Höstföräldrar 2013 del 2

Han är rätt lätt sövd om man är ute i rätt tid, samma med matning. Är man för tidig eller för sen blir det dock ramaskri. Han somnar bra i vagnen men brukar sällan sova längre än en halvtimme timme i den, brukar bli totalt en till en och en halv timmas sömn på dagen.

Olle är rätt aktiv och när han är vaken vill han inte bli buren, inte ens om han är trött! Att ha sjal/sele är uteslutet av den anledningen samt att herrn nu väger nästan tolv kilo så min rygg säger ifrån när det gäller att bära någon längre stund.

Sova i bil är ju en klassiker men gissa vem som var vaken igår när vi var ute och åkte.... :p

Han är så himla aktiv och igång hela tiden. :bump::banana:Bäst funkar det med sömn när det bara är han och jag. Så fort det händer saker runt omkring blir han omöjlig att söva....

Olle går bra att lämna bort men det kan man ju inte göra jämt, speciellt som vi bara har mormor och morfar som ställer upp.

Det är knöligt... Känns ju trist om vi måste stanna hemma för att slippa ett vansinnigt vrålande barn... :(

Hur mycket sover era barn? Sover Olle för lite? En till en och en halv timma på dagen och mellan 19 till 5-6 plus att han vaknar minst en gång på natten.

Idun sover i regel en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Sällan mer än 1 timme per sovstund och vanligtvis mellan ca 20-40 min. Oftast är förmiddagspasset det längsta utav dem, och vill jag att hon ska sova länge så är selen det säkraste alternativet.

På nätterna sover hon mellan ca 19:30-06:30 med en himla massa uppvak för mat och ibland för att snacka lite... ;)

Hej på er!

Jag kämpar på här! Trött som aldrig förr försöker jag fixa inför midsommar. Vi planerar att vara hemma och ta det lugnt då jag är slut körd. Eventuellt kommer några vänner över. Hela veckan har jag kämpat med tvätt och städning, inte helt lätt att få något gjort när jag måste springa efter Olle hela tiden! Idag klättrade han upp i en säng ca 40 cm hög vid ett oövervakat tillfälle och trillade sedan ned och slog i näsan så han fick näsblod!!! :eek: Vet inte om det var jag eller Olle som grät mest åt det hela...

Iallafall så storhandlade jag igår och idag åkte vi till systemet och handlade vin. När jag står i kön till kassan så säger en kärring bakom mig högt att "ja nu plockar de på sig inför midsommar så de ska supa sig fulla! Stackars barn!" självklart var det mig hon syftade på... Himla otrevligt tycker jag att stå och deklarera så alla ska höra att jag nog minsann handlat alldeles för mycket och att jag är en dålig fylle morsa!
Hade god lust att vända mig om och tala om för tanten att om det var mig hon talade om så var hon nog ute och cyklade då jag inte druckit mig onykter sen mitt första barn föddes för åtta år sen, att det faktiskt finns folk som inte behöver supa sig fulla, utan bara tycker om att ta ett glas vin på lördagkvällen. Att anledningen till att jag handlat flera flaskor inte var att jag skulle halsa dem på fredag, utan tänkt att räcka en överskådlig tid då jag inte kommer iväg till systemet så ofta. Men jag gjorde inte det. Jag tänkte bara fuck you bitch! Å så åkte vi hem....

Imorgon ska jag hinna städa klart, vore bra om gräset kunde klippas också, sen kan det få bli midsommar!

Glad midsommar på er! Kram:love:

Förra onsdagen begravdes en vän till mig som efter tre års kamp mot cancern slutligen inte orkade mer. 44 år gammal efterlämnade hon treårig son och man. Idag fick jag besked om att min "extra" mamma som tog hand om mig och hjälpte mig med mina ponnys när jag var liten fått cancer. Inte fyllt femtio än och har barnbarn på väg...

Vet inte vad jag ville med detta skriva av mig lite kanske... Livet känns så orättvist. :cry:

Usch, ja livet är verkligen orättvist ibland. Hoppas att din "extramamma" blir bra! Två jag känner har också fått cancerbesked i år. Den ena är min farbror, men de upptäckte det så tidigt av en slump när han opererades för en annan grej så de tror att det ska vara lugnt. Massor av mina äldre släktingar/förfäder har dött i cancer, så det är inte så oväntat att det börjar poppa upp även i yngre generationer, men inget man vill tänka på. Jag har nog svårt att ta in det alls. Men det är väl viktigt att komma ihåg att cancer inte är en dödsdom längre. Min mormor t.ex. fick bröstcancer för 15 år sen, opererades och har sen varit frisk och är så pigg som en 90åring kan vara.

Blir förbannad av att läsa om den systembolagskommentaren. Frågan är om en pappa hade fått samma kommentar? Det verkar inte finnas nåt mer tabubelagt än en mamma som dricker alkohol, även om det är måttliga mängder. Tycker själv att jag fått en del blickar när jag varit på nån tillställning, druckit en öl och sedan ammat. Men där handlar det också mycket om okunskap tror jag. När jag berättar för folk att för att bröstmjölken ska få samma alkoholstyrka som "alkoholfritt" öl/vin (0.5%) krävs att man har 5 promille i blodet (dvs för längesen dött av alkoholförgiftning) blir många förvånade. Självklart ska man inte dricka sig berusad när man har hand om barn, men om man ammar eller inte har inte med saken att göra.

När det gälller att vara borta sent om kvällarna så har vi låtit Bob hänga med på rätt mycket äventyr, som spelningar, hemmafester, bröllop. Brukar försöka följa lite samma rutiner som hemma, kvällsgröt vid åtta, och lite senare gå undan till nåt lugnt rum och lägga honom antingen i vagnen eller på madrass om det finns Han sover lite oroligare och brukar vakna till ett par gånger, men funkar helt okej. Om en natt blivit lite knasig verkar inte störa rytmen kommande nätter. Nu är han överlag rätt van vid att sova borta då våra familjer bor långt bort, så vi får sova över några nätter när vi hälsar på där. Sen kanske han kommer i nån period senare då det funkar mycket sämre, då får vi anpassa oss efter det såklart.

Var på midsommarfest igår. Där var en annan bebis (en mini på en månad :o). Hennes mamma gjorde faktiskt så att hon lugnt talade om för det samlade middagsbordet hur det ligger till med amning och alkohol. Bra gjort, tycker jag som är trött på att ensam föra kampen "Nej, mammor som dricker en folköl är inte onda och förgiftar sina barn" :D :up:

Från en sak till en annan. Lilleman har fått röda utslag på hakan - jag misstänker att de beror på att han dreglar så pass mycket. Har era haft något liknande? Och har ni i sådana fall någon mirakelkur mot det? Det verkar inte bekymra honom, men jag är rädd att det ska göra ont ...

Var på midsommarfest igår. Där var en annan bebis (en mini på en månad :o). Hennes mamma gjorde faktiskt så att hon lugnt talade om för det samlade middagsbordet hur det ligger till med amning och alkohol. Bra gjort, tycker jag som är trött på att ensam föra kampen "Nej, mammor som dricker en folköl är inte onda och förgiftar sina barn" :D :up:

Från en sak till en annan. Lilleman har fått röda utslag på hakan - jag misstänker att de beror på att han dreglar så pass mycket. Har era haft något liknande? Och har ni i sådana fall någon mirakelkur mot det? Det verkar inte bekymra honom, men jag är rädd att det ska göra ont ...

Bepahten är bra mot röda/nariga hakor :)

Länge sen jag skrev. Bruksr läsa men orkar/hinner sällan svara. :/
Eirah är snart 9 mån nu. Tiden går fort. Kryper på sitt egna vis (antingen ena benet fram o det andra i krypställning eller så båda benen fram så hon står upp på fötterna o drar sig fram. Ställer sig upp mot möblerna o i sängen sen någon vecka tillbaka.
Vilket gör nattningarna jobbiga eftersom hon vägrar ligga still :p

Hon fick flytta till eget rum för 1 v sen, då vi äntligen blev klar med sonens nya rum för 1 mån sen. Eirahs rum ska renoveras i vinter så då får hon väl flytta tillbaka till oss :)

jon är en liten nätt dam fortfarande. Väger 66 kg o 64 cm lång vid 8 mån. Vi har tagit prover för gluten mm för att utesluta att det är därför hon inte går upp direlt i vikt.
Sen senaste vägningen så har hon fått extra olja i nästan all mat för att se om det hjälper, så får se på måndag. :)

I torsdags tog sambon med sig barnen o åkte till sin mor över helgen. Så jag fick vara hemma helt själv för första gången på 5 år, annars måste jag själv åka bort om jag vill vara själv.
Fällde en tår när dom åkte då det var första gången jag var utan henne över en natt.
Men det har gått bra :)

Snart åker vi ner till mamma i 1 v för att sedan åka vidare till västkusten o vara där i 2 v.
Sen har vi bokat en resa för hela familjen till turkiet sista veckan i augusti.
Så det ska bli roligt. Sonen fick välja hotell då vi velade mellan två. Så han får sitt vattenland med piratskepp, vid stranden o allt vad det var, med all inclusive :) så jag hoppas det blir bra :)

Nä nu är det sovdags :)

@Vår_Vinter Finns det på vanlig affär eller får jag pallra mig till ett apotek? (finns ett apotek typ hundra meter från affären här så det är inte världens omväg, men ändå :p)

@Vår_Vinter Finns det på vanlig affär eller får jag pallra mig till ett apotek? (finns ett apotek typ hundra meter från affären här så det är inte världens omväg, men ändå :p)
har bara sett det på apoteket.

Vi smörjer ibland in sonen med idomin vilket funkar ok. På vintern när han blir röd o narig på hakan smörjer vi men inotyol på kvällen då brukar det vara borta dagen efter. :)

Hej på er! Hoppas ni haft en bra midsommar! Här känner vi oss förvånat utvilade! Olle har nämligen hoppat nattmålet i natt och bara sovit! Några gånger har han gnytt och så har man fått stoppa in nappen, men det är allt! Hoppas att detta är början på nya härliga nattrutiner med mer sömn!!! :D

Annars har vi april väder här, det regnar, solen skiner, det haglar, blåser och är svin kallt, skit svårt att klä sin bebis samt svårt att leka på gräset, vilket Olle älskar.... Mitt i detta underbara väder har nu min dotter börjat gå på simskola, utomhus offcourse!!! Igår var hon BLÅ när simskolan var slut!:eek: Jag hade tänkt att Olle och jag skulle passa på och bada också när hon tränar, men just nu avvaktar vi med det... :grin:

Röda hakor ja, Olle är jätte röd och det vill inte gå bort! Har provat det mesta... Han har ven fått konstiga sår på halsen nu, ser ut som att någon försökt strypa honom med snöre typ...:eek: Har införskaffat idomin vilket jag ännu inte testat. Annars så har jag börjat med up and go blöjor nu, först körde jag med Libero (hade massor rabatt kuponger) men de läckte så lätt så testade Pampers, de verkar vara av annan kvalitet och de funkar inte alls!!! Olle blir knallröd i rumpan av dessa!!! Tänkte igår när jag bytte vid halv sex ett han kunde ha en sån, så jag kunde köra slut på eländet iaf (skulle ju byta igen vid sju redan) men bara på den korta tiden blev han illröd! Inga mer pampers här!!! Det skumma är att de vanliga pampers funkar jätte bra.... :confused: Någon som upplevt liknande?

@Jettan Vi har motsatt erfarenhet. Försöker ha Up&Go då det är lättare att ta på en icke samarbetsvillig liten herre. Provade först Libero, men han blev illröd i rumpan och på snoppen utav dem. Vilket jag tyckte var synd, för de har hittills haft bäst passform. Använde samtidigt Pampers Baby Dry på nätterna, vilket jag gjort både före och även efter det. Pampers funkar helt OK, även Icas och Tojour (Lidls).

Här är det för övrigt fullt ös. Äntligen fått en ny datorskärm, då min gamla började krångla för 1½ vecka sedan. Hade bara haft den 1½ år och garantin hos inköpsstället hade ju såklart gått ut, men turligt nog har tillverkaren 3 års garanti. Lilleman har haft en kinkig period då tand nr 2 kommit upp, men nu är han tillbaka till sitt charmiga jag. Reser sig upp mot allt och är verkligen överallt och ingenstans på en och samma gång. :cool: Har börjat krångla med sömnen också. Han somnar i sin säng, men strax efter jag går och lägger mig vaknar han ledsen och kan inte somna om förrän han får sova bredvid mig.

Vi var för övrigt till BVC i onsdags för 10-månaderskoll. Sköterskan konstaterade snabbt att det inte är någon kort liten kille direkt. Han är 77.5 cm och ligger nu på nästan 10,1 kg. Tung att bära på, vilket ryggen märker av.. Min gamla idrottsskada gör sig påmind och senast den gjorde det så var det strax innan foglossningen började. Var tvungen att ta ett test för att lugna nerverna, för vi vill inte ha syskon än. Men det verkar tack och lov bara vara den ökade tyngden av att bära runt på en 10 kg gosse som gör att ryggen (ländryggen) krånglar.

O

Angående dreggling och utslag så har min lille fått utslag på bröstet pga att han dreglar så mycket, vi byter dregglis flera gånger om dagen så att det inte ska bli blött och smörjer med mjukgörande kräm (miniderm) samt mild kortisonkräm (mildison). Han var besvärad av utslaget.

Angående dreglis så tycker jag att Ikea har jätte bra. Bra att knäppa och har som skydd så den inte blir blöt igenom, alltid torrt på bröstet. Dock blir den ju blöt mot hakan vilket gjort Olle röd. Så man måste ju byta ganska ofta iallafall men jag gillar dom. Olle har blivit lite mindre röd nu med idomin

Jag funderade lite på hur ofta ni besöker bvc? Jag tycker jag nästan aldrig är där, var där vid sex månader och sedan vid nio och nu ska vi nog inte dit igen förrän vid året. Funderade på om det är olika i olika län. Bodde i annat län med Ylva och då tyckte jag att jag inte gjorde annat än sprang på bvc!!! Kanske man inte heller behöver gå ofta med andra barnet? Att man är kanske i mer behov av stöttning med första?

Här blev det sjukstuga på midsommar. Vi åkte till min mamma på midsommarafton och skulle åka hem mitt på dagen på midsommardagen. Men I vaknade vid 6, 7 och var ledse, något som i princip aldrig händer. Tidigare på morgonen hade jag ammat henne och då tyckt att hon var ovanligt varm och mycket riktigt hade hon över 39 grader när vi tempade henne. Det blev tidig hemfärd redan vid 9, 10 och oro över lillskruttan som var så trött, så trött. I går fick hon utslag och då förstod vi att det troligtvis var tredagarsfebern hon hade - febern gick över efter precis tre dagar och sen kom utslagen. I dag är de tydligen nästan borta enligt sambon men hon verkar ha ont i halsen eller något för hon äter inte mat och vill inte ta flaska. Hon äter bara fruktpuréer och tar bröstet samt dricker ur kopp/glas (men då hamnar hälften utanför :p).

I morgon ska de till BVC för BOEL-testet så då får väl sambon höra med sköterskan om halsen.

@Jettan Jag tycker också att vi aldrig är på BVC längre. Är vi där är det för vägning på eget initiativ eller för att det är något särskilt (inbjuden barnpsykolog för två v sen t.ex.).

Har era barn skorv i hårbotten förresten?

Ang Bvc besök så har vi varit på 6 månaders, 8 månaders och snart. 10 månaders kontroll. Innan 6 mån var det varje månad (från ca 2 månader, innan det var det varannan vecka).

Kl
Idun är nu 9,5 månad. Strax innan hon blev 9 månader tog hon sina första steg (hade då kunnat stå utan stöd sen 7,5 månaders ålder). Nu går hon riktigt bra, men väljer fortfarande att krypa om hon ska ta sig någonstans snabbt eller långt. Hon är väldigt välbalanserad och ramlar sällan, utan sätter sig ner när det blir vingligt, vilket är skönt!

Tand nr två är på g och stör hebbe mycket, både i sömn, humör och ätande. Men det släpper väl snart hoppas jag! Förövrigt är det full rulle, enbart två korta sovpass under dagarna och massor av energi under den vakna tiden. Hon är så sjukt kvick i kroppen och knoppen :)
Pekar på lampan, bollen, katten, pappa, mamma, Maja (syster), foten och näsan om man frågar var de är, säger tack (" taaat"), när hon ger mig något och säger mamma och pappa, klart och tydligt. Det är himla kul!

Äter det mesta gör hon oxå vilket är väldigt skönt eftersom vår mellantjej har krånglat väldigt mycket med maten och vi är lite less på det. Så det är skönt att slippa oroa sig för den biten! Välling har hon nyss accepterat oxå, vilket känns som ett framsteg. Hon tar det inte på natten ännu dock, då är det bara tutten som gäller.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 851
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 519
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar