Höra/läsa/säga/skriva fel del 2

Jag läste minst tre gånger gö-kotta (hopskrivet såklart) och trodde det var en by i närheten.

Nog kunde jag ändå läst vidare att man skulle mötas klockan 08.00 och ta med egen picknick…..Det vill säga Gök-otta.
Åh! På tal om gökotta
För några år sedan skulle en kompis och jag på gökotta i en grannby.
Min son då ca 30 år ifrågasatte varför jag skrivit om det på fejjan.
Jag fattade inget? Varför skulle de vara fel att skriva om?
Då kom det fram att sonen trodde de var något "snuskigt" 🤣🤣
Ja de är sant, vi är inte så bra på religösa traditioner i vår familj

*Jenny*
 
Åh! På tal om gökotta
För några år sedan skulle en kompis och jag på gökotta i en grannby.
Min son då ca 30 år ifrågasatte varför jag skrivit om det på fejjan.
Jag fattade inget? Varför skulle de vara fel att skriva om?
Då kom det fram att sonen trodde de var något "snuskigt" 🤣🤣
Ja de är sant, vi är inte så bra på religösa traditioner i vår familj

*Jenny*
Var tvungen att fråga Google för jag hade ingen aning om att gökotta hade någon koppling till religion O_o
 
... varför en i hela friden skulle vilja göra det :cautious:

Jag tror att det förr var en anledning till lite picknick ute i skogen. Man samlades och lyssnade efter göken. Tänker på typ Emil i Lönneberga. Det var en liten fest där man träffade grannar och hade paus i vardagen.

Jag tror att det är så även denna gång då det är hembygdsföreningen som anordnat, men nej, göken kan man höra ändå, mitt på dagen dessutom.
 
E94E76C9-A823-4AEB-917E-2CB77FFD1175.webp
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
374
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 657
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 123
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp