göra det och likförbannat finns det en tjej som tycker det är helt okej att komma med "pikar". Hon har fortsatt med det trots tillsägelser också så nu är min fb ganska blockerad för henne. Snyggast var när hon skrev att "vi, till skillnad från "vissa andra", kan i alla fall stå för att vi väntar barn här på fb". :eek::yuck:
Däremot blir det nog en "hej världen" bild när knyttet kommer och sedan blir det nog inte så mycket mer om hen där.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Min främre fog och jag är inte sams alls längre. Den gjorde sig väldigt väl påmind när jag skulle lyfta en halv spånbal uppför en kant och sedan har det bara fortsatt.
Gör ett nytt försök att komma fram till sjukgymn nästa torsdag, har fått boka om tiden ett par gånger pga annat.
För övrigt gör det även ont i ländrygg och höfter :(. Sen kan jag toppa med en hemorojd.
Någon som vet om xyloproct (har jag för mig den hette) är ok när man är gravid?
(jag mobilsurfar o orkar inte googla för det går så segt!)

Nu har jag nog gnällt färdigt för en stund ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hittade detta, hoppas det är till någon hjälp =)

Ändtarmsbesvär under graviditeten är en vanlig åkomma, två av tre gravida kvinnor drabbas. Du kan använda Xyloproct även när du är gravid, men du bör låta en barnmorska eller läkare ställa rätt diagnos först. Förutom att många gravida får hemorrojder så är det också vanligt att gravida kvinnor får ändtarmsbesvär av svamp.

Lägsta möjliga dos och kortast möjliga behandlingstid ska eftersträvas vid användning av Xyloproct under graviditet.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack för svar. :)

----

Nu har jag gjort en runda med hunden och känner mig så rastlös. Klockan 14 är det dags för föräldragrupp och tvättmaskinen är laddad med små lakan.

Jag skulle vilja (och behöva) tömköra min "ponnykatapult" men eftersom främre fogen gör ont om hunden gör ett tjuvryck i kopplet så känns det ändå som klokast att avstå. Jag får ta och peta på svärfar i stället så att han tar ut henne på lite körturer :).
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL

En lite märklig fråga kanske ... men hur mycket "måste" de hålla på i underlivet under/efter förlossning?

Jag känner mig skitfånig, men jag har erfarenheter som gör att jag inte är bekväm i att främmande rör vid mig. Jag inser väl att det är ett måste, men frågan är hur många gånger jag måste ställa in mig på att det ska in och rotas? :o En gång per timme? Oftare än så?

Jag inser förstås att jag borde ta upp det med min barnmorska, men det känns bara så fånigt. Liksom, som om jag inte borde fokusera på vad jag tycker är obehagligt utan att jag istället borde ... vara den perfekta patienten. Eller något.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL

En lite märklig fråga kanske ... men hur mycket "måste" de hålla på i underlivet under/efter förlossning?

Jag känner mig skitfånig, men jag har erfarenheter som gör att jag inte är bekväm i att främmande rör vid mig. Jag inser väl att det är ett måste, men frågan är hur många gånger jag måste ställa in mig på att det ska in och rotas? :o En gång per timme? Oftare än så?

Jag inser förstås att jag borde ta upp det med min barnmorska, men det känns bara så fånigt. Liksom, som om jag inte borde fokusera på vad jag tycker är obehagligt utan att jag istället borde ... vara den perfekta patienten. Eller något.

Under min förlossning så kände de några gånger hur mycket öppen jag var genom att sticka upp några fingrar och mäta livmoderhalsen. Det vanligaste är nog att de kollar direkt när man kommer in och sen några gånger till.

På mig fick de också sticka hål på fosterhinnan så att vattnet skulle gå och förlossningen komma igång mer ordentligt.

Sen efter förlossningen så ska ju moderkakan ut men var de nog inte inne och kände vad jag kommer ihåg. Däremot så undersöker de ju hur man ser ut, ifall man fått några bristningar och i så fall hur mycket och ifall man behöver sys. Jag behövde sys lite grann och det gjorde de rätt omgående.

Sen under utdrivningsskedet så är de ju också nere och känner, fast kanske då mer utanpå. Kollar hur barnets huvud ligger, håller emot i mellangården så att man inte ska brista osv.

I vissa situationer sätter de också elektroder på barnets huvud när det fortfarande ligger kvar i livmodern.

Jag tycker absolut att du ska prata med din barnmorska så att du kan ställa in dig på hur det kommer att vara. Annars du blir obehagligt överraskad.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hu, jag är precis likadan. Tycker inte om gynbesök och cellprovtagning.
Gick över två dagar med första barnet och var livrädd att min barnmorska "ville känna" om det var på gång vid sista besöket.
Hade värsta ångesten inför förlossningen men sen när jag väl var där mitt i värkarna försvann alla sådana tankar. Tror de kände en gång och tog hål på hinnorna en gång. Mer var det inte förrän han var på väg ut.
När väl bäbis var född och låg på magen så märkte jag knappt att det var två som sydde och trixade där nere.

Men nu tycker jag det är lika obehagligt igen :crazy:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

+3 dagar... Hade BF i måndags.. Nästan gett upp hoppet om att det ska komma ut nån bebis... :P är först sista två veckorna jag börjat känna mig tung, men senaste 2-3 nätterna har även blivit tunga att sova (men det skyller jag på fullmånen...).

Väntan väntan...

Även om du gått över så är det snart dags, det handlar ju bara om dagar nu! :)

Min förra kom på bf+10, får se hu det blir med den här.

Kl

Idag var min sista dag på jobbet, känns helmärkligt! Jag har bf den 16 oktober så det är ett tag kvar. Jag ska på kurs tis-tors nästa vecka sen är det slappe för resten. Umgås med sonen, laga mat, spåra och vara i skogen med hunden... Känns härligt!

Tror att jobbet kommer att ringa ibland och fråga lite grejer, det är ok såklart men jag blir lite nervös på mig själv att jag ska ha glömt eller missat något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 194
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 982
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 379
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp