Höstföräldrar 2013 del 2

Har också funderat på varför höstbarn verkar lite tidigare av sig, har ju själv ett vårbarn också och hon gick inte förrän hon var över ett år. Olle tror jag går vilken dag som helst nu... Funderade på om det här med vädret att göra, lätt för Olle att springa omkring ute och inne hur som helst, medan dottern fick sitta i pulka med tjocka vinter kläder när hon var runt tio månader. Inte så lätt att lära sig gå då kanske...

Olle kan säga mamma pappa dada gaga osv, annars ägnar han sig mest åt att göra ljud, låta som en bil t.ex. Dottern var dock lika dan, hon kunde låta som de flesta djur jätte bra men dröjde länge innan hon pratade. Enligt bvc var det dock också som ett form av språk.

@hljomalind Det dröjer nog ett tag tills lilleman här går också :) Och sanningen att säga är jag rätt tacksam för det. Jag har hört att ju mindre de är, desto mer slår de sig (rätt logiskt egentligen, det är trots allt väldigt motoriskt krävande att gå och de har ju ett stort tungt huvud som ställer till det). Lilleman slår sig nog som det är genom att kräla fram, tycker jag ...

Vad kul att Bob gillar att bada så mycket! Då kan jag ju passa på att fråga dig hur du gör med solskydd när det gäller bad? S har fått promenera i vattenbrynet, men jag är för nojig för att klä av honom och låta honom bada :o Du eller någon annan kanske vet hur det är med solkräm egentligen? Tycker alltid att man läser att små barn inte alls ska vara i solen, men ibland går det ju inte att undvika ...

Vi är också bad tokiga, hemma ställer jag ett parasoll över poolen så är den i skugga, annars är det solkräm med högsta skydd som gäller och så kan man ju försöka ställa sig så att man skuggar lite. Värst är väl solen mellan 12-15 så då kanske man ska vara lite försiktigare. Lite sol är dock bra, bara man inte bränner sig.

Ha ha, ja det kan stämma :) Tytte är brun, en sådan video har jag postat och han har en superflott trav!
Ska se om jag kan ordna några bilder någon gång! Vet inte var jag ska ladda upp dom längre bara, när inte pixbox finns mer.

Ja, Idun är tidig. Det var My oxå (äldsta dottern). Men Maja, som oxå är född i sept fast 2010, var inte alls tidig. Så det där är nog väldigt individuellt.

Idun är så liten i kroppen så hon lyckas hålla sig väldigt stadig och stabil, hon slår sig nästan ingenting tack och lov!

Ang solskydd (någon annan som frågade va?) så har vi en uv-dräkt som vi använder när solen står som högst eller om vi är i länge. Ofta badar vi hela dagarna nu när det är så varmt, Idun älskar det oxå! Plaskar och blir helt tokig! Det är jag glad för nu när det är så galet varmt :)

Vad skönt att Olle mår bättre!

Och vad tidig Idun verkar vara med allt! När jag smyger in och kollar vårföräldrartråden verkar ju deras ungar vara ungefär på hennes nivå. Bob säger ingenting som betyder nåt än, och mest är det bäbisklassiskt dadada som kommer. Och det kommer nog dröja några månader innan han går. Men han är väldigt rolig och härlig! Nu ikväll fick jag nåt i halsen och hostade, då fick han hysteriska skrattanfall. Så fort jag hostade eller harklade mig igen så började han tokgarva. Sån oberäknelig humor han har, men han är också överlag väldigt lättskrattad. Idag tog han sitt femte utomhusbad, i havet denna gång. Han plaskar och plaskar och blir så lycklig att han inte vet vad han ska göra av sig. Andra barn verkar ibland börja gråta när de hamnar i vattnet, Bob blir däremot jätteledsen när vi tar upp honom. Men så har han de mest badtokiga föräldrar också.

Hästen Tytte förresten... Jag får ett minne av ett filmklipp jag såg i islandshästforumet för en del år sen, (har inte läst så flitigt där på sistone) på en flott brun (ung?) häst som sprang fritt i nåt av den vackraste trav jag nånsin sett! kan det stämma?

Glömde ang solskydd: Idun vägrar solhatt, får av sig alla. Det känns sådär, men hon har inte bränt sig än iaf. Jag smörjde faktiskt hennes ansikte och öron, även om jag helst inte vill använda solkräm. Men det känns som att det är bättre än att hon bränner sig.

Annars är hon naken ibland, har tröja/t-shirt ibland och ibland fullt påklädd. Vi försöker växla en del, och jag kan ju säga att jag var väldigt mkt mer nojig med första barnet än med tredje... :)

Yeey! Evo XTn har kommit! Idag blir det långpromenad för att utvärdera :D
(Bra i det här jättesköna vädret ...)

Ja Freyja bus, vore kul att se Tyttebilder!

Vad gäller sol och bad, så använder vi inga solskyddskrämer, utan försöker undvika att vara i solen under de starka timmarna. Vi stressar inte ut för att njuta av solen utan tar det lugnt på dan, sen packar vi oss iväg på utflykt på eftermiddan, och parkerar oss mest i skuggan även då. Då behöver vi ju inte vara alltför nojiga över ett kort bad i solen. Men om vi behöver ut tidigare på dan, och det inte går att skugga (t.ex. om vi använder bärselen) brukar vi låta honom ha långärmat/långbent.

@Freyja_bus Klart godkänd! Suffletten är underbar, går att dra fram längre än någon annan sufflett jag har stött på. :love: Däremot skulle jag nog inte ha den som endavagn (tycker inte den känns tillräckligt robust för att gå i oländig terräng med). Men för det priset är den ljuvlig! Lätt att plocka isär och sätta ihop, och lilleman satt riktigt gott i den.

Det börjar närma sig att byta till bilbarnstol och jag har ingen aning om vilken vi ska välja.
Vad har ni och vad är dess för och nackdelar?

Det börjar närma sig att byta till bilbarnstol och jag har ingen aning om vilken vi ska välja.
Vad har ni och vad är dess för och nackdelar?

Bra att du funderar på att byta, många väntar tills babyskyddet är urvuxet vilket man inte ska göra då stol nr 2 är säkrare. Man ska byta så fort dom kan sitta stadigt o når upp till den tänkta stolens sele :) Även om dom inte passerat 9 kg som är viktgränsen på många stolar, tillverkarna testar bara inte med mindre dockor.

Vi bytte vid 6 mån o då vägde hon ca 5,5 kg.

Vi har besafe izi kid x3 isofix, super nöjd med den. Nackdelen är att den endast är till 18 kg vilket är för lite oftast, o man får köpa en till stol innan man dka vända dom framåt. Man bör låta barnen åka bakåt till 5-6 års ålder.

Nu har vi redan 2 till bakåtvända stolar så är inget problem för oss.

Har en maxi cosi mobi oxå, både besafe o mobi är bra. Besafe är bäst. Nackdelen med dom båda är att dom tar stor plats. I vår gamla ford mondeo så gick det knappt att sitta fram på passagerare sätet. I ford galaxyn går de bra.

Har även britax two way men inget att rekommendera förrän dom är 2-3 år.

Beroende på vad du har för bil skulle jag kolla på britax max way, eller axkid minikid/beemoo safe mini (samma stol). Axkid minikid räcker längst och båda tar relativt liten plats i bilen.

Annars besafe izi plus :)

Fråga på, här är bilstolsnörden :)

Har också hört bra om Britax Hiway/Maxway. Vi hade siktat in oss på en sån, men så fick vi chansen att köpa en begagnad Maxi-cosi Mobi av en noggrann och pysslig pappa som hjälpte oss få den säkert på plats, och vi är helt nöjda med den. Vi har världens minsta bil, men har stolen fram, och får ändå plats att sitta i baksätet bakom, så det funkar.

Jag har hört flera vara besvikna med bilstolar som inte går att justera lutningen på under färd. Barnet hänger då framåt med huvet när det somnar. Så det är en bra grej att tänka på, att det finns en sån lutningsfunktion.

Vi har kvar babyskyddet som "reservstol" tills det är urvuxet. Kommer lägen då det är smidigt att kunna slänga in det i nån annans bil t.ex. för att våran inte startar (den gör lite som den vill).

Tittar in en snabbis när alla barn sover och disken är klar :D
Kul att läsa om alla, det händer ju så mycket nu.
Min lille vill gå hela tiden :eek: Han är typ ett halvår före storebror!!!
Har jag inte tid att gå omkring med honom så blir han antingen arg eller så hittar han något bra att resa sig mot.
Har som tur väl är inte slagit sig än.
Han vägrar också solhatt så vi smörjer och håller oss till skuggan.

10417758_478252872277937_3492425120063693395_n.jpg

Mayday mayday! Jag är hungrig nu! :D

Tillbaka till dålig i magen träsket igen!!! :banghead: Jag blir så trött är det inte det ena så är det allt det andra!

Så idag är Olle ledsen och har ont...

Men för å prata om nåt kul istället! Äntligen är det dags!!! Efter tolv år tillsammans ska vi nu gifta oss! :bow::bump:
Har bokat tid den förste augusti i stadshuset.

Inget stort flådigt utan bara vi i stadshuset. Vi kommer sedan få barnvakt så vi kan få vara lite ifred och få sova!!!! (sex är kraftigt överskattat när man är småbarnsförälder!) :p
Så just nu är det fullt fix inför detta!! Igår var vi och införskaffade ringar. Funderar på att skaffa röd eller rosa klänning, ska till frisören och klippa och färga håret, boka hotell och restaurang mm! Så himla kul alltså! Hoppas bara Olle blir bättre snart dock...

Men Grattis Jettan! Vad roligt! :) Och hoppas Olle blir bättre i magen snart, stackarn.

I var lite dålig i magen förra veckan och några dagar senare trängde det ner en tand i överkäken. Det kan ju ha ett samband, men hon blev inte dålig i magen när de första tänderna kom så det kan ju vara en slump också.

@Vimsan Vilken sötnos! :D Tur att han kan kalla på er med walkie talkie - annars skulle han väl säkerligen få svälta? ;)

Vad roligt med giftemål @Jettan . Inte för inte som jag blir lite avundsjuk ;)

Jag har slutat amma :bump:. Jag fick nog när lilla, rara, plutt rev ett sår på undersidan av bröstvårtan med sina tänder så att blodet rann så då blev det tvärt slut med vår pågående utfasning (tidigare hade han bitit en del men inte så att det blivit sår). Två nätter var jobbiga med en del gråt men han accepterade flaskan. I går sov han från 20. 30, lite gny vid 22, somnade om och sov till 05!
Jag inbillar mig att han är nöjdare och blir mättare, kvällarna känns lugnare och istället för att sova korta intervaller och snutta däremellan så verkar han komma till ro och kunna sova bättre.
Dessutom måste jag erkänna att jag känner mig lite mer kvinnlig nu när jag slutar fungera som "en levande napp". :o (fast brösten är fortfarande lite knöliga men det går ju tillbaka).

Annars ägnar vi oss åt poolhäng eller gräsmattehäng och funderar vidare över barnstol, det är bara ingen av oss som orkat göra slag i saken och åka till någon av barnbutikerna. ;)

Grattis Jettan till giftemålet!

Och grattis Tramptass till att ha lyckats sluta amma! Ger mig lite hopp inför när vi ska ta tag i detta om några veckor. Bob har äntligen efter en lång orolig period (dessutom förkyld nu det sista) med tuttande varannan timme börjat sova bättre igen, har sträcksovit i egen säng från 22-5.30 två nätter i rad nu. Då är det ju nästan mysigt när han vaknar och jag gosar in mig med honom under täcket medans han snuttar och somnar om.

Idag bär det av med tåget 7 timmar upp till mormor och morfar som semestrar vid havet. Härligt! Hoppas på att slippa tågstrul och förseningar i denna värme, men tar med massor med vatten för säkerhets skull. Ska nog gå bra så länge vi låter lilla utforskaren krypa runt en del på golvet och kolla in andra resenärers skosnören (det där med hygien släpper vi helt på i såna lägen).

Hur gjorde ni förresten under de två jobbiga nätterna? Bar ni runt honom eller försökte ni trösta honom i sin säng? Hjälptes ni åt båda föräldrar eller var det en av er som tog det? Är nyfiken på hur andra gör, väl medveten om att vad som funkar är väldigt individuellt. :)

@hljomalind Vi hade en jobbig natt veckan när jag var ledig mellan plugg och jobb. I hade jätteont i magen så vi fick trösta och bära och byta blöja många gånger. Vi turades om eftersom vi båda var lediga. Jag vet inte hur vi hade gjort nu när jag jobbar, men antagligen hade vi gjort likadant. Jag hade nog inte kunnat försöka sova och lyssna på hennes gråt.

Det lugnade sig efter några timmar har jag för mig, och hon somnade som vanligt i vår säng till slut (vi sover alla i samma säng fortfarande).

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 851
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 519
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?