Höstföräldrar 2013 del 2

Vi fick ett par burkar av nestlés barnmat från svägerskan och dom verkade gå hem hos lilleman, eller så föll det bara samman med att matintresset har fått sig en liten uppgång. Tyvärr har inte våra matbutiker något större utbud av nestlés burkar (två sorter har jag hittat) och de hade inget intresse av att ta hem fler. Jag får alltså passa på att "hamstra" när jag är nere i stan, 4,5 eller 6 mil bort beroende på vilken jag väljer.

Han snurrar runt och grejar, utforskar världen och livet med ett stort intresse. Tand nummer två i nederkäken har tittat upp så i går skulle han klia sig i munnen med handen och bet/skar sig så att han fick ett litet sår. Somnar oftast mellan 19.30-21, äter vid midnatt och sedan kommer han över i vår säng runt 4-5 och äter igen. (I bland blir det såklart helt annorlunda men vi känner oss väldigt bortskämda med att han sover så pass bra). Morgon blir det någon gång mellan 6,30 och 8,30.
På dagarna sover han oftast ett 30 min pass på fm och runt två timmar på em. I bland klämmer han in 30 minuter till innan det är kväll. Beror lite på när vi klivit upp och hur han sovit under dagen.

Vi har ändrat vår planering. Sambon fick ett jobb som han inte räknat med så jag stannar hemma i juni, juli delar vi och jag börjar smyga i gång på 50% och fortsätter med det under hösten. Från november ska sambon vara hemma på 100% tom mars om inget ändrar sig.

Lilleman sover fortfarande mellan 19.30 och 06 (+ någon timme till på morgonen efter att han fått sin morgonvälling). I och med att min empiriska studie om barns sömnvanor enbart innefattar honom har jag egentligen ingen aning om ifall det är normalt eller inte :p

Vad det gäller mat så äter han mest burkmat, Hipp eller de gånger som vi är någonstans där de säljer andra ekologiska märken. Och @hljomalind, jag tror att Hipp har en del vegomat också :) Bara så att du vet om ni någon gång skulle ha kris och behöva en burk :p

Bortsett från burkmat så käkar hel lilleman en del plocksaker också. Banan är bra, broccoli också. Jag vet att många ger krokar/bröd - men jag har aldrig riktigt fattat varför? :o Näringsmässigt är det väl typ ingenting i majsskruvar/smörgåsrån? Är det som matträning eller finns det någon hemlig klubb? Mvh inte alltid så bright.

Hur gör ni andra i matsituationer? Matar ni bara, eller får barnet pilla själv också? Jag har börjat låta lilleman ha en tallrik framför sig (plast ...) och brukar plocka fram lite gurkstavar eller något som han kan pilla med, men matar samtidigt. Jag vet inte om det egentligen har någon effekt ur "lära sig att äta själv"-perspektivet, men tja ... han tycker att det är kul i alla fall :p

Hur gör ni andra i matsituationer? Matar ni bara, eller får barnet pilla själv också? Jag har börjat låta lilleman ha en tallrik framför sig (plast ...) och brukar plocka fram lite gurkstavar eller något som han kan pilla med, men matar samtidigt. Jag vet inte om det egentligen har någon effekt ur "lära sig att äta själv"-perspektivet, men tja ... han tycker att det är kul i alla fall :p

Jag matar och efteråt får han pilla i sig majskrok eller rån... bara som träning :)
Vågar inte ge något annat för jag är livrädd för att han ska sätta något i halsen.
Han har ju bara en tand en så länge och verkar inte alls kommit på det där med att tugga än (förutom på allt annat än mat)

10383644_467193380050553_6966772849088775782_n.jpg

Jag matar och efteråt får han pilla i sig majskrok eller rån... bara som träning :)
Vågar inte ge något annat för jag är livrädd för att han ska sätta något i halsen.
Han har ju bara en tand en så länge och verkar inte alls kommit på det där med att tugga än (förutom på allt annat än mat)

10383644_467193380050553_6966772849088775782_n.jpg

Men vilken underbar bild!

Bob, 8 månader imorgon, har inte minsta antydan till tänder. Jag har också varit jätteskraj för det där att sätta i halsen, men samtidigt måste de ju få lära sig. Så nu får han leka lite med pasta, rån, bröd och mjuka frukter som nektarin och plommon. Det uppskattas!

Nåt annat som uppskattas otroligt mycket är detta:
bobbad+004.JPG

Apropå att sätta i halsen tänker jag lite som hljomalind, att de måste ju få chansen att lära sig. Så lilleman här får lite plock. Han har inte heller några tänder än, men han slafsar glatt i sig gurka ändå :D

Jag är rätt intresserad av det där BLW-tänket, även om jag inte har satt mig in i det helt och hållet än.

Numer är väl den mesta maten sån som han får plocka med själv, annars får jag inte i honom någonting. Att försöka mata slutar bara med illtjut från hans sida, då han stenhårt kör på "kan själv". :p Nackdelen med att han vill äta själv är att han kommit på det roliga med att mata hundarna också. Så han får väl i sig ungefär max 1/5, resten har han matat hundarna med.. :cool:

Lille gossen var på ett så otroligt bra humör igår, eller inte.. Sen såg jag varför - tand nr 2 skymtas precis under tandköttet. Inte så konstigt att han var kinkig med andra ord. Han fick en dos alvedon innan han skulle sova och sov fram till kl 04 innan han åt och somnade om till 05. Ska på besök hos BVC nästa onsdag, får vi se vad han väger. 10 kg lär han passerat i alla fall. :)

Allt från Hipp är ekologiskt.

Björn är nu 7,5 månad. Vi matar honom men han får ofta pilla själv också. Banan, blåbär, jordbubbar i bitar, smörgås med smör i små bitar och halvmosad kokt torsk med ärter är några saker han äter själv. Han har en antilopstol från Ikea med bricka så vi lägger bara maten på brickan.

Hur sjutton ska man hindra att bebis kravlar sig ur sängen? Han kommer över i vår säng någon gång under tidig morgon (jag vaknar knappt längre när jag lyfter över honom och ger honom mat) och det har gått bra tills nu.
Nu rullar han fram och tillbaks och sätter i hälarna för att sedan trycka sig iväg... Inte så spännande när han vaknar före mig och sambon har klivit upp. Ett täcke inrullat under bäddmadrassen hjälper mot rullet men inte om han kommer på rygg. I fotänden har vi ingen gavel heller...
Någon som har ett bra tips förutom att lägga madrasser på golvet ;-)

Jag körde med kuddar och rullade täcken runt Olle, men när han en dag ändå rullade ur sängen (gick dock bra fast mamman nästan fick en hjärtattack) blev det helt enkelt så att han inte fick sova där mer. Så mitt bästa råd är att sluta ha barnet i sängen så fort det finns risk att det trillar ur. Tyvärr.

Jag skulle gärna vilja höra hur ni gör när ni är borta kvällstid eller är ute och reser och man inte kan lägga barnet som man brukar? Olle somnar vid sju och detta ställer ju till problem om man är bortbjuden på kvällen... Igår var vi på kalas men fick ge oss vid åtta, då hade vi matat och bytt på Olle som vanligt och försökt lagt honom i vagnen men han bara vägrade sova. Olle är nämligen livrädd att han ska missa något kul om han somnar... I torsdags var det avslutningsfest för Ylva på kvällen, då somnade han efter samma procedur men vaknade och var arg vid åtta, varpå jag åkte hem med honom, men då var han så övertrött att han vrålade i en halvtimme innan han somnade.... Underbart!

Nu ska vi snart iväg en kort sväng igen och Olle är bytt och klar och har somnat i mitt knä. Får se hur det går idag... Vore ju kul att kunna åka bort ibland kan jag tycka....

Jag körde med kuddar och rullade täcken runt Olle, men när han en dag ändå rullade ur sängen (gick dock bra fast mamman nästan fick en hjärtattack) blev det helt enkelt så att han inte fick sova där mer. Så mitt bästa råd är att sluta ha barnet i sängen så fort det finns risk att det trillar ur. Tyvärr.

Jag skulle gärna vilja höra hur ni gör när ni är borta kvällstid eller är ute och reser och man inte kan lägga barnet som man brukar? Olle somnar vid sju och detta ställer ju till problem om man är bortbjuden på kvällen... Igår var vi på kalas men fick ge oss vid åtta, då hade vi matat och bytt på Olle som vanligt och försökt lagt honom i vagnen men han bara vägrade sova. Olle är nämligen livrädd att han ska missa något kul om han somnar... I torsdags var det avslutningsfest för Ylva på kvällen, då somnade han efter samma procedur men vaknade och var arg vid åtta, varpå jag åkte hem med honom, men då var han så övertrött att han vrålade i en halvtimme innan han somnade.... Underbart!

Nu ska vi snart iväg en kort sväng igen och Olle är bytt och klar och har somnat i mitt knä. Får se hur det går idag... Vore ju kul att kunna åka bort ibland kan jag tycka....
Funkar det att låta honom sova senare/en längre stund på eftermiddagen de dagar ni ska bort?

Just nu är jag glad om han sover överhuvudtaget på dagen då han som sagt kommit på att det finns risk för att man missar något kul om man sover!:p

Sen så blir han helt galen om han blir övertrött så det är svårt. I dagsläget känns det som att han får för lite sömn att han egentligen behöver mer, men han är jätte svår att få å sova på dagen...

Just nu är jag glad om han sover överhuvudtaget på dagen då han som sagt kommit på att det finns risk för att man missar något kul om man sover!:p

Sen så blir han helt galen om han blir övertrött så det är svårt. I dagsläget känns det som att han får för lite sömn att han egentligen behöver mer, men han är jätte svår att få å sova på dagen...
Kan du inte ha honom i sjal/sele då?
Om vi är borta får barnen antingen vara uppe längre än vanligt eller bli passade på hemmaplan av mormor/farmor ;). Idun är dock inte bekväm med att bli passad ännu, så henne tar jag med överallt. Är hon pigg då får hon vara uppe och vara med, är hon trött och grinig stoppar jag henne i selen/sjalen så får hon sova där. Brukar fungera bra.

Hur sjutton ska man hindra att bebis kravlar sig ur sängen? Han kommer över i vår säng någon gång under tidig morgon (jag vaknar knappt längre när jag lyfter över honom och ger honom mat) och det har gått bra tills nu.
Nu rullar han fram och tillbaks och sätter i hälarna för att sedan trycka sig iväg... Inte så spännande när han vaknar före mig och sambon har klivit upp. Ett täcke inrullat under bäddmadrassen hjälper mot rullet men inte om han kommer på rygg. I fotänden har vi ingen gavel heller...
Någon som har ett bra tips förutom att lägga madrasser på golvet ;-)
Vi har lagt tre resårbottensängar på golvet :) så vi har en bred och låg säng!

Annars är det väl att försöka bulla upp med kuddar och sådant till ett stopp, och lägga en madrass på golvet där risken finns att bebisen kan ramla ner.

Jag minns att jag många gånger tänkte att det hade varit bra med ett spjälsängsstaket runt hela sängen ;)

Sova i rullande vagn eller bil eller sjal på promenad funkar inte heller?

Jag har gett upp att söva Björn hemma dagtid utan tar det alltid i vagnen istället. Verkar jobbigt med övertrötta barn som inte kan sova, det har jag tack och lov sluppit.

Han är rätt lätt sövd om man är ute i rätt tid, samma med matning. Är man för tidig eller för sen blir det dock ramaskri. Han somnar bra i vagnen men brukar sällan sova längre än en halvtimme timme i den, brukar bli totalt en till en och en halv timmas sömn på dagen.

Olle är rätt aktiv och när han är vaken vill han inte bli buren, inte ens om han är trött! Att ha sjal/sele är uteslutet av den anledningen samt att herrn nu väger nästan tolv kilo så min rygg säger ifrån när det gäller att bära någon längre stund.

Sova i bil är ju en klassiker men gissa vem som var vaken igår när vi var ute och åkte.... :p

Han är så himla aktiv och igång hela tiden. :bump::banana:Bäst funkar det med sömn när det bara är han och jag. Så fort det händer saker runt omkring blir han omöjlig att söva....

Olle går bra att lämna bort men det kan man ju inte göra jämt, speciellt som vi bara har mormor och morfar som ställer upp.

Det är knöligt... Känns ju trist om vi måste stanna hemma för att slippa ett vansinnigt vrålande barn... :(

Hur mycket sover era barn? Sover Olle för lite? En till en och en halv timma på dagen och mellan 19 till 5-6 plus att han vaknar minst en gång på natten.

Det varierar hur mycket lilleman sover. Han sover väl kanske två-tre ggr på dagen, 20min-2h åt gången. Och så från 19.30 till 06 utan uppehåll (någon gång har han sovit till 07 :p). Jag får medge att jag inte håller koll särskilt bra. Han sover när han vill sova och är vaken när han vill vara vaken. Är bara till natten som vi aktivt söver honom.

Vad det gäller att göra saker så brukar lilleman vara okej med att bli buren om han är trött. Han vill väldigt gärna vara med överallt, men kan ta det lugnt om han får vara i famn/sele.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 851
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 519
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar