Höstföräldrar 2013 del 2

@Jozze Nej, han sover mellan 19-06.30 (och så ger maken honom frukostvälling när han vaknar). På just det sättet är han en nästintill oförskämt praktisk bebis :)

@Diskurs Äsch, det ska du inte ha dåligt samvete för. Jag började också tröttna - men så helt plötsligt kändes det som att lilleman inte ammade något alls längre och då kändes det ganska ... snopet, i brist på bättre ord. Inte för att jag i allmänhet tycker om att amma (det gör jag inte) men för att jag inte var beredd på det.

@Andromedae Oj vilken maratonsovare! :D Sover han på dagen också?

Vi tycker att vi är oförskämt bortklemade med I som sover ca kl 21, 22 till kl 8, 9 med två till tre amningar under natten. Sedan sover hon minst två pass under dagen och kvällen. Oftast en timme på fm och så en till tre timmar på em och så eventuellt en snutt på kvällen vid 19:30-snåret. Men vissa dagar sover hon bara en halvtimme åt gången och då brukar det bli några fler sovpass.

@Jozze ja, det gör han :) Det brukar bli en timme på förmiddagen och en timme på eftermiddagen, om inte annat. Är vi ute blir det för det mesta istället fler powernaps (antar att det är spännande att göra grejer). Lilleman har aldrig haft svårt att somna, vare sig i famnen, för sig själv, i vagnen eller i bilen ... Han brås på far sin som kan somna stående :p

Hmmm. Jag undrar om det är känning av tänder här. Lite feber för första gången, mycket dregel och dålig mage. Pyttelite hosta så det borde inte bero på den. Vi får väl se var det leder.
Fast han är lika glad ändå (om vi bortser från nattens gråt i tre timmar).

Bobs matschema:
Tidigmorgon-amning (somnar om sen)
1-2 amningar under morgon/fm
Lunch: mat + fruktpuré
1-2 eftermiddagsamningar
Kvällsmat: Gröt
Gonattamning
Ev. nattamningar vid oroliga nätter.

Det blir alltså fortfarande rätt mycket amning. Ska snart prova byta ut förmiddagsamning mot grötfrukost, eller välling kanske, som jag tror det vore bra att han vänjer sig lite vid, han har ju inte fått flaska innan. Att få honom att varva ner för natten är så förknippat med amning nu, och jag har tänkt fortsätta så ett tag till, men kommer behöva vänja av det innan sommaren är slut eftersom jag sen kommer att jobba natt ibland, och pappa måste börja ta läggningar. Hoppas på att vällingflaskan kan ersätta då, men det återstår att se.

När Bob var nyfödd längtade jag efter att slippa amningen som kändes klaustrofobisk. Nu gillar jag att amma och det känns sorgligt att släppa det mer och mer. Tycker också det är lite svårt att gå från fri amning till mer planerade regelbundna matrutiner. Beroende på när han vaknar och äter på morgonen hamnar vi ibland så att första tuppluren och lunchen krockar, och får antingen mata en jättetrött gnällig bäbis, eller försöka lägga honom först, men då är han ju småhungrig och äter sig mätt på tutte för att kunna sova, och lunchen får bli mycket senare. Men det kanske inte är så noga heller, hade bara varit skönt med lite mer rutiner att kunna planera efter.

Fästingarna ja, vi hittade ännu fler dan efter, så totalt fick vi väl 10 var den där utflykten, usch. Det positiva är att när man får massor av pyttefästingar så har man sannolikt prickat in ett bo med fästingbäbisar i larvstadie, och de bär ingen smitta ännu eftersom man blir första värddjuret. Själv är jag TBE-vaccinerad, men det rekommenderas inte till barn under 3 vad jag förstått.

Annars är det spännande tider för Bob nu. Var man än placerar honom på golvet hittar han nåt kul att fingra på, om det så är leksaker, solkatter, gamla strumpor eller skåpluckor. Han hade ett tag glömt hur man tog sig framåt, men nu har han kommit på det igen, och ålar runt en hel del. Sitta på golvet är han helt ointresserad av, han bara lägger sig. Igår fick han sitta i diskhon ett tag, det var superkul, han blev tokvild och plaskade ner hela köket.

HJÄLP!

Nu behöver jag lite hjälp, börjar nämligen bli dags att se över preventivmetod och det är ju rena djungeln.... Jag är fortfarande överviktig (fast jag jobbar på det) och jag är lite trött på att tillsätta min kropp massa hormoner så jag ser mig om efter andra alternativ till vanliga p-piller (som jag har nu och som jag alltid kört med). Har testat nouva ring (vilken jag inte alls fick att sitta bra) och har använt mini-piller (vilka jag blöder konstant på).

Barnmorskan vill att jag ska använda hormonsprial. Knner mig lite negativ då jag inte gärna vill stoppa i nåt där nere om ni förstår samt att jag haft så mycket blödningar med mini-piller. Jag kan inte tänka mig att stå ut med blödningar i 3-6 månader.

Har kikat runt på nätet men de alternativ jag hittar känns inte så lockande jämfört med p-pillren. Ett annat alternativ är ju att helt enkelt sterilisera sig.... Jag ska inte ha fler barn.

Tips och erfarenheter mottages tacksamt!

HJÄLP!

Nu behöver jag lite hjälp, börjar nämligen bli dags att se över preventivmetod och det är ju rena djungeln.... Jag är fortfarande överviktig (fast jag jobbar på det) och jag är lite trött på att tillsätta min kropp massa hormoner så jag ser mig om efter andra alternativ till vanliga p-piller (som jag har nu och som jag alltid kört med). Har testat nouva ring (vilken jag inte alls fick att sitta bra) och har använt mini-piller (vilka jag blöder konstant på).

Barnmorskan vill att jag ska använda hormonsprial. Knner mig lite negativ då jag inte gärna vill stoppa i nåt där nere om ni förstår samt att jag haft så mycket blödningar med mini-piller. Jag kan inte tänka mig att stå ut med blödningar i 3-6 månader.

Har kikat runt på nätet men de alternativ jag hittar känns inte så lockande jämfört med p-pillren. Ett annat alternativ är ju att helt enkelt sterilisera sig.... Jag ska inte ha fler barn.

Jag har hört så mycket dåligt om hormonspiral så det vill jag inte ha och inte heller fler hormoner då jag haft p-piller i så många år. Så jag ska sätta in en kopparspiral. Det enda negativa med det är väl att man blöder mer och har mer ont vid mens.

HJÄLP!

Jag satte in en hormonstav i armen när Sid var 3 månader.
Måtte piss först men nu känns det bra.
Hade en lite lite lite blödning i början sen har det inte kommit mer.
Vet inte vad det är för skillnad mot hormonspiralen men man slipper något "där nere" i alla fall :p

Jag har aldrig använt nåt "medicinskt" p-medel. Ofta har det blivit den idiotsäkra och biverkningsfria metoden "sex utan att stoppa in den". Vill vi ha in den har vi kört med kondom eller dubbelgarderingen "avbrutet samlag under säkra perioder". Har funkat bra både med denna och mina tidigare pojkvänner - ingen av oss har tyckt att "knullande" varit en så viktig del av sex, utan det har mer varit ett mysigt inslag i förspelet emellanåt.

När vi ändå är inne på temat kan jag ju berätta att jag just nu känner det som att jag blivit av med oskulden, lite romantisk och pirrig till sinnes. Vi gjorde det nämligen igår kväll för första gången på sådär 9 månader... :D I början när bäbisen kommit fanns ingen lust överhuvudtaget hos nån av oss, och sen när den började smyga sig på har det känts både svårt att hitta rätt läge och läskigt att ta initiativet just för att det var så längesen. :o Men det var härligt! Kanske kan vi så smått börja hitta tillbaks till att bli ett kärlekspar igen, vi har mest varit som väl samarbetande kollegor nu. Har inte känt nån större stress över det, eftersom det verkar vara så vanligt för småbarnsföräldrar att känna så. Hur går det för er andra med kärleken?

Kl

Idun har nu blivit 8 månader. Hon är en liten tjej på 66 cm ( har jag för mig) och 7,7kg. Hon är väldigt intresserad av mat och smakar på allt vi äter och tycker om det mesta, men äter inga jätteportioner än.
Hennes mat på en dag ser ut så här:

Frukost: 1 portion gröt med lite katrinplommonpure. Ofta äter hon upp allt, ibland bara hälften. Smörgåsrån med smör brukar hon mumsa i sig oxå.

Lunch: ca en liten burk mat och lite frukt efteråt.

Mellis: Amning och/eller banan och lite små plock.

Middag/kväll: gröt eller samma som lunch.

Under dagen ammas hon fritt och vi brukar klämma in någon amning på förmiddagen innan hon sover. Ofta vill hon då ligga lite vid bröstet även när hon vaknar innan lunch. På eftermiddagen och kvällen ammas hon några kortisar och på natten hänger hon rätt ofta i bröstet... Äter väl kanske ordentligt ca 4 gånger från att hon somnar vid 19 tills att hon vaknar vid 06-07. Men ibland är det mer än så, oftast inte mindre...

Hon sover oftast 1,5 timme på förmiddagen och 1 timme på eftermiddagen. Har jättelätt att somna när hon är trött, både i sele och i vagn. Man behöver inte gå omkring med henne utan hon somnar bara, det är skönt. På nötterna sover hon mycket mer oroligt, vill ligga nära och helst ha bröstet i munnen. Hon sover oftast inte mer än en halvtimme i stöten utan att vakna under kvällen innan jag lagt mig, och sen vaknar hon kanske med två timmars mellanrum för att leta efter bröstet/nappen.

Idun är helt underbar! Mammig som få, me Så glad och nöjd med livet. Det är full rulle här hemma. Hon kryper i hiskelig fart, reser sig mot ALLT, står korta stunder helt själv, vill gå hela tiden och hålla handen, och vill såklart leka med allt som storasystrarna grejar med.
- Ta bort marodören! Ropar dom när hon kommer farande, ha ha. Men det är med kärlek. Dom älskar verkligen sin lillasyster och är så rara och goa med henne!

Min man har hållit på och renoverar ett radhus nu i tre månader (utöver sitt heltidsjobb som brandman), så jag har knappt sett röken av honom och varit nästan som ensamstående här. Men snart är huset klart och vi får lite klirr i kassan så vi kan åka på semester till hösten, det blir kul!

I övrigt flyter allt på. Hästen börjar komma i bra form igen (trots att jag inte kunnat åka dit ensam en enda gång sen Idun föddes), My får snart sommarlov från förskolan (vilket vi ser fram emot ) och vädret gör att man kan hitta på en massa skojigt ute som vi längtat efter. Jag har dragit igång en "skogsmulle grupp" här oxå på söndagar, det är jättekul!

I juni ska vi till Astrid Lindgrens Värld, och sen åker vi till Öland i aug. Det ska bli så kul! Och som sagt, till hösten hoppas vi på en resa till varmare breddgrader!

Babysim i dag, han tycker det är så skoj. Nu är det bara två gånger kvar och sedan har vi anmält oss till fortsättning i höst. Kan den heta något med plask och lek kanske?

Intresset för mat ökar också,roligt att se. :) tandborsten är däremot ingen rolig bekantskap när man inte får göra som man vill med den. En bestämd liten herre detta ;)

ÅÅåå, jag hinner ju knappt med att skriva här.
Hoppas det blir lite mer tid över efter hästens treårstest :p

Min lilla knodd är för övrigt väääldigt mammig just nu.
Gapskriker om jag försvinner... lite jobbigt för maken, speciellt kvällstid :crazy:

@Andromedae Vad kul med kusin. Här är jag 99.5% säker på att pyret inte får några fler kusiner, kusinbarn ligger närmre till hands ;).

Han har visserligen en kusin som är född samma år som honom så förhoppningsvis kommer de få mycket roligt tillsammans, eller så blir de ovänner :p. Jag låter tiden utvisa.

---
Sex månaders koll är avklarad och godkänd :) . Han har inte knäckt koden än för att vända sig från rygg till mage, det fattas pyttepyttelite.
Farmodern driver mig fortfarande till vansinne, nu har hon hakat upp sig på att "när han blir sex månader får han minsann äta vanlig mat och dricka välling så då ska du se att han blir rund". :banghead::banghead::banghead:
Hans vikt är inget bekymmer enligt bvc, han följer sin kurva på 1 under precis som han alltid har gjort. Längden ligger på medel så han lurar väl ögat lite och ger ett "smalt" intryck.
I morse fräste jag åt sambon att "hon behöver ju för f-n en hörapparat med inbyggd hörselförståelse för hon hör ju inte vad man säger".
GAH!!!!

Tiden rullar på i en väldig fart!
Är inne och läser ikapp ibland, men så mycket skriva hinns inte med.

Om 3 dagar blir min lilla Sara 8 månader. Min lilla, lilla tulta <3
Den 26:e ska vi på bvc-kontroll, får se hur stor hon blivit då.

Hon far fram med en rasande fart, både med gåstolen och kräl-hasandes på golvet.
Lyckas få tag i ALLT känns det som =)
Gröt är gott & mat har även det börjats uppskattas.
Välling är inget vidare. Inte många droppar jag fått i henne, gav paketet till syrran så hon kan ha till sina hundar ;)
Nappflaskan förstod hon finurligheten av igår. Det krävdes väldigt varmt väder & utspädd bebisjuice för att få henne att suga i sig.
Vi har lyckats få henne att dricka från glas, men det blir så söligt än så länge & nappflaskan är bra mycket enklare att ha med sig i bil/vagn.

Nä, nu är det inte roligt längre tycker Sara.

Har ni andra det lika varmt som här? Jag och lilleman har parkerat oss framför fläkten ... Alldeles för soligt överallt, tycker vi ;)

Och en annan sak: någon som har erfarenhet av torsk? Tror att lilleman har fått det (vitt på läppar och tunga). Smittar det alltid över till brösten?

@Andromedae Varmt här med...för varmt :crazy:. Plutt gillar det inte, blir grinig o ska helst bli buren och blir då argare för att det blir varmare. Huset är byggt då elen var billig så det är isolerat därefter = fort varmt och kallt. Men som tur är har vi en gräsmatta, kantad av höga träd så den bjuder alltid på skugga någonstans och för en gångs skull är det härligt att det fläktar på slätten :love:

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 851
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 519
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!