Höra/läsa/säga fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höra/läsa/säga fel

När jag var mindre så förstod jag inte riktigt denna rad i Cliff Richards Mistletoe and Wine
Jag hörde:
"...a time for hating and fighting to seas"
men det rätta är:
"...a time for hating and fighting to cease"
Jag fick inte ihop det logiska i att hata hav, men... :p

En moderator hade skrivit något om att gulkorta användare. Jag läste det som korta, alltså motsatsen till långa och tänkte att jag måste pm:a moderatorn och fråga vad som menas med gulkorta. Som tur var kom jag på att det handlade om gult kort. :D

I år har det varit populärt med recept på Brantevikssill. När jag stötte på ett sådant läste jag "Breivikssill". :o

Min syster har en förmåga att prata så fort att det rätt ofta blir lite knasigt. Igår:

"Jo, det är ju inte brottsligt att vara kriminell"

Sedan säger hon alltid "ett par år" oavsett om det är 2 eller över. Det blir så lustigt ...

Min bästa vän stod en dag får några år sedan och kikade mystiskt på en man och sade sedan nickande: "Du, jag lovar dig. Den där mannen har många skelett i kroppen".

Ja skäms över att berätta, men bjuder på det. För en tid sedan (jag är över 30 år) så märkte en bekant till en bekant ord när vi diskuterade trädgård. Han sade till mig: "Du sade blombaratter." Jag hajjade till eftersom jag då helt plötsligt insåg att jag just sade det. Min bästa vän var med vid tillfället och talade då vänligt om att jag ALLTID sagt så. Tur att jag inte tog upp att arbeta inom det jag är utbildad för. LÄRARE! :o

kl
Tråden "Spännande hus till salu" råkade jag läsa som "Spännande lus till salu". :D

KL

Jag har massor med felhörningar.

Den tyska melodifestivalvinnaren för några år sedan med "satelite" (?). Jag hör bara "Love my anus straight and through".
Jag fattar ju att det inte är så men vet än idag inte vad hon egentligen sjunger.

Den där låten som jag inte vet vem som sjunger; "I better leave right now" där jag hela tiden tycker att han sjunger "I better deep frie now" som om det vore väldigt bråttom med middagen och att det är värt att sjunga om det.

Reklamer har jag några men den jag minns bäst är väl "knorrs såser" som hela tiden lät som om de sa "knulls såser"

David lee roth sjunger ju: "you might as well jump" men i mina tonår trodde jag han sjöng "Maxwell jump"

Det var några...........

finns en tråd som heter vegetarisk inspiration

VARJE gång läster jag vegetarisk konspiration och undrar hur fasen en sådan går till :cautious:

"Jo, det är ju inte brottsligt att vara kriminell"

Hrm!

annie_52e2da212a6b229ccceb7637.jpg

;) :angel:

Haha, jaha......där ser man!

Kommer nog aldrig komma ihåg det dock. Blir nog alltid "anus" jag kommer att höra.

*knapp*

Jag hör alltid "vacker dag" i Robin Stjernbergs You.
Men lyssnade på den nu då jag lyssnar på förra årets artister i eurovision och då inser jag att han säger "survive it all" eller nått liknande men jag har alltid hört vacker dag :D (tror att detta kan vara en renare version än vad jag hört tidigare)

Tittade lite snabbt på en annonsrubrik här, det stod: "Hästar mottages för visning och förnedring" :confused:
Oops, "Hästar mottages för visning och förmedling" stod det visst!

Jag har inte så många själv men min syster är en klippa på det där med att säga fel!

För ett tag sedan var det min sambo som fick höra om en nyhet hon hade läst, men det som hade hänt hade inte hänt i vår stad utan "i ett annat land i Sverige" :D

Jag trodde alltid Carola sjöng "Koskit, uti granens topp" i Hej mitt Vinterland. Det ska väl vara "Bofink uti granens topp" kanske. Jag reflekterade nog aldrig över hur man fått upp koskit i trädet heller.

Sen har jag väldigt svårt för att läsa ordet plåttermos. Alltså plåt-termos. Jag undrar alltid vilken konstig sorts mos plåtter-mos är för nåt. Samma med mattermos, alltså mat-termos, det blir matter-mos.

Jag är expert på att kasta om ord. Tyvärr är jag också expert på att förtränga när jag har gjort det. Enda jag kan komma på just nu är när jag, mycket upprört kan tilläggas, skulle berätta för min syster om det eftersatta underhållet i ett bostadsområde, det blev det undersatta efterhållet.

Jag kan ju även bjuda på ett syftningsfel som jag lyckades få in i en artikel som jag skrev när jag jobbade på lokaltidningen i stan. Jag skrev om studenten och ville få in att vissa av ungdomarna redan hade jobb/eller fortsatta studier klara medan andra tog det lite som det kommer. det var rätt sent på kvällen och jag hade tidspress/utrymmespress. Så min lösning: "För vissa av dem är detta första steget på deras nya liv". Kommentarsfältet exploderade med frågor om huruvida de övriga tänkte begå självmord... :o

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
876
Senast: Bison
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 472
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 189
Senast: Flixon
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 711
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar