Höpriserna borde gå upp i år

Sv: Höpriserna borde gå upp i år

Finns det fortfarande folk som skördar löshö och säljer? Det har jag inte sett på evigheter.

Ingen aning men jag skulle gärna köpa det. Min bonde tar in sitt som löshö och har sen en fläkt som går för att torka det sista sas. Jag tror att jag skulle få en bättre hygienisk kvalitet genom att köpa löshö eftersom det inte tar skada lika lätt som balat hö. Det blir då en kompromiss genom att köpa skulltorkat och sedan balat hö (i småbal).

Finns det fortfarande folk som skördar löshö och säljer? Det har jag inte sett på evigheter.

Här i norrland är vädret oftast inte bra nog för att kunna pressa ute på trädorna, så dom flesta tar in höet löst och balar sen när det torkat med fläkt i någon vecka. Jag vet någon enstaka bonde i trakten som brukar pressa och sen ta in..

Här kör vi in löshö med vääääldigt mycket manuellt arbete.. Från självlastarvagnen skottar vi in det förhand i en hökanon som transporterar in det i höladan.. Sen när det ska balas skottas det in förhand i balmaskinen och balarna bärs sen in i höladan förhand igen.. Lite lagom jobb hehe...

Här i norrland är vädret oftast inte bra nog för att kunna pressa ute på trädorna, så dom flesta tar in höet löst och balar sen när det torkat med fläkt i någon vecka. Jag vet någon enstaka bonde i trakten som brukar pressa och sen ta in..

Här kör vi in löshö med vääääldigt mycket manuellt arbete.. Från självlastarvagnen skottar vi in det förhand i en hökanon som transporterar in det i höladan.. Sen när det ska balas skottas det in förhand i balmaskinen och balarna bärs sen in i höladan förhand igen.. Lite lagom jobb hehe...

Det är tydligen mycket man inte vet om vårt avlånga land. Jag har själv varit med om att köra in löshö men det är nog 25 år sen.

Men det är svårt med hö här nere också. Här är problemet istället att det möglar på vintern pga hög luftfuktighet och plusgrader.

Allvarligt, jag säger det samma. Har ni alltid så fint torkväder så att det går att bala ute på vallen?

Jag förvarat mitt hö i en riktig timrad hölada med springor så att det kan blåsa igenom så att höet torkar. Dessutom är den timrad så att snön inte lägger sig precis mot väggarna, den är alltså bredast på mitten och smalast vis basen.

Allvarligt, jag säger det samma. Har ni alltid så fint torkväder så att det går att bala ute på vallen?

Jag förvarat mitt hö i en riktig timrad hölada med springor så att det kan blåsa igenom så att höet torkar. Dessutom är den timrad så att snön inte lägger sig precis mot väggarna, den är alltså bredast på mitten och smalast vis basen.

Nej jag tycker att det är för riskfyllt med hö så vi kör ensilage. Men en hyfsat bra sommar går det att torka hö på fältet. En skulltork är dock väldigt bra. Innan ensileringen slog igenom så var det ju vanligt att man pressade hö direkt på fältet.

Här är det ingen bra ide med springor i väggarna för att ventilera. Det är ju fuktig luft man får in i höet i så fall.

Jag skulle oxå köpa ensilage om det fanns nån som producerade småbalar så att jag som inte äger nån traktor skulle kunna hantera dem.

Nån fördel ska man väl dessutom ha när det är -30 och ögonfransarna fryser ihop, inte en chans att höet möglar pga fuktig luftl.

Nej jag tycker att det är för riskfyllt med hö så vi kör ensilage. Men en hyfsat bra sommar går det att torka hö på fältet. En skulltork är dock väldigt bra. Innan ensileringen slog igenom så var det ju vanligt att man pressade hö direkt på fältet.

Här är det ingen bra ide med springor i väggarna för att ventilera. Det är ju fuktig luft man får in i höet i så fall.

Riskfyllt med hö? Hujja.. Ensilage är ju så varierande kvalitet mellan rundbalarna så det finns inte.. Miljön i två bollar som ändå är från samma träda kan skilja enormt.. Dessutom är det i princip vetenskapligt bevisat att risken för fång ökar med användningen av hö/ensilagebalar till hästar.. Vi har tyvärr haft 3 fall av fång på ungefär lika många år sen vi började med hösilage i vårat stall, senast ett 3-årigt shiresto som fick fång för ca 3 veckor sedan.. :(

Ska man använda ensilage/hösilage ska man se till att bonden som tillverkar dom gör det för hästar, och inte balar kohö med fem gånger högre näringsvärden än vad en häst ska ha..

/ Fredrik

Ska man använda ensilage/hösilage ska man se till att bonden som tillverkar dom gör det för hästar, och inte balar kohö med fem gånger högre näringsvärden än vad en häst ska ha..

/ Fredrik

Tja, det är väl upp till köparen att se till att köpa hösilage med de näringsvärlden man vill ha?

Inte bråkar jag med Arla om jag blir fet som en gris bara för att jag dricker grädde istället för mjölk?

Odla eget då... Klart priserna kommer att höjas ordentligt på både hö och hösilage..

Balar kohö Ensilage då eller?????

"...är det i princip vetenskapligt bevisat att risken för fång ökar med användningen av hö/ensilagebalar till hästar".

Exakt VAD innebär den meningen? Är det eller är det INTE vetenskapligt bevisat? Det finns liksom inget mellanting.

Personligen har jag inte sett något fall där just silaget i sig kunnat anses vara boven. Däremot foderbytet har föranlett misstanke om störningen som skapat fång, d v s för hastigt foderbyte med mag/tarmstörning som följd vilket i sin tur skapat fång hos känsliga individer.

Om något har vi snarast för låga värden i vårt silage, i alla fall om man ser till fjolårets analys. Huvudsaken för mig är den hygienska kvalitén, annat går att åtgärda.

SJÄLVKLART handlar man efter behovet hos hästen/-arna, att köpa för kraftigt vallfoder och skylla på producenten låter inte som god hästhållning...

Jag tror inte det finns någon sådan forskning alls. Jag försöker iaf följa med i sådant men har aldrig läst något liknande ens.

Det jag kan tänka mig är att det kan bli skiftande kvalitet i balarna och därför att jämställa med foderbyte. Vet att en del här uppe har små marker i den meningen att vallarna ligger utspridda här och där och det då kan bli svårt att säkerställa en jämn kvalitet (alltså kvalitet som näringsinnehåll).

Riskfyllt med hö? Hujja.. Ensilage är ju så varierande kvalitet mellan rundbalarna så det finns inte.. Miljön i två bollar som ändå är från samma träda kan skilja enormt..

Vi ser ingen skillnad mellan två balar faktiskt. Alla balarna är från samma fält. Den hygienska kvaliten är mycket högre än man får med hö dessutom.

Sen vet jag inte vad du menar med träda. För mig är träda en åker som inte används.

Vi ser ingen skillnad mellan två balar faktiskt. Alla balarna är från samma fält. Den hygienska kvaliten är mycket högre än man får med hö dessutom.

Jag ser inte heller någon skillnad på mina balar som är från samma fält och skördat på samma gång.

Att det inte skulle gå att pressa på åkern norr om dalälven är en gammal myt.... förmodligen spridd eftersom många gammla gubbar med buskiga ögonbryn i Norrland är allt annat än innovationsbenägna !

Det finns distinkta regionala "sedvänjor" när det kommer till hö-hantering... Norrlänningar kör med självlastarvagn, i en del landsdelar kör dom med uppsamlarvagn av nån konstig anledning, i Sörmland är balkastare vanligare än i andra landsdelar.

Själv bor jag just i Norrland men kommer att pressa vid ca 35% vattenhalt, ha press med balkastare och "apbur" bakom och torka klart höt i 10-kilosbalar med skulltork... det är aldeles för mycket jobb med löshö och balar man löshö så har det en förmåga att bli vansinnigt mycket boss i balarna - och bala måste man om ska kunna hantera höt !

Klimatet är ju faktiskt torrare i Norrland än i Sörmland... och det är ju ljust dygnet runt, som gjort för att skörda torrhö !

Har överslagsräknat lite på mina kostnader för höskörden, med avskrivning på maskiner m.m. så hamnar vi på ungefär 0,5-1,0 kronor per kilo...

Senast ändrad:

35% vattenhalt är mycket. även om man har skulltork.

Det kanske funkar för dig men jag skulle inte våga köra in så fuktigt hö.

från samma träda

Varför pratar du om trädor? Skördar ni vall på trädan??

Jag har fodrat med hösilage i många år, och har man en duktig foderproducent så är kvalitén mycket jämn på balar från samma åker.

Jag tror inte det finns någon sådan forskning alls. Jag försöker iaf följa med i sådant men har aldrig läst något liknande ens.

Det jag kan tänka mig är att det kan bli skiftande kvalitet i balarna och därför att jämställa med foderbyte. Vet att en del här uppe har små marker i den meningen att vallarna ligger utspridda här och där och det då kan bli svårt att säkerställa en jämn kvalitet (alltså kvalitet som näringsinnehåll).

Det finns ny forskning där man tagit på samma vall samtidigt. Man har lagrat det som ensilage, hösilage och hö.
Sedan har man tagit prover på hästen i mage och tarm.
Resultatet är att det blir inga skillnader hos hästen hur fodret lagras. Alltså ingen skillnad på hö eller ensilage i hästens mage.
Kontakta Cecilia Muller på slu för närmare uppgifter eller stiftelsen svensk hästforskning.

Här höjde dom priserna redan efter nyår med 25% på hösilaget och 20% på höet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Bison
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 182
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama