Höstföräldrar 2011

Sv: Höstföräldrar 2011

Ny i tråden, vill gärna höra lite om hur era ultraljud har varit. Eftersom vi inte hade någon som helst koll på hur långt in i graviditeten vi var bestämdes det att vi skulle göra ett ultraljud i beräknad v 13. Vi åkte dit för två veckor sedan och det konstaterades att vi inte riktigt var så långt gångna, men det var svårt att få någon vettig bild att mäta ifrån alls. Vi fick därför en ny tid för mer exakt tidsbestämning och var inne igen nu i veckan. Bebisen ser ut att växa som den ska och det ser bra ut, förutom att det fortfarande inte går att få någon vettig helhetsbild och därmed kunna utföra de mätningar som behövs.

Barnmorskan som hade hand om ultraljudet tyckte det var lite märkligt att bebisen var så "blyg" två gånger i rad, men eftersom allt såg normalt ut i övrigt blir nästa ultraljud vid rutinkontrollen i v 19. För säkerhets skull bokade hon då in en läkare som ska checka + att vi skulle få mer tid.

Detta gör mig förstås lite nojjig, har aldrig hört om någon som haft problem vid ultraljuden. :confused: Är det att bebisen ligger konstigt eller kan det ha andra orsaker? Någon som varit med om något liknande?

Grattis och välkommen! Vad roligt med en ny i vår tråd!

Tack för gratulationen! :D Jag kände att jag behövde någonstans att nojja, tyckte den här tråden passade bra för det. Men förhoppningsvis ska vi väl både kunna nojja och glädja varandra i lagom doser. ;)

Jag har ju bara gjort vul i v. 8+2 och då syntes det ju inte så mycket, men det gick att mäta bebisarna iaf. Nu ska vi in på nästa ul på måndag och då kommer vi vara i v. 13+0 så då hoppas jag på att få se lite mer bebis och lite aktion av de små.

Förstår att du är nojjig och det finns det fler som är (jag iaf...) så det är helt ok att komma och nojja med oss! ;) Men har de kommit fram till någon "ålder" på bebisen? Med tanke på att du inte får göra ett nytt ul innan rulet. Hur kan de då veta när v. 19 är om de inte tycker att dina uträkningar stämmer riktigt?

jag gjorde i v 6 och 7 på grund av smärtor i magen, det visade sig då ha varit två men bara en kvar. Blev då satt ett BF till 23/9. Sen har jag inte fått tid förrän 2/5, när jag är i vecka 20 eftersom det va så proppat med tider då påsken snodde en del dagar ;)

Men har de kommit fram till någon "ålder" på bebisen? Med tanke på att du inte får göra ett nytt ul innan rulet. Hur kan de då veta när v. 19 är om de inte tycker att dina uträkningar stämmer riktigt?

Jag kan ju ta det hela kronologiskt för att inte röra till det alltför mycket. :)

Basinfo
Jag har under flera års tid ätit minipiller som gjort att jag inte har haft någon mens. Även utan piller är min mens oregelbunden, hoppar över då och då osv. Opålitlig helt enkelt. Graviditeten var inte planerad, så därför har jag heller inte överansträngt mig för att hålla koll.

Jan-feb
Andra halvan av januari var jag extremt trött och trodde att jag höll på att bli sjuk. Fortsatte in i februari innan jag slutligen började ana vad som var "fel" (inte vassaste kniven i lådan i det avseendet kanske :p) och plussade 9 februari.

Inskrivning
Pratade med BM och sa som det var, att jag inte hade någon koll på hur långt gången jag var. Vi diskuterade mitt mående, jag kunde inte erinra mig om någon menstruation efter nyår osv osv. Hon ger en gissning och utifrån den bokar vi in ul.

Första UL
UL skulle vara i beräknad vecka 13+0 (ca). Fram tills dess har jag gått och funderat och resonerat med min partner och kommit fram till att jag tror jag är ännu längre gången än det vi räknat oss fram till. Det första barnmorskan säger är att "Oj, du var inte långt gången". Sen försöker hon få till en bra bild att mäta utifrån, men mätningarna ger besked på allt från v 7 - v 12. Jag antar att hon tack vare sin erfarenhet sållar något (och även mitt påpekande om att det lät kort) och ger beskedet bf 11 okt, återkom om två veckor så kollar vi närmare.

Åker hem och räknar och inser att om hennes mätningar stämmer så borde befruktningen skett i slutet på januari, dvs stämmer inte ett skit med hur jag mått och det som fick mig att göra gravtestet.

Andra UL
Som sagt nu i veckan och nu gick det inte att mäta längden på bebis alls. Hon såg ut att göra några försök att mäta huvudet, men till slut blev det lårbenet (?) och korrigerade till bf 14 okt. Stämde alltså bra överens med det vi fick fram förra gången.

Egentligen är det ju strunt samma för mig med ett exakt datum, bebis kommer väl när den kommer ändå. Men just det här med att det inte går att få någon bra bild och att hon ville ha läkare med nästa gång gnager lite. Inte så att jag direkt är orolig, då skulle jag såklart ha ringt tillbaka, men som sagt. Det gnager lite.

Tack för era svar i alla fall! :)

Ok, då förstår jag. Det är ju lite krångligt det hela med att beräkna när man inte har någon mens att beräkna från och ul inte ger entydiga svar. Klart att den komme rnär den kommer, om inte annat bör du ju få ett datum vid rul så att det kan räknas på ev. igångsättning och det skulle dra ut på tiden i höst.

En annan har ju planerat barn länge och har koll på både när mens och äl var, då är det hela mycket lättare.

En annan har ju planerat barn länge och har koll på både när mens och äl var, då är det hela mycket lättare.

Tänk så olika det kan vara. :) Nu har både jag och min partner haft vissa fertilitetsproblem i våra släkter och har väl lite förberett oss på att det kanske inte kommer vara helt oproblematiskt att få barn. Så vi är oerhört glada över att det gick så lätt att vi inte ens hann börja försöka, än mindre bli besvikna. :D

Här väntas det ivrigt på första sparken :bump: Jag har haft ett litet fladder som jag är osäker på om det va barnet eller magen men det räknas ju inte när jag inte är säker :D

Ni som fått barn tidigare, när kände ni första? :)

Tror det var runt v 18-19 som jag kände första gången, men var inte säker på om det var det. Det kändes precis som små muskelryckningar. Ska bli intressant att se när det känns den här gången. :)

Här väntas det ivrigt på första sparken :bump: Jag har haft ett litet fladder som jag är osäker på om det va barnet eller magen men det räknas ju inte när jag inte är säker :D

Ni som fått barn tidigare, när kände ni första? :)

barn 1 omkring v 17 barn 2 omkring v 14.
tyckte det känndes som någon försiktigt drog fingret fram och tillbala samt lite fjärils fladder :)
Får se nu med barn 3 ligger nu i influensa :(

Stackare :( hoppas du kryar på dig snart!
Sånt där fjärilsfladder kände jag förra veckan men jag ville ju inte riktigt ta för givet att det va bebisen :)

Idag har jag legat och tryckt på magen haha, inget gensvar dock :D Är i vecka 17 nu.. Vet inte om det är svårare också när jag har bakåttippad livmoder? Jaja det kommer väl :D

Mina tvillingar lever och mår bra!!! Är så jäkla lycklig just nu, även om det kändes overkligt att de små sprattlande bebisarna låg i MIN mage.. De kollade inte såå mycket på bebisarna så vi fick inga bilder med oss hem. De visade ju att allt såg bra ut och vart hjärtat slog osv, men inte så mycket annat. Mätte den ena tvillingen huvud och datumet som vi har stämmer perfekt ännu! De andra tvillingen låg så djupt ner och ville inte samarbeta riktigt..

Tycker att jag ibland har känt små fladder eller ryckningar som inte sammankommer med gaser från tarmarna, men man vet ju inte. Är ju bara i v. 14, men med tanke på att två tar mer plats än en så kanske man börjar känna av den tidigare.. ?

Nu var det ju ..sex år sedan min dotter började sparka och leva rövare.. liite svårt att komma ihåg allt! Nu började jag nästan noja idag, i vecka 18 nånting och inbillade mig att jag kände tydliga rörelser mkt tidigare förra gången! Men, egentligen var det nog inte så tidigt.. Magen var mkt mindre då och jag har känt mig betydligt mer gravid nu... Första tiden iaf, nu håller jag på att glömma bort mitt tillstånd igen då jag mår så bra och den inte behagar sprattla något ännu!
Längtar lite efter livstecken!!

Va härligt! :) Va roligt för er att allt går bra denhär gången, hoppas det håller i sig! :)

Idag fladdrade det igen vid frukosten :) Hejja Sallahadin, nu vill mamma ha en riktig karatekick! Vårat arbetsnamn på magen är kanske inte helt normalt haha. Sambon och hans närmaste vän som började kalla den det efter krigaren i Arn :p sen har det satt sig :D

Jag tyckte med att jag kände något i förrgår för första gången, men tyckte att det var alldeldes för tidigt. Igår kväll när jag skulle somna så hände det igen. Men jag är bara i 12+5 idag så förmodligen så var det bara önsketänkande :p

Är i v. 13+1 idag och är nästan säker på att den ena bebisen fladdrade till i magen, ett sånt fladder har jag aldrig känt innan.

kl.

Skulle varit på inskrivning idag men har åkt på influensan :(
Ska ta upp med bm det här med foglossning, tror inte att det är det jag har utan att det är men från smällen jag fick över bäckenet, eftersom jag haft ont innan jag blev gravid med även om det känns av lite extra nu men det är nog inte så konstigt nu...
Ha haft planer på att gå till en sjukgymnas med det, nu kanske hon kan hjälpa mig att få en tid.

Känner efter o känner efter om man kan känna nåt litet litet tecken på att det rör sig i maggen, men än så länge verkar det vara lugnt... Är i v 11+2 idag (ca. har ju ingen hundra koll, men efter vul), slutet av denna veckan fick jag mitt ma förra grav. :( Försökt att inte tänka på det men det kryper upp mer och mer i tankarna...

Sjukgymnast är nog jättebra :)
Jag har kännt mig väldigt trött i armarna, nästan lite som att jag haft blodstopp i dem. I lördags var jag hemma hos min kompis som är utbildad massör och fick lite massage och nu känns det mycket bättre :bow:

Håller tummarna att det går bra för dig denhär gången :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 123
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 338
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 964
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar