Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Liten gosse kikar in här en snabbis för att tala om att han inte längre är tandlös. Han blev 9 månader i torsdags och det
är verkligen full rulle!
Jag vet faktiskt inte hur det är helt med mjölk, på bvc sa de att Olle kunde äta ost och det är ju en mjölkprodukt...
Olle har också mest ätit burkmat, men han börjar ju bli så stor nu att jag känner det kan vara bra med lite egen mat nu också...
Jag tar gärna emot bok tips, min bvctant verkar ju lite virrig, var ju där idag, men fick inte prata så mycket mat... Eller så tror hon jag kan allt eftersom jag redan har barn, men Ylva är ju åtta år nu så det man gjorde i matväg åt henne är ju sedan länge glömt!
Fast rekommendationen ang mjölk har väl att göra med att små bebisar har svårt att ta upp järn och att de därför inte ska DRICKA mjölk eller äta stora mängder typ yoghurt innan kroppen blivit bättre på att ta upp järnet. Det handlar inte om någon känslighet mot mjölk. Inte heller avråder man ju från att använda mjölkprodukter i lagad matJag tycker det är märkligt med de där rekommendationerna att vara försiktig med att ge mjölk, när samtidigt all vanlig välling och barngröt har mjölk som huvudingrediens. Även i burkmaten är det ofta mjölk. Jag har velat vänja Bob lite successivt vid komjölk eftersom han inte fått i sig det genom amningen (jag är vegan), men mjölkfria specialvarianter innehåller i stället en massa gluten. Konstigt att det inte finns barngröt som t.ex. är mest baserad på havre och bara innehåller lite mjölk.
Sen är det också uruselt utbud på vegetarisk burkbarnmat, finns bara tomatbaserad pasta utan nåt protein. Så vi lagar mest själva. Ibland får han ungefär samma som vi fast välmixat (t.ex. potatissoppa, pasta med färssås, currylinsgryta) men favoriten är när vi bara kokar lite trista ärdiga frysgrönsaksblandningar och mixar, ev. med potatis och linser/tofu. Lite havregrädde i också. Det älskar han!