Höstföräldrar 2013 del 2

I dag blir lilla plutt 7 månader. Helt otroligt vad fort det går :love: . Sitter jättebra, rullar runt när han ska förflytta sig men i går testade han att sitta på rumpan och hasa sig lite lite framåt så snart börjar han nog röra sig lite mer. Otroligt mycket ljud och skratt har han för sig.

Äter okej och ammar däremellan. Det ger väl sig, är helt galen i bröd och försöker plocka bitar själv. Jag är däremot väldigt nojig över att han ska sätta i halsen om han kommer åt för stora bitar så jag ger helst mikromini bitar. Sambon är betydligt coolare än mig på den fronten och ger små bitar som blir lite mer plockvänliga än mina :o.

Jag är nyfiken på hur lång han har blivit för det känns som att han dragit i väg på längden men inte följt med med vikten. När vi var på föräldragrupp kunde jag konstatera att han var en av de längsta och smalaste. Många byxor blir för stora runt lilla magen så ärva av kusinen som hade helt tvärtom form på kroppen går inte.

Två tänder är framme och frågan är om nummer tre tänker komma snart? I fredags hade han över 39 i feber och var lite gnällig men verkade inte särskilt sjuk så vi funderade på tredagarsfeber eller tand, lördagen var han nästan feberfri men dregglade som aldrig förr. Jag kan inte känna någon tand än så vi får väl se.
Borsta tänderna som han har är däremot jättekul. Helst om man får hålla borsten själv och gnaga. :D

Buhu, vi har svårt att bestämma oss. Vi ska ha en ny vagn, har vi bestämt oss för, men det finns ju för många att välja på! :banghead:
@Vår_Vinter visst är det du som alltid brukar kunna råda i de här frågorna? Eller så kanske någon av er andra har en bra vagn som ni vill tipsa om?

Det vi är ute efter är en sittvagn där barnet kan sitta vänd mot en. Någon form av ställbart handtag (jag är 1,60 och maken 1,90). Ett bra liggläge som går att sova i (han blir ju åtta månader och det händer fortfarande att han somnar i vagnen). Vagnen kommer att användas i flera former av terräng, men mest på asfalt.

Det här med en bakåtvänd sulky har jag nästan gett upp. Det känns inte värt att lägga så pass mycket pengar som det krävs för att kunna gå med liten vänd mot sig. Antar att vi får checka in den vanliga vagnen när vi reser till tyskland i slutet på månaden ... Gah, i-landsproblem! :p

Buhu, vi har svårt att bestämma oss. Vi ska ha en ny vagn, har vi bestämt oss för, men det finns ju för många att välja på! :banghead: @Vår_Vinter visst är det du som alltid brukar kunna råda i de här frågorna? Eller så kanske någon av er andra har en bra vagn som ni vill tipsa om? Det vi är ute efter är en sittvagn där barnet kan sitta vänd mot en. Någon form av ställbart handtag (jag är 1,60 och maken 1,90). Ett bra liggläge som går att sova i (han blir ju åtta månader och det händer fortfarande att han somnar i vagnen). Vagnen kommer att användas i flera former av terräng, men mest på asfalt. Det här med en bakåtvänd sulky har jag nästan gett upp. Det känns inte värt att lägga så pass mycket pengar som det krävs för att kunna gå med liten vänd mot sig. Antar att vi får checka in den vanliga vagnen när vi reser till tyskland i slutet på månaden ... Gah, i-landsproblem! :p
Buhu, vi har svårt att bestämma oss. Vi ska ha en ny vagn, har vi bestämt oss för, men det finns ju för många att välja på! :banghead: @Vår_Vinter visst är det du som alltid brukar kunna råda i de här frågorna? Eller så kanske någon av er andra har en bra vagn som ni vill tipsa om? Det vi är ute efter är en sittvagn där barnet kan sitta vänd mot en. Någon form av ställbart handtag (jag är 1,60 och maken 1,90). Ett bra liggläge som går att sova i (han blir ju åtta månader och det händer fortfarande att han somnar i vagnen). Vagnen kommer att användas i flera former av terräng, men mest på asfalt. Det här med en bakåtvänd sulky har jag nästan gett upp. Det känns inte värt att lägga så pass mycket pengar som det krävs för att kunna gå med liten vänd mot sig. Antar att vi får checka in den vanliga vagnen när vi reser till tyskland i slutet på månaden ... Gah, i-landsproblem! :p

Hej allihopa!
Svårt att få ihop lite tid så man kan skriva här :p
Sen jag slutade amma hinner jag inte ens tjuvläsa i mobilen längre.

Vi var på 8 månaders kontroll idag.
Lilleman fick godkänt och charmade BVC-sköterskan. Vår ordinarie hade semester.
Han är inte långt ifrån krypet nu, än så länge hasar han sig fram och idag reste han sig mot soffbordet!!
Har två tänder nere men dräglar så enormt mycket att man kan tro det ska komma 10 till.
Å så har han börjat sitta på pottan :D
Precis som sin storebror har han varit hård i magen så jag snabbade mig och satte honom på pottan när han tryckte som mest.
Så gjorde vi ett par gånger och nu sätter jag honom på pottan efter frukost eller efter middagen och har inte behövt byta en bajsblöja på 3 veckor :banana:

Buhu, vi har svårt att bestämma oss. Vi ska ha en ny vagn, har vi bestämt oss för, men det finns ju för många att välja på! :banghead:
@Vår_Vinter visst är det du som alltid brukar kunna råda i de här frågorna? Eller så kanske någon av er andra har en bra vagn som ni vill tipsa om?

Det vi är ute efter är en sittvagn där barnet kan sitta vänd mot en. Någon form av ställbart handtag (jag är 1,60 och maken 1,90). Ett bra liggläge som går att sova i (han blir ju åtta månader och det händer fortfarande att han somnar i vagnen). Vagnen kommer att användas i flera former av terräng, men mest på asfalt.

Det här med en bakåtvänd sulky har jag nästan gett upp. Det känns inte värt att lägga så pass mycket pengar som det krävs för att kunna gå med liten vänd mot sig. Antar att vi får checka in den vanliga vagnen när vi reser till tyskland i slutet på månaden ... Gah, i-landsproblem! :p
Jag skulle helt klart satsa på en
babyjogger city versa GT.

Jag har den själv, dock utan gt däck. Jag älskar den och Eirah med :)

Lätt och smidig att köra, tar inte så stor plats i bilen, en gigantisk varukorg.

Min utan gt däck har jag kört i snö med, varit i skidbacken med (dock med barnvagnsskidor), måttlig terräng o grusväg.

Gt däck är bättre, jag köpte dock min när lekmer hade en drive o den var 2000 kr billigare än den med gt däck o eftersom jag ändå har city elite för terräng så.

City versa säljs dock inte i Sverige i år, då dom ska lansera en som är mer anpassad efter den svenska marknaden. Men det finns en del begagnat.

Annars kolla i från Pole, många brukar beställa från Ekowozki.pl. Där kostar dom ungefär lika mycket som en begagnad i Sverige. Många beställer även från holland då det är billigare där.

Ska ni resa utomlands rekommenderar jag att hyra airshell, annars får ni kanske inte ut något om den går sönder. eller om ni kan tumma med det där att ha barnet vänt mot sig (vi gör det när vi reser till turkiet i auguati, har då en babyzen yoyo för att slippa checka in den :) ) så kolla efter en begagnad carena eller chicco. Går att hitta ny för under 1000 kr o begagnad för ett par 100 lappar.

Hej på er!

I morgon blir Olle tio månader!!! Tänk vad fort tiden går! :eek:
Olle är en rejäl kille, drar storlek 80 i kläder och väger nu runt tolv kilo!
Han har nu två tänder nere och fyra uppe och jag tror fler är på väg då han dreglar mycket. Mat är inga bekymmer, han äter ordentligt och det mesta han äter avnjuts med ljudliga "mmm nam nam!" och vi provar att äta själv även om Olle tycker det är mest bekvämt att bara gapa som en liten fågelunge och få maten instoppad! :D

Olle kryper i rasande fart och roligast just nu är att gå med gåstolen och idag blev det livat runt matsalsbordet vid kvällsmaten då Olle stod själv utan stöd för första gången! :bump::banana:

Olle sover nu (äntligen!) nästan hela natten, ibland vaknar han vid fyra för tidig välling. Annars sover han mellan 19-06.30 sedan en halvtimme på förmiddagen och en halv till en timme på eftermiddagen. Dock är all vaken tid fullt ös medvetslös och han är väldigt mammig så jag får inget gjort om dagarna och blir väldigt utmattad!:crazy:

Olle är en urgullig unge som mest är glad hela tiden! :laugh:

@Jettan Vad skönt att läsa att det har blivit så bra för er! Du hade ju en så tuff start, så verkligen roligt att höra att du är så glad!

Men visst är det tokigt att vi inom en inte allt för lång framtid faktiskt har ettåringar? (ja, du och @Zvinto i alla fall :D).

Herregud ja, här är det ju faktiskt bara 50 dagar kvar till 1-årsdagen... Vart i allsin dar har den tiden tagit vägen?! :confused: Här övas det för fullt på att stå själv. Han håller i min tröja och sen rätt som det är släpper han, skiner upp som en sol, skrattar och sen faller i min famn när han inte kan hålla balansen längre! :love: Att ställa sig upp mot saker är en baggis, till och med mot kompostgallret som spärrar av resten av lägenheten och det står bara lutat mot dörrkarmen i princip (står lite vikt emot, men inte mycket). Gallret rör sig inte ens! Med tanke på att han lärde sig krypa på bara någon vecka, tar det nog inte lång tid för honom när han väl vill/törs.

Håller på och försöker planera in 1-årskalas och kommit fram till att det blir två kalas. Ett hemma hos mina föräldrar så min del av släkten kan fira och sen ett hos makens föräldrar. Har vi det hemma i vår lägenhet kan dels inte min farmor eller makens mormor+morfar komma pga alla trappor upp, sen får vi inte plats heller. Usch vad mycket det är att planera, känns det som! Plus att jag planerar en sk "cake smash", vilket faktiskt ska bli lite kul. Blir en del att städa sen dock.. :cool:

Bjussar på bild på mäster lins-lus! Så fort jag plockar fram kameran kommer han som ett skott!

Det värsta med att de små liven börjar stå och gå, Olle stod lutat mot en stol och trillade in i dörrkarmen. :eek:Blev ett rejält hack i tinningen, inget öppet sår men dörrkarmen såg ut att sitta kvar om man säger så.... Olle skrek förstås och jag fick panik, slängde dock snabbt fram en påse fryst majs att kyla med, då skrek han hundra gånger värre!!! :arghh:Fram med napp, då somnade han mitt i alltihop! Jag kände mig orolig så googlade slag i huvudet, fick panik när jag fick upp en sida där det stod att det var farligt om barnet somnade efter slag mot huvud!! :eek: Ringde 1177 och blev lite lugnare, vi skulle avvakta och se hur han mådde när han vaknade... Olle vaknade efter en halvtimme var glad och lekte och skrattade och åt sin kvällsmat som vanligt....:bow:

Det är tufft att vara förälder!

Det värsta med att de små liven börjar stå och gå, Olle stod lutat mot en stol och trillade in i dörrkarmen. :eek:Blev ett rejält hack i tinningen, inget öppet sår men dörrkarmen såg ut att sitta kvar om man säger så.... Olle skrek förstås och jag fick panik, slängde dock snabbt fram en påse fryst majs att kyla med, då skrek han hundra gånger värre!!! :arghh:Fram med napp, då somnade han mitt i alltihop! Jag kände mig orolig så googlade slag i huvudet, fick panik när jag fick upp en sida där det stod att det var farligt om barnet somnade efter slag mot huvud!! :eek: Ringde 1177 och blev lite lugnare, vi skulle avvakta och se hur han mådde när han vaknade... Olle vaknade efter en halvtimme var glad och lekte och skrattade och åt sin kvällsmat som vanligt....:bow:

Det är tufft att vara förälder!

Ja det är de jobbigaste o de blir inte bättre ;)
Sonens stackars underläpp har fått sig många omgångar o han har fått fläskläpp :p
Dom brukar gallskrika om dom får något fryst, brukar linda in den i en handduk så de blir lagom kallt. Annars kan dom då köldskador.

Annars har vi sådana bulpåsar, ser ut som olika djur som man förvarar i kylen o är då lagom kall. Köpte i dag bultröstis, man fyller en glasstrut o lägger i frysen sen stoppar man den i ett litet gosedjur :)

Man brukar säga att fall från deras egen höjd är ingen fara, om dom inte slagit i stengolv eller något trubbigt. :)

Nej, det är med skräckblandad förtjusning man ser fram emot att de utvecklas och lär sig gå och springa! :nailbiting:

Olle är ju redan nu en sjövild unge som kör i tvåhundra kilometer i timmen hela dagen, tänk när han kan ta sig fram ännu snabbare!!!! :nailbiting: Men då kanske mamman äntligen kan bli av med fläsket! :p

Olle har blivit väldigt lös i magen, har ni några bra tips på vad man kan göra för att stoppa upp det hela lite?

Blåbärspuré är ju en klassiker mot lös mage. Bob fick det nu när han var lös ett par dar, och blev snabbt som vanligt, dvs lite hård i magen. Han har haft strul med det ända sen han kom igång med vanlig mat, men har varit okej sen han börjat få 10ml laktulos och katrinplommonpuré varje dag. Potta har vi funderat på också precis som Vimsan. Men det är alltid just när han börjat äta som han börjar trycka, och då är det inte så populärt att bli borttagen från matstolen.

Annars har Bob just nu härliga glada dagar, och halvjobbiga oroliga nätter. Han kan krypa nu, men föredrar den snabbare ålvarianten där han lägger all kraft på vänster stortå och skjuter sig framåt. Igår reste han sig upp mot soffan för första gången, så antar att vi också har "roliga" tider att vänta nu med många små fallolyckor.

Jag har lite ångest inför att sluta amma. Jag börjar jobba om knappt två månader, (jobbtider förlagda dygnet runt) och hade tänkt avvänja oss i god tid innan, men det är ju jättesnart! Dagtid känns inte som nåt problem. Han får bara bröstet som mellanmål på eftermiddan, och det skulle kunna bytas ut mot annat ätbart. Men nätterna... Jag fattar faktiskt inte alls hur det ska gå till att få honom att somna eller somna om utan tutte. Och hur pappa ska fixa det. Det är ju hittills bara jag som nattat just eftersom det varit så lätt och bekvämt, lite tutte och han somnar alltid. Välling på flaska är han inte intresserad av. Nån som har tips? Det vedertagna tipset verkar vara att mamman ska "gömma sig" och låta pappan ta över. Men jag vet inte om det kan funka för oss. Vi är så olika som personer, Bobs pappa har massor av kvalitéer, men lugn och tålamod hör inte dit, så jag är rädd att de ska jaga upp varann och få panik. Bärsele är nåt som skulle kunna funka möjligen. Men då gäller det ju att han fortsätter sova när han blir nedlagd. Just nu är han i en period där han vaknar ofta och vill ha tutte hela natten, så nu känns det nog extra främmande att tänka sig att det skulle gå att inte amma.

Blåbärspuré är ju en klassiker mot lös mage. Bob fick det nu när han var lös ett par dar, och blev snabbt som vanligt, dvs lite hård i magen. Han har haft strul med det ända sen han kom igång med vanlig mat, men har varit okej sen han börjat få 10ml laktulos och katrinplommonpuré varje dag. Potta har vi funderat på också precis som Vimsan. Men det är alltid just när han börjat äta som han börjar trycka, och då är det inte så populärt att bli borttagen från matstolen.

Annars har Bob just nu härliga glada dagar, och halvjobbiga oroliga nätter. Han kan krypa nu, men föredrar den snabbare ålvarianten där han lägger all kraft på vänster stortå och skjuter sig framåt. Igår reste han sig upp mot soffan för första gången, så antar att vi också har "roliga" tider att vänta nu med många små fallolyckor.

Jag har lite ångest inför att sluta amma. Jag börjar jobba om knappt två månader, (jobbtider förlagda dygnet runt) och hade tänkt avvänja oss i god tid innan, men det är ju jättesnart! Dagtid känns inte som nåt problem. Han får bara bröstet som mellanmål på eftermiddan, och det skulle kunna bytas ut mot annat ätbart. Men nätterna... Jag fattar faktiskt inte alls hur det ska gå till att få honom att somna eller somna om utan tutte. Och hur pappa ska fixa det. Det är ju hittills bara jag som nattat just eftersom det varit så lätt och bekvämt, lite tutte och han somnar alltid. Välling på flaska är han inte intresserad av. Nån som har tips? Det vedertagna tipset verkar vara att mamman ska "gömma sig" och låta pappan ta över. Men jag vet inte om det kan funka för oss. Vi är så olika som personer, Bobs pappa har massor av kvalitéer, men lugn och tålamod hör inte dit, så jag är rädd att de ska jaga upp varann och få panik. Bärsele är nåt som skulle kunna funka möjligen. Men då gäller det ju att han fortsätter sova när han blir nedlagd. Just nu är han i en period där han vaknar ofta och vill ha tutte hela natten, så nu känns det nog extra främmande att tänka sig att det skulle gå att inte amma.

Jag nattammade oxå, o funderade länge på hur ska vi kunna sluta eftersom hon hatar välling.
Men hon älskar gröt. Provade då att göra lösare gröt som går att få ur flaskan men tjockare än välling o de funkade super :)

Vi gör även så på kvällen att vi fyller flaskan med vatten (eirah dricker kall välling, annars kan man ha termos med varmt vatten o blanda 50/50) sen har vi en glasflaska (en sån barn fruktdrycks flaska från semper) med rätt mängd pulver=tar 2 sek att göra klart :)

Nu slutade hon nästan helt att äta på nätterna efter att vi tog bort amningen.

Nu har vi äntligen bestämt oss vilken nästa vagn blir - en Evo XT från Akta Graco. Förhoppningsvis blir vi nöjda!

Olle har blivit väldigt dålig i magen och jag undrar lite vad man ska göra, hur länge jag ska prova själv innan jag går till läkare osv. Olle har i ett par dagar varit fruktansvärt lös i magen, det rinner bara och ett par gånger per dag. Han har också blivit väldigt trött och gnällig, jag ska bara bära hela tiden och han sover betydligt mer på dagen än tidigare. Men däremellan gnället, klängandet och sovandet så kan han vara glad och leka som vanligt. Han äter mycket sämre också, nu är han ju ganska rejäl så det är ju ingen panik som det kanske hade varit om han hade varit mager, men man blir ju ändå orolig.

Har köpt vätskeersättning vilket han druckit idag, han får nu majsvälling och blåbär också.

Har hört att man kan få diarré om man är förstoppad också....

Vad göra???

Det kanske är en släng av magsjuka? Eller tänder? Mina barn har blivit väldigt gnälliga och lösa i magen när de fått tänder. Har du provat att he alvedon för att se om han blir mindre gnällig? Han kanske har ont i munnen menar jag.

Jag tycker att du ska gå på magkänslan och hans allmäntillstånd. Ge honom stoppande och snäll mat (banan, blåbär, ris, kokt potatis, majskrokar etc) och undvik stor konsumtion av mjölkprodukter ett tag och se hur det fortlöper. Bajsar han inte mer än ett par gånger om dagen, även om han är lös , så är det ju ingen fara med det, tänker jag.

Hoppas att han kryar på sig, det är jobbigt när de små inte mår bra!

Kl

Idun bara går och går och går och går! Denna lilla 10 månaders parvel på drygt 8 kg promenerar numera envist omkring överallt helt på egen hand! Hon vill inte alls krypa längre, tar bara några krypsteg ibland innan hon reser sig upp igen (kan numera detta utan något stöd).

Pratar gör hon oxå! Hon säger mamma, hst (häst), Tytte (namnet på vår häst), titta, dä (där), baaa (när hon bajsat) och att (katt). Grymt roligt, sicken utveckling liksom!

Hej! Glada nyheter! Olle mår mycket bättre nu! Han fick två flaskor vätskeersättning och vi bytte ut lite mat mot stoppande mat samt gav "snäll" mat som ris och fisk och igår kväll var han hungrig! Sedan var det dock stökigt i natt då han ville ha välling mitt i natten och tidigt i morse, men det är ju ändå bra, nu äter han och är hungrig är väl därför det var lite svårt att sova!

Hoppas att det lugnar sig nu och att sömnen blir bättre i natt!

Vad skönt att Olle mår bättre!

Och vad tidig Idun verkar vara med allt! När jag smyger in och kollar vårföräldrartråden verkar ju deras ungar vara ungefär på hennes nivå. Bob säger ingenting som betyder nåt än, och mest är det bäbisklassiskt dadada som kommer. Och det kommer nog dröja några månader innan han går. Men han är väldigt rolig och härlig! Nu ikväll fick jag nåt i halsen och hostade, då fick han hysteriska skrattanfall. Så fort jag hostade eller harklade mig igen så började han tokgarva. Sån oberäknelig humor han har, men han är också överlag väldigt lättskrattad. Idag tog han sitt femte utomhusbad, i havet denna gång. Han plaskar och plaskar och blir så lycklig att han inte vet vad han ska göra av sig. Andra barn verkar ibland börja gråta när de hamnar i vattnet, Bob blir däremot jätteledsen när vi tar upp honom. Men så har han de mest badtokiga föräldrar också.

Hästen Tytte förresten... Jag får ett minne av ett filmklipp jag såg i islandshästforumet för en del år sen, (har inte läst så flitigt där på sistone) på en flott brun (ung?) häst som sprang fritt i nåt av den vackraste trav jag nånsin sett! kan det stämma?

@hljomalind Det dröjer nog ett tag tills lilleman här går också :) Och sanningen att säga är jag rätt tacksam för det. Jag har hört att ju mindre de är, desto mer slår de sig (rätt logiskt egentligen, det är trots allt väldigt motoriskt krävande att gå och de har ju ett stort tungt huvud som ställer till det). Lilleman slår sig nog som det är genom att kräla fram, tycker jag ...

Vad kul att Bob gillar att bada så mycket! Då kan jag ju passa på att fråga dig hur du gör med solskydd när det gäller bad? S har fått promenera i vattenbrynet, men jag är för nojig för att klä av honom och låta honom bada :o Du eller någon annan kanske vet hur det är med solkräm egentligen? Tycker alltid att man läser att små barn inte alls ska vara i solen, men ibland går det ju inte att undvika ...

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 851
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 519
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar