Fortsätter mitt kryssande. Kanske tom ska lyckas få en hel bricka färdig till slut...
Lena Einhorn, Vad hände på vägen till Jerusalem? En gåta i historiens utmarker, lyckas inte passa in den i någon ruta så den får bli min valfria bok.
Kritisk läsning av Gamla testamentet korsas med andra historiska och arkeologiska källor för att utröna vad som det kan vinnas verklig bakgrund till och inte av det som skildras i Bibeln. Vilka folkgrupper som kan ha rört sig på vilka platser och när? Vilka religiösa föreställningar kan dessa ha haft? Intressantare än jag trodde för någon med skrala bibelkunskaper.
Kirsten Ahlburg, Noa går på toa, funkar på toaletten
Jag läser typ aldrig på toa, så visste inte vad jag skulle göra med rutan. Så valde denna pga. temat och längden är lagom för ett toabesök (sett ur en vuxen läsares perspektiv)
Förvånansvärt bra jämfört med vad jag förväntade mig av en lättläst barnbok. Noa behöver gå på toa när han är på restaurang med föräldrarna och får inte upp låset när han är klar. En okänd man hjälper till och allt slutar bra efter den läskiga upplevelsen.
Katarina Jacobsson. Socialt arbete och pappersgöra. Mellan klient och digitala dokument. En jag inte rekommenderar.
Akademiskt arbete som undersöker användningen av standardiserade dokument och digitala frågeformulär i möten med socialtjänstens klienter. De menas vara neutrala instrument och kvalitetshöjande, men inverkar tydligt på hur samtal och informationsinhämtning sker på ett sätt som försämrar interaktion och förtroende mellan handläggare och klient. Mer komplex information och känsliga områden tenderar att missas med sämre underbyggda beslut som följd.
Inte någon dålig bok, men mycket få vill nog läsa redogörelser om hur olika frågor i dokumentmallar besvaras och processas på detaljnivå. (lite skohorn, men det får väl vara ok?)
Veronica Henry, Ciderträdgården, frukt på omslaget
Efter tips i tråden. Trevlig feel-good. Gråter orimligt mycket av sådant här...