Höstföräldrar 2011

Sv: Höstföräldrar 2011

Jag har en liten fråga här till alla blivande mödrar ;)

Har ni berättat för era chefer ännu att ni är gravida eller när tänker ni göra det?
Jag vill inte säga något än (är i v.12) pga uppkommande lönesamtal. Vet att de inte ska spela någon roll, men jag vet hur de fungerar.
Så vad säger ni när berättade ni/tänker ni berätta?

Hoppas allt går bra för er alla!!

Jag berättade för min chef i v. 7 tror jag eftersom att jag skulle behöva ta ledigt för att göra vul. Har en bra chef, så det har inte varit några problem. :)

Själv är jag sjuk igen.. Förkyld som bara den.. Trist är det och det var sämsta tänkbara tajming då vi skulle ha utv.samtal på jobbet imorgon, så nu får vi skjuta upp det en vecka och hoppas att alla föräldrar kan då med. Så nu blir det till att kurera sig ordentligt, så att de små i magen ska ha det så bra som möjligt. Man börjar ju få träningsvärk i magen efter alla snytningar och nysningar. Det är inte lätt att varva snytningar och kisspauser under hela natten, blir inte så mycket sömn då. :cool:

Jag har en liten fråga här till alla blivande mödrar ;)

Har ni berättat för era chefer ännu att ni är gravida eller när tänker ni göra det?
Jag vill inte säga något än (är i v.12) pga uppkommande lönesamtal. Vet att de inte ska spela någon roll, men jag vet hur de fungerar.
Så vad säger ni när berättade ni/tänker ni berätta?

Hoppas allt går bra för er alla!!

Eftersom jag är student har jag ingen chef att berätta för, utan tar helt enkelt studieuppehåll så länge jag känner att jag behöver. Så jag ser fram mot en tid i (fattigare) fattigdom där min inkomst består av lägsta möjliga föräldrapenning (vilken jag inte i min vildaste fantasi kunde tro skulle vara lägre än studiemedlet, vilket den ju med råge är...). :cry:

Gjorde mitt RUL idag! :bump:
Allt såg bra ut :love:

UL är gratis, bilderna kostar i v-ås 30 kr styck men vi fick 8 st för 120kr :D
Återkommer med bild!

Vad roligt! Grattis! Ser fram emot bilderna! Fick du behålla ditt vanliga bf datum?

Tror att bilderna här i krstd kostar 20 kr st, men det är vissa som inte behövt betala för dem alls. Men vi kommer hya pengar med oss iaf. Nästa fredag är det dags!

Lönesamtalet grundar sig ju på vad du har gjort ett år tillbaka i tiden, så att du är gravid borde inte spela någon roll. De slipper ju ändå betala ut lönen när du är hemma, så det gör ju egentligen inte dom något att de höjer din lön. :laugh:

Jag berättade för min chef i v 5. :o Enda anledningen var att jag var där på ett möte ang min jobbstart och nya befattning 16/5. Är ju föräldraledig nu och kommer att vara i 15 när jag kommer tillbaka. Då syns det ju garanterat så därför valde jag att berätta det redan då.

Förra gången berättade jag i v 13-14 nånting, när det började synas (för den riktigt uppmärksamme). Den här gången kom ju magen betydligt tidigare.

Jag har glömt bort hur det var, men när började magmusklerna dela på sig för er förstagångsgravida? Tyckte min mage såg ut som en trekant/ås (när jag spänner dom) nästan på en gång den här gången. Har inget minne av att det kom så tidigt sist.

Min mage blev en "trekant" tidigt också, det här är mitt första... Vet ej riktigt hur länge sen dock men kanske i v. 15?

Blev framflyttade 1 dag så nu är det 24:e istället för 23:e september.

Här kommer bilder! Bildbomb!

framifrån
225449_10150168373156619_648711618_7195797_8262639_n.jpg

handen på huvudet
230732_10150168373321619_648711618_7195799_5333841_n.jpg

heeeela bebisen
225697_10150168373401619_648711618_7195800_944156_n.jpg

profilbild
229299_10150168373461619_648711618_7195801_1224633_n.jpg

foten i vädret! (uppe till vänster)
227479_10150168373556619_648711618_7195803_5477873_n.jpg

Fin bebis! :D

Det är flera veckor sedan jag upptäckte att min mage är trekant, så det måste ha uppkommit före v 10. Kanske blir så tidigare med andra då?

Haha tack, kan dock inte riktigt koppla bebisen på bilderna med den i min mage.. :D

Moderkakan ligger i framväggen fick jag också reda på. Krockkudde ;) Känner ju dock puffar hur bra som helst, sambon också nu. Har hört att det ska dämpa väldans mycket så man inte känner så bra.. Jag hade en sammandragning i livmodern under ultraljudet också, man ser det på översta bilden under bebisen. Haha stackarn helt klämd mellan moderkakan och livmoderväggen vid sammandragningen. Inte mycket plats där inte ;)

Den va väldigt lugn och stilla under hela ultraljudet, nån irriterad knuff med benen för att lägga sig tillrätta bara. H*n tyckte väl det va störande när det va någon som körde någonting fram och tillbaka över den hela tiden när h*n försökte sova :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag berättade redan i v7 pga hur det gick förra gången så känns det väldigt bra att iallafall en på jobbet vet om det, om det skulle hända något igen. Sen får hon på tidig semester och jag har sen så vi kommer inte träffas nåt under sommaren. 2 på jobbet ska sluta i augusti + mig då vilket är mycket då vi bara är 9st! Så vill ge henne en chans att lösa det innan semestern.
Jag har ju ganska ont i bäckenet med o nu kan man ge henne lite hintar om när jag vill ha hjälp att lyfta något tungt :) nästa måndag ska vi lyssna på hjärtat sen ska jag berätta för resten på jobbet!

Man kan ju undra i bland vad bebisen magen gör :p det plaskar och bubblar som om den var helt tokig där inne ;) Nu börjar halsbrännan komma..förstod det haft det med de andra 2 med allra hällst tjejen!

Först: voltigehoppare va härliga bilder!!
Okey! Tack alla för era svar.

Jag berättade för 2 veckor sedan för mina kollegor då jag inte kan lyfta så vi har ändrat lite i våra rutiner.

Jag vet att det inte ska påverka lönesamtalet om man berättar att man är gravid men jag har sett sådant hända och ville inte chansa. Hade dock mitt lönesamtal med chefen igår. Ska berätta när allt med ekonomiavdelningen är klart. Hon pratade dock om att graviditeter och om att hon inte tror att jag kommer skaffa förrän om två år då jag är så ung (26!). Så hon kommer nog bli paff sen :) men hon är bra så de är säkert lungt!!

Idag ska jag till sjukgymnasten och få hjälp med mina foglossningar, ska bli skönt.
Har haft mycket mardrömmar sista tiden nu :( någon mer som haft det?

Jag har något jobbigt om nätterna, vet ju inte om det är som jag drömmer eller om det är på riktigt... Men ha "drömt" ,eller om jag nu har det på riktigt, att jag har så himla ont i magen :/
Gör så ont så jag inte kan vända på mig... Kan vara att jag är så himla kissnödig så det riktigt spränger... Det blir jag så fort jag lägger mig i sängen nästan!
Lite obehagligt iallafall när man inte vet om det är på riktigt! Ska ta upp det med bm iallafall, har samandragningar ibland men bara när jag jobbar...

Jag drommer massor. Inte direkt mar mardrommar men mer obehagliga. Sen hjalper det inte att varan tillfalliga sang ar sa liten sa nar jag ror mig vacker jag saklart maken med. Det enda som verkar hjalpa ar nar katten valjer att ligga sa nara att jag kanner varmen. Varfor vet jag inte men mysigt ar det. Synd att jag inte kan tvinga henne att ligga dar hela tiden bara...

Har gjort illa mig i axeln pa nat vis sa nu har jag som brinnande smarta sa fort jag ror hogerarmen. Hatar nar sant hander da jobbet blir sa himla svart. Det ar svart att mocka 12 box med vanstern kan jag tala om! For att inte tala om in och ut slapp + skritten med brakiga sma hingstarna.

Jag ar i v 21+1 idag och fortfarande inga rorelser overhuvudtaget. Vet att jag kommer angra mig senare men jag hade faktiskt inte tyckt sa illa om att kanna iaf ngt litet nu.

Jag har varit på jobbet idag och skrivit på papper för sommaren. Men är man förvirrad eller? De frågade när jag var beräknad och jag säger september :grin: men säger ena killen innan har du ju sagt oktober. Jag var tvungen att fundera ett tag innan jo den 19 oktober är det ju :angel:
Fick anställningsbevis tom sista oktober. Jätteskönt att ha iaf fk börjar bråka. Nu kan jag söka havandeskapspenning och blir den beviljad så vet jag att jag kan ta den om det skulle blir för tungt och jobbigt.

Var hos barnmorskan idag, tog inget blodtryck utan bara vikt. Jag har fortfarande inte gått upp något, kroppen har bara omfördelats :D.
Hon hade svårt att hitta hjärtljuden så det blev ett snabbt ultraljud och moderkakan låg i framvägg så det gjorde det krångligare för henne att hitta hjärtljudet, på ul så såg vi direkt ett hjärta och ben som sparkade :)

Fick tid till ul den 1 juni, egentligen en vecka för sent men den tiden passade sambons jobb bäst.

Vilken tur du har då, som inte gått upp något. :laugh: Jag hade knappt 2 kg + men nu vet jag inte längre. Det är ju knappast smalmat som serveras här och dessutom dricker jag dricka varje dag eftersom vattnet på flaska smakar så äckligt.

Nu har ju mitt illamående och behov av speciell mat upphört, så när jag kommer hem kan jag börja leva sunt igen och hoppas på att det inte blir så mycket som 19 kg den här gången.

Jag har nog gått upp 2½-3 kilo nu i v.17 (vägde mig i slutet av förr veckan då var det 2½ kilo plus) och det får väl vara helt ok med tanke på att det är tvillingar. Hade som mål när jag plussade att inte gå upp mer än 10 kilo, men det känns rätt kört faktiskt, eftersom att det verkar som att tvillinggravida går upp mellan 15-25 kilo som standard....

Går man upp mer som tvillinggravid? Alltså klart att det väger mer med två barn, men jag menar utöver det. Har ingen aning, men även där borde ju viktuppgången ha att göra med ursprungsvikten.

Jo, absolut har det med ursprungsvikt att göra. Men det är ju inte bara barnen som blir dubbel tyngd, även moderkaka, livmoder och vatten väger ju mer.. Kollade på growing peoples hemsida och där räknar de ut ungefär hur mycket de olika delarna i kroppen påverkas av viktuppgång. Så att gå upp 12.5 kilo är helt normal, skulle man dubbla foster, livmoder,moderkaka och fostervatten blir den totalsumman 18 kilo. Visserligen väger kanske inte barnen lika mycket men ändå... Enligt babycenters "personliga" uträkning (baserad på vikt och längd och även på tvillingar) så står det: Du kommer förmodligen att öka i vikt med ungefär 15,9 kg - 20,4 kg under graviditetens lopp.

Jag tror jag gick upp 9 kg med killen och 12 med tjejen tycker att allt svällde när jag väntade tjejen medans killen syntes inte magen bakifrån ändå vägde killen lite,lite mer än tjejen :) denna gången har jag inte gått uppså mkt än liten,liten mage har gått upp max 1 kg men varierar endel:p Jag ska försöka fixa havande skaps papprerna någon dag jag med..kan ju knappt jobba nu Tungt att bubba torv/spånbalar och dra stora tunga foderkärror finns även vissa av djuren som inte är att lita på ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 271
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 438
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 965
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30