Höpriserna borde gå upp i år

Sv: Höpriserna borde gå upp i år

Kan då tillägga att jag hört mej för med några säljare vad årets hö kommer kosta & det kommer inte vara skillnad.

Kan då tillägga att jag hört mej för med några säljare vad årets hö kommer kosta & det kommer inte vara skillnad.

Jag tror det varierar rätt mycket beroende på var man bor i landet. Här i Skåne tex så odlas vall på åkermark som man kan odla spannmål, raps eller sockerbetor på. vall är en del av växtföljden men när priserna på andra grödor stiger kraftigt så kommer en mindre areal vall att odlas.

Vi får väl se vad som händer.

*kl*

Äntligen!
hästfolk borde vara bättre på att ta betalt fär vad det faktiskt kostar. Gäller även att betala för tränare och stallplats!

Blir så trött på stallägaren där jag står nu som hela tiden gnäller på att fodret är så dyrt att köpa!

Vi har alltid köpt hö utav samma bonde i 12 år. Men i år räckte det inte, kul att han kunde leverera hö till nya kunder i varje fall:grin:.

Hur som helst, vi fick tag i en ny höleverantör, priset blev 40 öre billigare. Dock fanns det ingen analys på höet, men ingen av hästarna föll ur ivf. I varje fall, jag kommer att till hösten byta höleverantör och på det kommer jag att tjäna ca 4000kr per år om de inte ändrar priset dvs, vilket de förmodligen inte skulle göra sa de. Så det är bara att ta höanalys och hoppas att det är bra värden..

Man är ju alltid efterklok och nu i efterhand så ångrar jag att man inte har ringt runt och kollat höpriser tidigare. Att man är prismedveten tycker jag inte behöver betyda att man är snål.

Att folk gnäller över foderpriserna kan jag faktiskt förstå, titta bara på krafft´s produkter som typ priset höjs på varje månad. Men som sagt det är ju marknaden som styr och alla vill ju tjäna pengar.

Att folk gnäller över foderpriserna kan jag faktiskt förstå, titta bara på krafft´s produkter som typ priset höjs på varje månad. Men som sagt det är ju marknaden som styr och alla vill ju tjäna pengar.

Det är ju spannmålspriserna som stigit kraftigt som gör att kraftfoderpriserna gått upp så mycket.

Men det här är ett ytterst litet problem för hästägare i Sverige. De som verkligen kan sägas ha problem med detta är de i världen som fått svårt att köpa mat till sig själva pga stigande matpriser.

Jag har själv varit med om att köra in löshö men det är nog 25 år sen.

Och häromkring är fortfarande småbalar (12-18 kg) vanliga. Min leverantör har t o m byggt stor lada för skulltorkning under de senare åren, så småbal förblir det.

Hittills har höet torkat på åkern, men det har faktiskt funkat ok de flesta åren. Något högre värden har jag önskat ibland, men hygienen har alltid varit bra.

F ö tror jag att hö- och foderpriser kommer att öka. För bra hö betalar jag gärna mera. Bra har då betydelsen att det ska vara rätt värden för våra hästar, inte maxat med protein.

Det är ju spannmålspriserna som stigit kraftigt som gör att kraftfoderpriserna gått upp så mycket.

Men det här är ett ytterst litet problem för hästägare i Sverige. De som verkligen kan sägas ha problem med detta är de i världen som fått svårt att köpa mat till sig själva pga stigande matpriser.

Jag vet orsaken till att priserna går upp. Och du ska veta att jag tycker verkligen att det är hemskt för dessa människor som får svårt att köpa mat till sig själva, men jag får väl ändå tycka att det är dyrt med foder även om det för oss här är ett "i-lands problem"?

Jag vet orsaken till att priserna går upp. Och du ska veta att jag tycker verkligen att det är hemskt för dessa människor som får svårt att köpa mat till sig själva, men jag får väl ändå tycka att det är dyrt med foder även om det för oss här är ett "i-lands problem"?

Jag har inte sagt något om att du får tycka vad du vill om foderpriserna. Jag framför bara min åsikt och den är att det är på tiden att bönder börjar få betalt för sina produkter.

*kl*

Äntligen!
hästfolk borde vara bättre på att ta betalt fär vad det faktiskt kostar. Gäller även att betala för tränare och stallplats!

Blir så trött på stallägaren där jag står nu som hela tiden gnäller på att fodret är så dyrt att köpa!

Det är väl knappast hästfolkets problem att bönderna inte höjer priset på hö.
Eller ska man erbjuda att betala mer än man behöver?då är man inte bara rätt tät utan oxå rätt dum:angel:
Personligen skulle jag aldrig betala mer än jag behövde, jag letar alltid billigare alternativ & priser, men det är inte samma sak som att jag skulle köpa skithö & ge till mina hästar.
Mitt krav är att höet ska vara hygieniskt & utan mögel, jag kompletterar alltid med kraftfoder så höet behöver inte vara det mest näringsrika(de blir dessutom bara feta av det).

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl knappast hästfolkets problem att bönderna inte höjer priset på hö.
Eller ska man erbjuda att betala mer än man behöver?då är man inte bara rätt tät utan oxå rätt dum:angel:

Du har rätt det är en fri marknad. Gnäll däremot gillar jag inte.

De som inte vill betala får leta en annan säljare helt enkelt.

Undviker märket Krafft då det finns billigare men lika bra produkter.Nu fick jag köpa lusernhack av det märket men 600 spänn för 2 förpackningar är ngt jag kommer undvika i framtiden:grin:

Undviker märket Krafft då det finns billigare men lika bra produkter.Nu fick jag köpa lusernhack av det märket men 600 spänn för 2 förpackningar är ngt jag kommer undvika i framtiden:grin:

Färdigblandat är ju inget för oss som är lite ekonomiskt lagda.;)

kl
En foderrådgivare för ett av de större foderföretagen, med egna tävlingshästar i hoppning, berättade följande härom året;
De flesta hästar klarar sig mycket bra på bara hö under vintern. Hö som ska vara analyserat och anpassat till häst. Det blir alltid billigare och enklare än att dra ner på hö och sedan ge kraftfoder som komplement.
Driftskostnaderna för häst är så stora att det vore korkat att köpa dyrare och inte ett dugg bättre.
Så handla hö som om hästarna bara skulle äta hö och du kommer billigast undan. Där är det inte läge att snåla.
Dessutom finns ett etiskt skäl till att hästarna i största utsträckning äter enbart hö. Vi människor kan inte äta hö, men vi kan äta spannmål, så låt folk äta det till det pris som blir.
Har precis städat höskullen så att den är redo att ta emot årets inköp. Kommer att köpa omkring sju ton som ska räcka till fyra mycket lättfödda hästar och fyra får och betalar ungefär 1.80 kilot. Köper därför också fin halm till foder och strö.

Vi betalar faktiskt mer än vi behöver. Vi får jättefin service genom att få balar lastade, något jag tycker bonden tar för dåligt betalt för. Han får därför mer än vad han begär. På det sättet har vi i år garnaterat oss att alltid få balar, eftersom vi därigenom blir en prioriterad kund. Väl värt pengarna för oss.

Givetvis är jag nyfiken på varför man kompletterar ett grovfoder med kraftfoder så hästen blir fet, men det är en annan historia..

Jag har läst dina åsikter angående att bönder borde få bättre betalt för sina produkter. Tyvärr är jag inte gjord av pengar och därmed måste börja bli mer prismedveten när det gäller mina hästar . Och det innebär inte att jag gnäller för att jag tycker att något är dyrt, jag måste försöka anpassa mig efter min ekonomi. Mina hästar ska ha ett hö som är bra för dem, hygien och kvalitet går först. Om detta innebär att jag måste köpa hö från någon som är dyrare så får jag göra detta, och nej jag gnäller inte till bonden att han är dyr utan jag betalar. Men om jag kan hitta ett hö som är billigare och minst lika bra så är det en bonus för min plånbok. Jag vet inte hur man ska få yttra sig om att man tycker att något är dyrt utan att bli klassad som gnällspik.

Som det även skrivits här så styr ju marknaden, precis som med allt annat här i världen.

Menar du att det kostar 600 spänn för två förpackningar lucernhack från krafft nu?:eek:. Då har det stigit rejält sen jag köpte i vintras!

Ja jag vet att krafft är en dyr produkt men jag tycker att det fungerar bra till mina hästar. I vinter har det gått åt ca 4kg om dagen. Men jag överväger faktiskt att se mig om om något annat

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Bison
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 182
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama