Sv: Höstföräldrar 2011
Men har de kommit fram till någon "ålder" på bebisen? Med tanke på att du inte får göra ett nytt ul innan rulet. Hur kan de då veta när v. 19 är om de inte tycker att dina uträkningar stämmer riktigt?
Jag kan ju ta det hela kronologiskt för att inte röra till det alltför mycket.
Basinfo
Jag har under flera års tid ätit minipiller som gjort att jag inte har haft någon mens. Även utan piller är min mens oregelbunden, hoppar över då och då osv. Opålitlig helt enkelt. Graviditeten var inte planerad, så därför har jag heller inte överansträngt mig för att hålla koll.
Jan-feb
Andra halvan av januari var jag extremt trött och trodde att jag höll på att bli sjuk. Fortsatte in i februari innan jag slutligen började ana vad som var "fel" (inte vassaste kniven i lådan i det avseendet kanske
) och plussade 9 februari.
Inskrivning
Pratade med BM och sa som det var, att jag inte hade någon koll på hur långt gången jag var. Vi diskuterade mitt mående, jag kunde inte erinra mig om någon menstruation efter nyår osv osv. Hon ger en gissning och utifrån den bokar vi in ul.
Första UL
UL skulle vara i beräknad vecka 13+0 (ca). Fram tills dess har jag gått och funderat och resonerat med min partner och kommit fram till att jag tror jag är ännu längre gången än det vi räknat oss fram till. Det första barnmorskan säger är att "Oj, du var inte långt gången". Sen försöker hon få till en bra bild att mäta utifrån, men mätningarna ger besked på allt från v 7 - v 12. Jag antar att hon tack vare sin erfarenhet sållar något (och även mitt påpekande om att det lät kort) och ger beskedet bf 11 okt, återkom om två veckor så kollar vi närmare.
Åker hem och räknar och inser att om hennes mätningar stämmer så borde befruktningen skett i slutet på januari, dvs stämmer inte ett skit med hur jag mått och det som fick mig att göra gravtestet.
Andra UL
Som sagt nu i veckan och nu gick det inte att mäta längden på bebis alls. Hon såg ut att göra några försök att mäta huvudet, men till slut blev det lårbenet (?) och korrigerade till bf 14 okt. Stämde alltså bra överens med det vi fick fram förra gången.
Egentligen är det ju strunt samma för mig med ett exakt datum, bebis kommer väl när den kommer ändå. Men just det här med att det inte går att få någon bra bild och att hon ville ha läkare med nästa gång gnager lite. Inte så att jag direkt är orolig, då skulle jag såklart ha ringt tillbaka, men som sagt. Det gnager lite.
Tack för era svar i alla fall!