Höpriserna borde gå upp i år

Sv: Höpriserna borde gå upp i år

Om man gör hö för husbehov på sin semester så spelar det väl ingen roll vad själva arbetet kostar. Jag väljer ju vad jag vill göra med min semester.

Att köpa mark i de takterna är inte så dyrt, det är mer än en bonde som lägger ner här uppe. Har man lite kontakter så är det nog inte omöjligt att få arrendera lite mark och hässja hö eller hur man nu väljer att gå till väga. Det är ju mer än en betesputs som går flitigt annars.

Om man gör hö för husbehov på sin semester så spelar det väl ingen roll vad själva arbetet kostar. Jag väljer ju vad jag vill göra med min semester.

Att köpa mark i de takterna är inte så dyrt, det är mer än en bonde som lägger ner här uppe. Har man lite kontakter så är det nog inte omöjligt att få arrendera lite mark och hässja hö eller hur man nu väljer att gå till väga. Det är ju mer än en betesputs som går flitigt annars.

Det är givetvis fritt fram att hässja hö om ni vill. Jag önskar er lycka till. jag har hässjat hö men ser det mer som kulturhistoria än höskörd.

Man kan också fundera på kvaliten på fodret. När man hässjar så accepterar man ju också att höet är ute längre så risken för regn är ju mycket högre.

Men det är kul att se att folk hässjar hö. :)

Jag skulle inte hässja hö, jag tror inte på att man får till en bra hygienisk kvalitet på det viset. Då tror jag mer på att slå och vända på vallen innan man tar in det.

Själv köper jag skulltorkat och sedan balat hö. Och skulle inte gnälla på priset även om det gick upp, frågar varje höst om bonden har höjt priset men det har han inte hittills gjort.

Jag tycker att det är jobbigt med folk som gnäller på priset, det kostar ju med bränsle, el till fläkten och allt annat. Själv betalar jag och ser glad ut och ägnar min semester åt annat.

Och sedan så tycker jag mig se en allt mer generell inställning till att folk vill ha betalt för sitt jobb vare sig det gäller foder, boxplatser etc ,det ska vara rimligt betalt annars får det vara.

Precis som du skriver så hoppas jag att det blir en ändring och att folk kan ta skäliga priser för sitt arbete. Jag har stort stall, gott om mark, stor paddex ridbana, skrittmaskin och ridhus och jag hyr inte ut boxar för jag har inte lust att sponsra folks hästägande. Varför ska jag ta in någon i mitt stall när de inte vill betala så att det täcker de verkliga kostnaderna. Nej, då är det enklare utan inhyrningar, inget tjafs, inget slitage etc.

I utlandet är det så att hästägandet är endast förunnat de som har råd. Där kostade höet redan 5:- kilot (schweiz, österrike) för 2 år sedan och en stall plats med mockning och lite foder ca 7.000:-/månad. I England är det också dyrt och kostar ungefär samma.

Vår leverantör upplyste oss om att de förmodligen kommer att höja priserna till det dubbla, men med tanke på för vad vi får för det priset tänker jag inte ens tanken på att byta :bow:.

Precis som du skriver så hoppas jag att det blir en ändring och att folk kan ta skäliga priser för sitt arbete. Jag har stort stall, gott om mark, stor paddex ridbana, skrittmaskin och ridhus och jag hyr inte ut boxar för jag har inte lust att sponsra folks hästägande. Varför ska jag ta in någon i mitt stall när de inte vill betala så att det täcker de verkliga kostnaderna. Nej, då är det enklare utan inhyrningar, inget tjafs, inget slitage etc.

I utlandet är det så att hästägandet är endast förunnat de som har råd. Där kostade höet redan 5:- kilot (schweiz, österrike) för 2 år sedan och en stall plats med mockning och lite foder ca 7.000:-/månad. I England är det också dyrt och kostar ungefär samma.

Det beror ju då också på vad det är för anläggning.. I en ladugård ombyggd till häststall med 15-talet boxar, en enklare 20x40m ridbana, trådhagar osv kostar inte 7000kr/mån att hyra in sig..

Jag vet då att stallägaren där jag hyr in mig för en kallhyra på 1200/mån både klarar sig och lever på att hyra ut 12 boxar plus säljer egenskördat hö för 2kr/kg.. Baklastaren hon har är från 50-talet och jordbrukstraktorn är en 70-tals volvo bm.. Duger gott till att skotta snö/ridbana och bärga ca 30 ton hö per år.. Stallet är heller ingen förfallen gammal ladugård utan byggdes 1980 för ett hundratal mjölkkor. Hon och hennes man köpte gården för ca 6-7 år sen och rev ut allt som hade med kor att göra och nu är det 16st boxar där istället, med en ca 8 meter bred stallgång dessutom.. :D Väldigt bra ventilation också(16 hästar med ventilationssystem byggt för ca 100 kor)..

Däremot tycker jag att hon kan höja priset på höet, för jag vet att det knappt går runt med all diesel som går åt plus att fläktarna ska gå i någon vecka efter bärgningen.

/ Fredrik

Att hässja ger vackra hagar med en rik flora och ett intressant mikro-liv och kan vara trevligt som fest-aktivitet på sommaren men höet måste skördas så sent att det nästan bara duger till strö i boxarna. Proteinhalterna blir extremt låga och man måste komplettera med mycket kraftfoder.

Ja? Jag skrev ju att jag inte riktigt tror på metoden, spec inte för att få bra hygienisk kvalitet.

Intressant tråd; jag ska verkligen flagga för att vi ska ta så mycket hö som möjligt! Min pappa tillhör en av de som kör sin gamla Volvotraktor, med en dörr och trasigt glas :angel: Vi tar ju bara hö för husbehov och ska priserna skjuta i höjden vill jag gärna ha så det räcker iaf förbi januari. Det enda tråkiga är att vår balmaskin verkar vara bortom räddning så jag har löshö att se fram emot i år igen.

I våra trakter går det att få småbalspressar rätt billigt, ingen djäkel orkar med småbalar vare sig när det gäller halm eller hö.

Själva använder vi småbalshalm (som vi köper färdigpressat och halva året också lagrat) och köper som sagt småbalshö nu när hästarna går på gräs.

Det är nog inte helt hopplöst att få tag på en hyfsad press nu när "alla" går över till större balar...

I våra trakter går det att få småbalspressar rätt billigt, ingen djäkel orkar med småbalar vare sig när det gäller halm eller hö.

Jo vi orkar att skörda småbalar. Vi kör dock bara in halm. Det är jobbigare när man kör in men sen är det avsevärt enklare att använda hela vintern igenom än om man har halm i storbalar.

SÅ jobbigt är det faktiskt inte. Vi körde väl in en bit över 1000 balar förra året och det gick ganska snabbt.

Nja, jag är lätt allergisk mot småbalar och hanteringen (från fältet, till loftet, från loftet, till boxen och ut på gödselhögen är lite för mycket hanteirng för min smak). Nu har vi bara 2-3 hästar så det fungerar för tillfället, men eftersom både jag och maken ska undvika släpande med balar blir det rätt dyrt eftersom vi har folk att hämta, lasta och lasta in i stallet...

Nja, jag är lätt allergisk mot småbalar och hanteringen (från fältet, till loftet, från loftet, till boxen och ut på gödselhögen är lite för mycket hanteirng för min smak). Nu har vi bara 2-3 hästar så det fungerar för tillfället, men eftersom både jag och maken ska undvika släpande med balar blir det rätt dyrt eftersom vi har folk att hämta, lasta och lasta in i stallet...

Det enda jobbiga i hanteringen är ju att få balarna från balvagnen och upp på loftet. Allt annat är ju mekaniserat.

Hanteringen av balar från loftet och ner i boxen är ju snarare enklare än om vi haft storbalar.

Åh, det lät intressant! Vi kör verkligen med snållantrbruk :D Ett däck på ena traktor exploderade (ja, exploderade, inte bara punka) i vintras och det var tydligen originaldäck som suttit på traktorn sedan 50-talet eller liknande. Så vi har haft lite problem att luska fram ett vettigt däck till ett vettigt pris, tur vi har två traktorer :)

Men nu när jag drar mig till minnas funderar jag på fri tillgång i hagen i vinter, så då får det ju bli rundbal i vilket fall... hmm.

För oss är det tvärtom, vi har transportör upp på loftet, men behöver lasta på (eftersom vi hämtar en stor del efterhand som vi förbrukar) och lasta av och lasta upp och lasta ner för hand.

Storbalar rullar in och ha stående i stallet, men sedan kommer ju upprullningen...

För oss är det tvärtom, vi har transportör upp på loftet, men behöver lasta på (eftersom vi hämtar en stor del efterhand som vi förbrukar) och lasta av och lasta upp och lasta ner för hand.

Storbalar rullar in och ha stående i stallet, men sedan kommer ju upprullningen...

En upprullare/upprivare till storbalar är ju bra men det kostar ju lite och tar plats. Min far har en sådan och den är jättebra. Jag har rivit upp rundbalar för hand och är ruskigt trött på det faktiskt. Dessutom är de tunga att rulla för hand.

Fyrkantsbalar är mycket enkare att riva upp tycker jag. problemet är att de inte går att rulla ju. Vi har ensilage i fyrkantsbalar och kör fram balen med traktorn så vi slipper helt manuell hantering och det är nästan en förutsättning. Manuell hantering av storbalar sliter enormt på kroppen.

Vi har ingen transportör upp till loftet utan det är ingår mitt träningsprogram att göra det jobbet.;) Däremot har jag balkastare till pressen så att få upp balarna på vagnen är ju inga problem.

Producera hö i småbalar kommer jag inte att göra. Möjligen att jag pressar 50 balar eller något om vädret verkar bra.

*kl*
Jag har ringt runt till mina foderleverantörer och kollat läget inför årets skörd. En del ska odla spannmål istället, en del ska lägga av p g a dåligt betalt och de få som finns kvar ska höja sina priser rejält. Så ja, jag räknar med rejält höjda priser. Men allt annat höjs i pris så självklart måste även foderpriserna stiga.

Jag har förbokat det jag behöver och hoppas att bonden får en bra skörd med rätt värden för mina hästar. Som det ser ut nu så kommer jag få betala ca 1,20:-/kg mer än förra året. Det priset kan ändras lite beroende på hur mycket foder han får in.

Fyrkanter är underbart - vi har ju ensilaget i 170 kg´s fyrkant. Ljuvligt. Tas in med säckakärra av mig ensam, levereras till gården och innebär avservärt förenklad hantering. Den storleken på halm... *drömmer*

Fyrkanter är underbart - vi har ju ensilaget i 170 kg´s fyrkant. Ljuvligt. Tas in med säckakärra av mig ensam, levereras till gården och innebär avservärt förenklad hantering. Den storleken på halm... *drömmer*

170 kg låter tungt, även med säckakärra. Vi har ca 300 kg balar men det är mer en ekonomisk fråga. Det blir ju dyrare per kg foder med pressning och plastning ju mindre balen är. Det är nu en maskinstation som kan ställa storleken rätt mycket så då kan vi ta ett visst antal lite mindre balar för tidig höst och sen vår då det går åt för lite annars.

Vi har inte plats att lagra halm i marknivå så 10 kg halmbalar är ganska optimalt för oss faktiskt. Jag vill inte ha upp 100 kg balar på loftet.

har ni ingen maskinstation som kan pressa halmbalar i 100-200 kg? Samma som pressar ensilaget tex? Här i Skåne är det ju ofta lätt att få halm gratis på fältet.

men nu tar vi upp träden med våra privata små hö/halm-funderingar. ;)

Lite allmänt KL

Det här med transport av hö tycker jag är jobbigt. Jag skulle gärna köpa löshö men hur i hela friden ska jag få hem det? Bonden jag köper av har nog ingen lust att sitta och köra 3-4 mil med traktor och i min hästtransport får jag nog inte in så mkt. Återstår då lastbil men då ska höet lastas av och på den.

Jag måste alltså ha småbalar då jag inte har någon egen traktor att hantera storbalar med. Och att riva i storbalar för hand är inte kul även om de skulle vara lättare att få hem än löshö.

Det är bökigt att bo så att man har långt överallt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Bison
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 182
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama