Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Haha, ja kanske tur att de är hemma då ;) jag bor ca 100 m från gården där jag har mitt stall så jag ser dem inte direkt från fönstret men känns ändå som om de är så gott som hemma.

Verkar inte så dumt med lösdrift....har mockat ur den idag (varför gjorde jag inte det tidigare?) och tog bort några brädor ur väggen som är mot syd så det kan blåsa rätt igenom och vädra ur ordentligt några dagar innan jag spikar upp brädorna igen.

Segelflygarinnan, förstår att du längtar, det gör jag med, känns som evigheter sedan man red. Vi har en welsh mountain också (barnens) så henne kör jag en eller två gånger i veckan så det blir lite hästpyssel och hästmeckande ändå.

Ja, hjolmalind, jag red två dagar efter förlossningen sist, hade inte tänkt ha så bråttom den här gången utan verkligen försöka ta det lugnt. Men inom två veckor efter förlossningen räknar jag med att vara uppe på hästen igen. Jag sköter fortfarande allt med hästarna, bär vatten och kollar elstängsel.

Om sådär två veckor tillkommer att ge hö två gånger om dagen så det känns inte så betungande. De får inget kraftfoder alls nu eftersom jag tänker att det bara blir rörigt om någon annan ska ge dem när jag ligger på bb, enbart hö är enklare och det är höga värden i det så det ska inte vara några problem.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Har varit ute på promenad med hundarna, känns så skönt att kunna gå igen! Tar dock ännu bara små turer då jag får jätte ont efter en stunds vandrande. Det går dock över när jag vilat en stund så allt är på väg åt rätt håll!

Igår hade vi det jobbigt, Olle hade ont i magen och skrek mest hela dagen och jag grät och mådde dåligt över att han hade så ont. Tur ändå att man är rutinerad, införskaffade minifom ochgick och lade oss tidigt och nu verkar han må som vanligt igen!

Kul att höra att fler bebisar verkar vara på g! :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh stackars lille Olle, det är jobbigt när de har ont. Miniform känner jag igen, är det inte någon slags droppar man kan köpa på apoteket? Har för mig att vi köpte det sist vi hade en liten bebis.

Förstår att det är skönt att kunna ta en promenad med vovvarna.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har knäppt kort och då fungerar inte bilduppladdningen i stället :rage::rage:

Här är hästarna fortfarande ute när vädret tillåter. Två nätter har de fått gå in under denna månad, fryslorten har däremot täcke under nätterna. Jag har backup från både sambo och svärfar vad det gäller att ta in/ut. I hagen kör vi med rundbal och hästarna skulle kunna extraknäcka som badbollar :o:p .

Jag hoppas att det inte tar alltför lång tid innan jag är tillbaks i sadeln och att svärfars ambition att underhålla "ponnykatapulten" i körning håller. Den andre får jag hålla igång själv (körning/tömkörning) så länge det går och sedan får han lite vintervila.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

HUvva, inte roligt när dom är otröstliga, och hormoner hos mamma gör att man gråter för att dom gråter. :(

Minifom är något jag ska köpa hem och ha hemma. Vi har ändå 2 mil till närmaste apoteket, och det brukar alltid vara så att man behöver det på kvällen eller en söndag när det är stängt.... :mad:

*******************

På tal om att köpa hem saker ifall att. Har ni köpt hem något sådant för att ha hemma ifall att?

Jag har köpt hem ersättning så det finns ifall att. Planen är att amma, men sonen behövde tilläggsmatas lite. Sen skönt o ha det hemma, för det är samma där. Man behöver det alltid när affären är stängd.

Sen har jag köpt hem Purelan (bröstvårtskräm) och Minifom ska jag köpa hem.

Sen har jag köpt D-vitamin redan för att det ska finnas hemma och inte glömmas bort. Dom ska ju ha det från början så. :)
Sen har vi redan salva som inotyol (stavning?) o lite annat.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har inget "om att" hemma men det vore nog kanske klokt. :).

Kom på en sak hos hästarna som jag lämnat bort.
Vattnet! Vi har inget vatten nere i deras 'stall' utan vi kör ner i gamla mjölkkrukor och jag kan inte lyfta och hälla ner i hinkarna när de är fulla. Men när vi hällt ur hälften så går det bra.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Köp en H2Go-bag, Tramptass!! En sån som man lägger i skottkärran. Jag har ca 100m till sommarhagen på sommarn, och orkar inte bära vatten ens när jag inte är gravid. Utan H2O-bagen vet jag inte hur jag skulle överleva! :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad smart! Jag har inte ägnat den en tanke, ska ändå beställa lite annat så då kan jag ju lägga med en sådan.
Sen längtar jag tills det rätta stallet blir klart, ska bli så skönt att ha allt på samma ställe :). (och vatten i samma byggnad som boxarna ;)).
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag kör också vatten i en sån säck på vintern när det är för kallt för att ha vattenslangen ute
Supersmidigt!! :)


Sassiball: Än så länge ser jag bara fördelar med lösdrift!
Tanken är att vi ska bygga stall i den andra delen av logen men jag känner ingen brådska! Så skönt att slippa passa in/utsläpp eller fundera på väder och vind.
Förra hösten köpte jag en värmebalja så ny har jag inte ens bekymmer med att vattnet fryser.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har ca 6 veckor kvar till BF och idag passade jag på medans Theo sov att plocka fram bäbiskläderna och fixat iordning vagnen.
Hjälp va små de var!! Tänk att man kan glömma så fort.
Jämförde en liten luvtröja i storlek 56 med sonens luvtröja i storlek 92.
Plötsligt blev lillpojken jättestor :p

524507_383232091780016_1103918173_n.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Blöjor och tvättlappar är nog det enda, vi behövde aldrig några krämer eller salvor (förutom hemorojdsalva, kanske ska köpa det också då). Sonen hade aldrig problem med magen så miniform använde vi aldrig.D-vitamin får man på BVC här.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vilken lyx att få D-vitamin av BVC. Vi fick det iaf inte med sonen...

***********

i brist på "annat" att göra så har jag idag förbättringsmålat lillens säng och nu ikväll bäddat den :)
Sonen tycker det är jätte roligt och pratar massor om att där ska bäbis sova, o "jag inte sova där, jag har stooooooooorrrrr säng bredvid pappa och i mitt rum!" :love:
Han längtar nog, pratar om att bäbis snart måste komma ut från mammas mage osv. :D

Var lite orolig tidigare idag då jag knappt känt liten sen igår. Men gick ut och klippte gräset, efter allt skumpade på den, så vart det fart :p

Imorgon ska jag packa klart BB-väskan eller iaf så gott som klar :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Vi får också D-vitamindroppar på bvc.

I fredags var jag inne på sjukhuset för att träffa en ortoped på akuten angående mina handleder och fick order att ha skenor dygnet runt och att inte använda händerna alls... Det funkar inte sådär jättebra, jag blir tokig om jag bara ska sitta och inte göra nånting, så idag fick jag för mig att vi skulle möblera om i ungarnas rum. I morgon ska vi rensa förråden och köra all skit till tippen. Kanske inte världens smartaste drag, men jag kan inte bara sitta i flera veckor och bara glo :crazy:

Och som en liten notis till mig själv, så ska jag aldrig mer sätta mig i sonens säng och läsa saga. Den brakade ihop haha.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nu blev jag lite stressad, har bf före dig och jag har inte förberett mycket alls. :nailbiting:

Jag är rädd att det inte kommer bli så mycket tid att packa väska och sådär när förlossningen väl satt igång.

Jag har dock hämtat upp bebiskläderna från källarförrådet men blev mycket irriterad då en del favoriter är borta!! Får gå ner en vända till och leta men kommer bli så sur om jag inte hittar dem.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl.

Jag är trött. Kroppen gör ont. Jag är hungrig men tycker inte att något smakar gott, förutom popcorn. Jag känner mig som en enorm badboll.
Det är lite samma känslor som i början av graviditeten.
Enda skillnaden är väl att det är närmare slutet men det känns som det är en evighet kvar.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Håller med dig!

Det känns verkligen som en evighet, fast det bara är 30 dagar kvar..

Tiden fram tills i september gick jätte snabbt, då jobbade jag ju nästan heltid o så. Men sen dess har det sniglat sig fram...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL
Tack till er som svarade på min fråga om inre undersökningar under förlossningen. Det låter faktiskt mindre farligt än vad jag föreställt mig - i mitt huvud har det alltså handlat om undersökningar i tid och otid, och helst utan att ens tilltala mig först :o

För övrigt så har vi idag blivit med vagn! Eller rättare sagt, med vagnar!
För 500:- fick vi en fullt fungerande, äldre Emmaljungavagn (ingen aning om vilken modell, det visste inte säljaren heller) med fullt liggläge. Till denna ingick en Carena mjuklift, regnskydd, åkpåse och insektsskydd. Och så fick vi med en Emmaljunga Scooter (+ regnskydd) också :p

Det är lite smågrejer med sakerna som ska åtgärdas (en navkapsel saknas på liggvagnen, ett spänne ska bytas ut på selen till scootern), men i största allmänhet får jag säga att jag är väldigt nöjd. Det känns som att vi gjorde ett kap!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja det var verkligen ett kap!!
Vi köpte en ny scooter till första barnet och är supernöjda med den (förutom att vi försökt limma fast navkapslarna 100 gånger ;) )

Angående undersökningarna på förlossningen så tyckte jag att de var väldigt noga med att tala om vad de tänkte göra och varför. Jag upplevde aldrig att något kom som en överraskning :D


*kl*
Galet va trött jag har varit ikväll. Har sovit sämre två nätter för lillpojken har haft en massa drömmar och vaknat lite då o då. Kan bara ligga på sidorna nu och somnar jag inte på en gång så somnar mina armar å då kan inte jag somna. Det känns inte alls behagligt.. Får fråga BM i morgon om det är normalt plus området bredvid naveln som inte heller har någon känsel :crazy:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Har varit hos BM idag :)

v 35+5
sf 38
hjärtljud 160-170 enligt ctg. Har lite högt hjärtfrekvens.
Bt 142/72
Samma vikt som jag haft i 2 mån nu :)

Fick även göra ett ultraljud, egentligen skulle det inte göras försen nästa vecka. Men eftersom jag tycker att jag känner liten mycket sällqn o inte alls som för 3-4 dagar sen så ville hon kolla. Allt ser toppen bra ut, lite svårt att mäta flödet i navelsträngen eftersom liten just då skulle köra andningsövningar :D

Även om allt såg bra ut så kom avdelningsläkaren in o ville att jag skulle komma in på fredag för att kolla flödet o det igen, med tanken på diabetesen o så. Så det känns toppen att dom tar det på allvar, jag själv är inte orolig eftersom jag får någon buff ibland så vet jag att hon lever iaf.. :)

Nu ska jag vänta på diabetesläkaren. Blev lovad att jag inte skulle bli bortglömd idag :p
Trodde jag skulle hinna hämta sonen på förskolan vid 14, men detta besök tog ju hela dagen...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vilket kap om allt är i fint skick! Kolla tyget oxå så det inte är mögel bara.

Emmaljunga är bra grejjor. Finns mycket reservdelar att få tag på om det behövs hos barnens hus osv, även om det är en äldre modell. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 195
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 984
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 380
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp