Höstföräldrar 2011

Sv: Höstföräldrar 2011

KL

Nu är vi hemkomna och har landat! Fantastiskt skönt och lille Tibbe sköter sig mycket bra. :)

Tänkte kortfattat redogöra för förlossningen, men ni som är oroliga att det ska gå för fort kanske ska hoppa över detta. :p

När jag haft värkar i 36 timmar var jag så slut att jag knappt visste vad jag hette och ringde därför förlossningen och meddelade att jag ville komma in. Jag hade fortfarande 7-8 min mellan, vattnet hade inte gått och jag är förstföderska, så barnmorskan var ganska tveksam men jag fick till slut ok. Så kl 4 ringde jag, kl 5 var vi på plats. Vi krånglade mycket med att få till en CTG-kurva som inte riktigt ville vara med och att ta blodtrycket på mig, som av någon anledning också var problematiskt. Till slut kom vi fram till mitt underliv, hon känner efter, tittar på mig och säger "Ja, du har det nog ganska jobbigt nu för du är 9 cm öppen".

Det blev ju direkt elektrod på barnets huvud istället och då hade vi en jättefin kurva. Maken fick order om att parkera bilen, för hem skulle vi ju i alla fall inte, och lustgas plockades fram för någon annan smärtlindring skulle ändå inte hinnas med. Barnmorskorna är mitt uppe i skiftbyte, varför vi blir lämnade ensamma en del, men jag känner ganska snart att det börjar trycka på och ber maken ringa dit barnmorskan och säga att jag har krystvärkar. De ber mig låta bli att krysta tills de skiftat, men det är ju lagom lätt. :grin: Jag tappar tidsuppfattningen lite här, men i journalen står det att det är 9 min från första krystvärken tills dess att Tibbe är född, 7:49 inte ens 3 timmar efter att vi kom på plats. Fort gick det i alla fall och tur var väl det, för dels hade han bajsat i fostervattnet och dels var han så intrasslad i navelsträngen att syresättningen inte riktigt fungerade på slutet. Men allt slutade bra i alla fall. :love:

Vi blev inlagda på special-BB för observation, eftersom fostervattnet som genom ett mysterium försvunnit. Vattnet har inte gått, jag har inte läckt på något sätt som jag tror är annat än flytningar, men ändå fanns inga hinnor kvar när vi kom in för undersökning. För tidig vattenavgång medför förhöjd infektionsrisk och därför blev vi kvar 3 nätter. Lika bra det, för amningen har strulat en del och då har det känts bra att få hjälp. Men nu är vi alltså hemma, viktkurvan har vänt och det verkar gå bra!

Och till er som jag wordfeudar med: Sorry för matcherna! Jag hade gärna slagit ihjäl lite tid med att spela på sjukhuset, men tyvärr hängde sig appen och eftersom jag inte hade någon synkdator till hands kunde jag inte fixa det förrän jag kom hem igen.

Jaha då har man gått över båda de andra barnens födelse veckor 39+1 i dag och snart väntar bm besök..Tiden som bm trodde jag inte skulle behöva;)
Vaknat av SD i natt ett par gr inte smärtsamma men obehagliga och mådde lite illa i går då jag la mig. som vanligt ont i ljumskar/rygg och känner hur de klickar i höfterna när jag går:(
Känns som att gå på övertid även om jag inte gör det:p
Men inte mkt att göra bebis kommer när bebis är redo helt enkelt;)

Kl.

Överallt jag läser står det att ju längre latensfas man har dessto snabbare/smidigare går förlossningen... Är ju rädd som jag är över att inte hinna in så det känns ju inte så lugnande att läsa... Hade varit skönt att få en hint om hur läget ligger iallafall...

Det där stämde då verkligen inte in på mig, har aldrig ens hört talas om det påståendet faktiskt.

del kl

Grattis till alla er som fått era bebisar, och lycka till ni som väntar :)

Lånar delvis knappen, men svarar mest på citatet.

Latensfaden tillhör ju också förlossningen. Har man lång latensfas blir ju också förlossningen lång. Och jag har inte heller hört talas om det påståendet. Jag kände inte ett jota innan första värken kom (förutom att vattnet gick 30 min före) och knappa två timmar efter det var jag öppen 5-6 cm. 50 min efter det är han född.

Kommer inte ihåg var jag läste det men hittade det på mer än en sida iallafall...
Men ska ju inte tro allt man läser på nätet heller :)

Varit hos bm nu. Öppen 3cm och hon gjorde en hinnsvepning.
Kändes inte så mycket just då men aj va det känns nu!
Hem o lägga mig i sängen lite...
Hon trodde att det skulle bli bebis inom de närmsta dagarna för "det kändes bra" tydligen!
Bara att hoppas hon har rätt :)
Hon klappade bebis på huvudet, va fortfarande ruckbart.

Känner oxå det som att man gått över tiden även om det är en vecka kvar!
Varit så inställd på att den skulle komma lite för tidigt pga alla tidiga sd och lite sånt men nu har jag passerat dagen jag fick sonen med...
Men bra den mår bra så får den väl stanna där inne tills den är redo, envis som mot sin ;)

De brukar säga att förlossningen börjar vid 3 cm (eller är det fyra?)
min latensfas varade natten till onsdag - natten till fredag, och ut kom hon natten till lördag. , så där stämde det ju inte, det måste ju vara ett otroligt osant påstående

Aktiv förlossning har jag hört talas om, är det den som börjar vid 4 cm då? Jag kan iaf omöjligt säga när min latensfas började och slutade. Jag gick från absolut inga värkar alls till märkbart kännbara värkar med 3-4 min mellanrum utan något övergångsstadium. Om jag redan var öppen 4 cm då har jag ingen aning om.

Då får vi hoppas att hinnsvepningen gör nytta och att bebis tittar ut snart!

E har som vanligt varit vaken mellan 3 och halv 5 inatt. Hon äter och sen har hon magknip och därefter är hon bara pigg. Sedan dess har hon sovit non-stop förutom ett mål mat vid halv 8.
Funderar på att flytta in i badrummet, hon älskar att ligga på skötbordet när torktumlaren varit igång (typ 27 grader i badrummet) sen när vi går ut så börjar hon gnöla igen. Lika frusen som sin mamma ;)

Då har man varit till bm på mvc.
Bebis vart otroligt arg då hon kände och klämde på magen.
Nu är hon i alla fall fixerad enligt bm så hon trodde inte det var långt kvar!
annars allt bra med bebis mkt fostervatten bra starka hjärtljud och mkt respons av bebis då hon rörde magen.
Jag har varit öppen 5cm med båda de andra då jag kommit in till förlossningen så vi får se om så även blir fallet med denna!
Om förlossningen börjar då man är öppen 5 cm har jag fått helt fel info jag har hört att förlossningen startar aktivt då man är öppen 10cm:angel:

Jag goolade. :D Valde Growing people och hamnade på 1177.se. Där står att latensfasen är till 4 cm och att "man säger att förlossningsarbetet börjar när den övergår till den aktiva fasen" alltså från 4 cm. Men det är ju omöjligt att veta när man är där. Inget man känner direkt. Övergången till krystvärkar var ju väldigt tydlig.

Jag har lite fundering ang hinnsvepning vad är det??
Lite iq fiskmås kanske men har ingen aning om vad det är då de inte gör sådanna här de tycker att bebis kommer när den kommer och att man inte ska holla på och försöka påskynda det(förstår att det är något för att påskynda förlossning;)) Men vad är de de gör??

Min bm svepte runt med fingrarna över hinnorna. De gör bara det om man öppnat upp sig och hon anar att det är på g. Vet inte om de lossar hinnorna lite?
Endel sätter det igång på o endel får bara pinvärkar tydligen, beror nog på hur mogen man är...
Så vi får väl se vad som händer :)
Trodde inte de skulle göra det på mig, inte innan man gått fulla tiden, men hon erbjöd sig när hon ändå var där och kikade ;)
Har ju haft endel falsklarm o hon trodde att det var på g när som så gav nog bara en skjuts på vägen :)

Min bm svepte runt med fingrarna över hinnorna. De gör bara det om man öppnat upp sig och hon anar att det är på g. Vet inte om de lossar hinnorna lite?
Endel sätter det igång på o endel får bara pinvärkar tydligen, beror nog på hur mogen man är...
Trodde inte de skulle göra det på mig, inte innan man gått fulla tiden, men hon erbjöd sig när hon ändå var där och kikade ;)
Har ju haft endel falsklarm o hon trodde att det var på g när som så gav nog bara en skjuts på vägen :)

Oki då förstår jag:p

Här är det fortfarande lungt..lite tryck mellan benen och svagt mol bara :p passar på att rensa ut urväxta barnkläder;) och plocka fram lite beby kläder!
Sedan blir det att städa lite inför helgen:)
Min lilla bebis holler just nu på att misshandla mig genom att sparka på mina ömma liggament och samtidigt passa på att trycka ner huvudet så nerverna kommer i kläm sitter och hoppar på stolen jösses vad ont det kan göra!

Lugnt här med... Lite mollvärk o sd till o från bara... Mycket slem från proppen med men det skulle det komma efter hinnsvepningen tydligen...
Klippt lill killen nu, han ville vara fin i håret när han kommer o tittar på lille bror/syster sen :)

Kl

Har varit inne på hinnsvepning idag. Var öppen 1 cm och tappen är 1,5 cm lång. Dock trodde inte läkaren på att det blir i helgen ändå.. :(

Har inget hänt innan BF på måndag kommer de diskutera igångsättning.

Hinnsvepningen verkar än så länge ha varit resultatlös. Har bara haft ont i bäcken och blygdben två dagar, så jag antar att den lille har flyttat ner lite till.

Läkaren klappade i alla fall honom på huvudet idag.. :D

Innom 48timmar har jag hört att man ska komma igång om hinnsvepningen ska ha fungerat, mina 48h har gått ut nu :(
Hade sån lustig känsla i kroppen igår kväll så va nästan säker att det skulle sätta igång inatt, en hel del sd med, men icke :( vaknat typ en gång i timmen o bara konstaterat att det inte känns nåt!
En v kvar till bf...

En dag kvar till BF.... å fortfarande inga känningar!!
En tokvild bäbis i magen är det enda jag känner. Vet om inte om den gillade eller ogillade idol igår för som det rörde sig där inne har det nog aldrig gjort innan.

Jag hinner garanterat med sista föräldrargruppen på måndag och besöket hos BM!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 342
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 472
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 965
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 787
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar