Höstföräldrar 2011

Sv: Höstföräldrar 2011

På tal om järnvärden och så. Jag hade ju sjunkit från 143 till 128 mellan inskrivningen och första BM besöket. Blev ju inte rådd att ta några järntabletter, men kompletterade mina apoteket kvinna med en hemofer om dagen, mest bara för att. Nu när jag var på BM besök (v.23+6) så hade järnvärdet ökat till 131! Det var inte illa med tanke på att vi väntar två. :)

Så BM besök (v.23+6):
Hb: 131
Blodtryck: 147/79
SFmått: 30
Hjärtljud: Ettan hade 159 och Tvåan hade 149
Urinprov ua.

Glömde skriva att vi köpt vagn idag! Beställde från England och tjänade 3400:-! Så om 8-10 veckor har vi vagnen hemma (leveranstiden beror på att Teutonia tillverkar de flesta vagnar efter order). Nu är det bara att hålla tummarna för att de små uppför sig och stannar åtminstonde 12 veckor till. (har drygt 15 veckor kvar till bf)

När han anmäler att han vill ha ut sina 10 pappadagar så kommer han att få hem papper i brevlådan att fylla i. Är väll inte lika bråttom med pappan då mamman iaf alltid brukar vara hemma först.

Jo, men med det atr ju lite tid att få ut pengarna för de första pappadagarna om man ska vänta på papper och skicka in först. Sedan har ju vi möjlighet att vara hemma samtidigt då vi väntar tvillingar och eventuellt kommer sambon att vara hemma mer än de 20 dagar som vi får. Då hade det ju inte gjort något om allt var fixat med hans inkomstuppgifter innan.

Tid kommer det ta iaf. För det kommer ut andra papper än bara inkomstpappren som pappan ska fylla i när han begärt dom första dagarna. Annars ringer ni bara till fk och begär ut pappans inkomst papper så behöver ni bara fylla i ledighetspappren när bebisarna kommit.

Men borde inte pappan också kunna begära sin ledighet med e-legitimation? Tyckte att jag läste det någonstans. Men som sagt, det mesta verkar ta tid när det gäller fk. Jag räknar inte med att få så mycket pengar av dem i Juli iaf, för nu ska de först ha in läkarintyg, fatta beslut om sjukskrivningen och betala ut den, samtidigt som jag säkert kommer få 100% sjukskrivning från 12/7 istället för 50%, så då ska det också ändras. Allt när det är semestertider... Men det är tur man har lite buffert att falla tillbaka på och att man har sin sambo, annars vet jag inte hur man skulle ha klarat av att vänta på pengar från fk.

uppdatering från bm besöket igår

V 23+1
blodtryck 100/60
HB 116
SF mått, glömde fråga !
hjärtljud 140

Hon tyckte att järnvärdet var lågt och frågade om jag börjat äta järntabletter, vilket jag gjort i två veckor. Känner mig lite piggare igen så det var förmodligen ännu lägre innan och är på väg upp nu.
Att jag känner mig yr är ju inte så konstigt med tanke på blodtrycket :grin:

Blev besviken på att vattengympan är stängd över sommaren och inte startar förrän i september :mad:
Fick en läkartid till nästa vecka för att diskutera mina krämpor och en ny tid till bm om fyra veckor.
Hon tog även ett blodprov för att se om jag börjat bilda antikroppar, de gör de på alla i kronobergs län nu, oavsett om du är rh pos/neg. Är det så hos er med? Vi pratade om Ul och moderkakans placering, det var tydligen bara en flik som låg för utgången. Finns allstå stora chanser att den flyttar sig :)

Här tror jag att man bara gör blodgruppering på de som är RH neg. Men eftersom att jag är RH neg. så gör ju jag det.

Min nya BM skulle kolla upp det där med föräldrautbildning också och jag hoppas att de kan ordna något åt mig och den andra som tydligen är tvillinggravid med bf samtidigt. Men det känns som om att det kan bli knappt med tid om de små tittar ut för tidigt. Kommer ju få besked om det först i augusti om jag förstod det hela rätt. Då är det ju bara 10 veckor kvar till bf.

Kl.
Jag va hos bm i måndags o kollade järnvädet eftersom jag känt mig som en zombie ett tag nu :/
Det låg på 101 så va inget bra alls... Men de verkar inte särskilt oroliga, känns som att de inte tror på att jag faktiskt ätit järn sen i höstas o varit jätte noga med det! Får hela tiden frågan: -Äter du veeerkligen dina tabletter?? Riktigt irriterande! Har druckit blutsaft sen i måndags för att ge det en skjuts uppåt, fixade inte två tabletter... Hjälper det inte med bluten blir det nog järnsprutor vilket ska vara riktigt dyrt tydligen. Bm hade för sig att man fick betala 1800kr för en behandling o det får man stå för själv! Tycker det är lustigt att det inte går under högkostnadsskyddet när man måste få det av läkare och vi kommer antagligen få åka till växjö för att ta dom...

Men vad äter du för tabletter? Blutsaft ger ju bara dagsdosen så att säga, Niferex ger 5 ggr så mycket. Jag åt dagsdosen fram till v25 förra gången och då fick jag börja med Niferex. Misstänker att det blir samma sak nu eftersom jag är grymt trött hela tiden. Vill dock inte äta Niferex utan att verkligen kolla järnvärdet först.

Är niferex jag ätit länge nu... Blutsaften skulle tydligen ha lite vitaminer som gjorde att man tog upp järnet bättre med... Hoppas att detta hjälper nu! Låg på 92 på inskrivningen sen gick jag upp till 111 tror jag det va o då släppte dom det. Men nu ha det ju sjunkit igen...

Men menar hon inte att du bara behöver betala de 1800 som är självkostnadspris innan du får frikort för läkemedel? Har du redan frikort på apoteket eller har påbörjat en period så blir det ju mindre isof eller gratis med en gång??

Tror inte det... Som jag fattade det så måste jag ge till medicin mott. o få sprutorna av läkare... Gäller Apotekets högkostnad då? På sjukan har jag frikort, det va det som det kändes som att det skulle gått under men gör tydligen inte det enligt bm... Eller som hon uttryckte sig, -våra mammor här är ju friska o brukar inte ha frikort... Usch va jag kände mig sjuk då som har ett! Haha :)

Alltså jag är nästan 100 på att det går på apotekets högkostnadskort, när jag använde p spruta så fick jag hämta den på apoteket och ta med till bm och kostnaden för sprutan ingick i läkemedelsförsäkringen. Fast visst är det surt att betala 1800 på kort tid, men sen har du å andra sidan fria läkemdel ett år om det skulle behövas :)

Du kan även få dela upp betalningen om du vill. Vet inte hur det fungerar nu, om det bara är på de "vanliga" apoteken eller om det även gäller de privata

*kl*

Är det någon här inne som gjort testet med bikarbonat? hittade något på familjeliv om att man ska kunna kolla kön på så sätt. Man ska alltså kissa i en burk med bilarbonat, bubblar det så är det en kille och händer inget är det en tjej...

Haha det måste jag testa! Inte för att jag tror på sånt men skulle vara kul om någon mer testade så man vet om det blir någon skillnad mellan folk. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar