Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Så förståndig du är!
Prata med din mamma och förklara noggrant varför du inte vill ha den hästen.
Jag har varit i den sitsen, haft en häst jag äslkade högt med som inte kunde ta mig dit jag ville. Och möjlighet att ha EN häst. Vad göra? Jag behöll hästen och förblev skogsmulle. Och såg andra kompisar utvecklas i ett helt anan tempo än vad jag gjorde.
Så jag försäker avråda alla yngre personer att köpa en travare just av anledningén att man kanske inte har så höga mål när man ska få häst - annat än att HA häst och rida. Sedan, efter ett tag, kommer kanske tiden när man vill mer och då har pållen högst troligt inte den kapaciteten.
Har man ridit ett bra tag är det en annan sak. Då vet man oftast vilken inriktning man har och är på det klara med vad man köper på ett helt annat sätt.
Då vet ju redan att du vill mer än att rida en äldre outbildad häst. Hästen kommer inte att kunna göra dne nöjd hur än den försöker. Låt honom hitta en annan ägare, som är nöjd med vad han kan ge.

Du kan ju visa din mamma den häst tråden.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Hej!
Tycker du är väldigt klok som inte tar första bästa häst.
Dock som jag förstår kommer inte din mamma lägga så mkt pengar på en häst och det du hittar i prisklassen upp till 30 000 är oftast travare fd. galoppörer, okända korsningar (ofta med mkt travare i sig), hästar med skador av olika slag, problemhästar och "äldre" hästar.

Travare kan vi helt utesluta, för det vill du ju inte ha oavsett.

Fd. galoppörer. Känns som det blivit dom "nya" travhästarna. dvs. såna som unga tjejer köper som inte har tillräklig hästvana. De skulle kanske klara av att utbilda en unghäst, men fullblod är oftast väldigt tempramentsfulla hästar som inte vem som helst kan hantera.

Okända korsningar. En häst är iofs inte sämre för att den har okänd stam, men stor risk är att det är korsning med varmblodig travare och
du har då fortfarande kvar delar av travarens steg... sen även om en häst har okänd härstamning så är dom ju oftast dyrare än så om det inte är nått fuffens med dom..

Hästar med skador. Att stå med en häst som är konvalecent varannan månad blir dyrt... och en häst med känd skada lär inte öka nått i värde..

Problemhästar.. Om du inte är rutinerad och halvt om halvt självmordsbenägen så håll dig undan :p

Tycker att du ska satsa på en lite äldre häst. hitta en som inte gått så jätte tävlingar utan mer en som mest gått som allroundhäst hemma. Dom är oftast hela och kommer hålla många år till.

Om du tänkt utbilda och sen sälja, satsa på en d-ponny i 4-5 års åldern. Du kan då rida, utbilda och tävla den nått år och sen sälja den. Ungponnyer som är outbildade är ganska billiga och du kan då sälja den och tjäna ihop lite pengar till en större häst.

Lycka till med ditt hästköp! du ska se att din drömhäst förr eller senare finns där!
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

om du är hopprädd är de ju ännu viktigare att ha en äldre läromästare som inte bryr sej om ifall ryttaren inte är med helt 100 liksom..som klarar sej mer själv i hoppningen.
tycker de låter mer o mer som att du bör ha en äldre läromästare som du kan ha kul med, och byt tränare om den säger så och inte lyssnar på dej.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jo precis, och en travare har inte förutsättningarna till vad jag vill, så ser det ganska orättvist mot hästen om den har mina krav på sig.
Tackar och bockar :idea: - lampan
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Helt ärligt har jag funderat på en galoppör, men gilalr inte att de rirds in som 2 åringar redan och de har tydligen dåliga hovar? Dessutom brukar de vara tempramentsfulla.
Och de priserna jag och mamma är oense om är hennes 10.000, vilket hon förstått inte går. Men hästarna jag spånar på nu som hon sagt " det låter bra " ligger mer runt 40.000, förstår inte vart jag skrivit att jag har 30'? Kanske klantat mig :o
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Men det handlar inte om att jag inte KAN...
Rädslan sitter i höjden, men jobbar man successivt och börjsr med bommar sen högre ju mer man mognar. Jag hoppade höjder jag inte var redo för för att inte " svika " ridläraren som tyckte jag var sååå duktig. Det var ju självklart att jag ville bli hoppryttare, därför blev det som det blev. Jag vet att jag Kan hoppa, men jag blir rädd när det börjar närma sig 1 meter. Vart skrev jag att jag inte Kunde hoppa?
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag vill inte verka tvär eller sur .. men om du blir rädd när det närmar sig en meter hur ska du då kunna utbilda en unghäst på rätt sätt? en meter är inget för en storhäst.Och unghästar gör sällan som de snälla ridskolehästarna gör öht..
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Tror inte att du skrivt det nånstans kändes bara som att det var runt dom priserna ungefär :P

Nej galoppörer är ju lite mer tävlingsinriktade än vad vanligt ridolk vill ha. Ibland kan man ha tur att hitta en "lat" galoppör och då har du en skitfin ridhäst. Men det är svårt att hitta en sådan. Fullblod är dessutom dyra i foderkostnader, försäkringar och är ganska duktiga på att skada sig av nån anledning :p helt enkelt väldigt känsliga hästar på alla sätt och vis
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

jag kan också hoppa men är väldigt feg när de gäller hoppningen av olika anledningar, därför köpte jag en häst som är helt 100% säker i hoppningen som inte bryr sej om ifall jag är feg för han vet vad han gör och jag litar helt på honom att han klarar av de..och nu när jag hoppar honom är jag inte nervös alls längre..jag hade inte köpt en häst som jag måste utbilda i hoppningen..köpte snarare en som kan hjälpa mej mer så jag kan koncentrera mej på att bli säker i hoppningen igen.

har ju inte med vad man kan o inte att göra..men är man nervös eller så så känner hästen de även om man tror att man inte visar nåt..och 1m är inte högt för en stor häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Just hästen jag syftar på är strax över D-ponny mått. Och som sagt. Jag tänker ta hjälp om det slutar med en unghäst, annars också. Och då har jag ju fått bygga upp altt igen, vad är det som säjer att jag fortfarande är rädd om hindren inte går från 60 - 100 cm på 15 min?
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag är inte nervös på lägre höjder.
Nyfikna frågor, vad har du för häst? Ålder? Mankhöjd? Kön? Inköpspris?
Förlåt om du skrivit ut det redan och jag missat det :o
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

8 år/164cm/valack/75000
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

jag hade inte köpt en unghäst som jag va tvungen att utbilda även ifall jag inte hade haft råd med den jag har nu, då hade jag hellre väntat.
jag hade igentligen inte råd med min men har haft snälla släktingar som lagt ihop, men de är värt att vänta på rätt häst som passar än som man kan lära sej av.

verkar som att du vill ha en unghäst för att kunna sälja hästen sen och de är fel sätt att tänka tycker jag.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag försöker bara att få dig att se att det kan vara klokt att ta en äldre häst till att börja med.Har man begynnelse till rädsla bör man inte starta med en unghäst som första häst.

Och detta säger jag i all välmening .visst det kan säkert gå bra om du hittar en snäll och välriden unghäst med hög ridbarhet.MEN sånna kostar MYCKET!

Sen är ju frågan är du villiga att vänta på.
*växtvärk.
*tandfällning.
*krångel i hanteringen när trottset sätter in.

För att inte tala om att skola hästen det är inte gjort i en handvändning det tar tid oavsett om vad det är för ras.

Det ska vara roligt att ha häst och frågan är om du får så roligt med en unghäst som första häst med allt som det innebär.När jag pratar unghäst menar jag hästar mellan 2.5 upp till 6 år.Och jag tycker inte att det är lämpligt för någon att skaffa häst i den åldern som första häst.Du vill utvecklas säger du .? detta gör du lättast på en häst som redan kan .så hästen på ett tryggt och säkert sätt lär dig och inte tvärt om.Du behöver en häst som får dig att hitta känslan ..känslan där du vet att så här ska det kännas när det är rätt.Detta får du inte från en unghäst utan endast från en läromästare som redan bemästrar alla rörelser.För jag antar att du vill bli en RIKTIGT god ryttare och klättra bra på tävlingsbanorna senare i livet.. då bör du börja i rätt ända. ;)

I alla välmening
/Q
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Så är det absolut inte. Jag vill ha häst, men OM tex. jag skulle genomföra idéen om att plugga utomlands eller jobba utomlands något år skulle hästen behöva säljas. Jag vill ha en häst med ett " andrahands värde ". Låt väldigt kyligt och okänsligt, men jag vill helt enkelt kunna få pengar för den. Därmed inte sagt att jag skulle skratta och skutta om någon la ett bra bud på min häst.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

tillägg.. vilken nivå ligger du på i dagsläget?Vad hoppar du och var ligger du på i dressyren ungefär.. ?
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag håller med dig, tro inget annat. Och visst veknar jag med tanken på växtperioder, tänder och troståldern. Men samtidigt blir jag bara envisare. Jag har inte råd med något mer än en unghäst, så är det bara. och då har vi redan tänjt på gränserna. Och en äldre häst i samma prisklass är jag helt enkelt inte intresserad av. Se ovanstående inlägg.
Jag vill inte verka sur eller sträv, men jag vet risktagandet och innebörden av en unghäst som inte kan mycket och säkerligen komemr jag få problem med en sådan häst. Men inte helt omöjliga problem.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag tycker att du verkar väldigt mogen och ansvarsfull som inte bara tar första bästa häst :) En travare blir tyvärr aldrig ngn läromästare eller en särskilt bra ridhäst (finns säkert undantag) Inget ont om dom, men dom är ju helt enkelt inte avlade för att vara ridhästar, det kan ju inte hästarna rå för.
Du har 40 k och ska ha en stor häst vilket är ganska svårt att hitta. Om jag var du skulle jag leta efter en äldre häst ist för en unghäst. Om de är över 15 är priset ofta betydligt lägre. Se bara till att hästen är hel och fräsch. Om den är så pass gammal är den ju ofta tävlad och en superbra läromästare :)
Annars kanske du skulle satsa på ett lättare, trevligt kallblod, de är betydligt billigare än halvbloden.
Visa den här tråden för din mamma och ge inte med dej!
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jösses vad alla tjatar på TS. Om hon tycker 12 är gammalt för henne så är det så (jag håller med henne om det ur försäljnings synpunkt senare i framtiden så är 12 lite ur det äldre laget). En häst som är +9 år är inte ungt egentligen tycker jag, och det verkar vara det TS är ute efter.

Sedan när det gäller hoppningen förstår jag henne, att inte riktigt hinna anpassa sig till den höjden man ska hoppa på ridlektion gör dig inte dålig på att hoppa utan det fixar sig snabbt efter att man fått hoppa lite oftare (på ridskola hinner man aldrig vänja sig med att hoppa som med privathäst) och pirret i magen försvinner. Jag hade unghäst och kände samma men det fixade sig så fort jag själv blev van att hoppa och då försvann den lilla rädslan i magen. Hästen led inga men av det heller och hoppar på lika friskt idag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 846
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp