Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Hårdlift behöver man väl egentligen inte. Jag tycker bara det är mer bekvämt, men då bor jag i hus och behöver inte bära barnet. :D

Men däremot kan jag rekommendera o köpa en mjuklift (med platta i botten). Kommer inte ihåg om du bodde i hus eller lägenhet. Men då kan man smidigt bära upp ett sovande barn i mjukliften, eller använda den som "säng" om man är hemma hos andra osv. Jobbigt om barnet somnat och man ska gå in, och då behöva lyfta upp barnet som kanske vaknar då.

Vi har även "mjuklift", vår åkpåse (Voksi Classic) har vi köpt en bärplatta till, och då blir den som en mjuklift (perfekt och ha på skoterturerna i pulkan :) )

Nu har vi även hårdlift i de två vagnarna vi kommer använda också.

Åkpåse har vi inte använt försen sonens 2a vinter (född i feb, så när han var ca 1 år). I början var det lättare med filtar o de i hårdliften.
Har du en mjuklift behöver du garanterat ingen åkpåse, möjligtvis en filt. Många mjukliftar går även att göra om till åkpåse sen. :)

Det är bara och fråga på, antingen här eller om du vill ha tips via PM.
Jasså, ska du upp hit. Vad ska du göra här då och vart ska du i Jämtland? :D
Vi bor också i hus med entré i "markplan", dvs det är bara ett trappsteg från plattorna utanför upp till dörren. Hos svärföräldrarna är det likadant. Hos min mamma är det dock en hel del trappsteg upp till dörren. Det är väl de tre ställen vi kommer att vistas på mest.

Vi tittade på mjukliftar i går när vi var inne med vagnen på Babyproffsen för att få fotbromsen fixad (men när de hade tittat på den och skulle ringa och höra vad nya delar kostade så petade pojkvännen till "pinnen" som strulat och sedan verkade det funka utan problem. Han gjorde samma sak hemma några dagar innan vi åkte in, men då funkade det såklart inte :meh:) och det verkar ju onekligen smidigt att ha bebisen i en "väska" på det viset. Varmt och gott dessutom. Lägger man då alltså mjukliften i sittdelen när den är i liggläge? Och spänner fast den, förstås.

Jag och ena syskonet ska upp till Östersund och hälsa på mormor. :) Det blir väl sista chansen innan bebisen tittar ut.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Gick in i v 33 i dag och fick för bara en stund sedan den första sparken som gjort ont. Hittills har det bara känts som buffar och aldrig regelrätta sparkar men jag vet inte vad hen träffade som gjorde att det gjorde ont! Det var längre ned än revbenen, strax höger om naveln.

Sambon (på papper är vi sambos nu, dock inte på heltid i verkligheten :p) lyckades höra hjärtljuden i går. Fusk! Jag vill också lyssna ju! Förvisso får jag ju höra dem varje gång hos BM, vilket då inte han får, men jag kan tänka mig att det är en annan sak att höra dem direkt, utan doppler.

Hunden gör förresten sitt bästa för att förbereda mig inför mammalivet. :meh: Han sover under mitt täcke när jag är hos sambon och de här dagarna när jag varit där har han väckt mig varje natt förutom en genom att ta sig ut från täcket, skaka på sig och antingen hoppa ned på golvet eller sitta i sängen. Det räcker för att jag ska vakna och undra vad han håller på med (är lite nervös att han kanske skvätter någonstans när han hoppat ner på golvet). Sambon påstår att han bara gör så när jag är där, inte annars. Väldigt skumt! Det är ju sambon han ska träna - det är ju han som ska vara föräldraledig! ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja du lägger ner mjukliften i sittdelen som har fullt liggläge. Sen om folk spänner fast den eller inte vet jag inte. Tror faktiskt få gör det, oftast har vagnen bygel och gör att den hålls på plats. Barnet ligger ju still iaf.
Nackdelen med mjuklift är att de oftast är ganska små och går inte att ha så länge...

Vad var det för vagn nu ni hade? Kollat efter begagnade hårdliftar annars på blocket t.ex.?

Jasså, hon bor här uppe. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Inget mögel. :D Bara en säljare med för mycket saker i sitt garage.

Sedan vet vi ju inte riktigt vad det är för modell på kombivagnen, men det borde ju gå att ta reda på det med ...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Sådana säljare är bra :D

Om du vill lägga upp foto så kan jag se om jag vet vad det är eller gå med i gruppen "barnvagnar!" på facebook o fråga där, bara massa barnvagnsnördar :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi har en Teutonia Spirit. Jag har hittat några begagnade liggdelar på Blocket men de flesta har kostat runt tusenlappen och verkar oftast säljas i paket med grejer som vi inte är intresserade av. Mjuklift hittade vi en intressant för 550 kr, som då alltså är ny.

Nu kom jag på att jag faktiskt såg en annons på en liggdel för 800 kr inkl en eller två grejer som vi inte vill ha. Men vi kanske kan övertala säljaren om att bara ta liggdelen.

Men jag ska prata med pojkvännen igen om vad vi ska ha. Är ju bara så svårt att veta när man är newbie. :o

Japp, jag har halva släkten uppe i Jämtland! :) Är mycket stolt över mitt ursprung. :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ändrade planer igen!
00.41 25/9-13
Flicka
2230g.
45cm
:)
Men det var väl ett evinnerligt hattande! :D Stort grattis till lilltösen! :banana: Hoppas att allt gick bra och att ni mår bra. Vilken vecka föddes hon i?

*kl*
Dags att uppdatera igen då:

September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL. Idun född 6/9.
8:e Zvinto - första barnet, en pojke enligt RUL. Birk född 22/8.
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL
9:e Segelflygarinnan - första barnet
21:a Jettan - andra barnet. Pojke född 2/9.
21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet
16:e Hljomalind - första barnet
16:e Sassiball - tredje barnet
16:e Diskurs - andra barnet
23:e Vår_Vinter - andra barnet, flicka enligt RUL

November
2:a Vimsan - andra barnet
5:e Glamoroza - tredje barnet (ny tid, planerat snitt 22/10). Flicka född 25/9.
12:e Andromedae - första barnet, pojke enligt RUL
16:e 0iliT - första barnet
17:e Exit - första barnet
18:e Jozze - första barnet
27:e Tramptass - första barnet

 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har fått uppfattningen att det är vanligt att gravida kvinnor springer på toaletten i tid och otid. Under en kortare period behövde nog jag också kissa lite oftare än vanligt. Men nu ... Jag dricker och dricker och dricker. Det blir framförallt mjölk, för det är jag sugen på mest hela tiden, och jag kommer nog upp i minst två liter vätska per dag exklusive det som ingår i maten. Ändå kissar jag bara två, tre gånger per dag och oftast kommer det inte speciellt mycket när jag väl går.

Vart tar all vätska vägen? O_o
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Känner mig som en riktig bitterfitta, jag hatar hela världen just nu och det är ingen trevlig känsla. Känner mig alldeles svart inombords. Min sambo tycker att man får känna så när man får mjölkstockning nr två och bebis har spädbarnskolik. Jag vill inte känna såhär jag mår dåligt av det men jag kan inte sluta och det känns som att allt och alla är emot mig och så gråter jag över eländet.

Jag borde vara glad och lycklig, ja det är jobbigt nu men det varar inte för evigt och jag har ju faktiskt så mycket att vara lycklig för, jag har ett fantastiskt liv, fast jag är ändå svart i själen och det gör ont!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Svettas ut en del? Håll koll bara så du inte samlar på dig massor av vätska!

Jag pissar nog varannan timme, hatar nätterna... Måste pissa vid 23, 00.30, 03, 05 o 07... Ungefär samma mönster varje dag oavsett om jag dricker mycket eller ej... suck!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ush så jobbigt det låter. Har du någon möjlighet att sova ut ordentligt?

Har väl inte så mycket tips annars mer än att det kan vara skönt att komma hemifrån lite utan barn, om din man har möjlighet att passa dem lite mer?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Om du vill lägga upp foto så kan jag se om jag vet vad det är eller gå med i gruppen "barnvagnar!" på facebook o fråga där, bara massa barnvagnsnördar :p

20130926_172506_zps5b56f082.jpg


Kanske inte världens bästa bild ... men det var vad jag hann med nu när jag egentligen ska stå och laga mat (visst märks det hur engagerad jag är i min matlagning? :p).
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Den blir till fostervatten?
Men mängden fostervatten borde ju inte öka även om det byts ut ofta.

Svettas ut en del? Håll koll bara så du inte samlar på dig massor av vätska!
Jag märker inte att jag svettas mer än vanligt, inte nu när det (äntligen!) har blivit svalare. I början av september dock svettades jag som en gris för jag lyckades ju alltid klä mig snäppet för varmt. Jag tror inte heller att jag samlar på mig vätska. Jag har tagit av mig min ring för den började sitta lite tajt, men jag har ju gått upp 12-15 kg så det kan ju lika bra bero på det. Jag känner mig inte, och ser inte ut att vara, svullen iaf.
Jag pissar nog varannan timme, hatar nätterna... Måste pissa vid 23, 00.30, 03, 05 o 07... Ungefär samma mönster varje dag oavsett om jag dricker mycket eller ej... suck!
Usch vad irriterande! Jag blir sur de få gånger jag vaknar och behöver kissa på natten, och det händer inte ens en gång i veckan och då endast en gång på natten. Jag hade blivit tokig!

Jettan: Men din stackare! :( Det låter verkligen jättejobbigt. Har du någon att prata med om dina känslor?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 195
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 984
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 380
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp