Höra/läsa/säga fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste i en projektansökan följande om vad kunden önskade genomföra - den sökande ville erbjuda likgiltig affärsutveckling - tror det skulle vara likvärdig.....

Jag trodde alltid Carola sjöng "Koskit, uti granens topp" i Hej mitt Vinterland. Det ska väl vara "Bofink uti granens topp" kanske. Jag reflekterade nog aldrig över hur man fått upp koskit i trädet heller.

Sen har jag väldigt svårt för att läsa ordet plåttermos. Alltså plåt-termos. Jag undrar alltid vilken konstig sorts mos plåtter-mos är för nåt. Samma med mattermos, alltså mat-termos, det blir matter-mos.

Mattermos är ju hopplöst, det blir alltid fel i min skalle. Plåttermos har jag nog inte kommit över hittills, men jag ser ju på en gång att det skulle bli problem ;)

Mattermos är ju hopplöst, det blir alltid fel i min skalle. Plåttermos har jag nog inte kommit över hittills, men jag ser ju på en gång att det skulle bli problem ;)

Gamla goda plåttermoset... Det kommer jag ihåg från ett test vi hade någon gång i mellanstadiet (tror jag det var). Vi skulle dela sammansatta ord. Äppelmos var inte några problem, men ordet efter det - plåttermos - fick jag inte till på rätt sätt :p Grämde mig lääänge på det.

När jag pluggade historia på universitetet så satt jag och läste en bok om medeltidshistoria. Den handlade jättemycket om storkhanen. Jag reagerade de första gångerna på det där med storken, men tänkte efter ett tag att det antagligen var helt normalt med en stork för annars hade det ju inte stått det så många gånger. Ända tills jag insåg att det inte var en storkhane det handlade om utan en stor-khan... Allt blev plötsligt mycket mer logiskt!

Satt och klurade på mitt liv och dom svårigheter jag har just nu. Telefonen plingade till och förklarade att nya problem hade uppdaterats. Så himla typiskt. Kan jag inte få lösa dom gamla först?

Jag läste en bok för många år sedan, nån cheesy historia av typ Sidney Sheldon eller liknande. Jag minns verkligen inte detaljerna men har för mig att ett parti handlade om hur huvudpersonen var på en pianokonsert och det berättades om hur pianisten kom in på scen och satte sig vid sitt piano. Det stod då att "hans tjuskraft var enorm" typ, men jag läste "hans TJURSKAFT var enormt" och undrade varför författaren kände att det var viktigt att berätta att pianisten hade så bred nacke (vilket var min association på ordet tjurskaft). Fick läsa om flera gånger innan jag fattade.

En gång satt jag i bilen med några kompisar och skrålade med i låtarna på radion. Då kom Taio Cruz - Dynamite på. Finns en rad som går: "I throw my hands up in the air sometimes,
saying ayo, gotta let go". Min kompis klämmer i som tusan och sjunger "I throw my hands up in the ass sometimes, saying aaaayo, gotta let go". Tror inte ens hon insåg att hon sjöng fel, men vi andrade skrattade gott :D.

Killen sjöng på Robyns nya låt som går såhär: wait for it, wait for the build up. Killen ville dock ha med en pilgrim i låten och sjöng: wait for it, wait för the pilgrim:confused:

Min sambo sjunger alltid fel i låtar.

"Space invaders in the air, in a flying sausage we can take you there!" sjöng han glatt, utan att förstå varför jag höll på att dö av skratt.

Det finns två förkortningar som min hjärna inte kan hantera trots att jag(åtminstone numera :angel:) VET vad de står för.

Det ena är annonsvärldens BVSA - jag vill hela tiden få det till "bara vid snabb affär". Klockrent ju, slå till nu, annars är det för sent!

Ännu värre är när förkortningen BFF dyker upp. Oavsett sammanhang läser min hjärna "best f*cking friend".... :o (alltså inte som KK utan bara bästa kompis med rejält eftertryck...)

Sv: Höra/läsa/säga fel

Och jag trodde spontant att de hade fått första bokstaven fel - det var ju såklart en lokförare de sökte! Märkligt att de söker sådana via platsannons tänkte jag, men det kanske är så det görs! Det tog mig mer än nån minut innan jag fattade vad som verkligen menades...:o
Hahaha! Och jag fick läsa ditt inlägg HUR många gånger som helst innan jag fattade ;D ja, vadå? Det är väl lokförare de söker? ;)

Häromdagen pratade jag i telefonen med min chef som var lite stressad. Han har extremt svårt att vara kortfattad, och nu var han tydligen tvungen att avsluta samtalet hastigt och försökte liksom klämma in så mycket prat som möjligt på så kort tid som möjligt, och i villervallan avslutar han med: "blablabla.. ok, bra, vi hörs, puss!" och slänger på luren :D
Jag skrattade gott en lång stund, han märkte nog inte vad han sa, hihi..

I skolan på engelskan så hade min bänkgranne skämtat om att örngott blir "eaglecandy" på engelska, otroligt fyndigt.
Tyvärr var det ENBART Eaglecandy som dök upp i hjärnan på glostestet sedan.. tack för det liksom... ;D

Det går en film på 4an nu, som heter Stolen. Jag tänkte vadå stol. :confused: O_o Men nåja det finns ju en film som heter Pianot så Stolen funkar väl också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
879
Senast: Bison
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 472
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 189
Senast: Flixon
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 712
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar