Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har ju också bf 16/10 (och var det inte nån mer också?), spännande! Jag är i alla fall helt inställd på att gå över tiden, mamma gick över 2 veckor med både mig och brorsan, och det sägs ju kunna ge en indikation.

KL
Är alltså i nionde månaden nu, otroligt vad fort det gått egentligen. Börjar kännas nu att jag är gravid på riktigt, kämpigt att böja sig och att ta på strumpor och skor. Tog nyss en promenad i riktigt snigeltempo, men blev ändå svettig och hoppade i sjön. Jag har alltför svårt att acceptera att badsommaren är över, men det blev inte många simtag denna gång.
Tidigare idag var vi till BM på en extrakoll, då magen inte följde kurvan riktigt förra veckan. Nu hade den dock vuxit helt okej, och jag har gått upp nästan 2 kilo på en vecka (vilket iofs kan bero på att jag bakat väldigt goda mazariner) . Bm tyckte lillen verkade pigg och att allt såg bra ut, och "fortsätt nu med mazarinerna!" (en trevlig ordination att få ;) )

En dum fråga som dök upp när jag rensade garderoben - krymper brösten nånsin tillbaks till den storlek de var innan graviditeten? Efter att amning är över menar jag förstås. Jag har vuxit ur alla bh:ar jag hade innan och funderar över om det är nån idé att spara dom.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL. Idun född 6/9.
8:e Zvinto - första barnet, en pojke enligt RUL. Birk född 22/8.
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL
9:e Segelflygarinnan - första barnet
21:a Jettan - andra barnet. Pojke född 2/9.
21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet
16:e Hljomalind - första barnet
16:e Sassiball - tredje barnet
16:e Diskurs - andra barnet
23:e Vår_Vinter - andra barnet, flicka enligt RUL

November
2:a Vimsan - andra barnet
5:e Glamoroza - tredje barnet (ny tid, planerat snitt 22/10)
12:e Andromedae - första barnet, pojke enligt RUL
16:e 0iliT - första barnet
17:e Exit - första barnet
18:e Jozze - första barnet
27:e Tramptass - första barnet
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL

En lite märklig fråga kanske ... men hur mycket "måste" de hålla på i underlivet under/efter förlossning?

Jag känner mig skitfånig, men jag har erfarenheter som gör att jag inte är bekväm i att främmande rör vid mig. Jag inser väl att det är ett måste, men frågan är hur många gånger jag måste ställa in mig på att det ska in och rotas? :o En gång per timme? Oftare än så?

Jag inser förstås att jag borde ta upp det med min barnmorska, men det känns bara så fånigt. Liksom, som om jag inte borde fokusera på vad jag tycker är obehagligt utan att jag istället borde ... vara den perfekta patienten. Eller något.

Jag förstår dig. Jag tyckte inte heller om det med sonen, men fick snabbt vänja mig.. Var inlafd några dagar innan han kom osv. Så dom kollade flera gånger, o sen när jag vart igångsatt så kollade dom flera gånger, sen var det tvungen att stoppas över natten och börja om igen..

Så ja jag vet inte, och slutade till slut att bry mig. Kändes som hela läkarkåren o alla BM sen min muff då.. :p

Men jag tycker du ska berätta det för dom och skriva in det i din förlossningsplan. Det är värdefull info för dom på förlossningen. Just också för alla kan reagera olika, vissa slutar bry sig och anda blir helt tokiga och börjar sparka och slå. Vet dom om att man inte tycker om att folk rör vid en osv så kan dom hantera det på ett annat sätt. :)

Min BM har frågat både denna gång och förra grav om jag varit utsatt för något sexuellt ofredande, våldtäkt, misshandel osv som kan göra att jag tar illa upp om någon rör vid mig eller så.

Så berätta, du är inte den första och absolut inte den sista och inget konstigt är det heller.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det var himla många som skulle ha den 16e. Vad pysslade ni med samma dag egentligen? ;):D:p


Glamoroza ox; Har det varit planerat att du ska få snitt länge eller är det något som kom nu? Kan inte minnas att jag läst det. Bara nyfiken, inget krav på o svara. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag hade 16 också, men blev flyttad till den 19. Så vi får väl se när den lilla bebisen vill komma ut.

Angående bröststorlek så får man samma storlek sen igen ( i alla fall jag)

Har varit hos bm idag för att kolla blodtrycket då jag haft huvudvärk nu i tre dagar, men det var tom lite lägre än vanligt, 60/100 så det var ingen fara. Misstänker att det är någon förkylning eller något annat på gång.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ingen fara :)

Det har varit planen hela tiden då båda de andra barnen kommit ut den vägen.
Bara lite huvudbry på läkarna verkar det som NÄR de ska sätta datum då jag fått prematurer innan.
Var till läkaren i onsdags och skulle fått datum då efter de haft sin planeringsrond men hon (läkaren) ville konsultera ännu en kollega innan jag kunde få nåt besked.
Så, idag fick jag brev i lådan där det står när/var/hur. Dock står det under att det är preliminärt ifall de skulle behöva planera om O_o

Har en vecka (6 dagar) kvar på jobbet och den känns Oooändligt lång.
Både bm och läkaren (& jag) hade helst sett mig hemma redan men känner mig skyldig att jobba denna sista vecka då chefen räknat med mig när hon är på semester from idag och veckan som kommer.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Har också haft en enveten huvudvärk som kommit lite då och då.
Men i går bröt en förkylning ut så hoppas att huvudet håller sig lugnt.

Tänk att en snorig tät näsa kan göra en galen och halvt utslagen :wtf:

Just det.

Fick köpt en "ny" barnvagn i måndags.
Den vi hade/har drog på sig mögel på sittdel och sufflett så vi har bara liggdelen kvar som är OK.
Den har vi tänkt att ha som säng till att börja med.
Nya vagnen är samma modell, Emmaljunga edge duo, fast svart.
Skickade iväg karln för att kolla på den medans jag och dottern var på valpkurs "i området" =D
Om man nu kan kalla det så, haha.
Vi var i Bokenäs och vagnen i Brastads urskog (knappt det säger mig någonting så tror knappt det säger er något)

Insåg plötsligt idag att visst, jag har köpt in några plagg att börja med till bebisen men totalt glömt bort strumpor.
Har ju varit så varmt nu och jag själv gått utan så just dom blev bortglömda.
Åtgärdat nu, fick vagga in på Åhlens och köpa några ;)

Ska försöka komma ihåg och köpa tvättlappar med i helgen. Tycker förlossningen känts så långt fram, men nu är man ju nästan där!
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag hade 16 också, men blev flyttad till den 19. Så vi får väl se när den lilla bebisen vill komma ut.

Angående bröststorlek så får man samma storlek sen igen ( i alla fall jag)

Har varit hos bm idag för att kolla blodtrycket då jag haft huvudvärk nu i tre dagar, men det var tom lite lägre än vanligt, 60/100 så det var ingen fara. Misstänker att det är någon förkylning eller något annat på gång.

60/100 är ju ett ganska högt undertryck! :crazy: Brukar du ha så högt undertryck?

Eller menar du egentligen 100/60?
:)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Inte vet jag :confused: men jag antar att jag menar det. Kan absolut ingenting om blodtryck men min bm sade att min blodtryck är bra åt det låga hållet så jag litar på det. Då är det nog 100/60 :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tycker också att det hela tiden varit lång tid kvar, men nu helt plötsligt så är det bara 1 mån kvar :eek:

Jag kom på att BB väskan inte är packad ännu, dags o göra det snart. Sen väskan till sonen och en påse med hundmat åt hunden måste göras iordning också..
Det är nära nu!

**************

Jag fick förresten spader på vårt spjälsängskydd här förra veckan och fick för mig att sy om det... det var dels för stort för vår spjälsäng och vitt o tråkigt.

Det var inte det enklaste eftersom skyddet var i 4 delar. Så jag var tvungen att sy o klippa varje del för sig, sen på med kantband och slutligen sy ihop allt med kantband och snören för att fästa det. Dessutom så var ju tyget mönstrat och jag kunde ju inte bara vika och sy på 3 sidor för då skulle figurerna på ena sidan bli upp och ner. Så jag var ju tvungen o sy ihop två delar och tänka så att det inte kom samma figurer överallt o att dom inte vart kapade. :D

Många svordomar och många timmar tog det. Men jag är nöjd. Granskar man det närmare så ser man ju alla missar som blivit när jag sytt. Men det är ju inget proffs som sytt, utan en riktig amatör. :)

Tyget hade jag köpt Ikea för något år sen, tror det hette fabler. Alldeles perfekt för detta!

Här är resultatet iaf :)

b70221.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, det måste vara 100/60 för det är ganska lågt, annars blir jag brydd. :)

Börjar undertrycket stiga över 100 så vill dom verkligen ha en under koll, beroende på hur man också legat tidigare.
Har man haft ett undertryck som dig tidigare på 60 och sen får 100, ja då är något galet.. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Så fint det blev!! Ser man ju att det är ett proffs som gjort det där ;)

Tack för att du förklarar angående blodtryck :)

ska snart också packa bb väskan.... men har ju 4 veckor kvar och jag tror inte bebisen kommer innan så känns inte som någon brådska direkt.

Har sytt liten hjälmmössa, vändsydd i dubbel fleece och så babytossor o små vantar till, vet inte om det passar men det märker man.

Annars tänkte jag packa ner en filt att ha på barnet efter att man satt fast henne i babyskyddet, har ingen overall i så liten storlek och tror dessutom att det blir för varmt för det. Sen blir det väl lite kläder i stl 56 till bebisen och till mig själv får det bli samma kläder som nu under slutet av graviditeten, alltså tights o tshirt i stl XL. Vill absolut inte ha något som sitter åt någonstans. Känns overkligt att man ska uppleva en förlossning igen, spännande !
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Haha, ja BB-väskan ja!

Blev så förvånad när jag var hos BM nu sist när hon plockar fram några papper jag skulle ha, bl.a en packlista på vad som behövs ha med till BB :)

Började packa på den redan för någon vecka sen då jag fick nåt värkliknande, men blev så glatt överraskad då jag inte fått nått sånt innan/inte hunnit få nåt sånt.
Lite spännande att få fixa sin packning för första ggn :D

******
Hittade förresten på Lindex att de hade babykläder från strl 44.
Var så sugen på att köpa nån body men skulle inte förvåna mig om denna bebisen då skulle komma ut och vara för stor för den (de andra ungarna har ju kunnat tälta i strl 50)
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag måste försöka knäppa kort o visa vad mormor har köpt åt vårat knytte. Det är små små skinntossor och små skinnhandskar som är pälsfodrade. Hur underbara som helst och de kommer ju att behövas några gånger under vintern i alla fall, utöver det så har vi något par i gosigt tyg också.
Fast mössor...
Är hjälmmössor bättre än vanliga eller är det en smaksak?
Jag vet att jag har två utan knytning men det är å andra sidan inte hela världen att sy fast två band om det skulle behövas. Det klara till och med jag som har tummen mitt i handen när det kommer till allt vad sömnad heter. :)

Skrev jag förresten att säljaren av systers gamla vagn drog sig ur? Så nu är vi en vagn kort i alla fall... Har mailat på en och det fanns en spekulant som skulle komma i helgen men om hon inte var intresserad skulle säljaren återkomma.
Annars besöker jag blocket minst tre gånger om dagen i väntan på en bra stall/slitosläng vagn i vårat område...
Nåja. Det hinner väl dyka upp någon ännu :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh ja de små tossorna måste du fixa bild på, låter ju helt underbara! Ja alltså hjälmmössa är ju en sådan med band som man knyter, i alla fall är min det ;) Annars kanske den ramlar av tänker jag.

Glamoroza, stl 44 är ju yttepytte! Hur små var dina barn när de föddes?

Mina andra barn var pojken först 3400 och 52 lång, flickan vägde 2745 och var 48 lång tror jag. De hade 56 från början men visst, lite stort var det. Sen har jag en fleeceoverall men den är i stl 62 så den tar jag inte med till bb ens, lär ju drunkna i den.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Dottern (född v. 32) var 1850 g och ~40 cm
Sonen (född v. 36) ~2700 g, minns inte exakt längd men tror det var ~47 cm

Dottern var ju såklart ganska liten lite längre, men sonen växte lite snabbare in i "normala" bebiskläder.

Köpte nu en fleeceoverall i strl 56, hoppas den går använda ett tag iallafall. =)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Oj, så liten tjejen var!

kl

hur har ni planerat för hästarna ni som har det här inne? mina tre går fortfarande på sommarbete och jag räknar med att de kan gå ute i alla fall 2 veckor till innan jag flyttar dem till vinterhagen. Sen har de en ligghall i vinterhagen så jag hade inte tänkt stalla in dem förrän efter jag kommit hem från bb, kanske någonstans runt 1 november.

Om det funkar bra så kanske jag låter dem gå på lösdrift någon månad till, får se hur jag får till det hela praktiskt med ridning och så efter att bebisen kommit. Sist jag fick barn så red jag på morgonen innan maken åkte till jobbet och det fungerade väldigt bra, borde ju vara en fördel med lösdrift då eftersom då är hästarna i lite mer rörelse när man kommer till stallet på morgonen, man tar in dem, rider, släpper ut dem igen och fyller på foder.

Kvällarna kan ju bli lite besvärliga, med tre barn som ska läggas... man vet ju inte om bebisen får problem med kolik eller så och kvällarna brukar ju vara värst.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Mina går i vinterhage sen 3-4 veckor och fodras med hösilage. Har tänkt låta de gå ute tills efter förlossningen, så jag hoppas det blir snart. Har ju hästarna hemma på gården, så jag tänker väl försöka rida och fixa stallsysslorna medan pyret sover, åtminstone till en början. Kommer nog bli mycket vagnsovande för vår bebis! :)

Längtar tills jag kan börja stalla in dom igen och pyssla, nu går de bara och skruttar och får mat fyra gånger om dagen. :(
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Så det har funkat bra för dig rent fysiskt att börja rida nästan direkt efter att barnet kommit? Jag har ju ingen erfarenhet själv, men tänker att det borde göra ont och kanske kännas instabilt? Men jätteskönt om det funkar såklart! Själv är jag medryttare, och får ta paus tills jag vill komma igång igen, har en sjysst och flexibel hästägare på så sätt.

Vad gäller kläder så har vi inte ett enda plagg under storlek 56. Tänker att det får funka om det är lite stort i början, men skulle vi få en pyttebäbis får vi väl skaffa lite i mindre storlek.
BB-väskan inte packad än. Visst kan det gå undan i vissa fall, men jag tänker egentligen att det kanske är bra att ha nåt att göra när man börjat få segdragna värkar där på BF+12 och går och väntar på att bb ska tycka det är dags att åka in... Fast jag kommer säkert ändå packa väskan jag med när det börjar närma sig BF och kännas mer påtagligt vad som är på g.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Mina hästar går här hemma på lösdrift. Det funkade jättebra när jag fick första barnet. Började rida igen efter 3 månader men bara någon gång i veckan till en början. Jag har ju en 18 årig sjukpensionär, en tvååring och en shettis så jag har ju ingen "ridpanik" förutom min egna abstinens.
Tror inte jag hade orkat med att ha hästarna någon annanstans å då hade inte heller maken kunnat hjälpa till lika mycket. Nu är det inga problem för honom att gå ut och fodra, mocka å fylla på vatten. Hade han behövt åka själv till ett annat stall och tagit in så hade han nog släppt in fel häst :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 194
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 982
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 379
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp