Ett uppsamlingsheat från mig igen
Under Hallowe'en-helgen ville jag gärna läsa något spökigt eller skräckigt och det blev novellen Morden på Rue Morgue av Edgar Allan Poe, som sägs vara världens första deckarberättelse. Trevlig för att vara just en mordhistoria, om man kan säga så
Huvudperson jag inte gillade får bli De Kapabla av Klas Ekman. "Alla" hyllar denna bok, jag tyckte att den var gräslig. Alldeles för mycket av allt och jag avskydde nog varenda person som fanns med.
Kalla, vita vinternätter är tredje boken om Cilla Storm av Christoffer Holst, som utspelar sig i Idre fjäll under en julhelg. Alltså - kallt
Siffra i titeln blir den fantastiska The Five av Hallie Rubenhold, som handlar om Jack the Rippers offer. Inget blodigt eller sensationslystet utan just om kvinnornas liv, hur de hamnade på fel plats vid fel tillfälle och hur det var att vara kvinna i London i slutet på 1800-talet. Jag bodde mitt i "Ripperland" i fyra år, så det är väldigt många platsnamn och annat som är som hemma för mig. Dessutom var ju ett av offren en svensk kvinna från Hisingen, så det var lite extra spännande att läsa om henne. Väldigt väl researchat och respektfullt.
I Dalenglitter av Wanda Bendjelloul spelar en olycka en stor roll för handlingen, även om den drabbar en bifigur. Det är olyckan som funkar som katalysator för vad som händer i en stor och viktig del av handlingen, så den passar väl in. Otroligt bra bok.