Bobs matschema:
Tidigmorgon-amning (somnar om sen)
1-2 amningar under morgon/fm
Lunch: mat + fruktpuré
1-2 eftermiddagsamningar
Kvällsmat: Gröt
Gonattamning
Ev. nattamningar vid oroliga nätter.
Det blir alltså fortfarande rätt mycket amning. Ska snart prova byta ut förmiddagsamning mot grötfrukost, eller välling kanske, som jag tror det vore bra att han vänjer sig lite vid, han har ju inte fått flaska innan. Att få honom att varva ner för natten är så förknippat med amning nu, och jag har tänkt fortsätta så ett tag till, men kommer behöva vänja av det innan sommaren är slut eftersom jag sen kommer att jobba natt ibland, och pappa måste börja ta läggningar. Hoppas på att vällingflaskan kan ersätta då, men det återstår att se.
När Bob var nyfödd längtade jag efter att slippa amningen som kändes klaustrofobisk. Nu gillar jag att amma och det känns sorgligt att släppa det mer och mer. Tycker också det är lite svårt att gå från fri amning till mer planerade regelbundna matrutiner. Beroende på när han vaknar och äter på morgonen hamnar vi ibland så att första tuppluren och lunchen krockar, och får antingen mata en jättetrött gnällig bäbis, eller försöka lägga honom först, men då är han ju småhungrig och äter sig mätt på tutte för att kunna sova, och lunchen får bli mycket senare. Men det kanske inte är så noga heller, hade bara varit skönt med lite mer rutiner att kunna planera efter.
Fästingarna ja, vi hittade ännu fler dan efter, så totalt fick vi väl 10 var den där utflykten, usch. Det positiva är att när man får massor av pyttefästingar så har man sannolikt prickat in ett bo med fästingbäbisar i larvstadie, och de bär ingen smitta ännu eftersom man blir första värddjuret. Själv är jag TBE-vaccinerad, men det rekommenderas inte till barn under 3 vad jag förstått.
Annars är det spännande tider för Bob nu. Var man än placerar honom på golvet hittar han nåt kul att fingra på, om det så är leksaker, solkatter, gamla strumpor eller skåpluckor. Han hade ett tag glömt hur man tog sig framåt, men nu har han kommit på det igen, och ålar runt en hel del. Sitta på golvet är han helt ointresserad av, han bara lägger sig. Igår fick han sitta i diskhon ett tag, det var superkul, han blev tokvild och plaskade ner hela köket.