Höstföräldrar 2013 del 2

Heeeej!

10373852_459610517475506_7783649645110189447_n.jpg

Liten gosse kikar in här en snabbis för att tala om att han inte längre är tandlös. :) Han blev 9 månader i torsdags och det
är verkligen full rulle!
2014-05-25-09-46-52.jpg

Liten gosse kikar in här en snabbis för att tala om att han inte längre är tandlös. :) Han blev 9 månader i torsdags och det
är verkligen full rulle!
2014-05-25-09-46-52.jpg

Min son har blivit utbytt mot masken mask. Han snurrar och grejar mest hela tiden. Koden för att vända sig är knäckt och nu försöker han räkna ut olika sätt att förflytta sig på.

Maten är inte så intressant just nu och det är bekymmersamt eftersom jag märker att han inte blir mätt och nöjd med bara amning på samma sätt. Jag hoppas att det rättar till sig snart.

@Vimsan så var det med min stora. Vägrade mat så jag satt och maratonammade hela kvällarna tills han var ett ungefär. För han blev ju inte mätt! Det var hemskt.

Något som brukade funka med min stora var grekisk yoghurt med bär eller fruktpuré. Det är ju väldigt mättande också. Hipps mildgröt med grönsaker på burk funkade också ok men de är ganska dyra.

Björn får också ofta ersättning på kvällen, jag märker stor skillnad på nätterna när han får det.

Hej på er allihop!

Hur går det för er? Idag blev Olle nio månader! I morgon ska vi på kontroll, blir spännande att se hur mycket han växt, han är ju en rejäl kille!

Olle kryper i världens fart, drar sig upp i stående och vill att man ska gå med honom hela tiden! Det går inte att lämna honom en sekund utan att han hittar på hyss.

Olle äter vanlig mat, välling och gröt, planerar att sluta med ersättning när denna förpackning är slut. Han har fyra tänder som nästan är helt framme upptill nu, så tand gnället verkar vara över för denna gång!:up:

Enda som är jobbigt just nu är att han fortfarande inte sover hela nätter, verkar dock som att han vaknar allt senare, så jag hoppas det löser sig!

Annars är det lite lugnare i stallet nu då de flesta går ute dygnet runt! Istället hittar jag på diverse projekt att sysselsätta mig med, förra veckan slipade vi golv, nästa projekt blir att ordna med dotterns nya rum (Olle ska få hennes gamla).

I övrigt löste det sig med preventivmedel, fick en ny barnmorska som tyckte jag självklart skulle få mina p-piller, fast jag är tjock. Jag har ingen sjukdomshistorik har lågt blodtryck och är normalt inte överviktig, så hon tyckte det var ok ändå.
Jag kämpar på med mina kilon, hur går det för er andra? Är det bara jag som är en tjockis?

Undrar också om nån kan berätta hur jag får in bild, vill ju visa Olle! :)

Jag behöver lite tips och inspiration! Vad lagar ni för mat till era bebisar? Har ni tips om Internet sidor eller böcker man bör läsa? Har dålig koll på vad som är ok och vad som är no no också, vet att salt och mjölk är uteslutet men finns det mer? Behöver också tips på bra fingermat!

Tacksam för tips! /Jettan

@Jettan Vi använder fortfarande burkar eftersom I äter så lite fortfarande, men vi fick ett jättebra häfte från BVC med barnmatsrecept. Det innehåller recept från 4 månaders ålder och uppåt - kanske upp till 1 år? Från Gothia förlag; jag kommer dock inte ihåg titeln. Vill du att jag ska kolla? Kan återkomma i helgen i så fall. :)

Men är mjölk verkligen uteslutet i tillagad mat? Vårt BVC har sagt att I inte ska dricka mjölk för att det "tränger undan" annan mat, men hon kan äta mat med mjölk i. Men jag har inte forskat mer i det eftersom vi än så länge inte lagar egen mat. Hon har fått smaka pyttesmå smakprov av mjölkprodukter, typ en mjölkbaserad pastasås.

Fingermat, menar du sådant som Olle lätt kan äta själv? Bananplättar är ju en hit: 1 banan, 1 dl vetemjöl, 1 ägg. Mosa bananen, he i mjöl och ägg och vispa ihop. Smält smör i panna och klicka ut smet. Grädda någon minut på vardera sidan. Saltfritt, mjölkfritt, snabbt, relativt okladdigt och gott. :)

Hoppsan! Smör är ju en mjölkprodukt! Använd mjölkfritt margarin eller olja istället att steka i då. :)

Jag vet faktiskt inte hur det är helt med mjölk, på bvc sa de att Olle kunde äta ost och det är ju en mjölkprodukt... :confused:

Olle har också mest ätit burkmat, men han börjar ju bli så stor nu att jag känner det kan vara bra med lite egen mat nu också...

Jag tar gärna emot bok tips, min bvctant verkar ju lite virrig, var ju där idag, men fick inte prata så mycket mat... Eller så tror hon jag kan allt eftersom jag redan har barn, men Ylva är ju åtta år nu så det man gjorde i matväg åt henne är ju sedan länge glömt!:o

Jag vet faktiskt inte hur det är helt med mjölk, på bvc sa de att Olle kunde äta ost och det är ju en mjölkprodukt... :confused:

Olle har också mest ätit burkmat, men han börjar ju bli så stor nu att jag känner det kan vara bra med lite egen mat nu också...

Jag tar gärna emot bok tips, min bvctant verkar ju lite virrig, var ju där idag, men fick inte prata så mycket mat... Eller så tror hon jag kan allt eftersom jag redan har barn, men Ylva är ju åtta år nu så det man gjorde i matväg åt henne är ju sedan länge glömt!:o

Dom kan äta mjölkprodukter (om ingen allergi finns) i lagad mat. Inga problem! Från 8 månaders ålder kan de även äta yoghurt. Smör på macka och att steka i (eller som fett i maten) går alldeles utmärkt! Finns saltfritt om man vill ha.

Jag har kört på en del burkar med Idun, men går mer och mer i från det nu. Hon får äta det vi äter, men jag plockar bort lite innan jag saltar och kryddar på med "olämpliga kryddor". Kör det lite i stavmixer sen bara. Favoriter är spagetti och köttfärssås, broccolisoppa, fisk med potatis och morot i olika former (fisk är ju superenkelt om man vill laga storkok, bara koka potatis, palsternacka och morot tex tills det är mjukt, ha i lite lök och örtkryddor för smakens skull och plocka bort löken innan du mosar ihop allt. Släng i fisken när allt är nästan klart ovh låt koka med några minuter. Mixa ihop allt-färdigt!). Kycklinggryta är oxå poppis, och olika former av pasta och pastasåser.

"Plock och pill mat" är oxå spännande. Vi kör på mkt macka i små bitar, gurkstavar (det mjuka i mitten på gurkan), pannkaka, ostbitar, makaroner och ris, små bitar potatis och mycket välkokt morot, lax brukar fungera fint i små bitar, banan, ja och så smörgåsrån och majskrokar såklart (räddningen i bilen). Det mesta går att göra plockvänligt tycker jag :)

Ang sömn så sover Idun oxå långt ifrån hela nätter, men annat kan man väl egentligen inte förvänta sig?
I min värld hör det till ovanligheterna att bebisar sover hela nätter, men det kanske bara är jag? Mina två äldre barn sov inte hela nätter förrän de var bra mkt äldre, och de vaknar fortfarande som regel ett par gånger varje natt, även om det oxå händer hyfsat regelbundet att de sover hela nätterna. Den stora skillnaden är ju dock att de oftast kan somna om själva (fast i vår säng). De är knappt 5,5 år och drygt 3,5 år gamla).

Idun lägger sig vid ca 19:30 och vaknar sedan MINST en gång i timmen, oftast mer i perioder, tills vi lägger oss runt midnatt. Därefter sover hon nog lite bättre, fast jag har dålig koll. Hon vaknar med jämna mellanrum och äter, säkert minst varannan timme. Men jag liggammar och behöver inte vakna så mkt.

Men visst är det jobbigt att inte få den sömn man behöver!

Jag tycker det är märkligt med de där rekommendationerna att vara försiktig med att ge mjölk, när samtidigt all vanlig välling och barngröt har mjölk som huvudingrediens. Även i burkmaten är det ofta mjölk. Jag har velat vänja Bob lite successivt vid komjölk eftersom han inte fått i sig det genom amningen (jag är vegan), men mjölkfria specialvarianter innehåller i stället en massa gluten. Konstigt att det inte finns barngröt som t.ex. är mest baserad på havre och bara innehåller lite mjölk.
Sen är det också uruselt utbud på vegetarisk burkbarnmat, finns bara tomatbaserad pasta utan nåt protein. Så vi lagar mest själva. Ibland får han ungefär samma som vi fast välmixat (t.ex. potatissoppa, pasta med färssås, currylinsgryta) men favoriten är när vi bara kokar lite trista ärdiga frysgrönsaksblandningar och mixar, ev. med potatis och linser/tofu. Lite havregrädde i också. Det älskar han!

Jag tycker det är märkligt med de där rekommendationerna att vara försiktig med att ge mjölk, när samtidigt all vanlig välling och barngröt har mjölk som huvudingrediens. Även i burkmaten är det ofta mjölk. Jag har velat vänja Bob lite successivt vid komjölk eftersom han inte fått i sig det genom amningen (jag är vegan), men mjölkfria specialvarianter innehåller i stället en massa gluten. Konstigt att det inte finns barngröt som t.ex. är mest baserad på havre och bara innehåller lite mjölk.
Sen är det också uruselt utbud på vegetarisk burkbarnmat, finns bara tomatbaserad pasta utan nåt protein. Så vi lagar mest själva. Ibland får han ungefär samma som vi fast välmixat (t.ex. potatissoppa, pasta med färssås, currylinsgryta) men favoriten är när vi bara kokar lite trista ärdiga frysgrönsaksblandningar och mixar, ev. med potatis och linser/tofu. Lite havregrädde i också. Det älskar han!
Fast rekommendationen ang mjölk har väl att göra med att små bebisar har svårt att ta upp järn och att de därför inte ska DRICKA mjölk eller äta stora mängder typ yoghurt innan kroppen blivit bättre på att ta upp järnet. Det handlar inte om någon känslighet mot mjölk. Inte heller avråder man ju från att använda mjölkprodukter i lagad mat :)

Jo jag vet, men tänker att det borde väl vara ännu bättre för järnupptaget om gröt/välling innehöll lite mindre mjölk.

I övrigt så har vi det härligt nu! Bob har lärt sig att åla snabbt, och han är så otroligt lycklig. Han far över golvet med lysande ögon och glada tjut, och undersöker varenda vrå av vårt hem, så nu har vi fått börja barnsäkra och hålla stenkoll. Följa med mamma och pappa ut på äventyr i bilen/vagnen/bärselen är också jättespännande. Kan sätta ner honom i gräset eller lägga honom på mage på en klipphäll, och han undersöker förundrat marken omkring sig.

Jag har väntat länge på den här perioden inser jag nu. "Njut av lugnet så länge det varar, snart är han överallt" har de rutinerade föräldrarna tidigare sagt, men jag njuter mycket mer av den här kvicka och glada rörliga solstrålen än när han låg stilla och var frustrerad.

Nätterna är ganska stabila nu, han sover från 21.30 till c:a 7, vill ha morgontutte och sover sen nån timme till. På dan blir det bara 2-3 halvtimmespass. Han verkar ha litet sömnbehov, 11-12 timmar per dygn, men är ju pigg och glad så det verkar vara i sin ordning.

Härligt med lite bra tips och råd! Ska definitivt prova de där bananplättarna! Brukar göra laxsoppa som är mycket populär som jag enkelt kan göra Olle vänlig, den ska jag prova! Hur är det med lök? Kan de äta det? Brukar göra järpar som innehåller lök, men de är läskigt goda, tallrikarna brukar vara renslickade när de serveras, tänkte att Olle nog gillar sånt. De innehåller dock också mjölkprodukter men det verkar ju ok!

Vad gäller sömn har jag väl hela tiden tänkt att det löser sig, visst ibland är jag trött så jag dör, men drar jag ned lite på allt annat jag gör de dagarna jag har lite sömn så funkar det ju. Dessutom tycker jag det är lite mysigt att gosa med Olle och vill inte riktigt att det ska ta slut, blir inga fler barn nu och då vill jag riktigt njuta nu!!!! Känns dock som att en press finns utifrån att han ska sova.... Knäppt kanske, jag struntar nog i det nu och kör mitt eget race istället!

Klart att du ska strunta i press utifrån och köra ditt eget race! :) Hoppas bananplättarna går hem! Gällande lök skriver ju @Freyja_bus här ovanför att hon tar bort löken ur sin fiskrätt, så det kanske man bör göra? Tack förresten för tips på mat och plockmat Freyja_bus!

Angående sömn: här har I börjat vakna vid sex-, sjutiden istället för vid åtta-, niotiden vilket inte är riktigt poppis hos mig. ;) Hon somnar vid 21-22, äter oftast två gånger under natten, och vaknar som sagt numera vid sjutiden. Jag hoppas att hon fortsätter sova bra, särskilt nu när jag ska börja jobba i mitten av juni. :p

Är det någon mer som har börjat jobba förresten? (Ber om ursäkt på förhand om någon redan skrivit om det!)

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 851
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 519
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar