Höpriserna borde gå upp i år

Sv: Höpriserna borde gå upp i år

.. vilket gör att hästfolket har bundit ris till egen rygg.

Detta är ju inget ovanligt fenomen, det här att bönder och hästfolk har svårt att samarbeta.

GIVETVIS finns det bra hästmänniskor också, som vet att kvalité kostar, men det går 13 på dussinet av de som är bra på att gnälla över priser och sedan snabba att kommentera att det som de köpte för 55 öre/kg minsann är både mögligt och dåligt paketerat.

ATL hade väl skrivit om just detta, och lagt till att det förmodligen kommer att bli en ökning av djurskyddsärenden när priserna på foder ökar (eller har jag blandat ihop ATL med Ridsport?)

Samtidigt så skall man inte klandra hästägare heller. Så länge det finns bönder som säljer billigt så är det ju inte fel att köpa av dem. Fram till nu så har det funnits god tillgång på billigt grovfoder men kanske är det på väg att ändras nu?

Det är ju först när producenter slutar tillverka grovfoder pga dåliga priser som något kan hända. Jag tycker främst det är böndernas problem om de producerar en vara som inte går att få betalt för.

Jag är inte ett dugg bitter för att ensilaget är för billigt. Jag gör bara ett enkelt och logiskt val att inte producera mer än vi behöver själva. En företagare kan inte klaga över att varorna han säljer är för billiga. Antingen effektiviserar man eller så lägger man ner produktionen. Enkel företagsekonomi.

Senast ändrad:

Det är därför vi nu börjar räkna på vad vi gör av med själva, och inte plasta in mer.
Jag sätter priset, så det är inte det jag gnäller på. Det som är tröttsamt är hästfolkets princip att vaje gång de betalar låta mig få veta "hur dyrt det är, och nu har vi inte råd att köpa mjölk till barnen".

Det kanske är nån typ av skämt, vad vet jag, men vi väljer hur som att sluta producera vallfoder för försäljning.

Trist som sagt att spannmålspriserna ökar... Må djävulen ta han som kom på att "miljöbilar" ska köras på etanol tillverkat av spannmål(vete?).. Det är ju inte bara hästar som blir lidande utan även människor i fattiga länder när priset på typ det enda dom har råd att köpa till mat tiodubblas för att vi i i-länderna ska kunna köra bil...

Men tillbaka till höet.. Någonstans blir det ju stopp i plånboken.. Att ha häst kanske har funkat även för vanligt folk utan toppekonomi tidigare, men som det nu ser ut kommer bara rikemansfolk i framtiden ha råd med häst.. Kostar det snart 5kr/kg för hö, kraftfodret drar iväg, hovslagaren ska ha 1200kr/6e vecka osv så kommer inte många att ha råd längre.. Jag har då tänkt att försöka köpa loss lite egen mark, ett tiotal hektar bara, så jag i framtiden kan slå eget hö med nån gammal grålle och hässja något ton till min häst/hästar, samt ha eget bete.. Att köpa "dyrhö" från storbönder som kör omkring med maskiner i miljonklassen som drar tiotals liter diesel per timme kommer inte att funka så länge till när tillverkningskostnaden blir så hög..

Grannen har hässjat hö till sina 2 hästar i flera år redan och det verkar ju fungera för dom..

Givetvis är det upp till var och en att bestämma om man vill köpa billigt eller dyrt, MEN det konsumenten bör tänka på är att om man väljer billigt ensilage måste ju kostnaden vara lägre någonstans. Inte sällan (de fall jag sett) är det för att plastlagren är färre. Och skaderisken därmed större. I slutänden blir resultatet att det billigare ensilaget är mögligt när det öppnas. Rätt vanligt åt det här hållet till.

Nu är jag inte direkt inblandad i foderproduktionssvängen längre, men på den tiden jag var det var det några strikta regler som gällde. Försäljning endast till företagare mot faktura (hur många gånger kom man inte fram med full last till stallet på kvällen bara för att höra "har inte hunnit förbi bankomaten, men lasta av så betalar jag i veckan". Efter att ha blivit lurad två gånger slutar man lasta av innan betalning). En företagare går ju i värsta fall att begära i konkurs, de har oftast mer att förlora. Gör kreditkontroll på företaget. Gör bara affärer med folk som har god hästhantering (annars blir det lätt skitsnack när hästarna magrar - det är för att Xxx har så dåligt hö. Trots att kusarna får 4 kg/dygn och därmed svälter).

Sälj alltid med analys, det är lättare att få betalt för bra produkter när man kan bevisa att de är bra. Noga med hanteringen, noga med att ta emot reklamationer korrekt. Följ upp reklamationer.

Det var några av de parametrar som gjorde att vi alltid fick betalt och kunde ta ut rimliga priser utan gnäll. Sedan hjälper det ju alltid till med reklamen när hästarna vinner stora klasser (ridsport) och mycket pengar (travsport), sånt sprider sig :D

För mig som hästägare så är det alltid struligt med det här med hö.. Där jag hyr boxplats bärgar ägaren eget hö som vi får köpa av, problemet är att hon inte vet hur mycket hö hon får in från år till år och har egentligen för lite marker.. I fjol fick hon in för lite hö, men det visste hon inte förrän nu i mars i år när det gick att få lite hum om hur mycket som fanns kvar och hur fort det åts upp.. Så helt plötsligt stod jag där, utan hö till mina hästar från april tom betet i juni.. Fick i panik leta reda på hö och det kan kosta förbannat mycket den här årstiden för bönderna vet att dom kan ta betalt nu för att folk är desperata..

Nu hade jag tur den här gången och hittade fint hö för 2kr/kg.. Men säger jag i år till stallägaren att jag måste boka eget hö från någon annan för att jag inte vill hamna i samma situation igen, då drar hon öronen åt sig och blir förbannad för att hon då eventuellt står med för mycket hö som hon inte blir av med om jag och eventuellt andra i stallet köper eget hö från annat håll.. I fjol blev hon sur när en del köpte hö från annat håll och sa att vi då inte fick förvara det i hennes hölada minsann, sen stod vi som sagt där med för lite hö i slutändan ändå..

Det är inte ett dugg roligt att jaga hö som hästägare kan jag tala om för er.. För att inte tala om att köra 10 mil för att hämta ca 900kg balar åt gången i en hästfinka.. Jag är dessutom ensammen och har ingen som kan hjälpa mig bära så jag får konka allt själv..

Personligen har jag alltid extra huvudvärk varje höst när det är dags att se till att jag har hö till hästarna.. suck.. Det viktigaste för mig är ändå att se till att jag har hö till mina hästar!

/ Fredrik

Trist som sagt att spannmålspriserna ökar... Må djävulen ta han som kom på att "miljöbilar" ska köras på etanol tillverkat av spannmål(vete?).. Det är ju inte bara hästar som blir lidande utan även människor i fattiga länder när priset på typ det enda dom har råd att köpa till mat tiodubblas för att vi i i-länderna ska kunna köra bil...

Nu är det ju kanppast pga etanolproduktionen som spannmålspriserna stiger. Snarare att det har varit dåliga skördar i kombination med ökad efterfrågan från bla Kina och vissa u-länder. Detta har lett till att världslagre innehåller mindre än de brukar och behöver fyllas. Spannmålets höga pris är troligen bara tillfälligt även om de kanske inte kommer att sjunka till samma låga nivå som innan.

Etanol görs förövrig till största del av sockerbetor (som regnskog skövlas för att kunna odla...), men även av groth.

Här är det snarare tvärtom, nu innan årets skörd ska in är det rea på höet, vi har själva kompletterat eftersom hästarna petar i sig för lite grovfoder för att vi ska öppna ensilagebalarna. Vi köpte för strax under 2 kr/kg, vilket jag tycker är väldigt billigt.

Men om det är så i era trakter att höet är dyrt vid den här tiden, bör ju stallägaren kunna göra bättre slantar OM det blir något över till våren (om ni alltså köper in eget och använder, då har ju hon ev. att sälja till våren)

Jag tycer inte att stallägaren är speciellt seriös. Det låter inte svårt att räkna ut hur mycket hö som går åt under vintern.

Om man erbjuder hyresgästerna att köpa hö så tycker jag det ingår att man som stallägare köper in hö om det inte räcker.

Det är de här åsikterna som får många bönder att tröttna på hästfolk. Om alla kostnader för produktionen stiger (diesel, gödning, plastning) och produkten blir dyrare - vad ska bönderna leva av om de inte höjer priserna till kund?!

Om det som förra året kostade 78 öre/kg att producera i år kostar 1,80 öre/kg att producera -menar du att bonden helt sonika ska sponsra med sin vinst för att hästfolk inte ska behöva betala mer?!

Sålde de förra året för 2,50 kr/kg (vilket e g är 2 kr exkl. moms, men vi bortser från det i exemplet) hade de 1,72 kr i "vinst", i mitt räkneexempel ovan får de över 70 öre om de inte höjer priserna. Ska bonden sluta äta på kvällarna för att folk egentligen inte har råd att hålla häst?!

Bra skrivet!! Tänkte samma sak själv!!:bow::bow::bow:

Ja rent logiskt så borde det ju bli dyrare, blotta tanken på att tanka traktorn full ger en ju ångest!:eek:
Jag säljer inte hö men har tagit in eget i 2 år, det är väl bara att hoppas att det lyckas även i år så man slipper köpa! Här uppe i norr verkar vi för övrigt ha hö brist nu!

Vi har sålt hö till norrland i år. Bor i Västra Götaland. Fast det är dåligt med hö häromkring med...

Jag håller med TomasN om att stallägaren inte är speciellt seriös.

Sen är det ju också så att man får vad man betalar för. Vill man ha ett lågt pris så är kvalitén därefter, oavsett om det gäller hästfoder eller något annat.

Kvaliten behöver inte vara dålig bara för att priset är lågt.. Det bästa hö jag nånsin köpt betalade jag bara 1,60/kg för...

Nä, ibland har man tur. Grattis!! Tror du säljaren tjänade på den affären?

Allmänt:
Problemet är att de flesta (inte alla) hästägare inte fattar att det kostar att producera foder, dels i faktiska kostnader som bränsle, plast osv. Men också underhåll av maskiner och arbetskostnad. Grovfoderproducenter behöver också pengar för att kunna köpa mat.

Personligen tycker jag att en del kunder är rent oförskämda. Tror knappast att de skulle gnälla över kostnaden i kassan på konsum.

Att köpa "dyrhö" från storbönder som kör omkring med maskiner i miljonklassen som drar tiotals liter diesel per timme kommer inte att funka så länge till när tillverkningskostnaden blir så hög..

Grannen har hässjat hö till sina 2 hästar i flera år redan och det verkar ju fungera för dom..

Har precis själv köpt ny traktor och det är som att jämföra en 40 år gammal bil med en ny och modern. Den nya sliter otroligt mycket mindre på ens kropp och ny utrustning är mycket lättare att sköta och inte alls så tungt att hantera. Efter att förra sommaren ha slitit med en gammal traktor som gav mig inflammation i 2 leder efter att ha gjort samma rörelse flera tusen gånger så tänkte jag att nu fick det vara nog. Den nya traktorn är underbar att köra och höskörden kommer att bli så mycket lättare. Så jag förstår varför de skaffar nya traktorer, för att deras kroppar ska klara ett längre arbetsliv.

Grattis till din granne som hässjat hö till 2 hästar men om alla bönder gjort det hade många djur svultit i Sverige idag. Det går inte i längden att bärga hö så till alla djur som finns i Sverige idag.

har då tänkt att försöka köpa loss lite egen mark, ett tiotal hektar bara, så jag i framtiden kan slå eget hö med nån gammal grålle och hässja något ton till min häst/hästar, samt ha eget bete.. Att köpa "dyrhö" från storbönder som kör omkring med maskiner i miljonklassen som drar tiotals liter diesel per timme kommer inte att funka så länge till när tillverkningskostnaden blir så hög..

Ja lycka till säger jag bara. Om du inte värderar din egen arbetstid så kan du ju hässja hö. Att sälja hässjat hö lär ju vara omöjligt för en bonde som vill ha lön för de timmar han lägger ner. Sen kanske ni har gratis mark däruppe vad vet jag men att köpa mark här nere för ott odla billigt foder finns ju inte på kartan.

Och faktum är att det är tack vare och inte trots alla maskiner i jordbruket som priserna historiskt sett inte alls följt inflationen utan realt sett sjunkit.

Det är ju knappast så att lantbruket var effektivare och hade lägre kostnad per producerad enhet förr. Tvärtom.

Dit

Vi säljer hela vår förstaskörd på rot till en ko-bonde.
Vi vill inte hålla på att ta in foder som vi får sälja till självkostnadspris, till hästfolk som gnäller varje gång de betalar.

Så nu tar vi in det vi behöver själva, inte mer.

Men finns det dom som är så gnälliga?
Att dom inte skäms!

Jag har hittat en helt underbar bonde ganska nära mig, bara 4 mil ifrån, han har superbra hö, alltid fräscht och bra värden för mig.

Jag får komma i princip när jag vill och köpa, vi bestämmer dag allt eftersom det passar honom och oss under året.(Hämtar ca en gång i månaden)

Jag är MYCKET nöjd med honom och jag tror han är nöjd med mig som kund, jag klagar inte! Skulle aldrig falla mig in, betalar det han begär och anser mig få bra pris och bra service.

Vi brukar också köpa upp det han har kvar innan det nya ska in, om det blir över, för mina gubbar är lättfödda och vi kan fodra med fjolårs ganska länge in på hösten om det är så.

Det tycker min bonde är bra, han slipper alltid att bränna överblivet.

Kan inte ge nog med beröm åt "min" bonde och hans familj!
Fast jag vet att de inte läser här så: :love:

Jag tror att priset kommer att gå upp till ca 3 kr/kg under året. Iallafall i Skåne som är det jag känner till.Det borde det göra, med tanke på prisutvecklingen på det du nämde. Vad du inte nämde är också att de dagarna är förbi när bönderna kunde hyra in polacker för att hjälpa till för 30 kr/tim.Och sedan så tycker jag mig se en allt mer generell inställning till att folk vill ha betalt för sitt jobb vare sig det gäller foder, boxplatser etc ,det ska vara rimligt betalt annars får det vara.

Och sedan så tycker jag mig se en allt mer generell inställning till att folk vill ha betalt för sitt jobb vare sig det gäller foder, boxplatser etc ,det ska vara rimligt betalt annars får det vara.

Det är en sund inställning:) Förhoppningsvis kan det så småningom få bort alla svartjobbare i hela hästbranchen. (Tja, drömma kan man ju:grin:)

Det är de här åsikterna som får många bönder att tröttna på hästfolk. Om alla kostnader för produktionen stiger (diesel, gödning, plastning) och produkten blir dyrare - vad ska bönderna leva av om de inte höjer priserna till kund?!

Om det som förra året kostade 78 öre/kg att producera i år kostar 1,80 öre/kg att producera -menar du att bonden helt sonika ska sponsra med sin vinst för att hästfolk inte ska behöva betala mer?!

Sålde de förra året för 2,50 kr/kg (vilket e g är 2 kr exkl. moms, men vi bortser från det i exemplet) hade de 1,72 kr i "vinst", i mitt räkneexempel ovan får de över 70 öre om de inte höjer priserna. Ska bonden sluta äta på kvällarna för att folk egentligen inte har råd att hålla häst?!

Jättebra skrivit!!!:bow::bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Bison
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 183
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama