Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det fortfarande folk som skördar löshö och säljer? Det har jag inte sett på evigheter.
Här i norrland är vädret oftast inte bra nog för att kunna pressa ute på trädorna, så dom flesta tar in höet löst och balar sen när det torkat med fläkt i någon vecka. Jag vet någon enstaka bonde i trakten som brukar pressa och sen ta in..
Här kör vi in löshö med vääääldigt mycket manuellt arbete.. Från självlastarvagnen skottar vi in det förhand i en hökanon som transporterar in det i höladan.. Sen när det ska balas skottas det in förhand i balmaskinen och balarna bärs sen in i höladan förhand igen.. Lite lagom jobb hehe...
Allvarligt, jag säger det samma. Har ni alltid så fint torkväder så att det går att bala ute på vallen?
Jag förvarat mitt hö i en riktig timrad hölada med springor så att det kan blåsa igenom så att höet torkar. Dessutom är den timrad så att snön inte lägger sig precis mot väggarna, den är alltså bredast på mitten och smalast vis basen.
Nej jag tycker att det är för riskfyllt med hö så vi kör ensilage. Men en hyfsat bra sommar går det att torka hö på fältet. En skulltork är dock väldigt bra. Innan ensileringen slog igenom så var det ju vanligt att man pressade hö direkt på fältet.
Här är det ingen bra ide med springor i väggarna för att ventilera. Det är ju fuktig luft man får in i höet i så fall.
Ska man använda ensilage/hösilage ska man se till att bonden som tillverkar dom gör det för hästar, och inte balar kohö med fem gånger högre näringsvärden än vad en häst ska ha..
/ Fredrik
Riskfyllt med hö? Hujja.. Ensilage är ju så varierande kvalitet mellan rundbalarna så det finns inte.. Miljön i två bollar som ändå är från samma träda kan skilja enormt..
Vi ser ingen skillnad mellan två balar faktiskt. Alla balarna är från samma fält. Den hygienska kvaliten är mycket högre än man får med hö dessutom.
Här i norrland är vädret oftast inte bra nog för att kunna pressa ute på trädorna, så dom flesta tar in höet löst och balar sen när det torkat med fläkt i någon vecka. Jag vet någon enstaka bonde i trakten som brukar pressa och sen ta in..
Här kör vi in löshö med vääääldigt mycket manuellt arbete.. Från självlastarvagnen skottar vi in det förhand i en hökanon som transporterar in det i höladan.. Sen när det ska balas skottas det in förhand i balmaskinen och balarna bärs sen in i höladan förhand igen.. Lite lagom jobb hehe...
från samma träda
Jag tror inte det finns någon sådan forskning alls. Jag försöker iaf följa med i sådant men har aldrig läst något liknande ens.
Det jag kan tänka mig är att det kan bli skiftande kvalitet i balarna och därför att jämställa med foderbyte. Vet att en del här uppe har små marker i den meningen att vallarna ligger utspridda här och där och det då kan bli svårt att säkerställa en jämn kvalitet (alltså kvalitet som näringsinnehåll).