Höstföräldrar 2011

Sv: Höstföräldrar 2011

Jag kanner inget av bebisen annu men min kropp vill inte samarbeta langre.
Jag har haft som traningsvark i hela bukmuskulaturen i ett par manader nu och dessutom har ryggen lagt ner totalt (alltid haft problem dar). Ibland varker det pa olika stallen i magen sjalvt men det ar inga storre problem.

Tycker det ar skitsvart att ta det lugnare pa jobbet och jag avskyr verkligen att be om hjalp med helt banala uppgifter som jag eg klarar latt. Tex vattenhinkar och fodersackar. Tar enormt mkt langre tid att hitta ngn som kan gora det at mig an att gora det sjalv.
Eller tigga till sig ngn att lasta av 100 balar ho.

Har känt av små rörelser som skulle kunna vara bebisarna, men det är svårt då det oftast bara är en gång och sedan blir det lugnt igen.

Jag har tagit det väldigt lugnt på sista tiden och inte gjort sådant som känts tugnt. Mina kollegor är nästan lite överbeskyddande ibland.. ;) Jag sålde hästen för 2 veckor sedan, så jag har ju inget tugnt där heller. Eftersom att jag väntar tvillingar så försöker jag vara rädd om kroppen och hoppas på att den ska hålla hela tiden ut, vilket väl inte är helt troligt...

Känner ingenting av bebisen, men tack och lov har tröttheten släppt. Illamåendet är bättre, men jag har ingen gigantisk matlust och går snarare ner i vikt än upp (vilket i och för sig är rätt bra eftersom jag dras med en rejäl övervikt). Har varit förkyld, men inte kunnat låta bli att vara sommarklädd i det härliga vädret ändå :angel: vilket har resulterat i att jag ligger och snörvlar om nätterna. Detta har i och för sig också varit positivt eftersom jag börjat fölvaka lite smått på mitt dräktiga sto, då är det bra att inte sova för hårt.

Annars känns det bra och vi längtar till RUL som är om ungefär 4 veckor. :)

Kl. Jag ska till Mvc imorgon o ta nya prover för att kolla järnvärdet... Var på vårdcentralen idag med min huvudvärk men de trodde oxå att det berodde på de dåliga värdena så nu skulle en läkare kolla proverna o bestämma om jag ska få järn sprutor :/ förutom huvudvärken så mår jag bra, om man bortser från den där förkyldningen som vägrar ge med sig :) Vädret är ju så himla underbart så man kan ju inte göra annat än att njuta! Suger bra i tävlings tarmen bara! Känns riktigt hårt att inte få träna nåt dessa fina kvällar och att inte få komma ut något på banan :(
Hästen är halt så det tajmade hon ju in ganska bra :/ vet inte vad jag ska göra med henne sen... Den enda jag kunde tänka mig att låna ut till har skadat sig o får inte rida!
Köpt en 1-årig frieser med som är helt ohanterad så sambon följer faktiskt med frivilligt till stallet nuför tiden! Han kommer nog få hjälpa till en hel del med det yrvädret! Varit väldigt misskött tidigare o har inte ens fått gå i hage! Äta gräs förstod han inte alls första gångerna vi va ute o gick :( lite off topic kanske :)
Ser fram emot den 9maj då vi ska få lyssna på hlärtat :)

Jag ska dit den 3 maj och lyssna på hjärtljuden, får samtidigt tid till ultraljud då hoppas jag :)

Jag salde min ridhast for lite drygt tva manader sedan sa jag behover inte lockas med ridning iaf. Ar visserligen jattesugen pa att borja rida tva av mina favorit hastar men ar inte overtygad om att det ar en bra ide att rida in a) hyperaktiv fyra ars hingst som beter sig som en duracell kanin eller b) superaggressiva grin marren som pullar armarna ur maken som ar stor och stark. Far vanta tills nan gang in framtiden istallet.
Sen att jag hanterar busiga / tokiga unghinsgtar fran backen dagligen ar ju en heeeelt annan sak. Ska dessutom third lina lite at maken pa tva ohanterade hingstar nu om nagon vecka vilket ska bli spannande.

Ar i vecka 20+1 idag och fortfarande inga rorelser alls. Daremot ar jag enormt stor och fruktansvart avundsjuk pa en kollega som inte syntes alls forran i manad 7! Trots massor av fett och stor bula mittpa ar det ingen som sett ngt pa jobbet. Det hjalper att det fortfaranade ar vintervader trots att vi gar in i maj snart..

Här syns det också massor (v.15+2) men det är bara en som har vågat fråga ännu. Jobbar på förskola och en kollega tyckte att det var superkonstigt att ingen av föräldrarna frågat ännu, som hon sa "Ingen kan ju tro att du bara är tjock med den där magen.." Men tydligen kan de det.. ;)

Tror att jag har känt små små rörelser några enstaka gånger, men det är inte så lätt att veta tycker jag. Däremot ser man på magen att den yttre tvillingen gärna ligger på höger sida, då naveln ser helt sne ut uppifrån och det är mycket rundare på höger sidan.

Vad kul det är att följa alla här! Och härligt att de verkar gå bra för de flesta!!
Själv har jag redan drabbats av foglossning :cry: mindre kul. Ser ut som en gammal tant när jag går med hunden :( MEN barnmorskan sa att man de kan sluta, man behlöver inte ha de hela graviditeten bara för att man får de tidigt! Hoppas!!
Annars så går både jag och sambon på moln (när inte mitt humör svänger alltför mycket :crazy: ) magen har redan börjat växa :) från 62 cm till 87cm :) jaja jag vet de är mest tarmar och sådan som är svullet men de är kul att se lite mage i alla fall :love:

Njut nu i att våren alla blivande mammor!!

Ångrar att jag inte mätte i början och fotade en "före" bild!

Jag ångrar också att jag inte fotade en före bild.. Har kollat igenom en massa gamla kort för att hitta något som kan vara som en bra före bild, men de flesta jag har är från förra sommaren och då vägde jag 10 kg mer än vad jag gjorde när jag blev gravid, så det är lite missvisande...

Här är min premiärbild på magen. V.16 (15+2) med tvillingar.

32342596.jpg

*kl*

Jag har börjat få sammandragningar. Redan...suck...
Har kanske varit igång för mycket i påsk och sen skånes djurpark på det igår.
Sd började i eftermiddags och har hållit i sig sedan dess.
Ska ringa bm imogon om det fortsätter, behöver ev kolla så att det inte är uvi.
Första gången jag fick sd förra graviditeten var också i v 16, då var det i ett läge där jag var i chock och stress och väntade på en ambulans, och lite mera förståeligt att kroppen reagerar.
Kan inte säga att magen blir stenhård men jag känner skillnad plus att jag mår konstigt under tiden.

kl.
Jag mår prima måste jag säga, inget knas med fogarna än och inga sammandragningar än så länge.. Hoppas ni mår bättre snart!

Vilken liten skitunge jag har därinne :D Det kan puffas och puttas men så fort sambon ska känna så blir det lugnt och stilla.. Får väl vänta nån vecka tills Lill*n blir lite mer beräknelig ;)

Ååååh längtar så till måndag när vi får se plutten!!

Senast ändrad av en moderator:

Nu har äntligen sambon också fått känna lite puffar! :)

Kl

Tankte bara posta en liten halsning fran ett varmt och skont Thailand. ;) Vi ar i AoNang sen i onsdags och ska vara har i tva veckor.

Ang mata och ta bilder sa gjorde jag det forra gangen, men den har gangen har jag inte gjort det alls. Daremot har jag tittat pa bilderna och jamfort magen. Ar i v 12 nu och ar ungefar lika stor som i v 20 forra gangen. :crazy: Jag borjade inte mata forran ganska sent sist, men det var 99 cm i flera veckor, kanske 6-7 veckor eller nat. Magen bredde ut sig mer snarare an vaxte utat. Om jag inte mnns helt fel sa kom jag upp i 100 cm sista veckan.

KL

Jag hann bli lite smått fundersam på om jag jobbade för mkt och om bebis mådde ok innan UL.. Men för ett par veckor sedan var vi och kikade vad som finns därinne! :laugh: Ganska märkligt egentligen hur de kan scanna hela fostret sådär.. Kändes lite mysko. Med min dotter gjorde jag aldrig ngt UL, kändes inte nödvändigt på nått vis.. Men nu hade jag ju knappt känt några rörelser alls förrän veckan innan UL var bokat till, så det kändes skönt att kolla, det visade sig att moderkakan låg framtill och dämpat alla rörelser fram tills den blev stor nog att riktigt böka omkring!
Är ganska rund om magen och konstant hungrig.. Magen är i normala fall helt platt, så jag börjar känna mig lite rund, tjock och "ovan" vid kroppen.. :crazy:

Nu där det gått drygt halva tiden är alla "gravidkrämpor" borta. inga blodtrycksfall osv, bara en massa aptit som kanske inte är helt nödvändig.. Ska ut igen nu och gräva, fasen vad kul det är med vår, ska träna rygg med att vända det utökade trädgårdslandet nu! Bebis bökar på och på UL låg h-n och sträckte ut benen och armarna åt olika håll och pekade nedåt med tårna så magen rörde på sig och är en pigg en, känns myyys!

Rider fortfarande som förut (lite men ingen förändring pga magen..) och hoppas kunna göra det länge till! *hoppas hoppas*

Nu är det bara en vecka kvar till UL :laugh:
Längtar jätte mycke.
Och sambon har börjat visa mer intresse än innan, antagligen för att vi snart får se den lill* :)

Ni som har gjort UL, kostar det något att göra det?
Och vad kostar korten om man vill ha något?

Ultraljudet är gratis (iaf för oss som gjort det via landstinget, kanske är annat privat). I alla broschyrer står det att bilderna kostar 50:- om man vill köpa någon, men vi har fått med ett par bilder gratis varje gång och har varit inne två gånger hittills.

Och så är jag då inne i den 17:e graviditetsveckan, det känns helt sjukt att jag snart är halvvägs. Jag har ju knappt hunnit vänja mig vid tanken!

I torsdags satt jag nämndeman vid tingsrätten och fick då för första gången sällskap med små buffar inifrån magen. Är det månne en liten åklagare som bosatt sig där inne? Syns ingenting ännu, men nu har både illamående och trötthet försvunnit och jag mår oförskämt bra. :D

Jag har en liten fråga här till alla blivande mödrar ;)

Har ni berättat för era chefer ännu att ni är gravida eller när tänker ni göra det?
Jag vill inte säga något än (är i v.12) pga uppkommande lönesamtal. Vet att de inte ska spela någon roll, men jag vet hur de fungerar.
Så vad säger ni när berättade ni/tänker ni berätta?

Hoppas allt går bra för er alla!!

Jag har en liten fråga här till alla blivande mödrar ;)

Har ni berättat för era chefer ännu att ni är gravida eller när tänker ni göra det?
Jag vill inte säga något än (är i v.12) pga uppkommande lönesamtal. Vet att de inte ska spela någon roll, men jag vet hur de fungerar.
Så vad säger ni när berättade ni/tänker ni berätta?

Hoppas allt går bra för er alla!!

Jag berättade för min chef när jag var i v 11 för att jag har tungt jobb och så att han har tid att fixa någon som jobbar då jag kommer att vara mammaledig sedan.
Han tar det alltid bra vi är ju bara tjejer på jobbet och senaste åren har alltid någon varit gravid;) Man får nog känna efter när det är rätt tid att berätta.
Min andra chef som jag är utlånad till berättade jag för v 15 men han viste redan :)
Hur som hällst så ska det inte påvärka ditt lönesamtal men känns det bäst så vänta tills det känns bra:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 245
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 427
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 964
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar